Hoe lees ik een data sheet?

Ik heb bijvoorbeeld deze datasheet maar hoe lees ik dat?

Type-aanduiding: TIP3055 (Dit versta ik)
Materiaal van transistor: Si (Dit versta ik)
Polariteit: NPN (Dit versta ik)
Maximale dissipatie van het collectorvermogen (Pc): 90 W. (Dit niet echt)
Maximale collector-basisspanning | Vcb |: 100 V. (???)
Maximale collector-emitterspanning | Vce |: 70 V. (???)
Maximale emitter-basisspanning | Veb |: 7 V (???)
Maximale collectorstroom | Ic max |: 15 A (???)
Max. Junction Temperature (Tj): 150 ° C (???)

Welke is hier dan de max spanning en de max stroom die ik op de uitgang kan hebben indien ik een voeding zou maken met dit componenent.
Om een voeding te maken zal ik nog meer onderdelen nodig hebben natuurlijk.

Lees het zoals het er staat, letterlijk!
Kijk welke kleine letter er eerst staat en daar moet de + komen en de 2de letter is dan de -

Voorbeeld, Veb = 7v
De max spanning tussen emitter(+) en basis(-) is 7v voordat die doorslaat, het is immers een diode, basis is de anode en emittor is de kathode.
Dat wil oa. zeggen de basis max 7v negatiever mag zijn dan de emitter.
Bij normale werking is de basis altijd positiever dan de emitter.

Als je een voeding maakt speelt het te dissiperen vermogen de belangrijkste rol en dat kun je zelf uitrekenen met de wet van ohm.

Als de collectorstroom Ic van uw voeding max 5A zou zijn dan mag de spanning over de transistor max (Pc)90w : (Ic)5a = (Vce)18V zijn bij een ideale koeling .. wat je zelden kunt maken.

Je kunt een boek vullen met dit soort vragen :+

LDmicro user.

Op 5 juli 2020 15:26:50 schreef MGP:
Lees het zoals het er staat, letterlijk!

Dit kun je niet hard genoeg benadrukken.

Een goede datasheet is als een wetboek: Alles wat je moet weten staat er in, en de informatie is volkomen "dichtgetimmerd".
Helaas is dit niet makkelijk te lezen zonder ervaring.
Soms moet je veel gegevens combineren om zinvolle informatie te verkrijgen.

Lees zo defensief als een jurist. Zo leer je zelf de antwoorden op je vragen te geven.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lees zo defensief als een jurist

Getweedst. Of anders gesteld: als je een van deze parameters overtreedt, dan heb je alle kans dat je halfgeleider overlijdt.

Als het erom gaat om de regeltransistor(s) te kiezen voor een "langsgeregelde" oftewel analoge regelbare voeding, dan komt het er vooral op aan om binnen de SOA oftwel safe operating area te blijven. In de meeste datasheets wordt die wel gegeven, let wel het is normaliter met logaritmische schalen.

Zeker als de voeding vanaf nul moet kunnen geregeld worden kan de dissipatie stevig oplopen, alnaargelang de gewenste stroom wordt het al gauw noodzakelijk om meerdere torren parallel te schakelen; elk met eigen emitterweerstand.

Neem me niet kwalijk als ik me vergis, maar dit lijkt me een beginnersvraag. Daar is uiteraard niks mis mee, wel integendeel. Laat me aanraden om een eerste voeding te bouwen volgens een bestaand ontwerp, dat zal al een hele uitdaging zijn. Als dat eenmaal gelukt is kan men al eens wat verder beginnen rondkijken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik ben blij dat hier zo behulpzame mensen op dit forum zitten. Ik heb een zware tegenslag gehad en daarom is het voor mij moeilijk geworden om alles goed te begrijpen. Dus ofwel blijf ik bij de pakken zitten ofwel probeer ik verder te gaan en daarom weet ik dat ik hulp van anderen nodig heb.Bedankt voor de mooie reacties.Ik heb hier nog redelijk veel oude componenten liggen en daar wil ik een regelbare voeding mee bouwen tot minstens 24 volt en liefst 15A. ik heb hier nog 1 tip3055 en veschillende 2N3055 en tip110 en enkele LM338K enz liggen ergens moet ik daar toch een goede voeding kunnen mee maken denk ik. Weerstanden en condesators is ook geen probleem. Dus moet ik alleen een goed schema zien te bedenken.Ik zag er hier 1 met een LM317 dat is te licht. Als ik daar een of meer van mijn torren ga gebruiken dan moeten de condesators waarschijnlijk ook veranderen.Dus dat moest ik proberen uit te vogelen. Enfin, jullie hebben mij toch al een stuk verder geholpen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is een duidelijke vraagstelling, daarmee kunnen we vooruit.
Maar helaas, meer antwoorden roepen alleen maar nieuwe vragen op...

*/ is er een concrete toepassing voor de te bouwen voeding, of wordt het een "general purpose" labvoeding?
*/ is er al een transformator gekozen/beschikbaar?
*/ is er al een specificatie voor de te bouwen voeding? Zoniet, laat me voorstellen: 0-24V, 0-1A. Dat is behoorlijk haalbaar, en toch al erg nuttig en bruikbaar.

De vooropgestelde 15 amp is wel heel heel erg ambitieus, dat zou ik sterk afraden voor een eerste poging, en bovenal voor een voeding die vanaf nul regelbaar moet zijn.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 5 juli 2020 16:33:08 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 juli 2020 16:31:18 schreef big_fat_mama:
Dat is een duidelijke vraagstelling, daarmee kunnen we vooruit.
Maar helaas, meer antwoorden roepen alleen maar nieuwe vragen op...

*/ is er een concrete toepassing voor de te bouwen voeding, of wordt het een "general purpose" labvoeding?
*/ is er al een transformator gekozen/beschikbaar?
*/ is er al een specificatie voor de te bouwen voeding? Zoniet, laat me voorstellen: 0-24V, 0-1A. Dat is behoorlijk haalbaar, en toch al erg nuttig en bruikbaar.

De vooropgestelde 15 amp is wel heel heel erg ambitieus, dat zou ik sterk afraden voor een eerste poging, en bovenal voor een voeding die vanaf nul regelbaar moet zijn.

Die voeding moet niet perse vanaf 0 regelbaar zijn, vanaf 10 of 12 volt is al mooi.
Ik wilde vooral wat experimenteren met ruitenwisser motortjes en die trekken al ik het goed voor heb al aardig wat stroom. Ik denk er aan om hier een paar dingen te automatiseren met Arduino (moet nog veel leren). Bijvoorbeeld, ik wilde de vensters van mijn serre automatisch laten open en dicht gaan afhankelijk van het weer. Nu weet ik, die motortjes zijn maar 12volt maar als ik dan toch een zwaardere voeding nodig heb dcht ik, kan ik evengoed 24volt nemen. IK heb hier ook nog een paar serieuze transfos liggen, dus at zou moeten lukken.Oja zware gelijkrichters heb ik ook. Korte uitleg hoe ik daar allemaal aankom... ik heb vroeger voor een baas gewerkt die een fotolabo bedrijf opgeruimd heeft. ie man was geinteresseerd aan de ontwikkelmachines en repro camera's enz. Daar lagen heel veel electronica spullen maar daar wilde hij geen tijd insteken en daarom mocht ik die zonder veel tijd te verliezen in een zak kieperen en mee naar huis nemen. Thuis ben ik die dan gaan sorteren en in een rek gestopt. En nu ik wat ouder ben heb ik tijd om me daar wat meer in gaan te verdiepen. Dus geen gestolen goederen maar gratis gekregen door hard werken.

Anoniem

Lees het zoals het er staat, letterlijk!
Kijk welke kleine letter er eerst staat en daar moet de + komen en de 2de letter is dan de -

Dit is waar voor een NPN maar niet voor een PNP
Als je leest "de spanning op de 1e letter tov de 2de letter" klopt het voor alles en altijd :)

Ha gillis,

Een data sheet lezen kan best een klus zijn nu valt het bij een enkele transistor wel mee daar kan de fabrikant ook maar een kant op maar bij IC moet je goed opletten want daar zijn ze nogal creatief :(
In eerste orde is het wat @MGP schrijft.

Het eerste wat ik doe is kijken naar de datum van het data blad zeker bij nieuwe transistors voor je het weet zit je met een data blad uit 1985 :o en daar is niets mis mee alleen zijn de nieuwere modellen vaak iets minder qua behuizing.
Op het eerste blad staan de hoogtepunten en vaak ook een toepassingsgebied..... audio , schakeltechniek enz.
Als je nog niet zo goed op de hoogte ben met de afkortingen zou ik eerst daar me in verdiepen.

Wat je aangeeft je heb mooie bouwstenen zeker de LM338K als je er daar 3 in de toolbox heb liggen kan je een mooie 15 A voeding maken :P
Let wel op de beveiliging en handregeling spanning stroom, soft start kortsluit beveiliging maar is goed te doen.
Welke transformator ga je gebruiken met aftakkingen (spanningen) en hoe wil je de spanning stroom aflezen.
Je kunt met een paar kleine transistors ook vaste gangbare spanningen kiezen dan heb je geen meters nodig ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dank voor de verduidelijking. Om te stoeien met ruitenwissermotortjes zou ik aanbevelen om ze te voeden uit een loodzuurbatterij, dat is tenslotte hun natuurlijke habitat. Wellicht is een kleintje genoeg, bv. 7 Ah zoals ze courant worden afgedankt uit noodstroomvoedingen of noodverlichting. Het opladen kan dan met een behoorlijk bescheiden trafo, brug, elco, pb137.

Om helemaal bij de tijd te zijn laad je die dan op uit PV-paneeltjes, met een MPPT-regelaar.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 juli 2020 17:11:49 schreef electron920:
Ha gillis,

Een data sheet lezen kan best een klus zijn nu valt het bij een enkele transistor wel mee daar kan de fabrikant ook maar een kant op maar bij IC moet je goed opletten want daar zijn ze nogal creatief :(
In eerste orde is het wat @MGP schrijft.

Het eerste wat ik doe is kijken naar de datum van het data blad zeker bij nieuwe transistors voor je het weet zit je met een data blad uit 1985 :o en daar is niets mis mee alleen zijn de nieuwere modellen vaak iets minder qua behuizing.
Op het eerste blad staan de hoogtepunten en vaak ook een toepassingsgebied..... audio , schakeltechniek enz.
Als je nog niet zo goed op de hoogte ben met de afkortingen zou ik eerst daar me in verdiepen.

Wat je aangeeft je heb mooie bouwstenen zeker de LM338K als je er daar 3 in de toolbox heb liggen kan je een mooie 15 A voeding maken :P
Let wel op de beveiliging en handregeling spanning stroom, soft start kortsluit beveiliging maar is goed te doen.
Welke transformator ga je gebruiken met aftakkingen (spanningen) en hoe wil je de spanning stroom aflezen.
Je kunt met een paar kleine transistors ook vaste gangbare spanningen kiezen dan heb je geen meters nodig ;)

Groet,
Henk.

Ik heb hier een redelijk zware transfo maar daar staan helaas gee gegevens meer op.Er zijn wel verschillende aftakkingen mogelijk.Ik zie staan:2volt, 8volt, 14volt, 20volt 10A 24volt. Het zal misschien niet veel betekenen maar hij is 10,5cm op 10,5cm op 3,8cm. De spoel is 6,2cm X 6,5cm.
Dan heb ik hier nog een veel grotere liggen maar daar staat ook niet veel meer op.Ik lees nog; L6vp P1-04098A. En dan zie ik dat je die kunt aansluiten op 240volt 220volt 117volt. Maar naar wat die transformeert dat weet ik niet, ik zal dat eens moeten nameten. En dan nog een en daar staat op: Type:LT, Prim:220, Sec.:18 en W 180 en 10A. Dus ik denk 18volt en 10A uit.

benleentje

Golden Member

  1. Maximale dissipatie van het collectorvermogen (Pc): 90 W. (Dit niet echt)
  2. Maximale collector-basisspanning | Vcb |: 100 V. (???)
  3. Maximale collector-emitterspanning | Vce |: 70 V. (???)
  4. Maximale emitter-basisspanning | Veb |: 7 V (???)
  5. Maximale collectorstroom | Ic max |: 15 A (???)
  6. Max. Junction Temperature (Tj): 150 ° C (???)

1 Max vermogen is 90W maar enkel met een goed koeling en in het meest gunstige geval.
2 Spanning tussen collector en basis meestal geen belangrijke waarde enkel als je de basis zwaar negatief zou maken.
3 Dit is de waarde waar je het meeste aan hebt .Als de transistor uit staat mag er maximaal 70V over staan. Deze waarde bepaald ook het maximum uitgang van een te bouwen voeding. Die zou dan 70V worden - de minimale spanning over de transistor wanneer deze volledig in geleiding is.
4 Maximale spanning over de basis emitor als je een negatieve spanning daarop aansluit. Dus Ube max = -7V
5. De maximale stroom onder de meest gunstige omstandigheden. Omdat het vermogen van de transistor 90W is dat bij een maximum spanning van 6V.
6 Maximum temperatuur van de transistor zelf gemeten op de behuzing of overgang van transistor naar de lucht of een koelplaat. Maar feitelijk de temperatuur van de behuizing van de transistor.

Maar merk op dat al deze maximum waarden nooit tegelijkertijd kunnen en mogen bestaan. Max 70V en 15A = 1050W. En dan heet de transistor ook nog een safe operating area of soa dat is een grafiek waarin staat voor elke waarde van Uce wat de max Ic. Dus voor de spanning over de transistor tegen de stroom die er dan op dat moment door mag.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 juli 2020 17:37:10 schreef benleentje:
[...]
1 Max vermogen is 90W maar enkel met een goed koeling en in het meest gunstige geval.
2 Spanning tussen collector en basis meestal geen belangrijke waarde enkel als je de basis zwaar negatief zou maken.
3 Dit is de waarde waar je het meeste aan hebt .Als de transistor uit staat mag er maximaal 70V over staan. Deze waarde bepaald ook het maximum uitgang van een te bouwen voeding. Die zou dan 70V worden - de minimale spanning over de transistor wanneer deze volledig in geleiding is.
4 Maximale spanning over de basis emitor als je een negatieve spanning daarop aansluit. Dus Ube max = -7V
5. De maximale stroom onder de meest gunstige omstandigheden. Omdat het vermogen van de transistor 90W is dat bij een maximum spanning van 6V.
6 Maximum temperatuur van de transistor zelf gemeten op de behuzing of overgang van transistor naar de lucht of een koelplaat. Maar feitelijk de temperatuur van de behuizing van de transistor.

Maar merk op dat al deze maximum waarden nooit tegelijkertijd kunnen en mogen bestaan. Max 70V en 15A = 1050W. En dan heet de transistor ook nog een safe operating area of soa dat is een grafiek waarin staat voor elke waarde van Uce wat de max Ic. Dus voor de spanning over de transistor tegen de stroom die er dan op dat moment door mag.

Dus als ik het goed begrijp zou ik bij een 12volt voeding nog max 7A hebben.En als ik dan 2 torren gebruik kan ik toch al meer vermogen hebben of niet?

Nee dat hangt af van de maximale collectordissipatie en hoe goed dat je deze koelt.
Hou er rekening mee dat het vermogen per transistor over de collector en de emitter staat en niet over de uitgang.

Telefunken Sender Systeme Berlin
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

zou ik bij een 12volt voeding nog max 7A hebben.

Dat hangt af van wat er aan de ingang gebeurt. Bv. gebruik de 14V~ -wikkeling van de trafo, na gelijkrichting en afvlakking zal die een kleine 20V= leveren. Dus zou er over de regeltransistor 8 volt vallen, dat is een redelijk mooi getal. Maar bij 7 amp gaat die arme tor dan 56 watt weg te stoken hebben, dat is echt heel veel. Met schade en schande heb ik geleerd om nooit meer dan een watt of 30 in een TO-3 te pompen.

En als ik dan 2 torren gebruik kan ik toch al meer vermogen hebben

Ja, ALS alle andere parameters gelijk blijven EN als je beide torren dezelfde koeling geeft DAN kun je de dubbele stroom afnemen. Wel de nodige maatregelen nemen om de uitgangsstroom min of meer gelijkelijk over de beide torren te verdelen. En natuurlijk, als je er twee kunt toepassen, dan kunnen het er ook drie worden, of vijf of ...

NB hopelijk is het intussen duidelijk dat het lezen en interpreteren van de datasheet het minste van uw zorgen is :). Gelukkig is het hier een goed adres.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 juli 2020 18:19:31 schreef big_fat_mama:
[...]
Dat hangt af van wat er aan de ingang gebeurt. Bv. gebruik de 14V~ -wikkeling van de trafo, na gelijkrichting en afvlakking zal die een kleine 20V= leveren. Dus zou er over de regeltransistor 8 volt vallen, dat is een redelijk mooi getal. Maar bij 7 amp gaat die arme tor dan 56 watt weg te stoken hebben, dat is echt heel veel. Met schade en schande heb ik geleerd om nooit meer dan een watt of 30 in een TO-3 te pompen.

[...]

Ja, ALS alle andere parameters gelijk blijven EN als je beide torren dezelfde koeling geeft DAN kun je de dubbele stroom afnemen. Wel de nodige maatregelen nemen om de uitgangsstroom min of meer gelijkelijk over de beide torren te verdelen. En natuurlijk, als je er twee kunt toepassen, dan kunnen het er ook drie worden, of vijf of ...

NB hopelijk is het intussen duidelijk dat het lezen en interpreteren van de datasheet het minste van uw zorgen is :). Gelukkig is het hier een goed adres.

Wees gerust ik doe echt mijn best om die datasheet te kunnen lezen. Het gaat niet alleen om dit component maar ook andere di eik probeer te begrijpen.
Verder ben ik zeer dankbaar om wat jullie hier allemaal schrijven.
Ik geef toe dat is verlegen ben omdat mijne euro niet direct valt. Ik ben heel ver weg geweest en probeer gewoon weer mee te doen. Wat zou ik blij zijn als ik weer opnieuw op de hoogte was las jullie. Maar hoe dan ook, ik wil een minstens 24volt voeding bouwen van 10 a 15 amp. Koel elementen heb ik hier nog heel veel liggen dus ik zal zorgen dat het niet te heet wordt ;-)

Op 5 juli 2020 19:59:26 schreef gillis:
Maar hoe dan ook, ik wil een minstens 24volt voeding bouwen van 10 a 15 amp.

Zomaar een 10-15A voeding bouwen zonder ervaring zal volgens mij niet lukken.
Meestal zijn datasheets maar nuttig als je vanaf nul iets wilt bouwen of als je vervangers zoekt voor onderdelen die niet of moeilijk te verkrijgen zijn, in beide gevallen is ervaring nodig.

Kijk op internet voor schema's en pik er één uit die je bevalt en liefst eentje waar wat uitleg bijstaat.

LDmicro user.

Vooral het "absolute maximum ratings" deel van het datasheet staat vol met "spelregels". Ga je ook maar heel even buiten de regels die daar staan dan is het "jij bent af!".

Dat "af zijn" kan betekenen dat je component het nooit meer zal doen. Daar moet je eigenlijk van uit gaan. In de praktijk zijn sommige regels iets vergefelijker dan andere. Maar zodra je ooit de regels hebt overtreden is het "jij hebt mazzel zeg dat ie het nog doet".

Als je je aan die regels houdt, dan zal je component het blijven doen. Als je je er niet aan houdt, dan moet je er van uitgaan dat ie kapot gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik had eigenlijk aan deze gedacht maar dan met de 2N3055 omdat ik die heb mogen. Eventueel 5 of 6 stuks. Ik moet het ook ergens zien aan te passen naar 24 volt Maar dat moet ik nog uitdokteren. En de condensatoren moeten ook aangepast worden. 4 condensatoren van 25uF paralel geschakeld is toch gelijk aan 10000uF he of verhuur ik mij daarin? Enfin er is zeker nog werk aan de winkel.

Ha gillis,

Heb je een foto van je transformator ik kan op de nummer niets vinden.
En wat wil je gaan gebruiken als je 3 keer de LM338K of liever 4 keer dan zou ik die gebruiken welke behuizing heb je :?
Om mee te beginnen zou ik daar voor gaan je kunt op die manier ervaring opdoen.
Een van de belangrijkste eigenschappen is namelijk de opbouw van een ontwerp hier zijn diverse zaken belangrijk.
Denk aan de stromen die je wil verplaatsen met de (stoor)velden die ontstaan maar ook de warmt huishouding.
Door gebruik te maken van het IC waar van alles inzit maakt het je ontwerp iets overzichtelijker door de interne beveiligingen zoals temp. en stroom hoef je dat al niet meer te bouwen :)

Maar wat je ook kiest het belangrijkste is.... en dit is in verschillende reacties al aan bod gekomen zorg er voor dat je binnen de SOA bijft dit geldt voor alle componenten ook een weerstand _/-\o_
Ook met de LM338K moet binnen de Safe Operating Area blijven de data sheet vermeld maximaal 5 A, 40 V, 50 W en wat ander zaken die op dit moment niet belangrijk zijn die komen pas aan de orde tijdens het ontwerp.
Belangrijk is om te zien dat de gegevens maximaal zijn daar mag je niet boven komen nu is al vermeld dat de specificaties betrekking hebben op het component en niet wat je uiteindelijke apparaat moet gaan doen !
Dus voor de LM338K geldt dat het een vermogen van 50 W kan opnemen 5 A kan transporteren en er mag een spanning over de ingang naar uitgang van minimaal 3 V en maximaal 40 V staan.
Stel je wil de maximale stroom verbruiken 5 A om binnen de SOA te blijven mag er een spanning van 50 W / 5 A = 10 V over de ingang naar uitgang staan.

Bij een regelbare voeding is het belangrijk om deze drop out spanning zo klein als mogelijk te houden de kleinste spanning is aangegeven in het datablad dit is 3 V.
Stel dat je deze spanning kan waarmaken wat wordt dan de stroom om aan het maximale vermogen te komen.
50 W / 3 V = 16,6 A ho eens even mag dat wel :( nee de maximale doorvoer stroom is 5 A ik val dus buiten de SOA.
Nu de praktijk je heb een gelijkspanning van 24 V netjes afgevlakt en je wil 5 V aan de uitgang van je voeding beschikbaar hebben dat betekend 24 V ingang LM338K 5 V aan de uitgang (theorie anders krijgen we opmerken met verlies aan de uitgang ;) )
Dit betekend dat er 24 V - 5 V = 19 V over de LM338K staat dit valt binnen de specificatie van 40 V geen probleem welke stroom kan ik nu vragen ?
Het maximale vermogen is 50 W de drop out is 19 V dus 50 W / 19 V = 2,63 A dus dit is bij lange na geen 5 A meer |:(

Het is belangrijk om dit te zien het datablad geeft de maximale parameters het is aan jou om je schakeling zo te dimensioneren dat je ter alle tijden binnen de SOA blijft.
Dit kan je alleen maar bereiken door de ingangsspanning af te stemmen op het geen je aan de uitgang nodig heb vandaar mijn vraag over de transformator of er verschillende spanning van af komen :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 6 juli 2020 11:00:23 schreef electron920:
Ha gillis,

Heb je een foto van je transformator ik kan op de nummer niets vinden.
En wat wil je gaan gebruiken als je 3 keer de LM338K of liever 4 keer dan zou ik die gebruiken welke behuizing heb je :?
Om mee te beginnen zou ik daar voor gaan je kunt op die manier ervaring opdoen.
Een van de belangrijkste eigenschappen is namelijk de opbouw van een ontwerp hier zijn diverse zaken belangrijk.
Denk aan de stromen die je wil verplaatsen met de (stoor)velden die ontstaan maar ook de warmt huishouding.
Door gebruik te maken van het IC waar van alles inzit maakt het je ontwerp iets overzichtelijker door de interne beveiligingen zoals temp. en stroom hoef je dat al niet meer te bouwen :)

Maar wat je ook kiest het belangrijkste is.... en dit is in verschillende reacties al aan bod gekomen zorg er voor dat je binnen de SOA bijft dit geldt voor alle componenten ook een weerstand _/-\o_

Ook met de LM338K moet binnen de Safe Operating Area blijven de data sheet vermeld maximaal 5 A, 40 V, 50 W en wat ander zaken die op dit moment niet belangrijk zijn die komen pas aan de orde tijdens het ontwerp.
Belangrijk is om te zien dat de gegevens maximaal zijn daar mag je niet boven komen nu is al vermeld dat de specificaties betrekking hebben op het component en niet wat je uiteindelijke apparaat moet gaan doen !
Dus voor de LM338K geldt dat het een vermogen van 50 W kan opnemen 5 A kan transporteren en er mag een spanning over de ingang naar uitgang van minimaal 3 V en maximaal 40 V staan.
Stel je wil de maximale stroom verbruiken 5 A om binnen de SOA te blijven mag er een spanning van 50 W / 5 A = 10 V over de ingang naar uitgang staan.

Bij een regelbare voeding is het belangrijk om deze drop out spanning zo klein als mogelijk te houden de kleinste spanning is aangegeven in het datablad dit is 3 V.
Stel dat je deze spanning kan waarmaken wat wordt dan de stroom om aan het maximale vermogen te komen.
50 W / 3 V = 16,6 A ho eens even mag dat wel :( nee de maximale doorvoer stroom is 5 A ik val dus buiten de SOA.
Nu de praktijk je heb een gelijkspanning van 24 V netjes afgevlakt en je wil 5 V aan de uitgang van je voeding beschikbaar hebben dat betekend 24 V ingang LM338K 5 V aan de uitgang (theorie anders krijgen we opmerken met verlies aan de uitgang ;) )
Dit betekend dat er 24 V - 5 V = 19 V over de LM338K staat dit valt binnen de specificatie van 40 V geen probleem welke stroom kan ik nu vragen ?
Het maximale vermogen is 50 W de drop out is 19 V dus 50 W / 12 V = 2,63 A dus dit is bij lange na geen 5 A meer |:(

Het belangrijk om dit te zien het datablad geeft de maximale parameters het is aan jou om je schakeling zo te dimensioneren dat je ter alle tijden binnen de SOA blijft.
Dit kan je alleen maar bereiken door de ingangsspanning af te stemmen op het geen je aan de uitgang nodig heb vandaar mijn vraag over de transformator of er verschillende spanning van af komen :)

Groet,
Henk.

Ik heb hier dus 3 transfo´s liggen en ik probeer een foto van elk hier te tonen. Ik doe er ook een zware gelijkrichter bij en de transistor LM338K.
Ik hoop dat het lukt want ik heb nog nooit afbeeldingen toegevoegd.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat met die prentjes is aardig gelukt, goed zo!
Sta me toch toe aan te dringen op nauwkeurigheid:
* "de transistor LM338K" nee, dat is geen transistor, dat is een IC
* "4 condensatoren van 25uF paralel geschakeld is toch gelijk aan 10000uF" nee, daar ontbreken enkele nulletjes

Verder onderschrijf ik graag de opmerkingen van Henk, het getoonde rekenwerk is essentieel. Maak dat je dat grondig doorhebt vooraleer je het ontwerp vastlegt. Wees niet verlegen om detailvragen te stellen, die zijn best welkom.

Werk uw idee uit, ondersteun/onderbouw het met de berekeningen vooral aangaande de SOA, en post dat hier; er komt gauw genoeg commentaar, meestal positief.

De getoonde gelijkrichter is lekker ruim gedimensioneerd, dat is altijd nuttig. Als je echt voor 10 of 15 amp gaat (wat ik blijf afraden, voor een eerste poging, en ik sta daarmee niet alleen!) dan zal ook die gekoeld moeten worden! Gebruik, indien mogelijk, amp-kabelschoentjes, netjes opgeknepen op gevlochten draad van voldoende diameter. Houd die dikke draden kort, van trafo naar gelijkrichter en van gelijkrichter naar elco( ' s ) Twisten kan ook nooit kwaad.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 6 juli 2020 12:21:24 schreef big_fat_mama:
Dat met die prentjes is aardig gelukt, goed zo!
Sta me toch toe aan te dringen op nauwkeurigheid:
* "de transistor LM338K" nee, dat is geen transistor, dat is een IC
* "4 condensatoren van 25uF paralel geschakeld is toch gelijk aan 10000uF" nee, daar ontbreken enkele nulletjes

Verder onderschrijf ik graag de opmerkingen van Henk, het getoonde rekenwerk is essentieel. Maak dat je dat grondig doorhebt vooraleer je het ontwerp vastlegt. Wees niet verlegen om detailvragen te stellen, die zijn best welkom.

Ja dat is een ferme tikfout, dat moest zijn 2500µF.
Ok LM338K is geen transistor, dat weet ik nu ook weer, dank u.
Ik ga alle onderdelen die ik denk nodig te hebben eens samen leggen en eens zien of ik er dan iets mee kan beginnen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sta me toe een omgekeerde benadering aan te bevelen:

1/ wat wil ik bereiken
2/ welke componenten heb ik daarvoor nodig

Als voor 2/ het voorhandene niet blijkt te volstaan, en aanvulling niet haalbaar is, bv. bij gebrek aan budget, dan 1/ naar beneden bijstellen, en opnieuw kijken wat 2/ geeft.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 6 juli 2020 10:45:26 schreef gillis:
4 condensatoren van 25uF paralel geschakeld is toch gelijk aan 10000uF he of verhuur ik mij daarin? Enfin er is zeker nog werk aan de winkel.

Condensatoren parallel dan mag je ze optellen. Rekenvoorbeeld: Dus 10uF en 25uF parallel maakt 35uF. 10000uF is dus een paar nulletjes te veel.

Over voeding maken als "beginners project" Prima plan: doen! Heb ik ook gedaan in 1987. Maar... Maak het wat eenvoudiger. Gewoon trafo, een regelchip, gelijkrichter, condensatoren. KLaar. Prima project.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 6 juli 2020 13:32:30 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/