verschil in diodes

ik ben bezig een yamaha hs8 te repareren , een veel voorkomend defect is dat het apparaat geen geluid geeft maar verder volledig functioneert.
in de meeste gevallen ligt de +15v/-15v line er uit welke ook de versterker voorziet van spanning .
in die 15v line zitten t.b.v. gelijkrichting 4 diodes welke vermoedelijk defect zijn ( veel voorkomend defect )
in de service manual staat dat de volgende types zijn :
2x id2ci en 2x id2zi
aangezien het hier om een gelijkricht schakeling gaat zou je verwacht dat er 4 identieke diodes worden gebruikt
wat is het verschil tussen die 2 type diodes ?
de diodes worden in de parts list aangeduid als diode stack 2A 200V
en zijn deze te vervangen door standaard diodes ?
ik heb de yamaha nog niet open , maar dit zijn samen de condensatoren het vermoedelijk euvel ( volgens internet )

Anoniem

Klaasy, die types komen me niet bekend voor, de enige halfgeleiders die ik ken met beginletters ID2 zijn thyristors.

Mogelijk gebruikt Yamaha hier een eigen nummering.

De enige reden voor een verschil die me zo te binnenschiet is dat in het verleden ook kleinere diodes (1A-5A) soms in een metalen behuizing zaten bedoeld om op een koelvin of koelplaat te monteren.
Dan had je bij elke diode twee types, deze waar de kathode aan de behuizing vastzat en de inverse. Verder zie ik bij een symmetrische voeding het nut niet om twee verschillende typenummers te hanteren. De benaming 'stack' duidt er in elk geval op dat het geen losse diodes zijn.

Je kunt die stack vervangen door 4 identieke losse diodes.
Bijvoorbeeld 6A/200V diodes hoeven niet op een koelplaat als de originele slechts 2A waren en kosten niet veel.

.

Op het schema is toch duidelijk te zien dat er in beide gevallen 2 diodes in één behuizing zitten, waarbij de bovenste en common kathode en de onderste een common anode type is.

Die 2A types waren blijkbaar te krap bemeten, en met 2 diodes in 1 behuizing moet je daar ook 2x zoveel warmte afvoeren. 4 identieke losse diodes is prima, als dat past.

Dat je een 6A diode niet hoeft te koelen is onzin, die gaat evenveel warmte produceren als een 2A diode; immers is de spanningsval (nagenoeg) gelijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

meten=weten , eerst app. open maken , spanningen meten , en dan kom je vanzelf bij de fout.de gebruikte diode blokken zijn niet hetzelfde. bij de ene zitten de anode's intern aan elkaar , bij de andere de kathode's .zijn wel te vervangen door 1n4007 o.i.d. even goed kijken hoe je de "kerstboom" moet maken , mits er voldoende ruimte is.voor zover ik kan zien is dit een standaard transformator voeding , geen geschakelde.

Anoniem

Op 11 juli 2020 10:57:32 schreef Sparky GSX
Dat je een 6A diode niet hoeft te koelen is onzin, die gaat evenveel warmte produceren als een 2A diode; immers is de spanningsval (nagenoeg) gelijk.

Daar ben ik het niet mee eens. Zo'n 6A diode heeft een veel grotere behuizing dan pakweg een 1N4007; de oppervlakte is wel 10x zo groot en veel dikkere aansluitdraden. en dus een lagere warmteweerstand en zal bij dezelfde stroom dus veel minder heet worden.
Bij die hele oude SI diodes was de maximale junctietemperatuur ook een stuk lager.
Als er slechts 1-1.5A door de diodes loopt is volgens mij extra koeling niet nodig bij de 6A types.

De TS zal waarschijnlijk onmogelijk de originele dubbele diodes vinden.
Althans niet tegen een betaalbare prijs.

Jan Hoeve beweert datje die door 1N4007 kan vervangen, maar dat klopt niet. Dat zijn diodes voor maximaal 1A en de originele zijn al krap bemeten.

Op 11 juli 2020 17:36:21 schreef grotedikken:
Daar ben ik het niet mee eens. Zo'n 6A diode heeft een veel grotere behuizing

Niet perse (ja, wel groter dan die 1N4007, maar die vergelijking slaat nergens op). Je kunt een 2A en een 6A diode in dezelfde behuizing hebben.

Als je een diode in een grotere behuizing bedoelt, moet je dat zeggen.

2A door een silicium diode is zonder extra koeling zelfs in een TO-220 al problematisch; je hebt 0.7-1V spanningsval, keer 2A dus 1.4-2W verliezen, wat met 62K/W een opwarming van 87-124 graden geeft.

Nu is de RMS stroom waarschijnlijk kleiner dan 2A, maar dat weten we niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Als ik op Yamaha HS8 zoek krijg ik een totaal ander schema?
Je kunt de 4 diodes door een brugcel vervangen als dat qua mechanica uitkomt. Bijv. een PB5010, is redelijk klein en 45A/1000V...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

... en van elke hedendaagse diode of brug die TS gescnikt vind voor zijn herstelling is een datasheet te vinden.
Dan is gauw uitgetelt hoe het zit met dissipatie en koeling van de nieuwe ;)
hoe het zat met de oude speelt geen rol meer

Ha klaasy,

Dat zijn dubbele Schottkydiodes een type common kathode en de andere common anode maar dat heeft @SparkyGSX al opgemerkt ;)
Die diodes zijn door IR gemaakt nu heb ik er die lijken op jou nummer maar dan zal je moeten kijken of dat het van die dropjes zijn en misschien wel twee verschillende kleuren!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 11 juli 2020 18:52:53 schreef electron920:
Ha klaasy,

Dat zijn dubbele Schottkydiodes een type common kathode en de andere common anode maar dat heeft @SparkyGSX al opgemerkt ;)
Die diodes zijn door IR gemaakt nu heb ik er die lijken op jou nummer maar dan zal je moeten kijken of dat het van die dropjes zijn en misschien wel twee verschillende kleuren!

Groet,
Henk.

klopt ze zijn inmiddels al vervangen ,alleen heeft het defect ook andere onderdelen kapot gemaakt waaronder 1 stk4020 II .
en een paar onderdelen in / naar het digitale circuit , en wie weet wat er nog meer tevoorschijn komt aan Allende .
bovendien heeft het ding vroeger ook water schade gehad ,en daar mee is herstellen van dat ding geen haalbare kaart meer gezien de leeftijd en huidige waarde van dat orgel .
evengoed jullie bedankt voor de info