Elektronische Vonk ontsteker weigert.

Belion 4 pits gas-kooktoestel daarvan weigert een elektronische vonk ontsteker, de andere 3 werken wel normaal. Er is geen vervuiling rondom de bougie.
Vermoedelijk is er een probleem met die ene pit en zijn HV (bobine) ontsteker.
Nou zoek ik, voordat hij gedemonteerd wordt, info (servicemanual, exploded view) over dit type maar daar is niet veel over te vinden.
Belion is geen echt eigen merk, wordt door andere gerenomeerden gemaakt heb ik me laten vertellen.
Is dit type misschien te vinden onder een ander typenaam van een echt merk?

Belion
Type: M64G
Model: PGS265
PROFESSIONAL 60

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

kwestie van bobine onderling wisselen om te zien of die stuk is. vaak is het toch vuil bij de bougie zelf, of de vonkafstand is veranderd. de knop die de vonk triggert kan ook vuil zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je de desbetreffende gasknop indrukt hoor je de rest dan wel vonken?

Goede voorstellen hier al! Volg die eerst op. Bijkomend: Ik heb al eens een paar keer gehad dat de bougiekabel ergens tss geprangd zit en alzo er een isolatie doorslag plaatsvind. 1 uitgang vd bobine die slecht is gebeurt ook maar is zeer zelden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 12 juli 2020 17:26:27 schreef S.Oldeerbout:
Als je de desbetreffende gasknop indrukt hoor je de rest dan wel vonken?

Nee niets, maar dat moet ook dit is een "luxe" uitvoering, per gaspit een eigen ontsteking. Druk je de knop in dan gaat de bijbehorende gaspit vonken.

Op 12 juli 2020 16:49:10 schreef testman:
kwestie van bobine onderling wisselen om te zien of die stuk is.

Goeie tip!
Vanaf dat moment, als hij open ligt met de gasslang eraf etc, kan er niet gekookt worden dus wilde ik vast wat "theoretisch" werk vooraf doen.

[Bericht gewijzigd door Pentium-Pro op zondag 12 juli 2020 19:08:46 (33%)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Meestal 1 bobine voor 4 pitten toch??

Idd. Ik had dit ook nog nooit gehoord maar technisch is het wel mogelijk. Geen hoogspanning of knets geluid is meestal schakelaar onder knop (rond de gaskraan) die wat veel water/vuil te slikken gekregen heeft en slecht kontakt geeft. Wat contactspray doet wonderen. Hoogspanningsmodule kan natuurlijk ook maar procentuele kans ligt iets lager.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

dan bougie onderling omwisselen, vaak toch die stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 juli 2020 19:11:44 schreef smd:
Meestal 1 bobine voor 4 pitten toch??

Het is echt een(gasknop) knop voor de bijbehorende gaspit die per pit een vonk geeft.
Hoe dat technisch binnenin gebeurt weet ik nog niet maar het lijkt mij sterk dat er zoiets als een "stroomverdeler" in zit die net als in een auto de vonk naar de juiste gaspit stuurt.
Zodra hij openligt ga ik het zien en hier laten weten.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Gaskookplaten zijn doorgaans doodeenvoudige dingen. 230-schakelaar-module HS -bougie. De oorzaak gaat normaal snel gevonden moeten zijn. Veel succes. Opgepast met gas! Of polis even checken, kan ook.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 12 juli 2020 19:11:44 schreef smd:
Meestal 1 bobine voor 4 pitten toch??

Je had toch bij het rechte eind. :)

Probleem: Ontsteking werkte niet bij een bepaalde pit (werd gezegd).

De ontsteking bestaat toch wel uit een bobine met 4 uitgangen, 1 naar elke pit.
Er zit bij elke knop een µ-switch die staan alle 4 parallel, dus welke knop ook wordt gedrukt alle pitten vonken. Alleen bij de ingdrukte pit komt gas toestromen en die gaat dan branden.
De bougies zitten verborgen in de pitten, je ziet ze niet vonken maar hoort ze tikken.

De eigenaar ging er vanuit dat er per knop een pit werd bediend.

Alle bougies schoongemaakt (zat wat bruine aanslag op)

Er zit onder elke knop een messing ring die drukt op de µ-switch.
Die ring wordt verticaal op zijn plaats gehouden door een as-borgring.
Bij een knop was die er niet meer, dus de ring kon omhoog schuiven en drukte daardoor niet op de µ-switch, gevolg, geen vonk bij indrukken van die knop.

Passensde As-borgring opgetrommeld en erop geschoven, Probleem opgelost.
Het was dus weer eens veel simpeler dan verwacht.
Was dat altijd maar zo :)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Waarom was die ring weg? Dit gebeurt toch niet vanzelf?

Wvogel57. Die muizen tegenwoordig worden toch echt gesofisticeerd, die kunnen werkelijk alles gebruiken. Nee, geintje, mss wat veel water gemorst en doorgeroest. Die klemmen zijn meestal gewoon ijzer. De messing kranen kunnen daar beter tegen. Mss wilde kokkin met stevige biceps?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 14 juli 2020 23:58:31 schreef wvogel57:
Waarom was die ring weg? Dit gebeurt toch niet vanzelf?

Er lag geen briefje bij :)

Op 15 juli 2020 00:08:35 schreef EricN:
Wvogel57. Die muizen tegenwoordig worden toch echt gesofisticeerd, die kunnen werkelijk alles gebruiken. Nee, geintje, mss wat veel water gemorst en doorgeroest. Die klemmen zijn meestal gewoon ijzer. De messing kranen kunnen daar beter tegen. Mss wilde kokkin met stevige biceps?

Geen roest, zelfs een beetje vettig, (hoe zou dat nou komen :).)
Die As-borgring is niet bereikbaar zonder demontage van de bovenplaat.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Je hebt toch flink doorgerekend mag ik hopen :-) ? Proficiat met de herstelling overigens. Blij te lezen dat er toch ook succesverhalen bij zitten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik had de vonkontsteking van deze pit laten werken zonder toestel open te maken.
Gewoon een andere knop indrukken....:)

Yep!! Maar ja, komt de vonk bij de juiste pit ? :)

Hensz

Golden Member

Op 18 juli 2020 11:23:56 schreef S.Oldeerbout:
Gewoon een andere knop indrukken....:)

Dan heb je bij de pit in kwestie behalve geen vonk, ook geen gas. Wel beter ivm de verzekering. :+

Don't Panic!

Nee hoor Hensz. Als je eender welke knop induwt zonder te draaien om het gas te openen gaan alle 4 de ontstekingen. Gewoon bij de defekte zone de gas openen terwijl je op een andere knop duwt en je kan verder.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?