Mosfet voor VS-

Weet iemand op te duikelen op het internet hoe ik met een mosfet negatieve spannings voltages schakel?

Het gate voltage is +12V

en hij moet -25VDC schakelen

Het wil niet lukken op een breadboardje

Moet ik dan een P CHANNEL mosfet pakken of heeft deze alleen de gate werking andersom? Groet W.

Delphi WIN10 / MikroeAVR Pascal / Freepascal RPI

De -25 V hang je aan de source van de N-fet.
De drain is de geschakelde -25V.

De gate, moet je GOED opletten: Die mag NIET +12V worden: Die moet ongeveer -13V zijn om de mosfet open te sturen en -25V om uit te zijn.

Als je bijvoorbeeld een 0 / 5V signaal hebt uit een arduino o.i.d. dan moet je nog iets met een torretje doen om dat aan te sturen. Bijvoorbeeld een PNP torrejte naar de 5V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank je wel man. Hij doet het, nu kan ik weer verder!

Mzz... Heb je nog een voorbeeld hoe ik van +12VDC de gate van mijn mosfet aanstuur

Met negatieve spanning op de gate van een IRF610 schakeld hij wel.

Ik kan echter niet oncijferen hoe ik dus deze gate kan gebruiken met positieve spanning

Bijlage slecht door me te lezen. Krijg hem ook niet aan de gang op een breadboardje. Ondanks dat ik geen 12K heb liggen.

Groet W.

IRF610 is een N-channel, die schakelt met +12v. Soms verkeerd-om aangesloten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik snap er weer de ballen van wat je nu weer wilt. Met een positieve spanning (t.o.v. de nul) op de gate gaat je mosfet kapot. Dus het lijkt me dat je dat niet wilt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En als ik dus -15V wil schakelen met een IRF610

Kan ik dus geen +12V aan de gate hangen?

Met -15V aan de gate schakeld hij wel, maar hoe stuur ik hem dan aan met +12V die ergens anders van mijn print komt zetten?

Hij moet (ongeveer) +12V op de gate ten opzichte van zijn eigen source om aan te gaan.

Zet je +5V op de gate (t.o.v. de nul van het circuit) dan krijgt ie zo'n 20V voor z'n kiezen. Voor de meeste mosfets "op het randje". Als we dan aannemen dat het niet kapot gaat, dan krijg je hem op die manier aan. Maar wil je hem uit hebben en stuur je hem 0V (t.o.v. de nul van het circuit) ziet de mosfet nog steeds 15V t.o.v. z'n eigen source aansluiting: Je krijgt hem niet uit op die manier!

Dus wederom: zelfde schema. Nu is 10k voor R2 een prima waarde. Ietsiepietsie minder mag ook.

C00L hij doet het! met BC557 erop

Als ik er 12V ipv 5V op wil zetten, moet ik dan een weerstand waarde veranderen?

Hij doet het nu compleet!

Even te snel ge reply-ed :-) Toch bedankt mensen.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op 10 juli 2020 11:40:00 (81%)]

We zijn niet helderziend. Zoals al zo vaak gezegd: plaats het schema.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com