los tabletscherm op laten lichten

Hi Allen.

Ik heb net een app gedownload waarmee je met een mobiel de ouderwetse fotonegatieven positief kunt scannen.

Om een mooie lichte egale achtergrond te krijgen noemen zij een pc/laptopscherm.

Zo af en toe, passeert mij een oude laptop of tablet.

Echter hoe sluit ik deze aan op een voeding, zodat de achtergrond oplicht?

Concreet:
1 Kun je een los scherm aansluiten,
2 welke spanning,
3 welke aansluitpunten

O,Ja, mijn gegevens als nieuweling.
Jan Sloos, uit leiden (zo mooie stad. nog wel met al die hoogbouw.)
Met pensioen
Interesses: alles wat beweegt en stilstaat.
weet iets van + en - en nog veel meer.

Shiptronic

Overleden

Tablet aan , teken app openen en wit canvas weergeven? of en witte foto/PNG in de foto app weergeven?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 5 juli 2020 17:36:08 (30%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lucky Luke

Golden Member

En bij een echt compleet defect scherm, waarvan de achtergrondverlichting nog wel bruikbaar is: voorzichtig demonteren en hier wat goede foto' s posten.

Moderne schermen zullen wel LED' s in zitten, oudere schermen CCFL's, maar in beide gevallen is het handig de drivers erbij te houden. (Bij een tablet zal het wel ergens tussen alle andere electronica gepropt zitten. Again, met goede foto's valt het wel te herkennen).

In Leiden is uiteraard ook nog de optie ermee naar de makerspace te gaan, daar zitten ook handige elektronicaknutselaars.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dank alvast voor deze reacties.
Chiptronic,
dat is de eenvoudige manier. Ik wilde echter een steun of opstelling maken, waar een niet meer gebruikt scherm vast opgesteld staat met ook het niet meer meer gebruikt mobiel daarvoor.

Bedenk me ook dat een scherm ter grootte van een mobiel al voldoende is.
Immers de negatieven zijn 24x36 mm.

Hoop alleen dat ik dicht genoeg bij kan komen om het scherp te houden.

Knutsel en keep kalm.

P.S.

Lucky Luke, bedankt voor de tip 'makerspace' woon toch al lang in leiden maar nog nooit van gehoord. ga zeker op de "open avond"kijken.

Met groet.

[Bericht gewijzigd door JanSloos op zondag 5 juli 2020 20:51:03 (15%)

Ik heb zoiets ooit getest met halogeenlampen achter een soort melkpapier. Dat geeft mooi diffuus licht.
De juiste witbalans moet je op de camera instellen.
Nog zo'n "project" dat op mijn plank ligt...

[offtopic]
"Jan Sloos, uit leiden (zo mooie stad. nog wel met al die hoogbouw.)
Met pensioen"

Leiden; met hoogbouw? Mooi hè?
Eén van mijn laatste projecten lag in het gebied van het station Leiden. Het had zo mooi kunnen zijn...
Helaas, ik stopte met werken en kredietcrisis en financiële crisis gooiden al roet in het eten.

Maar wat een ENORME fietsenstalling hebben jullie daar liggen!
[/offtopic]

Vervangen DOOR.

Het is dus niet zo ingewikkeld.
Wat chiptronic al schreef, gewoon witte achtergrond van een niet meer gebruikte mobiel.

Het enige vervelende is dat je een fijne lijnstructuur ziet.
Mogelijk de lijnen van het touchscreen.

We blijven alert.

Bapaktus

Special Member

Beste Jan,
ik zelf gebruik al héél erg lang een dia/negatief scanner.
Zo'n scanner heeft een hoge resolutie.
Zo nu en dan zie ik er wel eens 1 bij de KL liggen.
En anders de goedkope oplossing, zo'n dia viewer op 220V of op batterijen.
Of een z.g. dia sorteer raam.
Dat geeft ook een bruikbaar achtergrond licht scherm.
Zo'n viewer en/of sorteerraam zie ik óók vaak bij de KL.
Een negatieve afbeelding kan je bijna met elk foto berwerkings progromma omzetten van negatief naar positief.
Of omgekeerd.
ruud

Sine

Moderator

Inderdaad, als je echt wat met die negatieven wilt gaan doen dan is het cammetje van je mobiel niet de beste oplossing.

Van een oud/kapot scherm kan je de achtergrond verlichting proberen te vinden. Als het scherm dan donker is, dan moet je het slopen en het polarisatie-filter er tussenuit halen.... Het hele LCD deel heb je niet nodig, maar mogelijk geeft dat nog wat stevigheid aan het geheel....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Interessant....
Ik ben net klaar met het "scannen" van oude glasnegatieven, 13x18 cm, uit het begin van de vorige eeuw, ik denk tussen 1900 - 1910.
Ik heb het gedaan met het scherm van een laptop. Computer achterover leggen, camera aan een statief. Zorgen voor een wit scherm, dat kan met een leeg blad van een tekstverwerker. Eventueel de kleuren/helderheid onder windows feller zetten.
Resultaat was zeer goed. Wel kreeg ik een negatief, maar met een fotobewerkingsprogramma was dat zo gefikst.
Met een tablet (Ipad) kan het ook, maar daar kreeg ik de individuele pixels te zien op de "foto". Dat kun je oplossen met een stukje melkglas.

Zorg wel dat de emulsielaag op je scherm ligt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

scherm open maken en de TFT/LCD plaat eraf halen. je hebt dan een hard plastic plaat over, met een 3-6 witte folies om het licht egaal te verspreiden. die kan je gebruiken samen met de CCFL lampen +voeding of led achtergrond verlichting drivers.

bij laptops werken die drivers/voeding vaak op 5 of 12V, soms zelf met ingebouwd dim functie er in
https://www.flatvision.co.uk/wp-content/uploads/2018/10/lcd-panel-structure-1.jpg

die lcd module moet je eruit halen, dan heb je fel witte vlakke platen

jammer dat ik vorige week al mijn oud laptop/schermen heb afgevoerd, kon het anders via foto tonen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik moest meteen denken aan dit youtube filmpje.
https://youtu.be/8JrqH2oOTK4
Wil met dit principe leuke led-verlichting en led lampen maken en ben dus juist op zoek naar defecte schermen.
Dus had ik het geweten fcapri dan had ik ze wel willen hebben |:(
Slinger ze de volgende keer maar in de vraag en aanbod ;)

Op 7 augustus 2020 16:49:46 schreef JanSloos:
Heren, dank voor het meedenken.

Het is eenvoudiger dan gedacht.
Zoals hier al meer opgemerkt, hoef je het geheel niet te slopen, maar gewoon een wit scherm op je telefoon/laptop opzoeken.
Wel letten op een soort raster wat kan verschijnen.
Omkeren kan met een app.

Nogmaals dank.

Maar nu het volgende:

Ik heb een aantal defecte 230V LED TL buizen. Na bestudering (lang) ben ik er eindelijk achter hoe e.e.a. Geschakeld wordt.
En dat is voor alle merken verschillend.

Wat wilde ik;
bij een vriend in de schuur is het flauwe lichtje 24V wissel.
Ik wilde de LEDs uitzoeken totdat ik ze op 24V kon zetten.
Wel met een gelijkrichter er tussen tenslotte van wissel naar gelijk.
Opeens werd het helder. De leds zijn per groepje van 7 parr geschakeld.
Die groepjes parr, zijn weer allemaal in serie gezet met daarop een spanning die bij de led past. De leds zijn 2,8 bij 3,3 mm. Ik dacht zo hier en daar op het net gezien te hebben 3Volt. Per led.

Ik heb de strook leds zodanig gewijzigd dat ik 8parr geschakelde blokjes weer in serie heb. 8x3 24V dus.

En het werkt(te) ik had alleen een regelbare voeding ingesteld op 24 volt. De brugcel laat de spanning keurig door, en ik hoef zelfs niet aan polariteit te denken. Hij kon zo uren branden.

Nu heb ik een trafo. 230 naar 24 (25) volt.
ik hou achter de gelijkrichter 21,1Volt over aan gelijkspanning.
Op een enkele led gemeten hou ik 2,1 Volt over. Echter het geheel wordt gloeiend heet. Tot meer dan 60graden. Ook de brug gelijkrichter Is niet vast te pakken.
Het middendeel van de strook leds is gaan knipperen en brand nu zwak. Defect dus
Waar gaat het mis. Zijn er soms "zwerfstromen ergens"

Of moet je bij leds toch uitgaan van de stroom die er door moet. Ik ben uitgegaan van die 3 volt spanning.

Ik heb er nu een,

Heren, dank voor het meedenken.

Het is eenvoudiger dan gedacht.
Zoals hier al meer opgemerkt, hoef je het geheel niet te slopen, maar gewoon een wit scherm op je telefoon/laptop opzoeken.
Wel letten op een soort raster wat kan verschijnen.
Omkeren kan met een app.

Nogmaals dank.

Maar nu het volgende:

Ik heb een aantal defecte 230V LED TL buizen. Na bestudering (lang) ben ik er eindelijk achter hoe e.e.a. Geschakeld wordt.
En dat is voor alle merken verschillend.

Wat wilde ik;
bij een vriend in de schuur is het flauwe lichtje 24V wissel.
Ik wilde de LEDs uitzoeken totdat ik ze op 24V kon zetten.
Wel met een gelijkrichter er tussen tenslotte van wissel naar gelijk.
Opeens werd het helder. De leds zijn per groepje van 7 parr geschakeld.
Die groepjes parr, zijn weer allemaal in serie gezet met daarop een spanning die bij de led past. De leds zijn 2,8 bij 3,3 mm. Ik dacht zo hier en daar op het net gezien te hebben 3Volt. Per led.

Ik heb de strook leds zodanig gewijzigd dat ik 8parr geschakelde blokjes weer in serie heb. 8x3 24V dus.

En het werkt(te) ik had alleen een regelbare voeding ingesteld op 24 volt. De brugcel laat de spanning keurig door, en ik hoef zelfs niet aan polariteit te denken. Hij kon zo uren branden.

Nu heb ik een trafo. 230 naar 24 (25) volt.
ik hou achter de gelijkrichter 21,1Volt over aan gelijkspanning.
Op een enkele led gemeten hou ik 2,1 Volt over. Echter het geheel wordt gloeiend heet. Tot meer dan 60graden. Ook de brug gelijkrichter Is niet vast te pakken.
Het middendeel van de strook leds is gaan knipperen en brand nu zwak. Defect dus
Waar gaat het mis. Zijn er soms "zwerfstromen ergens"

Of moet je bij leds toch uitgaan van de stroom die er door moet. Ik ben uitgegaan van die 3 volt spanning.

Ik heb er nu een,

[Bericht gewijzigd door JanSloos op vrijdag 7 augustus 2020 16:55:44 (35%)