Op koppel schakelen

Als je een lampje in serie met een motor aansluit zal het lampje minder gaan branden als de motor minder hoeft te presteren. Door het licht te meten zou je de motor kunnen uitschakelen als het lampje minder licht geeft. Je zou zodoende bijvoorbeeld een schroefmachine kunnen uitschakelen als de schroef voldoende losgedraaid is. Mijn vraag is: wat is de standaardoplossing hiervoor, en is dat dan ook zo te doen, dat de mate waarin iets losgedraaid is in te stellen is? In mijn voorbeeld met het lampje zou je het lampje daarvoor dichter bij of verder van de meter kunnen schuiven. Kan dat wat electronischer?

Arco

Special Member

Current monitor als de ACS733...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja. Je zet een shunt in serie met je motor. De spanning die je daarover meet, stuur je naar een schmitt-triggerschakeling met een opampje ofzo.

Met de schmitt-trigger stuur je vervolgens een dikke fet of andere transistor aan, op zo'n manier dat de ruststand van de schmitt-trigger, de fet openstuurt.

Je zult nog iets moeten bedenken waarmee je zorgt, dat na het loslaten van de 'trekker' van de schroefmachine, de schakeling weer gereset wordt en je dus weer kan boren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Marco en led-lover bedankt voor jullie reactie. Ik ga er mee aan de slag. Nog even iets over de reset. Is het uitschakelen geleidelijk te doen? En is dat uitschakelen simultaan te koppelen aan een aparte inschakeling die wacht op een nieuwe impuls? Zoals bijvoorbeeld het loslaten van de 'trekker' zelf of zoals in het analoge voorbeeld het volledig doven van het in serie aangesloten lampje.

Bij mij is kortgeleden een rolluik geplaatst met elektrische aandrijving. De afschakeling op de eindstanden vindt daar ook plaats op grond van koppel. Schakelt af als het koppel groter wordt. Dus precies andersom als wat jij wil, maar als er ergens een schema te vinden is kan dat wellicht als inspiratie dienen.

Het gaat uiteindelijk om het meten van de stroom; de gangbare manieren om dat te doen zijn met een Hall effect stroomsensor of een kleine weerstand (soms maar 0.001 ohm) in serie.

Uitschakelen als het koppel lager wordt dan een bepaalde instelling, is nog wel een beetje tricky; bij het inschakelen begint de stroom ook vanaf 0A op te lopen, en dan moet de schakeling niet direct ingrijpen natuurlijk.

Persoonlijk zou ik overwegen er een microcontroller tegenaan te gooien; je kunt daarmee eenvoudig vertragingen na het inschakelen instellen, uitschakelen als de stroom veel te groot wordt, of juist voor langere tijd hoger dan verwacht, uitschakelen als het gewoon te lang duurt, etc. Je hebt dan heel veel flexibiliteit.

Het kan ook met een comparator en een handjevol weerstanden en condensatortjes.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Kijk eens op de site van Frits Kieftenbeld.nl daar staat een kompleet schema op les 7 heb ik ook gemaakt voor het open en dicht zetten van de hoofdkraan

Electronica is mooi als het goed werkt

Soms gewoon jaloers op jullie terwijl ik daar geen aanleg voor heb.
Het gemak waarmee jullie dit uit de mouw (lijken te) schudden.
Dit neemt even voordat ik hier doorheen geworsteld ben. Daarna laat ik weten of- en hoe het gelukt is.

Met de weerstanden 2E2 =2,2 ohm en 220E = 220 ohm stel je de over belasting in.

Electronica is mooi als het goed werkt