Miele wasmachine w857 wast te vlug

Ik weet het een rare vraag maar het is zo, de wasmachine van mijn ma wast te snel, dubbel zo vlug als in het boekje en dubbel zo snel als vroeger, normaal zou een kookwas op 90 graden, bijna twee uur wassen nu doet hij het in 55 minuten geen alarm alles verloopt normaal, maar te snel.
knop kort is niet geactiveerd, dus daaraan ligt het niet, iemand een idee?

De optietoetsenblok is met een flatkabel. Trek deze is uit. Is de spoeltijd normaal? Hoeveel keer spoelt hij? Geen knipperende oranje led's? Is er bovenin de deurrubber een klein gaatje? Staat hij op een goede plaats? Niet in de badkamer of ander vochtig locaal, koude betonplaten kot...

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 7 juli 2020 21:19:48 (66%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Er zijn geen knipperende lichtjes, alles doet hij normaal volgens mij, enkel de tijden zijn allemaal korter, valt vooral op bij wassen, wassen doet hij ongeveer 40 minuten nog niet toe en dan werkt hij de rest spoelen enz af in een 15 minuten, de machine staat droog, in een berging die eerder warm en droog is en nooit onder de 20 graden, ik dacht aan condensatoren op de print maar omdat de machine niet bij mij staat kan ik die niet demonteren zolang ik geen idee heb of het te repareren valt, machine is toch al 20 jaar, maar geeft anders geen fouten.

RAAF12

Golden Member

Staat ie op een 400V 3 fasen aansluiting of gewoon op 230V?

Flatcable opties los. Voorkant open en rubber GRONDIG inspecteren, ook bovenaan.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 8 juli 2020 08:32:08 (58%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Machine staat op 220, en al 10 jaar op deze plaats, nieuwbouw .
Wat is de reden van de deurrubber? condens?
is de flat cable opties een gekend probleem ?

misschien "denkt" de machine dat deze al op temperatuur is. Controleer even de temperatuursensor. vraag me niet waar deze zit.

machine warmt zoals normaal, kookwas geprobeerd, weet iemand hoe de timing gebeurt bij deze machine?

Normaal wacht de 'klok" totdat de machine de juiste temperatuur heeft bereikt en gaat dan weer verder. Het opwarmen is over het algemeen een groot deel van de tijd van de wasbeurt. Vandaar dat ik eerst hieraan denk.

Op 8 juli 2020 08:31:13 schreef EricN:
Flatcable opties los. Voorkant open en rubber GRONDIG inspecteren, ook bovenaan.

Wasmachine op 3 fasen 400V? :) Sensoren?
Bijna zeker wat die erik zegt dat is

@TS het gebeurt regelmatig dat er bovenin de rubber een perforatie plaats vindt. Dit valt niet op omdat er geen water zo hoog uit lekt maar tijdens kookprogramma ontsnapt er wel stoom die de bovenliggende printen en optietoetsen aantast. Inspectie vd rubber en oxidatieschade aan de printen is dus noodzakelijk. De temeratuursensor geeft zelden problemen en indien deze toch voorkomen is de meest gebruikelijke reactie overtemperatuur met een kromme zeepbak ten gevolg, niet jouw klacht dus. Timing is puur software. Te kort programma zonder foutmelding (oranje led knippert) is dus veelal de "kort" toets die ingedrukt is of de interpretatie vd print ve ingedrukte toets, slecht of vals kontakt dus.Gezien de vragen die hier gesteld worden uitgaan van veelal onervaren personen moeten de antwoorden ook in die lijn gegeven worden. Ik zou kunnen voorstellen omde mdu op de optische communicatie aan te sluiten en de foutcodes uit te lezen of drg maar daar vermoed ik beperkingen. Vandaar mijn huis keuken en tuin voorstel om macgyver gewijs aan de slag te kunnen. Over aan de slag gesproken: hup hup.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ok ik begrijp het, kan het front paneel er gemakkelijk af,of moeten eerst de zijkanten en deksel er ook af?

Deze machine heeft een EL200 electronica en de meest voor de hand liggen de fout is het motor relais. Draait machine wel keurig links rechts om of continu naar 1 kant??. Gezien dat de machine erg programma inkort als 1 kant mist...

Tweede fout is hoe neemt machine water,beetje vlotjes??

derde fout is: pomp machine vlotjes af?? dikke straal uit de slang??

RAAF12

Golden Member

..wast te vlug

Op 8 juli 2020 14:57:10 schreef Multivibbbbrator:
[...]
Wasmachine op 3 fasen 400V?

:-) Geintje, moet kunnen!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 8 juli 2020 19:24:40 (10%)

Frontpaneel is eigenlijk een soort deur met rechts de scharnieren. Zeepbak eruit. 3 torx 20 eruit. Deur open. 3 zeskanten 10mm. Pompklepje open. Bestudeer waar nooddeuropener zit. Oranje haak. Uitloopdarmpje uit houder pompdeurtje los klikken. Frontdeur open doen. Onderaan zit een metalen weerhaak. Bij terug dicht doen goed kijken naar nooddeuropener, deze terug in de juiste gleuf plaatsen, vandaar het bestuderen.

@smd hij meld geen verdere klachten

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@smd
ik denk inderdaad dat de machine voortdurend 1 kant draait, water komt vlotjes binnen, dat motor relais is dat appart te vervangen en zijn er zaken waardoor dat defect komt waar ik moet op letten,

Relais is defect, dat is zeker! Meestal zijn schokbrekers dan ook versleten... Dat is de oorzaak. Niet aanzetten meer eerst relais vervangen, anders is de zekering ook defect!!

Toch wel enige bedenkingen. Als de wasmachine L draait maar niet R dan zijn er 2 mogelijkheden A: hij draait in de R richting gewoon L, dus hij draait wel maar heeft niet gekruisschakeld dan heeft dit totaal GEEN effect op de tijd of drg, ook geen foutmelding dan. B: hij draait totaal niet bij de R beweging, slaat deze over, dan KRIJG je sowieso een error melding id vorm van knipperende spoel led. Enige inconsistenties wel in het verhaal. Bij het starten vh programma kan het in het begin zijn dat er een bepaalde tijd voorrang gegeven wordt aan 1 richting maar dit is maar even dus mss de wasbeweging langer monitoren? Enfin veel succes met de herstelling en idd zoals smd schrijft: bij vervanging vd rt424012 de schokdempers niet vergeten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yep, Erik echt wel. Als tacho signaal niet aankomt, word programma bij deze types behoorlijk verstoord,dus vermoed dat deze in de andere kant totaal niet draait door verbrand contact..

Ja en andere kant van verhaal had geen effect,dus dan had machine continu 1 kant op gedraaid...

Als het tacho signaal niet binnenkomt krijg je binnen de seconde een knipperende spoelled, vandaar mijn aankaarting van inconsistentie in het verhaal. Als het meermaals ih programma gebeurt wordthet programma zonder boe of ba afgebroken en is het einde programma. Maar TS moet het maar grondig bekijken. Zolang hij maar laat weten of het opgelost raakt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Allemaal bedankt voor de hulp, als het aan mij lag dan was de machine al lang gedemonteerd, maar de machine werkt dus mag ik er niet aan beginnen, vertrouwen in mijn kunnen word soms ondergewaardeerd.
Ik weet nu wel waar ik allemaal op letten kan en hoe ik de herstelling kan uitvoeren, dus ik sta efkes op hold.