Hoe lees ik een data sheet?

Ha gillis,

Ik heb op het schema de tot dusver bekende componenten vermeld de trafo type 42 en de brugcel de buffer condensator..... deze kan een stuk kleiner omdat je actief gaat regelen.
In het vervolgschema vermeld ik meer componenten.
Heb je toevallig ook de LM317T of LM350T ? de LM723 is uiteraard ook bruikbaar.
Maar als je geen speciale toepassing heb zoals stroom beveiliging kan je de LM723 beter achterwegen laten.
Dit IC moet je toch wel met beleid behandelen i.v.m. oscilleren.
En de stroom beveiliging dus niet de stroombegrenzer maar de beveiliging is vele malen beter te maken als er in een LM723 zit.
Ook de losse transistoren zijn uiteraard bruikbaar maar gezien de bouw ervaring aan jouw kant is dat van daag de dag niet meer nodig.

De andere trafo 18 V 10 A is prima daar kan je de tweede voeding mee maken.
De weerstanden in de emitter zijn afhankelijk van de maximale elektrische stroom 5 W.
Voor 5,5 A en een kleine drop out kan je waarscheinlijk met 1 2N3055 volstaan dat je heel vaak zo'n rij van transistoren zit komt alleen maar omdat dit niet alleen een voeding is maar ook een kachel :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 18 juli 2020 19:20:32 schreef electron920:
Ha gillis,

Ik heb op het schema de tot dusver bekende componenten vermeld de trafo type 42 en de brugcel de buffer condensator..... deze kan een stuk kleiner omdat je actief gaat regelen.
In het vervolgschema vermeld ik meer componenten.
Heb je toevallig ook de LM317T of LM350T ? de LM723 is uiteraard ook bruikbaar.

Groet,
Henk.

Een opsomming van wat ik hier zoal heb liggen.
Verschillende 78xx, TIP3055 (1X), MC79L-05ACP, LM317T
C549B, BC517, BT139, LM340T 15, LM34T 12,TIP110, BT137, BU406, MIP144, BD643, BD645, AD133, AD162, MJ3772 (1X), BC547, BC557, A723PC en 2N3055 en ook de LM741cm, PC817C.
Verschillende powerdiodes,verschillende Zener, Gewone diodes en verschillende relais. Ook verschillende koelplaten.

Zo dat is zowat alles wat ik heb buiten een heleboel weerstanden en gelijkrichters van allerhande calibers.

Wat die weerstanden R7 en R5 betreft, moeten die exact 0.1ohm zijn?

Ha gillis,

Mooi je lijstje daar ga ik mee aan de slag.
Deze week kan ik weer verder gisteren met een andere vraag bezig geweest en vandaag nog even daarmee verder.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 19 juli 2020 16:03:25 schreef electron920:
Ha gillis,

Mooi je lijstje daar ga ik mee

Groet,
Henk.

Vooral niet opjagen, we hebben tijd genoeg.
Ondertussen probeer ik al uit te zoeken hoe ik bepaalde dingen op een printplaten zou kunnen krijgen. Tja zo weinig mogelijk kruisende draden he.
Ik ben al blij met de hulp die ik nu krijg.

Zou het heel moeilijk zijn om er rekening mee te houden dat ik er later een andere trasfo in zou plaatsen om toch maar ampère te kunnen halen?
Het is maar een gedachte, misschien komt dat er toch niet van. Ik heb hier een bilge waterpomp op 12volt en die vraagt 15A en bij het aanslaan nog meer.
Momenteel hangt die aan een batterij en dient voor als de stroom uitvalt en mijn netpomp niet draait om dan toch het overtollige water weg te pompen.
Het is maar om aan te halen dat meer A soms toch nodig is.
Enfin 5,5A zal voorlopig zeker al een goed begin zijn.

[Bericht gewijzigd door gillis op maandag 20 juli 2020 12:41:37 (42%)

Op 17 juli 2020 14:23:51 schreef big_fat_mama:
[...] 230V~, tegenwoordig :) zie ook ander draadje ;)

[...] Het verschil tussen 18 en 20 is niet zo danig groot, heeft wellicht te maken met het verschil tusen belast en onbelast.

[...]
Mij lijkt dit juist een heel mooie trafo voor een eerste labvoeding. 15-0-15V is vlot haalbaar, misschien zelfs iets meer. En er moet galant 3 amp kunnen uit komen, meer dan voldoende voor een labvoeding.

Maar de aanduiding voor een secundaire zekering van 3,15 amp brengt me ook wel wat in de war.

Inderdaad, tegenwoordig 230V hier meet ik zelfs 240V maar ik viel terug op de oude uitspraken zoals ze dat thuis altijd noemen. ;-)
18 Volt en 20 volt is niet veel verschil dat klopt maar er staat wel 2 X 18 volt en dat is toch 36 volt en dan is het toch wel een verschil.
Er staat letterlijk op de transfo; 2 X 18 volt.
Ik dacht omdat die draden gevlochten zijn dat er misschien, als ik de draden niet zou vlechten dat er dan 18 Volt per draad zou zitten.
Maar dan zal ik ze maar niet ontvlechten zeker.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee hoor, met vlechten heeft dat niks te maken. En vlechten is altijd een goed idee. Om echt 2x18V~ te zien zal het al meer effect hebben om er eens een belasting aan te hangen. Drie gloeilampjes van 12V~ in serie bv.

Evenzeer kan men de elco's en halfgeleiders maar beter ruim wat hoger schatten, bv. elco's van 25V zijn ongeschikt.

V.w.b. die 12V= pomp: houd die maar netjes aan de (lood?)batterij, er is niet beter.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 23 juli 2020 12:51:12 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 23 juli 2020 12:48:50 schreef big_fat_mama:
Nee hoor, met vlechten heeft dat niks te maken.
V.w.b. die 12V= pomp: houd die maar netjes aan de (lood?)batterij, er is niet beter.

Ja dat pompje hangt al meer dan 5 jaar aan de batterij. Er zit ook al die tijd een druppellader aan.
Regelmatig Wordt het pompje ook getest zo de batterij ook regelmatig gebruikt. Die pomp ligt tegenwoordig veel stil omdat er geen overbodig water is.
Die pomp moet op de batterij blijven want een voeding heeft geen nut als de stroom uitvalt.

Op 9 juli 2020 12:28:42 schreef electron920:
Ha gillis,

Denk zelf alvast na over hoe je de voeding wil gaan instellen en uitlezen analoge of digitale uitlezing ?
En probeer als je tijd heb eens te kijken op https://www.circuitsonline.net/forum/view/144222 hier staan ideeën voor de bouw.

Groet,
Henk.

IK ben daar ook eens gaan kijken, dat is voor mij een serieuze boterham.
Ik denk dat ik om dat allemaal goed te begrijpen terug naar school moet.

Ik zeg niet dat ik er niets van begrijp maar toch ...

Zo, ik ben er weer.
Ik heb ondertussen de problemen met mijn 3Dprinter moeten oplossen. Het ging over een kapot moederbord dat ik omdat mijn toestel nog onder waarborg was gratis toegestuurd gekregen heb. Tja dat kwam van China en duurde toch wel even. Het aansluiten was niet van de poes omdat het moederbord toch enige verschillen vertoonde met het oude.
Enfin dat terzake,heeft niets met mijn voeding te maken.
Ik had ondertussen nog een paar bestellingen moeten doen want ik miste nog wat onderdelen.
Dan ben ik toch maar aan de bouw begonnen en .... dankzij jullie hulp allemaal heb ik nu een goed werkende 24 volt voeding zoals jullie voorspeld hadden iets meer dan 5A.
Dus nogmaals bedankt voor de vele en geduldige hulp.
Nu ga ik met die 18volt transformator nog een 13,8volt voeding maken, het zal wel ongeveer 15 volt worden denk ik.

Ha gillis,

Mooi te horen dat je iets heb kunnen bouwen ik ben nog wel met een ontwerpje bezig gebaseerd op de componenten die je bezit.
Welke configuratie heb je gemaakt weke trafo enz.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

[attachment=0]

Op 8 augustus 2020 13:25:34 schreef electron920:
Ha gillis,

Mooi te horen dat je iets heb kunnen bouwen ik ben nog wel met een ontwerpje bezig gebaseerd op de componenten die je bezit.
Welke configuratie heb je gemaakt weke trafo enz.

Groet,
Henk.

IK heb de opstelling gebruikt met de 723 en de transfo met de verschillende aftakkingen waar ik dan gekozen heb voor de aftakking waar is 28volt op kon meten.
Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de 2N3055 op een serieuze koelplaat en ook op die koelplaat de BD139 en de nodige 5watt weerstanden.

[Bericht gewijzigd door gillis op zaterdag 8 augustus 2020 15:20:13 (12%)

Hi, ik heb mijn voeding dus werkend maar tot nu toe zag ik de resultaten via mijn mutimeter. Eindelijk heb ik nu mijn Volt/Ampére-metertje binnen gekregen.Ik wilde een foto plaatsen van mijn voeding maar eerst moet dat metertje erop.
Nu kan ik met geen mogelijkheid zien hoe je dat ding moet aansluiten.
Kan iemand mij dat eens uitleggen in gewone mensentaal aub.
Sorry dat ik het gekochte ding niet begrijp, dom van mij he. Zelfs het meegeleverde schema snap ik niet. 8)7

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 augustus 2020 15:51:18 schreef rew:
ja

Hoi Rogier Wolff zo kom ik ook aan veel posts per dag,proficiat en bedankt voor de hulp.

Op 8 augustus 2020 13:25:34 schreef electron920:
Ha gillis,

Mooi te horen dat je iets heb kunnen bouwen ik ben nog wel met een ontwerpje bezig gebaseerd op de componenten die je bezit.
Welke configuratie heb je gemaakt weke trafo enz.

Groet,
Henk.

Dit is de voeding die ik gebouwd heb. Ik heb wel veel 2N3055 gebruikt maar ik heb er rekening mee gehouden om later toch wat meer Ampères en Volt te kunnen leveren met een zwaardere trafo als ik er ergens eentje op de op kan tikken. Als ik mijn Volt/Ampere-metertje heb kunnen inbouwen zal ik een foto posten van mijn bescheiden maaksel.
Zoals hier eerder al gemeld, het is al bij al niet heel gemakkelijk om als beginner zoiets te bouwen. Ik ben er dan ook een paar keer opnieuw aan moeten beginnen omdat ik teveel op mijn print wilde zetten.Nu heb ik verschillende onderdelen niet op de print gezet maar met draad verbonden naar het printje, dat werkte uiteindelijk toch veel gemakkelijker.

Ha gillis,

Dat is mooi om te horen als basis goed bruikbaar je kunt later nog uitbreiden.
Zoals de beveiliging of stroom begrenzing noem maar op ben je er al uit met de meter ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 17 augustus 2020 18:30:02 schreef electron920:
Ha gillis,

Dat is mooi om te horen als basis goed bruikbaar je kunt later nog uitbreiden.
Zoals de beveiliging of stroom begrenzing noem maar op ben je er al uit met de meter ?

Groet,
Henk.

Nee, dat is mij helaas nog niet gelukt. Ik heb het wel all klaar gespeeld dat het schermpje oplicht maar daar blijft het dan ook bij. Hoe kan dat nu zo moeilijk zijn verdorie.

Ha gillis,

Dan gaan we dat bekijken al die metertjes zijn in de praktijk het zelfde dus qua aansluitingen.
Je kan je indenken dat er elektronica in zit en die heeft een elektrische spanning nodig om te werken dit betekend dat je een apparte voeding moet gebruiken.
Maar er is een uitzondering als de spanning die je instelt op de regelbare voeding niet onder de 3,5 V komt kan de voeding voor de meter vervallen.
De meter wordt dan vanuit de regelbare voeding gevoed :)
Nu de tweede functie van de meter dit is de Ampère uitlezing hiervoor is een shunt nodig tot aan het maximale bereik van de meter zit deze erin.
De shunt is in de retour leiding geschakeld dus aan de low side nu is het te begrijpen dat daarom de meter zwevend aangesloten dient te worden anders wordt de shunt overbrugd en verschijnt er geen aanwijzing op het display.

Aansluiten van de meter zonder externe voeding er moet dan altijd minimaal 3,5 V aanwezig zijn.
De dunne zwarte draad niet gebruiken.
De dikke zwarte draad aan de min van de voeding op je print ( uitgang is los ).
De dikke rode draad uit de meter naar de min aansluiting uitgang van je voeding.
De dunne gele en rode van meter naar de plus aansluiting uitgang voeding.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 17 augustus 2020 19:37:00 schreef electron920:
Ha gillis,

Aansluiten van de meter zonder externe voeding er moet dan altijd minimaal 3,5 V aanwezig zijn.
De dunne zwarte draad niet gebruiken.
De dikke zwarte draad aan de min van de voeding op je print ( uitgang is los ).
De dikke rode draad uit de meter naar de min aansluiting uitgang van je voeding.
De dunne gele en rode van meter naar de plus aansluiting uitgang voeding.

Groet,
Henk.

De minimum spanning is bij mij 2,75 volt, dus zo laag mag ik niet gaan, is ook voor niets nodig.
Verder lijkt het mij nu wel duidelijk, heel erg bedankt voor de uitleg. Ik ga dat morgen zeker mee aan de slag.
Ik zal dan een foto plaatsen zodat ge kunt zien wat i gemaakt heb. Tot Morgen.
GRTS Gillis.

Op 17 augustus 2020 19:37:00 schreef electron920:
Ha gillis,

Dan gaan we dat bekijken al die metertjes zijn in de praktijk het zelfde dus qua aansluitingen.

Groet,
Henk.

Ik heb uw wijze uitleg opgevolgd en het werkt perfect.
Zoals jij het uitlegt is het eigenlijk heel eenvoudig.
Die bijgeleverde schemaatjes daar snapte ik niks van. Zoals beloofd heb ik een paar fotos toegevoegd.
Ik moet wel zeggen dat de 2N3055tigers en de koelplaat behoorlijk warm werd toen ik het aangesloten 12 volt ruitenwisser-motortje een tijdje liet draaien.
Ook overweeg ik om als ik tijd heb toch een groter kastje te voorzien, ik vind het huidig kastje wat krap.
Ik kan nu niet zo goed uitbreiden. Ik dacht er bijvoorbeeld aan om nog een paar vaste spanningen bij te bouwen op een ander aansluiting van de trafo. Maar goed voorlopig ben ik heel tevreden.
Oja, als gij uw plannetje klaar hebt wil ik dat ook wel eens zien.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je toch gaat herbehuizen, denk dan op een manier om dat koelprofiel verticaal te hangen, dat gaat flink verschil maken in de convectie. Overweeg desnoods om dat profiel in twee te zagen en de beide stukken dan verticaal naast elkaar te plaatsen.

En ik heb heel eventjes mijn wenkbrauwen gefronst toen ik die draden zag steken in de banaanbussen van de voeding :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 augustus 2020 14:50:36 schreef big_fat_mama:

En ik heb heel eventjes mijn wenkbrauwen gefronst toen ik die draden zag steken in de banaanbussen van de voeding :)

Ik ga zeker rekening houden met uw goede raad. Ik vond het zelf ook al niet zo goed.
Wat die draden betreft, dat was maar even om te testen, ik had die striptang er op gelegd zodat de draden toch op hun plaats blijven maar katholiek is dat zeker niet.

Nu de ergste hitte een beetje voorbij is moet ik weer opnieuw aan werkzaamheden in mijn tuin beginnen. Daar zijn nog enkele dringende aanpassingen nodig.
Elektronica gebeurd in mijn hobbykelder waar het lekker fris is nu.

Ha gillis,

Ik zie dat het werkt en heb ook je schema gezien daar kan je mee verder wacht even met een nieuwe kast.
Doe eerst wat ervaring op met de voeding ik laat zeker he4t schema zien maar de4 afgelopen dagen veel te warm 35.4°C hier onder het dak daar val je bij in :z
Kijk eens op je gemak of het koelprofiel naar de achterkant kan van de nieuwe kast !
Dan gaan we ook iets doen aan de bedrading want dat moet netter zeker de verbindingen rondom de UA723 het verbaast me dat het niet oscilleert.
Later meer.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Lambiek

Special Member

Op 18 augustus 2020 17:24:45 schreef electron920:
Kijk eens op je gemak of het koelprofiel naar de achterkant kan van de nieuwe kast !

Ja, precies. Je wil die warmte niet in je kast hebben. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb wel verschillende gaten geboord in de achterkant van de kast achter de koelplaat zo kan er toch al veel warmte weg. Dit is op de foto's wel niet goed te zien.
Maar ik ben het er mee eens, het kan een moet beter want bij hogere belasting denk ik dat ik ondertussen ook een ei kan bakken.... heeft ook zijn voordelen he ;) :+