BOSCH KIF40P60 8jaar plots veel lawaai en koelt raar

ik bouw vandaag de kast uit en hou u zeker op de hoogte. nogmaals bedankt voor de uitleg.

Als 'ie in 8 jaar tijd nog nooit van zijn plaats is geweest, kon de boel aan de achterzijde wel eens 'dichtgestoft' zitten.
(je hoort de achterzijde zo nu en dan stofvrij te maken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het was een niet zo'n gemakkelijke inbouw
( oude keuken/kastaanpassingen / andere deur moeten maken enz )
dus hij is inderdaad nog nooit van zijn plaats geweest.
ik heb altijd alles onderaan netjes proper gemaakt maar had geen idee dat er achteraan ook nog vanalles zat.

Iedere compressorkoelkast heeft een condensor. Die moet stofvrij blijven, anders kan 'ie zijn werk niet goed doen.
Als de compressor een fan heeft moet die ook blijven werken, anders is het snel afgelopen met de compressor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

wat ik tot hiertoe gedaan heb
kast uitgebouwd, gril losgemaakt alles zag er netjes uit
ventilator gedemonteerd getest op een 9v batterij, werkte normaal;
terug gemonteerd ijskast teruggezet ventilator draaide niet tot ik hem aantikte, hierdoor bleef hij draaien maar als ik de ventilator even tegenhoud dan staat deze stil 1 op de 3 keer
heeft de ventilator voor een slechte koeling gezorgd ?
lawaai is dus de compressor veronderstel ik
is het nuttig een nieuwe ventilator te plaatsen ?
zo ja moet die van bosch komen ?
lawaai zal denk ik blijven ...
graag nogmaals jullie raad / mening

Het lawaai gebeurt dus maar heel soms? Anders zou ik hem uit de kast laten tot je 100 procent zekerheid hebt over de oorsprong vh lawaai. Neem nu dat deze ventilator al geruime tijd stuk is en dat er geen verband is met het lawaai dan is het vervangen vd ventilator een overbodige kost. Haal de binnenwand (zoals reeds voorgesteld) er eens uit. Hoe is de situatie daar? Heeft hij door de werkzaamheden lange tijd uit geweest (en zo het ontdooien beïnvloed)? Indien de verdamper in perfecte staat is kun je het riskeren. Een chinees ventilatortje, moet te vinden zijn alternatief.

Edit: bij bsh vragen ze er ong 70€ voor.
Hoe zijn de scharnieren?? Nu hij eruit is, trekt ze nog goed zelf dicht? Sluit de rubber?

het lawaai is er altijd soms heel erg soms minder erg maar meestal zo erg dat we de ijskast moeten afzetten

Dan moet het toch een makkie zijn om de oorsprong te achterhalen? Waar zit je vast om de oorsprong niet te kunnen bepalen?

[Bericht gewijzigd door EricN op 13 juli 2020 20:50:36 (30%)]

ik ga zien hoe ik de binnenwand kan verwijderen

ik ben wel zeker dat het lawaai van de compressor komt

Ah, dan zou ik een gewone huisventilator nemen en die achteraan het koelen van de 9V laten overnemen en kijken of het geluid betert. Ik geef het niet zo veel kans maar veronderstellingen zijn natuurlijk geen feiten dus geef het een kans. Indien de abnormale motorgeluiden verdwijnen bij deze macgyver toestand dan bestaat de kans dat het met een nieuw ventilatortje in orde is. Hoe zit het met de inbouwkast/ meubel. Is hier een ononderbroken(!!!) Tunnel van 200 vierkante cm voorzien?!

Soms staat er een leiding gespannen of een aander onderdeel dat ergens tegen zit. Als je het lawaai hoort moet je overal eens aan komen of vastnemen om te kijken dat het lawaai reageert. Zit het bakje op de motor los? Zit er een leiding gespannen? Is er een motorsteun die erdoor zit? Een constructieplaat die tegen elkaar trilt....? Of komt het echt inwendig uit de motor?

Als de compressor veel herrie maakt kan er een klep in afgebroken zijn...

@arco idd maar het probleem hier is de "kan" en ik vermoed dat hij op zoek wil gaan naar een "is"

Is het niet zo dat er onverdampt koelmiddel in de compressor komt omdat de ventilator niet draait?

Effe de boel laten koelen, bij lawaai de ventilator een zetje geven en horen of het lawaai verminderd.

Nu is vloeistofslag wel heel schadelijk voor de compressor, die kan dus al een klap hebben gehad en daardoor wat speling hebben opgelopen, dus meer lawaai. Helaas economisch dan onherstelbaar.

Probleem is ook dat 'lawaai' een nogal breed begrip is... ;)
Varieert van iets meer geluid als normaal, tot een geluid waarvan duidelijk is dat er iets mechanisch is afgebroken...
Een afgebroken klep geeft ook een onregelmatig geluid. (door de ronddansende klep)

[Bericht gewijzigd door Arco op 13 juli 2020 21:47:07 (19%)]

Fan is dus een probleempje op zich, maar is toch eenvoudig te localiseren of de compressor herrie maakt?? Kast is er tenslotte uit meubel..

even een update
vannacht alles terug geplaatst.
de achterwand van de ijskast : geen idee hoe ik deze moet losmaken daar ben ik dus vannacht niet meer aan begonnen, het lokaliseren van het geluid is dus nog steeds niet correct mogelijk maar ik veronderstel nog steeds dat door het slecht koelen de compressor overbelast is geraakt....
de fan ga ik proberen zo snel mogelijk te vervangen ik zoek vandaag online naar een shop in mijn buurt
het geluid is zeer storend, het is nog erger geworden nu, om een beschrijving te geven het lijkt of je staat tussen een boel zeer zware draaiende motoren.
Na vervanging van de ventilator ben ik gerust dat alles wel gekoeld zal worden zoals het moet maar ik ga wel uitkijken naar een vervanging van de ijskast want ik vrees dat de vervanging van een compressor een dure zaak gaat worden.
alle idees en tips in verband met nieuwe toestellen zijn welkom
nogmaals iedereen bedankt

Waarom direct nieuwe ventilator kopen en niet een eenvoudige test doen. Mss is het weggegooid geld? Heb je de kastkoeling nagekeken voor je overweegt van een nieuwe te kopen? Op de foto: rara, waar is de koeling?

Tja,

Als de compressor kapot is en je doet 'm weg dan is het onzinnig om nu een fan te kopen...
Luister met een staafje tegen compressor en eventueel andere delen om vast te stellen waar het geluid vandaan komt. (desnoods even opnemen...)

hierbij het geluid opgenomen op verschillende momenten
( zoals ze geplaatst is )
ik ben de ventilator die bleef hangen aan het vervangen
( had er nog 1tje liggen van 12v )

Klinkt als een No Frost ventilator die aanloopt IN de kast...

Ik kan dat nu niet echt 'lawaai' noemen... (ik moet hier met mijn oren in de luidsprekers kruipen om uberhaupt wat te horen...)

graag wil ik iedereen bedanken die me zo goed hebben verder geholpen ik had nooit de kast uitgebroken omdat bij plaatsing mij verteld werd dat alle technische onderdelen onderaan zaten en via deze weg ik de ijskast moest onderhouden wat ik ook telkens gedaan had.
zoals reeds gemeld heb ik de fan vervangen door een fan die ik nog liggen had ( 12v ) alles terug geplaatst. ijskast start nu normaal op temperatuur is ok in elk compartiment en wat een rust :)
ik ga wel een nieuwe fan kopen omdat ik met dit oud ding ook niet zeker ben dat de situatie goed bljft maar voorlopig lijkt alles terug in orde.
dank jullie wel voor jullie tijd en raad
fijne dag nog
F

Toch de fan?? wonderlijk! Vond het niet als een compressor klinken...