Opbouw / Aanpassing 3d printer FLSUN i3 cPLUS

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Mij is gevraagd om een 3d printer-bouwpakket af te ronden, te testen en waar nodig aan te passen zodat het apparaat in gebruik kan worden genomen.

Ik dacht: dat is een leuk project om hier te gaan bijhouden.
Leuk om mee te lezen en tips zijn altijd welkom.

De 3d printer was zo'n beetje in elkaar gezet door de eerste eigenaar.

Wat heb ik al uitgevoerd?
Frame stijver gemaakt, hoekjes/plaatjes gemonteerd.
Dit haalde al heel wat gewiebel uit het frame.
Misschien ga ik de frame-kubus dichtmaken. Dat bepaal ik na de eerste tests.

De voeding een beetje fatsoenlijk gemonteerd:

Montage van het bedieningsdisplay. Ik gok dat bovenop het frame een handige plek is. Zo niet dan kan deze altijd op de onderrand worden gemonteerd.

BIj het inschakelen van de voeding voor de eerste maal, deed ie niets.
230V kabel gecheckt, die was in orde.
Voeding gedemonteerd, los op tafel aangesloten, een dikke vonk vanaf een eindtor naar een aandrukplaatje (dat nergens contact mee maakte), de print lag op een houten blad.
Eindtor doorgebrand. Het rare is dat niet de tor die gevonkt heeft is doorgebrand, maar zijn maatje ernaast. Dus allebei maar vervangen.

Een paar nieuwe zijn besteld. 13009C, dat wordt de MJE13009. Geen idee waarom de eindtor doorbrandde. Het circuit er rondomheen lijkt in orde te zijn. Afwachten dus.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Trouwens die voeding ... Ik hoop niet dat er meer van dit soort foutjes op de print zitten....

bprosman

Golden Member

Die hoekplaatjes zaten die er bij en had de vorige eigenaar ze niet gemonteerd of zijn ze later er bijgemaakt ?
Bediening bovenop het frame lijkt me dat hij juist topzwaar(der) en wiebeliger (verticaal frame gaat als hefboom werken in de rest) word, en ook als "gewicht" gaat dienen als de printer in beweging is. Mijn idee zou zijn : "Zo laag mogelijk, misschien zelfs er naast".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Hoi Prosman,

Die L- en T-plaatjes heb ik er zelf bijgezocht. Dat maakte het hele frame al een stuk stijver.

Ik weet niet of het lichte gewicht van het display zo'n effect heeft op de printer. Maar dat zie ik wel als ik ga testen.

De voeding heb ik voorzien van 2 nieuwe eindtransistors en werkt weer.

Op 14 juli 2020 16:33:37 schreef bprosman:
en ook als "gewicht" gaat dienen als de printer in beweging is. Mijn idee zou zijn : "Zo laag mogelijk, misschien zelfs er naast".

Merk op dat bij deze printers de verticale constructie stil staat en alleen het bed heen en weer gaat. Natuurlijk veroorzaakt dat wat trillingen in het systeem en als dat met "hoge Q" een resonantie van je opstaande constructie tot gevolg heeft dan heb je een probleem. Het toevoegen van gewicht beinvloed vooralsnog alleen de resonantiefrequentie... Hmmm. Als de verliezen verder constant blijven verhoogt de Q ook. Maar goed. Als de constructie gaat wiebelen, zou ik eerder de constructie verstijven zoals Michel van plan is, dan dat display verplaatsen.

Wat ik nog altijd wil maken op m'n 3D printers is een WS2812 strip om de status aan te geven. Dus bijvoorbeeld 60 leds/meter, 30 leds op een halve meter. Dan rood van 0-30 die aangeven hoe ver op weg ie is naar de 60 graden bedtemperatuur (1 led voor 2 graden). Dan oranje voor de tool-temp: zeg 8 graden per led met een offset van 20 graden (10-15 is al genoeg voor wat ik nu print). En zodra ie gaat printen in groen de voortgang van de print.

@Michel, ik heb hier twee kapotte voedingen liggen, wat voor eindtorren heb je gebruikt, waar heb je die gekocht? Zou er niet ook een LNK-achtig chipje ook kapot zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Hoi Rew,

Ik heb de MJE13009 gebruikt en gekocht bij Haje.
De behuizing is een to220. Het origineel (13000 heeft als behuizing to247.
Zonet kwam ik de TO247 versie tegen bij dennisdeal onder de naam KSE13009L.
Levertijd wel wat langer dus :)

Voorlopig werkt m'n voeding weer. 's Kijken of dat goed blijft gaan als de printer in gebruik is.

Leuk idee zo'n ledstrip.

---
Een hoofdschakelaar met primaire zekering leek me geen overbodige luxe, dus dat werd een extra kastje, gemonteerd aan de gebruikerszijde van het frame.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ondertussen weer wat uurtjes kunnen besteden aan de printer.
Ik loop ergens vast.

Ik kan vanaf het pc softwarepakket Repetier de motoren van de printer aansturen. Dit werkt prima.
Maar vanaf het TFT display/controller kan ik niks aansturen.
Die TFT (=TFT32_L V4.0) is een touchscreen display, verbonden via de seriele port met het moederbord (MKS GEN_L V1.0).

Iemand ervaring met deze configuratie?
Ik heb al behoorlijk zitten zoeken of er geen optie in de configuration.h verkeerd staat, en lopen spelen met firmware-versies.

Het gekke is dat met mijn eerste moederbordje ik de motoren wel via de tft kon aansturen (zonder ook maar iets in de firmware aan te passen). Dat bordje heb ik opgeblazen, en met dit 2e bordje lukt de aansturing via tft dus niet.
Misschien moet ik een derde bordje aanschaffen, en kijken of dat wel werkt.
Die amazon-spullen vertrouw ik niet helemaal. Er mistte bijvoorbeeld een kristal + 2 C's + R op mijn 2e moederbord. Die heb ik overgezet van het eerste bord, maar ook daarmee kan ik de motoren niet aangestuurd krijgen met het TFT.

Ideeen?