Vreemde aansluiting

Op 7 juli 2020 21:18:25 schreef mvdk:
Al gemeten?

Edit: Lijkt mij een stopcontact voor een lasapparaat.

Zal ik morgen eens doen.

Ik hoef er verder ook niks mee, maar ik zag dat ding hangen en was gewoon benieuwd.

Dit type ken ik ook 100Amp werd in vroeger gebruikt om lood te smelten, om drukletters te gieten in een drukkerij.
Drie fasen en de aarde 2x in de rand links en rechts boven bij de schroeven van het binnenwerk. Ging een alu stekker in

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op dinsdag 7 juli 2020 22:14:33 (35%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
vergeten

Golden Member

Op 7 juli 2020 21:32:45 schreef HD13:
Is volgens mij een krachtstopcontact van overzijde van de oceaan.
Aarde zit dacht ik middenin.
Met een soort van veiligheidssysteem.
Je kan de spanning alleen inschakelen (handel) als er een stekker inzit.
En stekker kan er alleen uit als de spanning er af is (weer de handel).

Er is geen gat in het midden, is dicht.
Zou wel heel veilig zijn met zo'n handel maar ik zie geen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 7 juli 2020 21:16:39 schreef Schuurprutser:
Beste forumleden,

Op de foto staat een Holec kast met een vreemde aansluiting eronder. Kan iemand mij vertellen wat het is en waar het voor gebruikt wordt?

Het is een 3 fase kracht aansluiting t.b.v. een (flygt) pomp.

3 contact messen en aan de zijkant de aardverbinding.
Het moest spanningsloos ingeplugd worden waarna je de schakelaar boven de WCD kon bedienen, de Flygt pomp had nog een aparte schakelkast welke een stuurspannings trafo 380 volt 24 volt aanwezig was.

Dus kon je ook nog stroomloos inpluggen.
Zo ging dat in de jaren 70

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

dat zo'n stuk antiek er nog hangt, heeft men zelfs nog een magneetbord uitgezaagd om de as van de schakelaar heen. wcd waar geen stekker meer voor te vinden is, wel museum waardig onderhand :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 7 juli 2020 22:22:12 schreef ACDCV1:
[...]

Het is een 3 fase kracht aansluiting t.b.v. een (flygt) pomp.

3 contact messen en aan de zijkant de aardverbinding.
Het moest spanningsloos ingeplugd worden waarna je de schakelaar boven de WCD kon bedienen, de Flygt pomp had nog een aparte schakelkast welke een stuurspannings trafo 380 volt 24 volt aanwezig was.

Dus kon je ook nog stroomloos inpluggen.
Zo ging dat in de jaren 70

Het heeft niets met een Flygt (Xylem) pomp te maken.
Het is ook niet uit de 70 er jaren, maar een stukje ervoor.

Het is een 3 fase wandcontactdoos.
100 Ampere uitvoering 3 fase. Toen nog R, S en T genoemd...
Dus zonder Nul. Omhulsel is aarde/aardverbinding.

Merk:
De dubbele H is van Hazemeyer Hengelo, later Holec, en nu Eaton

Daarboven zit een schakelaar (Walstype) waarvan de knop nu ontbreekt.
Waarschijnlijk zit er nog een mechanische vergrendeling in, zodat een steker er niet onder spanning in of uitgehaald kan worden. Dat kun je zien als je de deksel van de schakelaar los haalt.
Maar pas op achter de deksel van de schakelaar is NIETS aanraakveilig.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

heb die ouwe kasten weleens eraf gehaald, enige veilige manier is voeding eraf en slijptol door de kabels, en zo van de muur halen, zwaar spul. in de 70's waren er al kunstof kasten ( halyester ) dit zal dus een jaren 40-tot max medio 60 geval zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 juli 2020 23:03:25 schreef testman:
dat zo'n stuk antiek er nog hangt, heeft men zelfs nog een magneetbord uitgezaagd om de as van de schakelaar heen. wcd waar geen stekker meer voor te vinden is, wel museum waardig onderhand :P

Ik kom hier wel vaker van die oude meuk tegen haha.

Op 7 juli 2020 23:13:21 schreef Toeternietoe:
[...]

Het heeft niets met een Flygt (Xylem) pomp te maken.
Het is ook niet uit de 70 er jaren, maar een stukje ervoor.

Het is een 3 fase wandcontactdoos.
100 Ampere uitvoering 3 fase. Toen nog R, S en T genoemd...
Dus zonder Nul. Omhulsel is aarde/aardverbinding.

Merk:
De dubbele H is van Hazemeyer Hengelo, later Holec, en nu Eaton

Daarboven zit een schakelaar (Walstype) waarvan de knop nu ontbreekt.
Waarschijnlijk zit er nog een mechanische vergrendeling in, zodat een steker er niet onder spanning in of uitgehaald kan worden. Dat kun je zien als je de deksel van de schakelaar los haalt.
Maar pas op achter de deksel van de schakelaar is NIETS aanraakveilig.

Ik heb net even gemeten. Het bovenste en linker contact zijn fases, het rechter de nul of aarde en idd de behuizing is aarde. Toch vreemd dat ze maar 2 fases gebruiken, het zaakje is afgezekerd op 63A.

Ik dacht dat de fabriek uit '74 was, maar waarschijnlijk hebben ze oudere apparaten gehad.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het kan heel goed dat de kontaktdoos voor lasapparaten was. Die zaten die tijd tussen 2 fasen aangesloten.
Standaard was er niet veel, je kon maar zo hebben dat de fabriek ernaast de contactdozen wel op 3 fasen aansloot.
Nu hebben we CEE-Form (Die zit er ook naast op de foto, afgetakt is dezelfde groep. Dat is meer standaard.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 8 juli 2020 09:51:06 schreef Toeternietoe: Nu hebben we CEE-Form ....
Dat is meer standaard.

Ja, jammer. Waardeloze dingen. En dat terwijl er voor weinig meer goede alternatieven zijn. En voor hogere stromen zelfs goedkoper én beter.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 juli 2020 11:32:39 schreef GJ_:
[...]Ja, jammer. Waardeloze dingen. En dat terwijl er voor weinig meer goede alternatieven zijn. En voor hogere stromen zelfs goedkoper én beter.

Wat vind jij er waardeloos aan?
Die ik tegengekomen ben en waardeloos waren, kwam dat altijd door de monteur die de aansluitingen niet erg vakkundig gemaakt had.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Wiebelig plastic, lastig insteken en uittrekken. Het is gewoon goedkope troep.

Maar het is wel standaard dus zomaar WCD's ophangen omdat die betere kwaliteit zijn is ook niet handig.

Op plekken waar het niet uitmaakt, en connectoren specifiek voor de machine hangen gebruik ik Marechal. Die schakelen met een druk op de knop uit en komen gelijk los. Voor een 20A ben je iets meer kwijt, voor 100A ben je goedkoper uit.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 juli 2020 11:32:39 schreef GJ_:
[...]Ja, jammer. Waardeloze dingen. En dat terwijl er voor weinig meer goede alternatieven zijn. En voor hogere stromen zelfs goedkoper én beter.

Het is niet altijd het beste wat tot standaard wordt verheven. βmax was stukken beter dan VHS en wat is DE standaard geworden? Over video 2000 is amper gesproken.

Gelukkig brengt de CEE wat standaard in de stopcontacten. In het verleden hadden we 3 soorten verloop in de caravan liggen. Zelfs in CH kom je in de regel met CEE weg.

In het verleden vaak gewerkt met CEE-form 125A aan een draadje van 5*25mm2. De kabel was ongeveer 20m lang. Nooit problemen mee gehad. Gelijktijdig draaiden daar 2 deegkneders 100kg (±10kW elk), een waterboiler van 18kW (3x6kW) 60 liter, een afweger (±2kW), een opboller, 3 ovens (ventilators en ontsteking verwarmen op diesel), 2 tentverwarmers (ventilator en ontsteking verwarming diesel) en een 20-tal TL-lampen. Nooit problemen mee gehad.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Standaard Hazemeijer Hengelo gietijzeren 100A 3~ wcd met werkschakelaar.
Gezien het formaat heeft deze kast geen eigen patronen. Er zijn langere kasten welke zowel een walsschakelaar als patroonhouders bevatten.

Gebruikt door heel Nederland in de zware industrie, staalfabrieken, gieterijen en scheepswerven enz. Periode 1940-1970. Zelfs tot begin jaren '80 waren hier nog onderdelen voor te krijgen.

De lichtere 32A variant was de platte zwarte stekker in aluminium en later plastic welke je nog veel in oude bedrijven en boerderijen tegenkomt.
In de volksmond wordt de 32A versie ook wel "Hazemeijer Stekker" genoemd.

Even opletten met deze gietijzeren kasten, het pakkingkoord van de deksel dat in vet gedrenkt is bevat bij de oudere modellen chrysotiel-asbest dat behalve door het vet niet gebonden is.

[Bericht gewijzigd door Dominic op woensdag 8 juli 2020 16:14:29 (13%)

Kruimel

Golden Member

Op 8 juli 2020 11:56:08 schreef GJ_:
Wiebelig plastic, lastig insteken en uittrekken. Het is gewoon goedkope troep.

Maar het is wel standaard dus zomaar WCD's ophangen omdat die betere kwaliteit zijn is ook niet handig.

Op plekken waar het niet uitmaakt, en connectoren specifiek voor de machine hangen gebruik ik Marechal. Die schakelen met een druk op de knop uit en komen gelijk los. Voor een 20A ben je iets meer kwijt, voor 100A ben je goedkoper uit.

Volgens mij is de kwaliteit van de CEE form ook wel een beetje merkafhankelijk, de kwaliteit van de implementatie verschilt nogal. Standaard CEE form is inderdaad verre van optimaal, het wordt snel log en lastig in het gebruik. Daarentegen is het IMHO al een ordegrootte beter dan standaard Schuko (of Perilex, for that matter). Ik zal deze connector wel onthouden als ik een toepasselijke situatie tegenkom (al zit ik niet zo in de installaties). Persoonlijk ben ik wel blij dat ze Marechal geen monopolie hebben gegeven, want dan waren ze zeker niet goedkoper geweest. ;)

GJ_

Moderator

Op 8 juli 2020 16:31:47 schreef Kruimel: Persoonlijk ben ik wel blij dat ze Marechal geen monopolie hebben gegeven, want dan waren ze zeker niet goedkoper geweest. ;)

Lijkt me ook niet, maar als ze wat populairder waren zou dat de prijs wel drukken. Voor bv 100A ben je wel goedkoop uit als je het vergelijkt met een CEEform met schakelaar. Op een Marechal zit namelijk nooit een aparte schakelaar: de stekker is de schakelaar.

En over 50 jaar kon je ze tegen op een elektronica forum in het topic "vreemde aansluiting" :-)

Kruimel

Golden Member

Zo een ingebouwde schakelaar stemt wel meer overeen met de manier waarop CEEform stekkers gebruikt worden, het is altijd vlug-vlug dingen ompluggen en rondslepen, en dan is zo een schakelaar best handig, al is het alleen maar om schade bij mishandeling te voorkomen.

PS Hebben die 125A CEEform dingen niet ook een contactje voor een contactor? Ik heb die grote nooit in handen gehad, maar ik meen me zoiets te herinneren.

Op 8 juli 2020 11:56:16 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

.. In het verleden hadden we 3 soorten verloop in de caravan liggen. Zelfs in CH kom je in de regel met CEE weg.

In het verleden vaak gewerkt met CEE-form 125A aan een draadje van 5*25mm2. De kabel was ongeveer 20m lang. Nooit problemen mee gehad. Gelijktijdig draaiden daar 2 deegkneders 100kg (±10kW elk), een waterboiler van 18kW (3x6kW) 60 liter, een afweger (±2kW), een opboller, 3 ovens (ventilators en ontsteking verwarmen op diesel), 2 tentverwarmers (ventilator en ontsteking verwarming diesel) en een 20-tal TL-lampen. Nooit problemen mee gehad.

Kijk dat is serieus op vakantie gaan! Eigen brood is toch het lekkerst in je caravan.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Was niet eens met de caravan. Was met een tentje van 4 ton. 8000 broodjes per dag. Snijden aan 1000/h met handschoenen aan. Zonder handschoenen liep op het einde van de dag het bloed uit je handen.

@kruimel: idd in de grotere CEE zit in het midden een contact.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In de volksmond wordt de 32A versie ook wel "Hazemeijer Stekker" genoemd.

Ik denk dat de 16A hazemeijer veel gebruikelijker was. Toen in in 2000 voor mijn huidige werkgever begon hing de hele fabriek vol met die 16A hazemeijers. Je had ook wel hazemeijers met een nul erin maar da was maar op 1 groep in de hele fabriek. Om toch een nul te maken hadden ze vaak gewoon de aarde misbruikt. In 2014 is alle elektra vervangen en alles is nu CEE-form en gelukkig met ook overal de nul.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

het grote nadeel van die oude stekkers was dat het binnenwerk van keramiek was en de behuizing vaak bakeliet, 1x vallen en weg ermee. andere waren van alu, dat vervormt weer na een val, met nog steeds een keramisch aansluitblok.

ceeform 16 en 32A is geen punt maar 63 en 125A is al een flink duwwerk om erin te krijgen, zeker als het laag aan de grond zit op bijv een evenementkast. aanelkaar gesmolten cee kom ik wel vaker tegen, knip knip en nieuwe erop, standaard is het probleem geen hulzen gebruikt of aandraaien kon de monteur niet bepaald. ben die 125A ceeform ook al eens met 4mm2 tegen gekomen als verloop naar 63A. eruit met die bras, 16mm2 rml en kastje met 63 C automaat ertussen gezet.

dat contact in de cee is vanaf de 63A en wordt nooit gebruikt. de pilot pen is de eerste die onderbreekt, kun je dus zo een relais mee schakelen wat de voeding onderbreekt alvorens de stekker vermogen moet gaan schakelen.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 9 juli 2020 19:59:20 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

het grote nadeel van die oude stekkers was dat het binnenwerk van keramiek was en de behuizing vaak bakeliet,

Niet het spul wat wij hadden daar kan je gewoon mee gooien was bijna niet kapot te krijgen was gewoon een goede kwaliteit kunststof.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 juli 2020 11:56:08 schreef GJ_:
Wiebelig plastic, lastig insteken en uittrekken. Het is gewoon goedkope troep.
[....]

@GJ_
Jij ziet liever dit model en dan van metaal?

Ik heb bier nog een plug liggen 7polog met die mescontacten, wel kleiner. Deze kwam waarschijnlijk uit een röntgenapparaat. Mogelijk 6 fasen voeding.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 10 juli 2020 08:23:14 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het was inderdaad voor een lasapparaat, een Miller. Zag het net op een oude sticker in de verdeler staan.