Op do 01-08-2002 14:49:54 schreef Benm:
Het is ook best een flexibel ontwerp eigenlijk zo. Hoe doe je precies de sturing van de rijen als je zoveel leds hebt? Met een emittervolger op de uitgangen van de PIC? Ik neem aan dat die niet genoeg stroom kunnen leveren voor zeg 10 karakters...
Als je naar de 1e foto kijkt dan zie je als linker IC de PIC. Hiervandaan gaat een hele bundel draden naar de linkerkant van de hele reeks leds. Elke hele horizontale rij is met elkaar verbonden en gaat naar de weerstand linksboven. Wil ik nu een ledje laten branden dan stuur ik via de uitgang van de PIC een 5v naar de rij die moet gaan branden.
Onder elke kolom ledjes zie je een transistor. Deze transistor geleid met de aarde pas als er een spanning op zijn basis wordt gezet. Ik heb die 42 transistoren op 4017's aangesloten in cascade en laat de PIC een kloksignaal afgeven. Zo kies ik dus welke kolom er op dat moment mag branden.
Dus samengevat. De PIC stuurt 1 puls om de 1e rij aan te zetten. En zet vervolgens via 7 bits de led's aan die mogen branden. Dit staat een tijdje zo, en dan geeft de PIC weer een puls en gaat de 2e rij aan, en daar worden de bijbehorende led's weer aangestuurt. Er branden dus telkens maximaal 7 led's, alleen dat zie je niet. Het hele display wordt gescant/geschreven in zo'n korte tijd dat het lijkt alsof ze allemaal tegelijk aan zijn, maar in het echt branden echt telkens maar maximaal 7 tegelijk.
Het ontwerp is idd erg flexibel. Je kunt het in theorie uitbreiden naar oneindig veel karakters. Alleen in praktijk werkt dat niet, omdat je namelijk de leds dan te
snel moet aansturen zodat ze niet eens meer oplichten.
Hieronder zie je een kleine afbeelding van hoe het zit:
Aan de 2k2 weerstand hangen de 4017 teller ic's, die worden geclocked door de PIC.