Tips en tricks

Op 11 juli 2020 15:23:50 schreef rew:
Normaliter lost het koper van de punt op in het tin.

Dat is de reden dat een koperen soldeerpunt op den duur wordt opgevreten. Maar het verraste me dat dat bij een messing punt niet gebeurt, terwijl die toch ook voor een groot deel uit koper bestaat.

In die 2 filmpjes, die ik niet helemaal bekeken heb, wordt een flux pasta gebruikt. Dat is dus geen soldeer-pasta! De term is dus een beetje verwarrend, er zijn vele soorten pasta, bv choco-pasta en daar kun je ook niet mee solderen :-)
Flux toevoegen heeft wel degelijk zin, zoals in het filmpje te zien is. Soldeerpasta uiteraard niet want tin zit al in je "soldeer-draad". Als je een batterij aan een print wilt solderen dan heb je zeker geen extra flux nodig.

@weardguy, hoe gebruik je die pasta dan? Waarom is dat in jouw geval zo nodig?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Mijn $0.02: ik gebruik sinds een aantal jaren loodvrije soldeertin. Dat is gewoon lastiger om een nette soldeerlas mee te maken dan loodhoudend. De in de tin aanwezige flux (hars) blijkt vaak niet aggresief genoeg om alle troep en oxides op te lossen. Ik had zelfs tin met "extra aggressieve" flux, maar dat hielp ook niet.

Ik heb op een gegeven moment gewoon een potje hars gekocht ("rosin") en daarmee krijg je bijna alles goed soldeerbaar. Ik moet wel zeggen dat het heel vieze plakken achterlaat (die je met IPA of cleaner wel weer schoon kunt krijgen). Ik moet er ook vooral bij zeggen dat dit heel aggressieve dampen ("fumes") geeft dus zorg alsjeblieft voor goede ventilatie.

Schoonmaken van de PCB met alcohol of IPA voor gebruik lijkt me sowieso een goed idee.

Sommige connectors van eBay zijn opmerkelijk slecht te solderen, heel veel hars nodig. Hoe ze dat voor elkaar krijgen?