Mosfet voor VS-

Weet iemand op te duikelen op het internet hoe ik met een mosfet negatieve spannings voltages schakel?

Het gate voltage is +12V

en hij moet -25VDC schakelen

Het wil niet lukken op een breadboardje

Moet ik dan een P CHANNEL mosfet pakken of heeft deze alleen de gate werking andersom? Groet W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

De -25 V hang je aan de source van de N-fet.
De drain is de geschakelde -25V.

De gate, moet je GOED opletten: Die mag NIET +12V worden: Die moet ongeveer -13V zijn om de mosfet open te sturen en -25V om uit te zijn.

Als je bijvoorbeeld een 0 / 5V signaal hebt uit een arduino o.i.d. dan moet je nog iets met een torretje doen om dat aan te sturen. Bijvoorbeeld een PNP torrejte naar de 5V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank je wel man. Hij doet het, nu kan ik weer verder!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Mzz... Heb je nog een voorbeeld hoe ik van +12VDC de gate van mijn mosfet aanstuur

Met negatieve spanning op de gate van een IRF610 schakeld hij wel.

Ik kan echter niet oncijferen hoe ik dus deze gate kan gebruiken met positieve spanning

Bijlage slecht door me te lezen. Krijg hem ook niet aan de gang op een breadboardje. Ondanks dat ik geen 12K heb liggen.

Groet W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

IRF610 is een N-channel, die schakelt met +12v. Soms verkeerd-om aangesloten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik snap er weer de ballen van wat je nu weer wilt. Met een positieve spanning (t.o.v. de nul) op de gate gaat je mosfet kapot. Dus het lijkt me dat je dat niet wilt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En als ik dus -15V wil schakelen met een IRF610

Kan ik dus geen +12V aan de gate hangen?

Met -15V aan de gate schakeld hij wel, maar hoe stuur ik hem dan aan met +12V die ergens anders van mijn print komt zetten?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Hij moet (ongeveer) +12V op de gate ten opzichte van zijn eigen source om aan te gaan.

Zet je +5V op de gate (t.o.v. de nul van het circuit) dan krijgt ie zo'n 20V voor z'n kiezen. Voor de meeste mosfets "op het randje". Als we dan aannemen dat het niet kapot gaat, dan krijg je hem op die manier aan. Maar wil je hem uit hebben en stuur je hem 0V (t.o.v. de nul van het circuit) ziet de mosfet nog steeds 15V t.o.v. z'n eigen source aansluiting: Je krijgt hem niet uit op die manier!

Dus wederom: zelfde schema. Nu is 10k voor R2 een prima waarde. Ietsiepietsie minder mag ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

C00L hij doet het! met BC557 erop

Als ik er 12V ipv 5V op wil zetten, moet ik dan een weerstand waarde veranderen?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Hij doet het nu compleet!

Even te snel ge reply-ed :-) Toch bedankt mensen.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op vrijdag 10 juli 2020 11:40:00 (81%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

We zijn niet helderziend. Zoals al zo vaak gezegd: plaats het schema.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Terug van weg geweest. En ik ben nu bezig met een voeding voor mijn volgende project.

Weet iemand voor mij het onderstaande schema te beschrijven om een negatieve spanning van -15VDC te schakelen van je MCU. Maar dan, letop, door een TO-92, Transistor of Mosfet.

Stroom van ongeveer 330mA

Ik krijg hem alleen aan de gang met een TO-220 IRF610. Echter wil ik deze niet gebruiken op de nieuwe plek van huidig project.

Hoe voldoet een 2N2222A of BS170?

Groet, Wouter van Wegen

PS: het 5V symbooltje bedoelen ze nu +5V of -5V ? Ik kan het nauwlijks lezen.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Wacht hij doet het al op een breadboardje. Het zat achteraf super simpel. Tot de volgende keer, groet Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Er is een gezegde: "Leer van de fouten van anderen: Je wordt niet oud genoeg om alle fouten zelf te maken." Als je dit tegen iemand als een "piloot" zegt dan is dat ook omdat je van sommige fouten helemaal niet oud wordt, maar in een elektronica context kan je het lezen als: Er zijn genoeg fouten om 100 jaar mee vol te maken.

Maar goed: Ik wil dus graag van jou fouten leren. Wat was er mis? Aansluitingkje vergeten?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vraagje uit interesse:

Wat is het nut van R2?

Gate Threshold Voltage (Gate to Source) ligt tussen de 2 en de 4V volgens de datasheet (IRF610). Er zijn er die vanaf 2V op de gate in geleiding gaan en er zijn er die 4V nodig hebben.
Dus als je er eentje te pakken hebt die 4V nodig heeft gaat de fet toch nooit in geleiding?

Mvg

In het originele geval wordt met een 0V/+5V signaal een mosfet die als "referentie" -25V heeft geschakeld. Haal je die weerstand weg, dan ziet de mosfet dus bijna +30V op z'n gate. Dat is te veel (voor bijna alle mosfets).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/