Sturen zoemer met een open collector.

Beste,

Ik heb een sturing waarbij ik een open collector uitgang heb. Graag had ik een zoemer van 12Vdc willen aansturen als de open collector geschakeld is.

Iemand een schema voor handen toevallig?

Ha Wellenssa,

Ik heb net op een ander draadje een tekening gemaakt maar in jou situatie is het een weerstand die de stroom begrenst.
Ik hoop dat je mee uit de voeten kan anders even de condities vermelden.
Spanning en verbruik van je zoemer zal vast iets opstaan ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Henk,

de OC uitgang kan max 500mA

De sirene/zoemer;

die heeft power van 2.4W
en heeft 10-14Vdc nodig
Iconsumed is max 105mA

Heb je alle nodige info?

Die getallen kloppen niet.
Bij de genoemde maxima van 14V= en 0,105A zal de zoemer maar iets van een 1,5 watt opnemen, geen 2,4.

Het schema kan simpel zijn:
* weerstand van de OC-uitgang naar de +12
* pnp-transistor met
** emitter aan de +12
** basis aan de OC-uitgang
** collector aan de belasting
* andere kant van de belasting aan de nul

Kies de pnp-transistor ruim, ik zou bv. denken aan een TIP34.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ha Wellenssa,

Dan heb je in principe geen pull up weerstand nodig het verbruik ligt ver onder de toegestane sink van de driver.
Een kant van de zoemer aan de 12 V de andere kant naar de uitgang van de schakeling.

Groet,
Henk.

Als het een mechanische buzzer is, dan is een blusdiode erover wel aan te raden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De topicstarter had natuurlijk wel eens merk en type van die lawaaimaker kunnen vermelden. Blijkbaar is het typisch voor nieuwkomers om het belang te onderschatten van volledige informatie - ook al heeft deze een meer dan behoorlijke poging gedaan.

Het meeste twijfel heb ik nog bij de piekstroom, die zal sterk afhangen van de "mechanica". Nominaal is het een slordige 0,1 amp, maar ik kan me best inschakelpieken voorstellen die boven de 0,5 amp van de interne schakeltor uitgaan. Bovendien zou ik liever wat zuiniger omgaan met het niet-vernoemde aansturende apparaat, het zou zo maar eens iets duurs moeten zijn. Extra pnp'tje kost nauwelijks geld en brengt best wat gemoedsrust, goed besteed geld lijkt me dat.

Enne, eigenlijk kan zo'n blusdiode nooit kwaad, wat dan ook de kabaaltechnologie moge wezen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 8 juli 2020 18:18:36 (41%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Golden Member

Je kan toch ook de + van de zoemer aansluiten op de + van de voeding en , dan de - gelijk aan de uitgang? hij bijft ruim onder de maximum 500mA , wel de genoemde blus Diode monteren.

[edit], kijk als je de een bericht lang open laat staan voor je op posten druk zijn er al veel antwoorden, de mijne is de mostert na........geworden :)

[edit2] als je bang bent voor invloeden van buiten af, kan je IPV. een transistor ook een optocoupler pakken.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 8 juli 2020 18:51:00 (15%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Iedereen bedankt voor het antwoord.

Ik heb de sirene getest en het werkt.
Voor de zekerheid zal ik toch maar een blusdiode voorzien.
Liever op zeker spelen :D.

Ha Wellenssa,

Goed te lezen dat het werkt maar ja het is nu ook weer niet... die diode als je een nieuwe zoemer heb dan zit die er in EC keurmerk maar van het verre oosten niet op vertrouwen dus gewoon er bij plaatsen wel bij de zoemer ;)

Groet,
Henk.

Shiptronic

Golden Member

Je hebt al geluk dat het geen pasieve is :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.