Samsung blu-ray speler(s) spelen enkel DVD's af

hobby luke

Honourable Member

Hallo,

Ik heb hier de volgende 2 apparaten gekregen:
Samsung BD-J5500 en Samsung BD-F5100.
Beide toestellen spelen geen blu-ray disks meer, gewone DVD's worden wel nog gespeeld.
Ik heb van beide toestellen de lenzen gereinigd met een wattenstaafje en video 90.
Een ervan speelde toen weer een blu-ray disk.
Na enkele dagen niet gebruiken, werkt deze ook niet meer met blu-ray.
De toestellen hebben wel in een ruimte gestaan waar gerookt werd.
Is er nog iets anders wat bekeken kan worden?

MVG,
Luc.

is gewoon de laser niet versleten?
voor de CD/DVD versie (rode laser) wordt een andere laser gebruikt dan blueray (blauw, vandaar de naam blue ray)

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 13 juli 2020 14:50:45 (19%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Met het schoonmaken van de lens heb maar 1 oppervlak schoon gemaakt, de buitenkant van de lens.

In de optische module zitten nog wel meer oppervlakken waar rook aanslag kan zitten, daar kan je niet bij komen en dat is dus niet te reinigen.

Als de laser diode versleten is of er zit nog rookaanslag binnen in de de module heb je pech en mag je op zoek naar een nieuwe module.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
hobby luke

Honourable Member

Ik heb ze gekregen, zal er geen kosten aan doen.
Ik kan ze nog gewoon als DVD speler gebruiken.

MVG,
Luc.

Tijdje geleden van een HK Blu ray laser gedemonteerd en raampjes gelapt inwendig, nu weer disks spelende... Moet je nog wel een blauwe bundel hebben!!

Video 90 spray is bedoelt voor het reinigen van videokoppen en niet voor reinigen van laserunits. Het lijkt absurd maar het werkt wel, één kant van het wattenstaafje met wat speeksel bevochtigen en met dat wattenstaafje de lens reinigen en daarna met de droge kant de lens glanzend wrijven. Het doet me terugdenken aan de tijd dat pappa's en/of mamma's samen met de kleine een portable radio/cd speler op de toonbank zette en de kleine heel triest vertelde dat de cd speler het niet meer deed. Ik toverde dan een wattenstaafje tevoorschijn en deed dat trucje, pakte een cd vol met krassen en jawel de cd speler ging weer vrolijk aan de gang en als ik er dan bij vertelde dat de gespaarde centjes ook mee naar huis mochten was de kleine van triest naar heel blij gegaan. Kleine blij, papa en/of mamma blij en zo commercieel was ik wel er weer een klant bij.

hobby luke

Honourable Member

Op 15 juli 2020 18:08:13 schreef ronny530:
Video 90 spray is bedoeld voor het reinigen van videokoppen en niet voor reinigen van laserunits.

Bedoel je dat met dit product schade aangericht wordt aan de laserunit?

Op 14 juli 2020 18:46:24 schreef smd:
Tijdje geleden van een HK Blu ray laser gedemonteerd en raampjes gelapt inwendig, nu weer disks spelende... Moet je nog wel een blauwe bundel hebben!!

Misschien toch nog eens een van de twee openmaken en zien wat er nog mee kan gedaan worden.

MVG,
Luc.

Ik heb het sowieso niet op sprays want die lossen het probleem niet op maar stellen het probleem uit. De lens van een laserunit hangt in een aantal rubberen ophangingen die de lens van de laserunit alle kanten zowel naar boven en naar onder en links naar rechts laten bewegen. Op die manier kan de laserunit de tracks op de dvd blijven volgen en bij een leesfout de vorige track opnieuw lezen zonder dat er haperingen zichtbaar zijn. Een beetje video spray op een wattenstaafje zal de het rubber niet aantasten maar de lens wordt er niet schoner van. Als je toch van plan bent er een poging aan te wagen open dan de dvd lade zonder dvd en sluit de lade als de lens direct omhoog beweegt en na lezen direct no disk aangeeft dan zijn de rubberen ophangingen nog acceptabel maar als na dat trucje wat ik toepaste een blueray disk niet herkent wordt dan is de laser ansich einde oefening.

Op 16 juli 2020 15:37:06 schreef ronny530:
Ik heb het sowieso niet op sprays want die lossen het probleem niet op maar stellen het probleem uit.

Dat begrijp ik niet goed.. als je het probleem uitstelt is het toch (tijdelijk) opgelost :-)

Nu begrijp ik denk ik wel wat je bedoelt. Vaak brengt een spray de oplossing niet. (behalve dan voor de rubber >:) ) . Maar dat ligt niet aan de spray,maar aan verkeerde toepassing. Juiste spray op het juiste probleem, dat helpt.

Voorbeeld, een krakende volume potmeter met een spray reinigen verhelpt het kraken wel maar het vuil en stof blijft op de loper van de potmeter hangen en wordt dus niet definitief verwijderd.