Electronica dummie wil een zonnelader maken en heeft enkele vragen

Ik ben een redelijke nieuweling op het vlak van electronica. Toch wil ik tijdens de zomerperiode eens wagen aan het maken van een zonnelader. De onderstaande tekening vond ik een hele tijd geleden eens op internet. Ik wil deze als basis gebruiken bij mijn ontwerp/uitvoering. Dit lijkt me alvast goedkoper dan standaard onderdelen (DC-DC booster, ...) te gebruiken. Maar of dit haalbaar is zal zich nog moeten uitwijzen.

VRAAG/PROBLEEM 1: De werking van de spanningsregelaar 7808 heb ik reeds opgezocht. Ik vond daarbij dat de uitgangsspanning tussen 7,7 en 8,3 V ligt. De reden waarom deze hoger (+-1,5 maal) ligt dan de spanning van de oplaadbare batterij begrijp ik niet. Wel heb ik ergens gelezen dat deze zo hoog mag oplopen. Kan iemand mij hierover informeren wat de reden is?

VRAAG/PROBLEEM 2: Ik heb een zonnepaneel met de volgende gegevens: 4V/160mA en wil deze gebruiken om 2 AA batterijen in serie op te laden. Maximum heb ik dus 2,4 V nodig en volgens de batterijen 130 mA. Ga ik af van de waarde 1,5 van bij vraag 1 dan heb ik een spanningsregelaar nodig die 4V/160 mA omzet naar 3,6V/130 mA. Moet ik hiervoor een spanningsregelaar gebruiken of gebruik ik enkele metaalfilm weerstanden? Ik kan met de wet van ohm wel de nodige weerstanden berekenen om de spanning en de stroom door de batterijen te beperken tot 3,6V/130 mA maart hiervoor heb ik de interne weerstand nodig van de oplaadbare batterijen. Enig idee hoe ik dit kan/moet bepalen? Varieert deze ook niet in functie van de aanwezige spanning in de batterij?

VRAAG/PROBLEEM 3: Als ik de vorige problemen heb opgelost kom ik aan de visuele controle van de batterijspanning door gebruik van led's. Hier begrijp ik het elektrisch schema helaas niet. Via een drukknop stroomt er stroom via een zekering naar de led's die gaan oplichten in functie van de aanwezig spanning? Ik wil 2 AA batterijen in serie gebruiken die een maximale stroom kunnen leveren van 1300 mAh. Betreffende de batterij: wil dit zeggen dat ze voor maximum 1 uur lang 1,3 A kunnen leveren? Betreffende de led's: hoe kan ik bepalen welke zekering zet nodig is? Betreffende het elektrisch schema: hoe werkt dit? Hoe kunnen de led's inschakelen in functie van de aanwezige spanning in de batterij?

VRAAG/PROBLEEM 4: Laatste stap is het voorzien van een spanningsregelaar 7805. Deze zal de inkomende spanning van ongeveer 8 volt verlagen naar 5V. Niet zo goed voor de aansturing van een Arduino omdat deze minstens 5 Volt nodig heeft om stabiel te draaien. Volgens de data van een Arduino is er een spanning nodig tussen 7 en 12 volt om deze goed te laten werken. Kan ik hieruit besluiten dat ook deze spanningsregelaar overbodig is? Hoe zit het met de stroomsterkte? Is dit hier dan geen probleem?

Tal van vragen maar hopelijk is er hier iemand die mij met dit kleine projectje verder kan/wil helpen.

groeten
D

78xx regelaars gooien alle overtollige energie weg in warmte.

dat wil je niet.
er bestaan kant en klare zonnepanelen waar met een klein printje achteraan gewoon 5V uit komt.
als je een beetje handig kiest, kan je u zonnepaneel zo aan een stel batterijen hangen. met AA batterijen zou ik ook niet meer gaan spelen.

beter ergens een oude gsm/tablet of laptop batterij zoeken en daar een powerbank printje aan om 5V te maken.

ik heb zoiets al gedaan met een stel batterijen uit een macbook (er zitten er zo 3 in, 1 ervan stond bol, de andere 2 nog intakt)
http://www.cwad.be/CWAD/projectpics/powerbank6.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je HEBT een 4V zonnepaneel. Dus bijgevoegd schema zou ik helemaal vergeten.

1300mAh wil inderdaad zeggen 1300mA maal 1 uur (1h). Of 650mA maal 2 uur. Of 130mA maal 10 uur.

Kleine kanttekening hierbij is dat een grote stroom de batterij te veel belast waardoor je minder energie eruit zult krijgen dan je puur theoretisch verwacht. Autoaccu's hebben vaak een 10h en 20h rating: ze zijn bv. 90Ah bij 10h (dus 9A gedurende 10 uur). Of 100Ah bij 20h (dus 5A gedurende 20h).

Wat is je uiteindelijke doel? Je hebt het over 2,4V laden, maar ook over een Arduino die 7 tot 12V nodig heeft.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 4 juli 2020 16:28:42 (11%)

Op 4 juli 2020 14:58:54 schreef dewe:
VRAAG/PROBLEEM 2: Ik heb een zonnepaneel met de volgende gegevens: 4V/160mA en wil deze gebruiken om 2 AA batterijen in serie op te laden. Maximum heb ik dus 2,4 V nodig en volgens de batterijen 130 mA.

Belangrijk om te weten is dat een 1.2V batterij niet altijd precies 1.2V is. Een opgeladen NiMh batterij van 1.2V zal al snel 1.5V spanning hebben. En (bijna) leeg maar ongeveer 1.0V.

Dit geldt ook voor de getekende accu van 6V bij vraag 1: Die moet je laden met iets meer dan de nominale 6V. Als het een loodzuur accu is dan is 8V trouwens ook net te veel....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/