Vaillant condensatieketel

Alle andere diodesook gemeten rond IC .
Deze lijken allen OK .

Jan

Als ik goed zie, helaas dat is niet meer, is het een blauwe met C4

Edit: de diode kan stuk gegaan zijn door te nipte berekening of drg, hoeft niet altijd een oorzaak te hebben. Dit soort ic'tjes is wel altijd gevoelig vandaar mijn verdenking. De inwendige opstarthulp geeft C4 eerst een spanning waarmee dan verder de opstart mee gebeurt vd trafo om alzo secundair dan C4 met volle spanning verder te voorzien. 3v is te weinig. Mss is C4 droog?

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 14 juli 2020 23:17:35 (74%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

F2 F3 bij oranje elco's lijkt ook een zekering?

Meet de drie componenten die in parallel staan boven de grote elco. Volgens de datasheet zouden dat weerstanden moeten zijn voor de stroommeting.

vergeten

Golden Member

Op 14 juli 2020 21:09:43 schreef JanEB:
CO-ers,
ik heb hier een vrij recente condensatieketel van het merk Vaillant ( type VCW346). De module van deze ketel is stuk. Bij aanzetten doet deze niets meer.

Zekering ook al gecheckt?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

een tijd terug had ik ook zo'n print kapot, het 8 pins ic was idd om zeep en het is een exotisch geval. ik heb er toen een meanwell 24V 120VA voeding aangehangen en dat werkt nog steeds. uit de voeding komt alleen 24VDC dus dat gaat makkelijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Als VCC niet van de grond geraakt >:) kan het zijn dat:
- de belasting van pen 3 te groot is
- het ic defect is
- het ic direct in safe modus is gegaan

Dus euh ... pen en papier en teken op wat er voor u ligt ;)
En met de scoop eens kijken of het ic al dan niet probeert op te starten als je de spanning aanlegt

F2F3 staat achter de uitgangselco's(?), dus ik vermoed dat de voeding ook hoort te draaien met F2F3 defect

@testman ja, dat dus. Alleen zou TS natuurlijk zeker moeten zijn dat het bij hem ook 24V betreft anders gaat hij een discobal bij zijn rookmachine moeten hangen. Exotisch? Gewoon verkrijgbaar zie ik. 5€ ongeveer.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Relais zijn 24V op de print dus testman zit juist. Idd Eric IC vervangen. Softstart kapot.

[Bericht gewijzigd door rdonne op dinsdag 14 juli 2020 23:58:37 (29%)

@rdonne maar zo'n vette transformatorvoeding met stabilisator in de plaats zetten van die smps bucht kan toch ook eens goed deugd doen, hahaha.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

IC is niet heel exotisch, moet ff besteld worden..Normaal vrij probleemloze ICs...

Op 15 juli 2020 19:14:13 schreef smd:
IC is niet heel exotisch, moet ff besteld worden..Normaal vrij probleemloze ICs...

Hmm, gaat om de: ICE2QR0665 ? Bij Mouser en DigiKey niet eens op vooraad. ;(

I love it when a plan comes together !

vandaar dat ik er een meanwell in had gezet, men wilde toen graag snel weer cv en warm tapwater :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ testman hoe lang is het geleden? Gaat het zo al een poos mee? Lijkt een perfecte oplossing in dit geval, scheelt een doosje paracetamol.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

3/4 jaar terug zo gemaakt, moest wel een >5A driver in, minder als dat en de voeding gaat door de knieen als de brander opstart.

de DC zijde achter de diode achter de HF trafo solderen en de primaire solderen langs de varistor.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 15 juli 2020 20:48:17 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo allemaal ,
bedankt voor talrijke reacties .
Zekering F2F3 is nog OK , staat ook in secundair circuit .
Heb ookal naar IC gezocht en blijkt idd toch vrij exotisch .
Heeft er iemand een idee waar ik deze kan kopen ( in Europa) ?
Ik heb een brander staan met dezelfde print die nog wel OK is . Ik kan dus wel eea meten en vergelijken .
De uitgangsspanning blijkt 22V DC te zijn , een 24V voeding zou dus idd wel een oplossing zijn .
Ik wil echter de print herstellen zoals het hoort en wil er wel wat energie is steken ( dat is juist de sport) om dit in orde te krijgen .
Als eerste zou ik dus de IC willen vervangen maar weet niet echt waar deze te kopen .

Jan

Aswo. Farnell. Rs. Ebay. Overal in voorraad.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt Eric,
besteld bij Farnell ( via sinuss.nl)

Jan

Sinuss kende ik nog niet. Leuke site.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beste CO-ers,
gisteren is de IC (ICE2QR0665) geleverd ( besteld bij sinuss.nl).
Met wel wat moeite de oude IC losgesoldeerd( blijft toch een lasige klus) en een IC voetje geplaatst . daar de nieuwe IC in gestoken en getest .
Voedingsspanning terug aanwezig . Condensatieketel werkt terug .
ZEER TEVREDEN !!

Bedankt voor jullie hulp en advies !

Jan

Tip: pootjes afknippen en dan 1 voor 1 lossolderen. Ze vallen er dan van zelf uit.

Of een grote klodder soldeer op alle pootjes en bout om en om heetstoke, valt IC er vanzelf Incl pootjes er af...

Afknippen en los solderen zodat ze eruit vallen lukt bij niet hoor .
Zo heb ik het geprobeerd . Geen succes :(
Eerst geprobeerd met bij solderen , dan met tinzuiger , geen succes .
Lang over gedaan en uiteindelijk nog alle gaatjes terug moeten open boren met boortje van 0,8 mm .

Jan

het ic krijgt zn koeling uit dat grote soldeervlak. dan is het een ellende om te solderen zonder dingen verrot te stoken, er gaat nogal wat warmte inzitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer