ovens fornuis aansluiten op elektriciteit

Ik heb zonet een nieuw fornuis aangekocht maar vroeg mij af hoe ik deze het best aansluit.

Toestel heeft een totale belasting van ongeveer 7,4kW.
Bijgevoegd het aansluitschema.

Er komt bij ons 230V binnen en er is geen 400V aanwezig in het gebouw.

Voor het fornuis aan te sluiten hebben ze een normaal stopcontact voorzien wat dus niet mogelijk is.

Heb ik voldoende als in de zekeringkast 2 zekering gekoppeld worden voor de kookgroep en een nieuwe 5 aderige kabel getrokken wordt voor een perilex stopcontact dus 2x230V?

aWeet iemand mij hiermee verder te helpen? bedankt.

mvdk

Golden Member

Ik zou em terugbrengen. Gaat niet werken op een enkelfase fornuisgroep.
Of slechts 70%.

Anoniem

Hier in [BE] wordt dan 3G6 aangelegd op automaat 32A of 40A en het fornuis aangesloten via een aansluitdoos
https://www.zelektro.be/vynckier-aansluitdoos-6mm2-2-polen-aarding.htm…

Altijd eerst de garage opmeten voor je de auto koopt >:)

Je kan als je de kabel en de zekering nog moet voorzien dit perfect in orde brengen, gewoon de reglementering volgen. Die is hier juist vernoemd dus je kan aan de slag.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
mvdk

Golden Member

De ts spreekt van een perilex en een kookgroep. Klinkt een beetje NL.
Er worden nu Belgische oplossingen aangedragen. Daarmee gaat het wel lukken.

Huh? Wat de TS voorstelt is om een kookgroep van 2x16A aan te leggen voor dit ding. Dat gaat toch gewoon werken?

Oh, wacht! De handleiding doet voorkomen dat je met 1 fase met 1 draad aan moet komen zetten en dan een beugeltje moet gebruiken. Dat is niet het geval: Je moet gewoon het onderste schema voor drie fasen gebruiken, L3 wordt niet gebruikt, maar heeft een montageschroef zodat als je hem zou hebben je hem gewoon netjes kan afmonteren.

Sjit. Bij nader inzien had ik eerst maar 1 beugeltje gezien waaruit ik geconcludeerd had dat ie maar twee fases zou gebruiken. Tja hoe de vermogens over de drie aansluitingen verdeeld zijn, dat weet ik niet. Als het bijvoorbeeld 3600, 1700 1900 zou zijn dan kan het gewoon op een kookgroep met 1 beugeltje. Dus... Er is meer van de handleiding nodig om in te schatten of het in NL op een kookgroep past. Worst-case, zou je een drie-onder-1-dak kookgroep moeten maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Dis waarom ik zeg: terugbrengen.
Of een driefase aansluiting laten maken.

Edit: of heel veel moeite doen om een 25Amp Perilex te scoren, en een kookgroep met twee gekoppelde 25A automaatjes.

Ik duik nu even weg.. O-)

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 13 juli 2020 19:25:17 (50%)

Anoniem

Huh? ?.. Oh, wacht! ?... Sjit....

Het bewijs dat maandag de 13de gelijk is aan vrijdag de 13de >:)

Woon in België dus een BE oplossing is ideaal.

Als ik het fornuis gewoon aansluit op het voorziene contact kan ik al 1 oven per keer gebruiken maar is zeker niet ideaal noch aangeraden..

mvdk

Golden Member

Dan is dit de oplossing voor u:

Op 13 juli 2020 17:36:46 schreef anoniem015:
Hier in [BE] wordt dan 3G6 aangelegd op automaat 32A of 40A en het fornuis aangesloten via een aansluitdoos
https://www.zelektro.be/vynckier-aansluitdoos-6mm2-2-polen-aarding.htm…

Altijd eerst de garage opmeten voor je de auto koopt >:)

Op 13 juli 2020 20:14:47 schreef mvdk:
Dan is dit de oplossing voor u:
Altijd eerst de garage opmeten voor je de auto koopt
[...]

Grappig, dat is precies wat ik een paar maanden geleden heb gedaan.
Vervolgens kocht ik een auto die niet past...tussen de garagedeuren. :-)

Vervangen DOOR.
Anoniem

Als ik het fornuis gewoon aansluit op het voorziene contact kan ik al 1 oven per keer gebruiken maar is zeker niet ideaal noch aangeraden..

We weten niet over welk toestel het gaat maar een fornuis is in mijn beleving een oven met kookplaat :)
Hoe het vermogen dan is verdeelt... oven, kookplaten L en kookplaten R ???
Als je van die 3 telkens maar 1 aanzet...
Er zal wel de juiste zekering voor die huidige aansluiting zitten zeker...
Ik ben van het principe eerst de aansluiting aan te passen :)

Grappig, dat is precies wat ik een paar maanden geleden heb gedaan.
Vervolgens kocht ik een auto die niet past...tussen de garagedeuren. :-)

Een garagedeur is standaard maar 90cm...
je moet eens proberen om langs de garagepoort binnen te rijden...
Whoehaha... mijn gedacht :P :9 :7

Anoniem

Chique machine.... daar gaat lekker gekookt worden ;)
Lijkt er wel op dat je van de 3 telkens 1 apart kunt aanzetten...
Maar breng die aansluiting gauw in orde :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er is eigenlijk maar 1 oplossing.
Je moet een 35 Ampere aansluiting maken.
Je hebt maar 1 fase, anders kan het niet.
Je kabel naar je oven moet minimaal 6 qmm zijn.
Ga ook na of je aansluiting van je netbeheerder wel zwaar genoeg is voor deze aansluiting.

Je moet bij je fornuis een mogelijkheid hebben om het toestel spanningloos te maken.
Dat kan met een werkschakelaar, maar ook met een steker - contaktdoos.
Formeel mag dat NIET met een 32Amp CEE-Form, dat wordt dan een flinke 63A uitvoering.

Je kunt ook een 3 fase aansluiting nemen in huis. Dan moet er in je meterkast wat aangepast worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De falconer 90 kan op 2x230V

Zie de bijgesloten afbeelding

Fryslân

het is een gasfornuis, de oven heeft 2 elementen en een grill. 7400W totaal is dus alleen het ovenverbruik. als dit 3 aparte ovens zijn die je niet samen gebruikt kom je al sneller weg met een groep die 2/3 van de oven aankan, een c20 automaat dus, iets wat in BE vrij standaard voor wcd's wordt gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Mag dat, een perilex met NL kookgroep in België?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 13 juli 2020 22:39:31 schreef mvdk:
Mag dat, een perilex met NL kookgroep in België?

Ik weet niet in welk land het is, dat is nog geheim.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)