Zoek info - ik wil een eerste scope kopen

Het uiteindelijke doel is om de uitgang van een (betere) laspost te kunnen volgen.
Mijn werk situeert zich voornamelijk rond lasverbindingen. Met de nieuwste generatie lasposten heb je allerlei soorten boogregimes, die niet meer een continue DC-spanning of -stroom zijn maar gemodificeerde waveforms.

Ik zoek een scoop (maar ik heb hier zelf geen ervaring mee!) die een spanning kan meten (de secundaire op de laspost), die snel genoeg kan volgen voor kHz waveforms, die een waarde kan uitmiddelen over een bepaalde tijd (dit is een belangrijk punt voor mij), en eventueel een ampère-tang die hetzelfde kan doen, dus met aansluiting op een scope om een visueel signaal te krijgen. Indien mogelijk, één die beide signalen terzelfdertijd kan visualiseren.
En graag dit alles voor zowel DC- (van spannings- en stroombronnen) als voor AC-stromen (van stroombronnen).

1) Is wat ik vraag, uberhaupt mogelijk?
2) Zo ja, wat raden jullie mij aan naar omkadering (uitleg, gevaren, gebruik, randvoorwaarden, lid worden van een electronica-club, ...)
2) Kunnen jullie eventueel een toestel aanraden?

mel

Golden Member

Kijk eens hier op vraag en aanbod. Er staat geloof nu een scoop te koop. kHz en zal wel altijd lukken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Hmz...

Dat middelen brengt je al snel bij iets digitaals.
Maar... hoe repeterend is die golf? In mijn beleving is 'lassen' een redelijk 'lomp' proces waarbij de stroom / spanning ook erg afhankelijk is van de lasser / omstandigheden.
Scopes zijn vooral goed voor repeterende signalen. Die kHz-en is niet het probleem.

Daarnaast heb ik zomaar het idee dat de spanningen fors zijn. En dan doel ik met name op pieken. Zeker forse stroom in combinatie met wat (parasitaire) inductie kan aardig opslingeren. Gemiddeld zal het allemaal wel mee vallen.

Wellicht leest fred101 mee en heeft die eens wat moois wat zoiets zou kunnen voorbij zien komen?

Ha king nero,