Doorverbindings beugeltjes

Arco

Special Member

Zelfs (blind) een aantal tests gedaan met ander netsnoer aan de voorversterker. Helaas... dat hoor je ook soms.

Jij laat je audioapparatuur zeker ook instralen door Jomanda? :) :) :)
Als je met een ander netsnoer verschil hoort, dan is er toch duidelijk wat mis (en niet met de apparatuur...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 juli 2020 21:42:50 schreef maus0611:
Ik heb gekke dingen gezien met het plaatsen van bepaalde voorwerpen op een preamp, wat vervolgens bizar veel verschil maakte. Niet te verklaren, maar het deed wel degelijk iets.

Bepaalde voorwerpen? Bizar veel verschil?

Ik snap heel goed dat je het signaal beter kan laten lopen, maar je kan een signaal niet verbeteren door externe bepaalde voorwerpen.

Bizar veel verschil kan je krijgen als je met een tank over de versterker heen rijd, dat wel.

Een waarneembaar verschil zegt niks over de kwaliteit van het signaal tov het originele sigaal, het is maar wat je beter vind klinken.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zondag 5 juli 2020 22:09:38 (11%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 5 juli 2020 21:42:50 schreef maus0611:
Ik heb die jumpers al jaren, en wel meer kabel spul wat niets uit zou mogen maken volgens de geleerden. Ik was ook sceptisch maar inmiddels is dat wel bijgedraaid. Zelfs (blind) een aantal tests gedaan met ander netsnoer aan de voorversterker. Helaas... dat hoor je ook soms.

Een ieder vrij om erin te geloven of niet. Mensen die blind geloven in de prijs van iets horen altijd iets als ze net veel hebben uitgegeven, mensen die beweren dat het onmogelijk is zullen nooit iets ervaren. Ik heb gekke dingen gezien met het plaatsen van bepaalde voorwerpen op een preamp, wat vervolgens bizar veel verschil maakte. Niet te verklaren, maar het deed wel degelijk iets.

Waarschijnlijk staat er ook een richting in de jumpers zodat de elektronen ook weten welke richting ze uit moeten. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat koper beter geleidt van A naar B dan van B naar A. Probeer eens een rondleiding te versieren bij Aurubis. Kom je alles te weten over koper en zijn afgeleide producten.

99% van de bevolking heeft geen muziek geschoold gehoor. Velen hebben een beschadigd gehoor. Het verschil tussen een gewone koperen kabel of een OFC gaan die al niet horen. Ik wil met u de test doen. Maar dan werkelijk blind. Ik durf wedden dat je niet gaat kunnen zeggen welke kabel er in gebruik is. Ga je versterkers en luidsprekers veranderen dan ga je inderdaad een verschil horen. Maar dat kan je onmogelijk toeschrijven aan de gebruikte kabel. Al zeker niet als die geen meters lang is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 4 juli 2020 21:53:33 schreef buzzy:
In mijn versterker zitten tussen pre en main gewoon twee beugeltjes.
Zou de kwaliteit echt beter worden als ik deze kabeltjes koop?
https://www.hifiklubben.nl/audioquest-preamp-jumpers-signaalkabel/aqpr…
Wat is: Geleidermateriaal: massief PSC+ (Perfect-Surface Copper+)
Is dat weer beter als OFC koper?
Er staan ook richtingspijltjes op, maar bij wisselstroom verandert de ricting toch voortdurend?

juist...... 1 woord.......geldklopperij .....

SteFFe1

Bepaalde voorwerpen? Bizar veel verschil?

Ik gebruik zelf verschillende brillen met diverse kleuren lenzen zo heb je altijd de goed klankkleur.
Maar ik heb me weleens afgevraagd als je kleurenblind bent hoe je dan een bepaalde klankkleur kan herkennen?

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 5 juli 2020 22:13:34 (26%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Als je erover denkt om die kabeltjes aan te schaffen, dan is er al wat serieus mis met je installatie. Niet iets wat een ander kabeltje op gaat lossen.
(of de boel moet vreselijk gecorrodeerd zijn / loszittende kontakten hebben)

Ik neem tenminste aan dat er problemen zijn, want anders zou je niet overwegen ze te kopen. (prima geluid kan niet beter worden tenslotte)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb die jumpers al jaren, en wel meer kabel spul wat niets uit zou mogen maken volgens de geleerden. Ik was ook sceptisch maar inmiddels is dat wel bijgedraaid. Zelfs (blind) een aantal tests gedaan met ander netsnoer aan de voorversterker. Helaas... dat hoor je ook soms.

Een ieder vrij om erin te geloven of niet. Mensen die blind geloven in de prijs van iets horen altijd iets als ze net veel hebben uitgegeven, mensen die beweren dat het onmogelijk is zullen nooit iets ervaren. Ik heb gekke dingen gezien met het plaatsen van bepaalde voorwerpen op een preamp, wat vervolgens bizar veel verschil maakte. Niet te verklaren, maar het deed wel degelijk iets.

Vreemd dat verkopers van de beste kwaliteit versterkers, die kabeltjes niet standaard er op steken, al was het alleen al beter om de concurrent af te troeven.
Helaas, als het duur is, moet het wel beter zijn toch?
En fatsoenlijke netingangen kunnen die high end constructeurs ook al niet bouwen, anders zou een versterker toch niet stukken beter presteren, wanneer er een blackbox tussen het lichtnet en de versterker zit.
Vanwege de zware patenten is de inhoud van de black box wel ingegoten in een niet doorzichtige polyester. (wel speciale natuurlijk)

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 5 juli 2020 22:33:30 (36%)

Op 5 juli 2020 22:08:41 schreef buckfast_beekeeper:
Ik wil met u de test doen. Maar dan werkelijk blind.

Een goede test doe je dubbelblind. Dat houdt in dat de persoon die de luisteraar begeleidt niet zelf de kabeltjes wisselt maar dat een ander laat doen. En de begeleider weet dus ook niet welk kabeltje er is gestoken.

Op 5 juli 2020 22:29:01 schreef Arco:
Als je erover denkt om die kabeltjes aan te schaffen, dan is er al wat serieus mis met je installatie. Niet iets wat een ander kabeltje op gaat lossen.
(of de boel moet vreselijk gecorrodeerd zijn / loszittende kontakten hebben)

Ik neem tenminste aan dat er problemen zijn, want anders zou je niet overwegen ze te kopen. (prima geluid kan niet beter worden tenslotte)

Ik geloof daar geen barst van natuurlijk, ik zag de advertentie en ik vraag me af hoe ze dat in de winkel aantonen.
De meeste high end versterkers hebben allerlei hulpstukken nodig om beter te klinken. Wat zijn dat voor fabrikanten?
Ik ben zo'n ongelovige met meetapparatuur. Ik werk thans aan een meetapparaat, dat fouten op kan sporen die er niet zijn, maar wel verholpen moeten worden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 5 juli 2020 22:32:34 schreef KlaasZ:
[...]Een goede test doe je dubbelblind. Dat houdt in dat de persoon die de luisteraar begeleidt niet zelf de kabeltjes wisselt maar dat een ander laat doen. En de begeleider weet dus ook niet welk kabeltje er is gestoken.

Dat kan alleen ook. Laat het kabeltje zitten, blijf uiteraard van alle knopjes af, en vraag gewoon of hij/zij een verschil hoort. Verwissel dan wel het kabeltje en vraag weer dat hij/zij het verschil hoort. Doe dat een paar keer. Wedden dat hij/zij niet gaat vertellen wanneer je het draadje hebt gewisseld.

Met andere luidsprekers en andere apparatuur wil ik nog geloven dat je een verschil kan waarnemen. Zou erg zijn dat een speaker van 500€ net zo goed/slecht klinkt als een speaker van 50€.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 5 juli 2020 22:58:21 (13%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hubie

Special Member

Radioamateurs noemen de lange golf de 'kroonsteentjesband'.
Dat is van 10 KHz t/m 150 KHz.
Die naam 'kroonsteentjesband' is ontstaan om dat je zo'n ontvanger op een houten plankje met kroonsteentjes en lange draadjes zou kunnen maken.
Als je op die frequenties ijzerdraad i.p.v. koperdraad zou gebruiken voor de verbindingen naar de componenten(varco,spoel,detector|)maakt dat geen ene fuck uit.
Nu even terug naar audio.
Dan hebben we het over 0-25 KHz , dat is het gehoor van een jong mens.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel

Iedereen die beweert dat een 2K Euro netsnoer beter klinkt dan een netsnoer van 2 euro van de Action moet ff een poosje op de divan gaan liggen bij een shrink.

Maar het is iedereen vrij om te geloven,god,allhah of buddha,hare krisnha en audio. ;-)

Anoniem

Zo moeilijk is het niet om iets hoorbaars te genereren op een onafgeschermd stuk ijzer midden in je signaalpad

Je zult echt moeite moeten doen om iets hoorbaar te laten instralen op die 2cm ijzer aan een laagohmige pre-amp uitgang :)

Ik heb dat stukje zelfs liever niet afgeschermd, dan heb ik er ook geen capaciteit die het hoog wat dempt, ik moest het maar eens kunnen horen >:)

vergeten

Golden Member

Op 5 juli 2020 22:29:01 schreef Arco:
Als je erover denkt om die kabeltjes aan te schaffen, dan is er al wat serieus mis met je installatie.

Met alleen de installatie?   ik dacht het niet! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 5 juli 2020 22:12:05 schreef benleentje:
[...]Ik gebruik zelf verschillende brillen met diverse kleuren lenzen zo heb je altijd de goed klankkleur.
Maar ik heb me weleens afgevraagd als je kleurenblind bent hoe je dan een bepaalde klankkleur kan herkennen?

Dat is discriminatie!
Je sluit, met deze brillen tip, alle blinden uit van het luisteren naar goede klankkleuren ! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Nee hoor, gewoon een likje LSD erbij.

En opzich zijn die brillen al een goede oplossing om meer mensen de klankkleur te laten zien. Zonder bril konden alleen synestheten dat...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 6 juli 2020 02:10:02 (66%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Bij de concurrentie is kleur dus echt bepalend voor de klankkleur...
of hoor... euh... zie ik dat nu verkeerd?
Ook allemaal richtingsgevoelig tot aan de luidspreker toe

Arco

Special Member

Als je wilt horen of er bijgeluiden of ruis zijn, draai je gewoon de "sound of silence" van Simon & Garfunkel... ;)
Als er nu beugeltjes van gewoon koper in zitten, komt eventuele ruis waarschijnlijk van de electronen die schrikken als ze een zuurstofatoom tegenkomen...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 6 juli 2020 02:48:02 (40%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Op 6 juli 2020 02:21:51 schreef anoniem015:
Bij de concurrentie is kleur dus echt bepalend voor de klankkleur...
of hoor... euh... zie ik dat nu verkeerd?
Ook allemaal richtingsgevoelig tot aan de luidspreker toe

Jemig de pemig,wat een gezwam in die advertentie.
Laten we het even doornemen.
4 x verhit koperdraad (ja,dus,en???)

er is nu volledige teflon-isolatie en de afwerking is met echte natuurzijde.
Ja,en,dus ???
Dit geeft een ongekende echtheid, schoonheid en fijndetaillering.

Eindeloos gezwam in de ruimte wat kant nog wal raakt.

En dan vervolgens een soldeerbreuk veroorzaken in het 50cent cinch chassisdeel op de print :+

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 juli 2020 02:21:51 schreef anoniem015:
Bij de concurrentie is kleur dus echt bepalend voor de klankkleur...
of hoor... euh... zie ik dat nu verkeerd?
Ook allemaal richtingsgevoelig tot aan de luidspreker toe

Als ik het goed begrijpt, dan vervormen de kabels het geluid?
Elke kleur kabel vervormt dan op zijn eigen manier.
Eigenlijk zoek ik kabels die het geluid niet vervormen, maar die zullen wel een stuk goedkoper zijn....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
fatbeard

Honourable Member

En ik altijd maar denken dat electronen kleurendoof zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik lees nu pas die kleuren kabel ad.

Gadverdamme wat een gelul, lijkt wel dat ze het afgekeken van de Philips Hue lampjes. Elke kleur zijn eigen sfeer.

Vroeger was het een onbekende productgroep alleen gebruikt door de high-end mensen die er iets in hoorde, maar nu moet het ook een commerciele verkoop geven.

Jaren geleden vertelde een collega dat hij alles van HQ kabels had gekocht en dat klonk toch veel beter. Er zit immers goud op de contacten.
Daar is hij later van terug gekomen toen ik had gezegd dat goede kabels wat meer bromvrij zijn maar geen signaal kunnen verbeteren.

Let wel, ik ben voor goede bekabeling hoor! Ik gebruik voor bv. draaitafels een Tasker C121 kabel, mooi spul. Maar op de korte 50cm verbindingen tussen MD speler en versterker gebruik ik gewoon de standaard geleverde kabel.

Zolang je niet je netsnoer eromheen twist valt er niks te verbeteren in mijn audio segment.

mvdk

Golden Member

Ik kocht ooit een stel luidsprekers bij een winkel op de Koornmarkt in Delft, ik kan niet meer op de naam komen. Ik heb daar in een luisterruimte meerdere speakers aangehoord. Uiteindelijk een keus gemaakt, geluid wat me het meest aanstond en (ook belangrijk) passend in mijn budget. De speakers zouden na enkele dagen geleverd worden, waren niet op voorraad. Toen ik ze ging ophalen heb ik de verkoper gevraagd of ik die speakers uit de doos ook even daar mocht horen. "Hoezo?" vraagt die man. "Die dingen klinken exact hetzelfde als die andere" "Ja" zei ik, "maar ik ben zo bang dat ze in de ruimte bij mij thuis (op een zolderkamer) anders klinken dan hier"
Met ingehouden razernij heeft de man de speakers aangesloten, en mocht ik zelf vaststellen dat er (voor mij) geen hoorbaar verschil was. Dus OK.
We zijn nooit meer vrienden geworden.

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Toch even naar de prijzen gekeken

https://www.analogueaudio.nl/downloads/prijslijst-phantom.pdf

Wel leuk dat ze de Rean/Neutrik pluggen vrijgeven.

NYS373 is een prima plug die je voor 2 euro per stuk los kan kopen die op de RED kabel zit. WAAR halen ze deze dure kabel hiervoor vandaan?

Wie maakt deze kabel? DAT vind ik pas interessant.