Voordeurbel interface

Michel Evers

Golden Member

Ik heb een gewone voordeurbel met drukknop die gevoed wordt door een trafo sec. 8 VAC.
Omdat ik veel op de zolder ben wil ik daar een extra bel hebben. Daarvoor heb ik een Klik Aan Klik Uit stopcontact bel gekocht met zender. De zender moet geactiveerd worden gelijktijdig met de bel van beneden. Daarvoor heb ik een kleine relais gekocht dat parallel aan de bel wordt aangesloten. Voorlopig prima, het werkt.

Maar omdat de trafo maar weinig vermogen kan leveren en elektronica veel minder vermogen vraagt dan een relais, wil ik een interface maken met een galvanisch gescheiden n.o. contact waarop dan de zender van de nieuwe bel kan worden aangesloten. Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn op dit forum die dit voor mij kunnen bedenken en een schema kunnen plaatsen.

Bij voorbaat mijn dank

Op 14 juli 2020 13:35:23 schreef Michel Evers:
Maar omdat de trafo maar weinig vermogen kan leveren en elektronica veel minder vermogen vraagt dan een relais, wil ik een interface maken met een galvanisch gescheiden n.o. contact waarop dan de zender van de nieuwe bel kan worden aangesloten.

Gebruik een reedrelais van 5V met een brugcel en elco van 10µF dat werkt bij mij prima.
Die relais gebruiken heel weinig stroom en je kunt dat met een schakeling die je ook nog moet voeden niet verbeteren.

De reden om voor een 5V te kiezen is dat bij veel bellen/dingdongs de spanning van de trafo in elkaar zakt en de elco daar een extra 0.5s beltijd aan toevoegt.
De brugcel neemt ook ongeveer 1.4V op en met een trafo van 8V/12V zal het relais het toch heel lang uithouden.

LDmicro user.

Zo een relais gebruikt alleen een beetje stroom als iemand op de bel drukt. In totaal dus wrijwel nul.

Daar zou ik me geen zorgen om maken.

Als je wilt besparen dan kun je beter de trafo vervangen door een electronische trafo. Een beltrafo verbruikt continue een ongeveer 1 tot 3 watt. Een goede electronische trafo < 0.3 Watt.

Bijv :
https://www.tme.eu/nl/katalog/voedingen-op-din-rail_113652

Michel Evers

Golden Member

Dank je wel. Duidelijk.
Ik weet wat te doen. Gewoon laten zoals het is.

[Bericht gewijzigd door Michel Evers op dinsdag 14 juli 2020 16:42:07 (52%)

Shiptronic

Overleden

Pak een optocoupler ipv een relais.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het werkt nu prima? Dus de trafo kan de stroom leveren die het relais trekt. Wat deKees zegt: er valt niks te besparen met vervangen van het relais. En wat je zelf concludeert: zo laten. Het werkt prima en er valt niks te besparen. En galvanische scheiding had je met het relais al bewerkstelligd.

If you want to succeed, double your failure rate.