380v principe uitleg

hoi,

220v begrijp ik redelijk hoe dat werkt, bv, een motor sluit je aan op de min en de plus en dan is er een stroomkring (min-motor-plus).

nou ben ik bezig met een 3 fase 380v motor (zie ander topic) en ben nieuwsgierig en wil graag (enigszins) begrijpen hoe dat dan werkt ?

ik bedoel, ik heb een 380v motor met een oude (3 polige) 380v aansluiting,
op de motor zelf zit een aansluitblok met 6 aansluitingen, dus op de 3 onderste aansluitingen horen dus bruin, zwart en blauw. (heb ik het zover goed begrepen?).

ik heb begrepen dat 3 fase stroom met een kleine vertraging elkaar opvolgt, dus eerst fase 1, ff later fase 2 en tenslotte fase 3 (klopt mijn gedachte ?).

wat ik nu niet begrijp hoe de stroomkring werkt in mijn situatie met de 380v motor ?
ik bedoel, fase 1,2 en 3 zouden toch ieder een plus en een min moeten hebben om een gesloten stroomkring te maken ?

kan iemand mij dit in kleutertaal uitleggen zonder al te technisch met vaktaal te worden ?

bvd, ben.

vergeten

Golden Member

Je hebt het over plus en min dat is gelijkspanning (batterij/accu/zonnecel bijvoorbeeld)
Waar je vraag verder over gaat is wisselspanning die heeft geen plus en min.

En dat verschil is heel belangrijk!

Wisselspanning heeft geen plus en min, tenminste niet konstant, die wisselen steeds met een frequentie van 50Hz (NL)
Van 0 naar max positief weer naar 0, en dan naar max negatief en weer naar 0.
Dat heet dan een periode van de wisselspanning, er passen 50 van die perioden in een seconde, de 50 Hz.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

een motor sluit je aan op de min en de plus

Sorry hoor, maar als je dat echt gelooft dan heb je van wisselspanning nog niets begrepen, bij geen enkele spanning. Zie ook eerdere reacties.

Ook zijn de (nominale) spanningen al een tijd verhoogd: wat vroeger 220 V~ was is alweer vele jaren 230; en tegelijkertijd is ook de 380 V~ naar 400 veranderd. Niet dat daarmee de principes veranderen, maar je lijkt heel wat studeerwerk voor de boeg te hebben. Daarvoor zijn we hier natuurlijk!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 15 juli 2020 12:39:21 schreef vergeten:
Je hebt het over plus en min dat is gelijkspanning (batterij/accu/zonnecel bijvoorbeeld)
Waar je vraag verder over gaat is wisselspanning die heeft geen plus en min.

u heeft gelijk !
dit geeft al aan dat mijn vaktermen alles behalve toereikend zijn en ik een totale noob ben in deze materie.
wat ik had moeten schrijven is blauw en bruin ipv plus en min.
het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom was/is mij al (enigszins) duidelijk.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 juli 2020 12:29:33 schreef benbijcircuitsonline:
op de motor zelf zit een aansluitblok met 6 aansluitingen, dus op de 3 onderste aansluitingen horen dus bruin, zwart en blauw. (heb ik het zover goed begrepen?).
[...]
ik bedoel, fase 1,2 en 3 zouden toch ieder een plus en een min moeten hebben om een gesloten stroomkring te maken ?

Ja, elke spoel van de motor moet twee draden aangesloten hebben. Op jouw aansluitblokje horen daarom nog doorverbindingen te zitten om de stroomkringen compleet te maken. Kijk maar eens op je snapt hoe dit werkt!

Of je de ster (star) of de driehoek (delta) aansluiting moet gebruiken, hangt af van de motor. Daarvoor moeten we op het kenplaatje kijken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat ik bij 3 fasen zo mooi vind, is het volgende.
De drie fasen volgen elkaar in de tijd, steeds met een derde van de periodeduur verschil ertussen, evenredig verdeeld dus.
Wanneer de stromen sinusvormig zijn, is de totale stroom die door de drie geleiders gaat samen gelijk aan nul.
Dat betekent dat de stroom die in de ene geleider naar de motor toe gaat, door de andere twee geleiders van de motor af gaat. Kijk maar naar de sinusgrafiek op het linkje van wikipedia.

Wat ik bij 3 fasen zo mooi vind, is het volgende.

Als je op die drie spoelen in het eerste plaatje de drie sinus-spanningen zet, dan krijg je in het midden een magnetisch veld.

De drie stromen door de drie spoelen hebben een ingewikkelde vorm. Maar als je alles optelt en het magnetisch veld in het midden uitrekent.... Dan blijft dat steeds PRECIES even groot en draait eenparig rond!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Een eenvoudige vergelijking voor wat er in een motor gebeurt is met 3 kinderen die een bal overgooien naar elkaar. Nr1 gooit altijd naar nr 2 en die nr3 en weer terug naar 1. Ieder persoon gooit de bal recht vooruit maar als je de bal bekijkt maakt die een soort circel. Dat is qua kracht (koppel) vergelijkbaar als in een 3 fase motor gebeurt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Waarom is er eigenlijk voor een 3 fasen concept gekozen en geen 4 of meer? Is dit omdat Nicola Tesla hier ooit zo mee begon, of heeft dit een natuurkundige verklaring?

vergeten

Golden Member

Op 15 juli 2020 13:17:09 schreef benbijcircuitsonline:
[...]u heeft gelijk !
dit geeft al aan dat mijn vaktermen alles behalve toereikend zijn en ik een totale noob ben in deze materie.
wat ik had moeten schrijven is blauw en bruin ipv plus en min.
het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom was/is mij al (enigszins duidelijk).

Bruin is de standaardkleur voor fase.
Blauw is de standaardkleur voor de nul.
Zwart is de standaardkleur voor een schakeldraad.
Groen/geel is de standaardkleur voor de Aarde.

Als je over die kleuren spreekt weten "wij" dat je het over wisselspanning hebt maar dat is een vreemde manier om dat zo aan te geven.
Dan nog een paar standaarden;
Er is:
Spanning, uitgedrukt in volt die staat ergens op tussen 2 punten.
Stroom, uitgedrukt in ampere die loopt ergens doorheen.
Vermogen, uitgedrukt in watt.
Weerstand, uitgedrukt in Ohm (Ω)
Als je die basisbegrippen en eenheden eerst leert te gebruiken kom je er wel :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

om het heel simpel te zeggen.
dit is een 1 fase motor

als je daar nu 3 ezels zet, dan heb je 3 fasen.
als je het nu bekijkt uit de ogen van de ezel op de foto, loopt er 1ezel VOOR op hem, en 1 ezel loopt ACHTER. omdat ze dus fysiek op een andere plaats staan in de 'motor'

elke ezel heeft zijn eigen krachtbron, en een trekkracht wordt gegenereerd tussen de bevestiging met de molensteen, en de grond waar zijn poten op afduwen
dit is het beste omschreven als de sterschakeling.

hoe de driehoek schakeling werkt, is al niet meer uit te leggen met die voorbeeld

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

hoe de driehoek schakeling werkt, is al niet meer uit te leggen met die voorbeeld

Als elke ezel de staart van zijn voorganger beetneemt? >:)

Op 15 juli 2020 13:41:46 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ja, elke spoel van de motor moet twee draden aangesloten hebben. Op jouw aansluitblokje horen daarom nog doorverbindingen te zitten om de stroomkringen compleet te maken. Kijk maar eens op je snapt hoe dit werkt!

Of je de ster (star) of de driehoek (delta) aansluiting moet gebruiken, hangt af van de motor. Daarvoor moeten we op het kenplaatje kijken.

[bijlage]

ik snap dat die rechtse beelden op de tekening het 6 polige aansluitblokje moet voorstellen van een 380v motor maar ik snap eerlijk gezegd helemaal niks van die schema/tekening (linkerzijde tekening) met de bijbehorende letters L1, L2, L3, U1, U2, V1, V2, W1, W2 ?
wat betekenen deze letter aanduidingen ? en hoe moet ik die tekening zien/begrijpen ?

sorry voor de domme vragen hoor, maar ik wil het graag (enigszins) begrijpen/leren.

Op 15 juli 2020 15:37:13 schreef T-sec:
Waarom is er eigenlijk voor een 3 fasen concept gekozen en geen 4 of meer? Is dit omdat Nicola Tesla hier ooit zo mee begon, of heeft dit een natuurkundige verklaring?

Het heeft geen voordelen om extra fases aan te maken..

voordelen van driefazen zijn :

*een zo groot mogelijk vermogen over zo weinig mogelijk koper. Die verhouding kan je niet meer verbeteren (tenzij er iets is wat k niet weet ;-) )

* een constant ogenblikkelijk vermogen en als gevolg een constant koppel (niet pulserend) op de as van een motor bvb. Das vooral erg prettig voor grote verbruikers en generatoren ( geen trillingen)
Dit wordt niet beter bij nog meer fazen..

Zodus is drie fazen het meeste kosteneffectief .

Op 15 juli 2020 16:43:29 schreef benbijcircuitsonline:
[...]ik snap eerlijk gezegd helemaal niks van die schema/tekening met de bijbehorende letters L1, L2, L3, U1, U2, V1, V2, W1, W2 ?
wat betekenen deze letter aanduidingen ? en hoe moet ik die tekening zien/begrijpen ?
sorry voor de domme vragen hoor, maar ik wil het graag (enigszins) begrijpen/leren.

U1, U2, V1, V2, W1, W2 zijn de namen gegeven aan de aansluitpunten van het blok en de overeenkomstige punten aan de spoelen. Je mag ook andere letters nemen :-)

L1, L2, L3: spanningslijn, 1, 2 en drie, standaard naam voor je binnenkomende driefazendraden (vroeger R,S,T) .

Op 15 juli 2020 15:59:26 schreef fcapri:
om het heel simpel te zeggen.
dit is een 1 fase motor
[bijlage]

als je daar nu 3 ezels zet, dan heb je 3 fasen.
als je het nu bekijkt uit de ogen van de ezel op de foto, loopt er 1ezel VOOR op hem, en 1 ezel loopt ACHTER. omdat ze dus fysiek op een andere plaats staan in de 'motor'

elke ezel heeft zijn eigen krachtbron, en een trekkracht wordt gegenereerd tussen de bevestiging met de molensteen, en de grond waar zijn poten op afduwen
dit is het beste omschreven als de sterschakeling.

hoe de driehoek schakeling werkt, is al niet meer uit te leggen met die voorbeeld

voor mijzelf simpel resumerend; een 1 fase motor heeft altijd 1 spoel en een 3 fase 3 spoelen ?

Op 15 juli 2020 16:45:03 schreef kris van damme:
[...]

Het heeft geen voordelen om extra fases aan te maken..

voordelen van driefazen zijn :

*een zo groot mogelijk vermogen over zo weinig mogelijk koper. Die verhouding kan je niet meer verbeteren (tenzij er iets is wat k niet weet ;-) )

* een constant ogenblikkelijk vermogen en als gevolg een constant koppel (niet pulserend) op de as van een motor bvb. Das vooral erg prettig voor grote verbruikers en generatoren ( geen trillingen)
Dit wordt niet beter bij nog meer fazen..

Zodus is drie fazen het meeste kosteneffectief .

[...]

U1, U2, V1, V2, W1, W2 zijn de namen gegeven aan de aansluitpunten van het blok en de overeenkomstige punten aan de spoelen. Je mag ook andere letters nemen :-)

L1, L2, L3: spanningslijn, 1, 2 en drie, standaard naam voor je binnenkomende driefazendraden (vroeger R,S,T) .

Goed antwoord, dit vroeg ik mij al eens vaker af...

Op 15 juli 2020 16:49:16 schreef benbijcircuitsonline:
[...]voor mijzelf simpel resumerend; een 1 fase motor heeft altijd 1 spoel en een 3 fase 3 spoelen ?

Dat hangt helemaal van het type motor af. Maar doorgaans zitten er meerdere spoelen in een enkelfasige motor. Vaak worden er trucs gebruikt om een 2 of 3fase veld na te bootsen.

[Bericht gewijzigd door meander op woensdag 15 juli 2020 17:00:56 (37%)

Spanning staat en stroom gaat!

Bij 3 fasen kunnen ze nooit tegelijk op een dood punt staan.
Bij een krukas met 120 gr verschil ook zo.
Zet (in gedachten) 2 van deze krukassen naast elkaar en verbind de drijfstangen.

benleentje

Golden Member

voor mijzelf simpel resumerend; een 1 fase motor heeft altijd 1 spoel en een 3 fase 3 spoelen ?

Je het wel motoren met 1 spoel de spleetpool motor maar bijna altijd heeft een 1 fase motor 2 spoelen. 1 spoel kan maar 1 kracht opwekken het kan als het waren duwen of trekken meer niet hiermee krijg je geen rotatie kracht als je nu een 2de spoel erbij zet dan duwen en treken die al vanuit 2 richtingen en de samenwerkende krachten vormen dan een elips dan heb je wel een rotatie kracht.
Bovenstaande geld alleen voor een enkelfase asynchroon wisselstroom motor die veel voorkomt.

ik snap eerlijk gezegd helemaal niks van die schema/tekening (linkerzijde tekening) met de bijbehorende letters L1, L2, L3, U1, U2, V1, V2, W1, W2 ?

L1,L2 en L3 dat staat voor het 3 fasen net L1 is fase1.
U1 en U2 zijn de uiteinden van een spoel. In een standaard 3 fase motor heb je 3 spoelen en dan v1 en V2 samen 1 spoel evenals W1 en W2

Je hebt ook 3 fase motoren met 6, 9 en zelfs 12 spoelen of aftakingen op dezelfde spoel zoals bij een dahlander motor en dan krijg je U3 en U4 er als aansluiting erbij. Die aansluitingen en nummers zijn gestandadiseerd. Zo heeft een gelijkstroom motor weer ander leters zoals A en K.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 juli 2020 15:37:13 schreef T-sec:
Waarom is er eigenlijk voor een 3 fasen concept gekozen en geen 4 of meer? Is dit omdat Nicola Tesla hier ooit zo mee begon, of heeft dit een natuurkundige verklaring?

Drie fasen is het minimum waarbij je de door mij "mooi" genoemde eigenschap kan krijgen. Bovendien is bij drie fasen de verhouding "benodigd koper" en "te leveren max vermogen" optimaal.

Stel ik heb draden waar max 230VAC op mag en max 16A doorheen kan. Als ik dan een apparaat daarmee wil aansluiten heb ik 2 aders nodig en kan ik totaal 3680W aansluiten.

Stel ik neem nu een driefase systeem, Drie 120 graden verdraaide fases. Nu heb ik 4 aders nodig (L1, L2, L3, N) en kan ik DRIE keer 3680W aan de andere kant van de kabel gebruiken. Dus voor 2x meer draden kan ik 3x meer vermogen gebruiken aan de andere kant van de kabel! (en bij het max vermogen is er per geleverd vermogen maar de helft verlies in de kabels t.o.v. het 1 fase geval!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus voor 2x meer draden kan ik 3x meer vermogen gebruiken

Sterker nog, de N kun je weglaten want daar loopt toch geen stroom door.

Volgens mij kun je met 2 fasen ook een draaiveld maken als ze 90 graden verschoven zijn. Maar dan heb je wel de nul nodig, dus toch 3 draden, en je kunt geen ster-driehoek trucjes doen. Dan kun je dus beter de drie draden elk een eigen fase geven.

benleentje

Golden Member

IK dacht wel dat voor sommige exotische toepassingen er soms lokaal wel meer fases gemaakt worden. In stappenmotoren heb je wel typen die 5 fases hebben. De aansluitingen tussen de 5 fase driver en motor zijn dan kort dus met recht een lokaal net.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 juli 2020 17:19:10 schreef benleentje:
[...]L1,L2 en L3 dat staat voor het 3 fasen net L1 is fase1.
U1 en U2 zijn de uiteinden van een spoel. In een standaard 3 fase motor heb je 3 spoelen en dan v1 en V2 samen 1 spoel evenals W1 en W2

staat L1,L2 en L3 standaard voor een zelfde kleur, bv, L1 is altijd blauw, L2 bruin etc ?
en wat houdt de term nul in ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

staat L1,L2 en L3 standaard voor een zelfde kleur, bv, L1 is altijd blauw, L2 bruin etc ?

Nee, er zijn wel normen voor maar die zijn nogal geëvolueerd met de tijd en er is altijd wel iemand die er zich niet aan houdt. Op kleuren moet je sowieso niet willen voortgaan, enkel meten is weten.

en wat houdt de term nul in ?

Nul is de referentie waartegenover de fases gemeten worden. Bv. een driefasenaansluiting van 400V~ heeft tussen elke twee fasen 400 V~, tussen elke fase en nul 230V~. In een sterschakeling komt nul overeen met het middenpunt van de ster. In Vlaanderen ook wel "neuter" genoemd :).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord