Hulp nodig aansluiten 1 fase motor


Ze gaan hier uit van 2 condensatoren, één alleen voor de start. Misschien is dat met 1,5kW wel verstandig. Zie tabel.

Dus 40µF continu en 120µF voor de start. heb je alleen nog een timertje met relais nodig.

Je kunt bij deze motor alleen een start condensator toepassen omdat er een centrifugaal schakelaar tussen de aanloopwikkeling zit, en deze aansluitingen zitten niet op het klemmenbordje.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op voorwaarde dat er 2 draden uit de motor op U2 terechtkomen zal het zowat kunnen zijn als in bijlage
Dan kan zowel een aanloop als bedrijfscondensator
Ikzelf zou eerst eens uitmeten hoe, waar en met welke labeling hoofd-, hulpwikkeling en centrifugaalschakelaar nu juist liggen ;)

Dankjewel voor alle antwoorden.

Ik ga vandaag nog even alles goed door meten en de draden zelf labelen. Ik had zelf wat zitten zoeken naar condensatoren en kwam in de buurt van de waardes hier onder genoemd. Dus ik ga ook vandaag een bedrijfs condensator kopen 40uf en een start 120uf. Pasjomp heeft het over een timer die ik nodig heb maar daar is toch juist de centrifugaal schakelaar voor?

Waarop. aseer je dat er een centrifugaalschakelaar op de motor zit?
Dat is namenlijk heel ongebruikelijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb gister de motor open gehad en hem met eigen ogen gezien. Ook heb ik een slijptol op de pulley gezet om te testen of hij het nog deed en hij klikte nog netjes open en dicht.

Waarop baseer je dat er een centrifugaalschakelaar op de motor zit?
Dat is namenlijk heel ongebruikelijk.

Met "einphasig" op de sticker en 6 draadjes die uit de motor naar het klemmenbordje komen is dat quasi de enige optie :X

Ik heb net de draden door gemeten. Tussen u1 en u2 zit de laagste weerstand 6 a 7 ohm dus ik neem aan hoofdwinding. Tussen z1 en z2 iets hoger 11 a 12ohm. De 2 witte draden tussen u2 en z1 is de centrifugaalschakelaar.
Zijn jullie het met mijn conclusie eens dat het om de bovenste situatie van deze wiki pagina gaat? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Condensatormotor
Zo ja dan zou dat betekenen dat hunebedbouwer gelijk had en dat dus alleen een start condensator nodig is en dat de hele hulpwikkeling wordt uitgeschakeld door de centrifugaalschakelaar.
Of zie ik iets over het hoofd?

Die centrifugaalschakelaar was ik even vergeten. De condensator heb je persé nodig voor de noodzakelijke faseverschuiving. Anders blijft je motor niet draaien bij belasting.

Dan zal het zowat zijn als bijlage
Uit deze configuratie blijkt ook dat er enkel een startcondensator en geen bedrjfscondensator is gebruikt
Eens gestart heb je geen condensator meer nodig, vandaar het centrifugaalcontact

Op 14 juli 2020 15:54:33 schreef anoniem015:
Eens gestart heb je geen condensator meer nodig, vandaar het centrifugaalcontact

Misschien, maar ik geloof het niet helemaal. In het schemaatje welke ik heb gestuurd staan ze allebei. Ik denk dat met de start juist een grotere verschuiving nodig is zodat de motor wat makkelijker aanloopt.
Ik ken 1fase motoren eigenlijk alleen maar met condensator of de hele kleintjes met kortsluitwikkeling over de stator. Maar eerlijk gezegd heb ik ze ook nooit gezien met 2 condensatoren, maar daarbij heb ik ze ook nooit groter gezien als 750W of zo.....

Het is gelukt! Bedankt allemaal! De motor heeft inderdaad alleen een start condensator nodig en loopt daarna op alleen de hoofd wikkeling. Ik heb hem nu gestart op een condensator van 31.5uf maar ik heb er nog 2 van 40uf liggen. Kan ik die 2 van 40 parallel gebruiken zodat ik een van 80uf heb? Hij starte namelijk wel een tikkie moeilijk op en als hij straks in de lintzaag zit moet hij ook 2 gietijzeren wielen mee starten dus ik wil iets meer oomf.

Met 50µF per PK heb je een opstartcondensator van zowat 100µF nodig
Je kunt er dus nog wat parallel zetten :)

Als je zo een grote massa traagheid in beweging moet brengen,
kan het opstarten lang duren.
Je gebruikt dan best enkele BEDRIJFSCONDENSATOREN die je parallel zet om aan de 100 uF (waarde heb ik niet gecontroleerd) te komen.

Echte STARTCONDENSATOREN kunnen niet lang in dienst blijven (ED 5%)

Top dat het is gelukt. En je kunt nu ook echt zagen?

De fabrikant is VEM en dit model, dat zonder merknaam (!?) werd verkocht, bestond al begin jaren 80. De vermelde 2PK moet je met een grove korrel zout nemen, maar dat is misschien geen issue. Je kan het ook niet controleren, want de nominale stroom staat gewoon nergens vermeld.

Volgens mijn oude fiches werd de motor destijds met een 100µF/320V startcondensator geleverd. Daar mag je natuurlijk van afwijken: Minder wanneer de motor te bruusk zou starten. Maar even goed meer (tot ongeveer 200µF) als de toepassing dat zou vereisen. Daarmee verhoog je het startkoppel en wordt de opstarttijd ingekort, maar dan mag je de motor natuurlijk niet te vaak achter elkaar heropstarten. Wees daar dus voorzichtig mee.

Pamwikkeling zei het al: Voor toepassingen met hoge inertie, zoals een lintzaag, is het verstandig om een aantal bedrijfscondensatoren (450V..500V) parallel te gebruiken in plaats van een echte startcondensator (120V..350V). Jouw condensatoren van 40µF en 31,5µF zijn dus prima als startcondensator te "misbruiken". Zo bedraagt de totale startcapaciteit 111,5µF. Dit zou kunnen volstaan voor de lintzaag.

De aansluitingen zijn als volgt:
U1 - U2 = Netspanning
U1 - Z2 = Startcondensator (of zoals hier: 40µF + 40µF + 31,5µF)

Als de draaizin verkeerd is, doe je het volgende:
De witte ader van de centrifugaalschakelaar op klem Z1 verplaatsen naar Z2
en
de ader(s) van de startcondensator(en) op klem Z2 verplaatsen naar Z1.

Het blijft een hardnekkig fabeltje, maar de hulpwikkeling levert GEEN vermogen (alleszins verwaarloosbaar t.o.v. de hoofdwikkeling) en dient enkel om in combinatie met de hoofdwikkeling een draaiveld na te bootsen bij de start, zodat de motor in een bepaalde draairichting wordt gedwongen en in staat is om op te starten. Daarna volstaat het wisselveld van de hoofdwikkeling om de motor in beweging te houden. Een bedrijfscondensator verbetert wel de cosφ en de nullaststroom. De nullaststroom van motoren met enkel een startcondensator ligt bijna zo hoog als de nominale stroom.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Top! Goed om te weten dat ik met mijn 111,5 redelijk goed zit. Het zijn condensatoren van Ducati rated voor 450v geen idee of het bedrijfs of aanloop condensatoren zijn.
Het opstarten van de lintzaag is geen probleem voor deze motor binnen 1 seconde is hij op toeren. (de lichten in mijn werkplaats dimmen wel een halve seconde :P )
Ik heb een stalen beugel gelast om deze motor ipv mijn oude 3fase flens motor te kunnen bevestigen.
Dus op de vraag kun je nu ook echt zagen is het antwoord ja en bijna. Ik heb de motor tijdelijk vast geklemd op mijn frame en een stukje test gezaagd maar moet nog wat aan het rubberen loopvlak van de 2 wielen doen en even nieuw zaagblad er opzetten. Ook nog even de lijmklemmen voor bouten vervangen :) maar alles lijkt goed te gaan werken.
Nogmaals bedankt allemaal, de antwoorden hier gaven mij het vertrouwen om de boel aan te sluiten.

Voor een startcondensator steekt de waarde niet zo nauw.
Voor een bedrijfscondensator ligt dat anders, daar lees ik liefst de waarde af op het typeplaatje van de motor
laatst liep hier nog een topic waar een 1f motor van de werkbank af trilde.... omdat de waarde van de bedrijfscondensator een 10µF(?) afweek

Voor mij is elke motorcondensator met werkspanning lager dan 400V enkel bruikbaar als startcondensator
Boven 400V bruikbaar als start- en als bedrijfscondensator
En hierbij kijk je naar de laagste spanning die op de condensator staat

Bij de spanningen staan ook uren, bv 350V 10000h en 450V 1000h
Je ziet dan direkt dat als je deze toch als bedrijfscondensator gaat gebruiken de levensverwachting behoorlijk afneemt

Als je eens graag de catalogus van Ducati motorcondensatoren leest...

DUCATI_4.16.pdf

Mocht jij een andere duidelijke verwijzing naar start- of bedrijfscondensator vinden...

Maar euh... waarom bouw je om van 3f naar 1f?

Ik lees net een stukje over een hulpwikkeling zonder condensator. omdat de hulpwikkeling al 90 graden verschoven zit.
Heb je het al eens geprobeert zonder condensator? Wel inderdaad laten uitschakelen door de centrifugaal schakelaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eenfasige_asynchrone_motor

Weer wat geleerd.

Weer wat geleerd.

Dat is waarom het om gaat ;)

De hulpwikkeling ligt in de motor fysiek altijd 90° verschoven tov de hoofdwikkeling
Het is de faseverschuiving van 90° van stroom door hoofd- tov hulpwikkeling die zorgt voor een draaiveld waarmee de motor kan starten
Een 3f heeft een draaiveld, een 1f een wisselveld maar heeft wel een draaiveld nodig om te starten

Hoofd en hulpwikkeling hebben een verschillend aantal windingen, draadlengte en diameter.
Het equivalent schema van een spoel is een RLC kring met dus een faseverschuiving
Bij een 1f zonder condensator zijn hoofd- en hulpwikkeling zodanig gemaakt dat hun verschil in RLC een faseverschuiving van 90° tov elkaar geeft

Het maximale aanloopkoppel ligt bij een faseverschuiving van 90°
Hoe meer je door foute condensatorkeuze daar van afwijkt hoe meer je aan startkoppel inboet

1f zonder condensator zelf enkel tegengekomen bij kleine koelkast compressoren
Daar TS zijn motor al slecht aanloopt met 30µF gaat aanlopen zonder C in de hulpwikkeling helemaal geen succes zijn
Tevens nodigt de open aansluiting Z2-U1 om een C te plaatsen en start hij vlot met 110µF

Op 16 juli 2020 10:23:34 schreef pasjomp:
Ik lees net een stukje over een hulpwikkeling zonder condensator. omdat de hulpwikkeling al 90 graden verschoven zit.
Heb je het al eens geprobeert zonder condensator? Wel inderdaad laten uitschakelen door de centrifugaal schakelaar.

Niet doen, als de hulpwikkeling daarvoor niet gebouwd is heeft dat geen zin.
Het is niet omdat de hulpwikkeling 90° verschoven zit (bij alle 1f motoren is dat zo) dat die dan zal draaien.
De verschuiving wordt gemaakt met een een condensator of een weerstand en voor dat laatste is een hulpwikkeling vandoen met 'veel' ohmse weerstand..maw. een speciaal gewikkelde.

LDmicro user.

Op 16 juli 2020 12:59:33 schreef MGP:
[...]
Niet doen, als de hulpwikkeling daarvoor niet gebouwd is heeft dat geen zin.

Ok, maar als die er wel voor gebouwd is dan? En als je het wel zou testen zonder condensator, zou die wikkeling er gelijk uitbranden? Hoe dan ook, vond het wel interessant om te weten.

Die motoren met hulpwikkeling zonder condensator zijn of waren voor een lichte aanloop koppel; met condensator t.e.m middel matig koppel en met bedrijf en aanloop condensator voor een zwaar aanloopkoppel. De oude houten tobbe wasmachine op de link had geen aanloopwikkeling, maar een slinger op de grote poelie.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 16 juli 2020 16:21:48 schreef pasjomp:
[...]
... En als je het wel zou testen zonder condensator, zou die wikkeling er gelijk uitbranden? ...

Dan speelt de factor geluk ook een beetje mee.
Als je weet wat je doet zou je dat wel kunnen proberen maar dan kun je inschatten waarom hij wel of niet draait.
Ik zou het niet doen omdat ik altijd in C in voorraad heb :P

Altijd beter van te testen met een C ook al is het de juiste niet, het enige probleem is dan dat je mogelijks te weinig aanzetkoppel hebt.

LDmicro user.

Ik denk niet dat je met een ohmmeting kunt uitmaken of je een hulpwikkeling met of zonder c moet gebruiken.
Misschien met een inductie meting wel ?

Verder denk ik dat het niet spannend is om de hulpwikkeling eens 1 of 2 sec onder spanning te zetten zonder condensator.
Is de motor dan nog niet gestart zal hij wel een C nodig hebben zeker?
Trouwens als een C doorslaat zal de hulpwikkeling wel eens langer als 2 sec onder spanning staan (tot de thermiek afvalt... als die er staat >:) )
Ook bij een koelcompressor zonder C duurt het langer dan 1sec voordat het clixon afvalt als deze moet starten onder druk

En nu het woord thermiek is gevallen kunnen we TS er tegelijk eentje aanbevelen van 9,6A ;)