380v principe uitleg

Of het 400V/3F was laat ik in het midden, maar het was als ik me goed herinner 400Hz. (minder koper nodig in trafo's en motoren = minder massa)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nog steeds hoor. (Drie fasen zou ik niet weten, maar de gyroscoopmotor is vaak wel een driefasengeval. Maar die kan gemakkelijk zijn eigen (tegenwoordig natuurlijk elektronisch geregelde) voeding hebben.)
Net gevraagd: de 400 Hz is inderdaad 'generally three-phase system '.

Dat is dat zoemtoontje dat weleens in het intercom/omroepgeluid te horen is; 'aan de wal' zou dat brom zijn, maar in de lucht is het 400 Hz.
Ook op de radio-uitzendingen is het vaak te horen; neem maar eens een scanner en luister een tijdje. Niet bij alle kisten is het te horen, maar enkele hebben een tamelijk luide 400 Hz 'brom'.

Veel knutselaars kopen graag spullen in de dump. Het enige nadeel van vliegtuigmateriaal is dan de voor een amateur weleens lastige voeding: het is dan óf 115 V 400 Hz, óf 28 V 20 A. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, dat niet: de 28 V is gelijkspanning; de 400 Hz is de 115 V.
Die pluggen worden aangeboden voor beide systemen: 'voor de 28 V én voor de 400 Hz'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bedankt, @FET, ik vrees dat ik er een rommeltje van gemaakt had.
Heb je ook enig idee waarvoor dat driefasennet dan wordt gebruikt? Gyroscopen, zoals ik vermoed? Wat nog meer?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee; van vliegtuigbouw weet ik niets jammer genoeg. En de vliegers hier zitten ook niet zo diep in de techniek, net zomin als een autobestuurder de details hoeft te kennen. Toch zal ik af en toe nog eens rondvragen.

--
Ah wacht, intussen toch een gezichtspunt: op héél véél plaatsen zitten voedingen die van de 400 Hz netspanning, gelijkspanning moeten maken. Bij drie fasen is de 'rimpel' 2400 Hz in plaats van 800 Hz, zodat overal de condensatoren driemaal zo klein mogen worden, en bij enigszins aanzienlijk verbruik schijnt dat zo aan te tikken dat het de moeite is driefasen op te wekken - wat in de generator maar weinig meer kost.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 16 juli 2020 09:47:40 (49%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik mag aannemen dat het makkelijk maken van een 24000RPM draaiveld 1 van de toepassingen is. Maar daarnaast gelden natuurlijk dezelfde overwegingen als op het land: Met 2x zo veel draden kan je 3x zo veel vermogen transporteren.

Stel dat je begint met een 1 fase systeem met draden die dik genoeg zijn voor 1/3e van het gewenste vermogen. Nu kan je die draden verdrievoudigen (dus 3x zwaarder) om het gewenste vermogen te leveren. Of je kan overschakelen op driefasen en met 2x meer draden (4 ipv 2) ineens de gewenste 3x meer vermogen transporteren. Een besparing waar ze in een vliegtuig geen nee tegen zeggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je wint ook wat op de bedrading, maar dat is ook bij 50Hz..

grootste winst van 400Hz lijkt me afmetingen van motoren, generatoren en trafo's. Voor een zelfde vermogen wordt alles beduidend kleiner en lichter...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Natuurlijk, maar de vraag was nu ook: waarom driefasen? Dát blijkt dus weer vanwege de lagere kosten (gewicht, afmetingen) van de afvlakking te zijn. Achteraf ook wel weer logisch.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

dus simpel gezegd heb je met motoren nooit een nul en sluit je aan met Bruin zwart en blauw en groen-geel/aarde ?

Op 15 juli 2020 22:02:02 schreef Shiptronic:
Als je blauw hebt, gebruik je de verkeerde kabel.

Vroeger werd datr wel zo gedaan. Het klopt dat je dan de verkeerde kabel hebt maar je hebt ook een goedkopere kabel.
Tegenwoordig is de kabel keuze veel uitgebreider en zijn er ook 4 aderige kabels met de kleuren bruin zwart grijs en aarde.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 juli 2020 13:57:07 schreef benleentje:
[...]
[...]Vroeger werd datr wel zo gedaan. Het klopt dat je dan de verkeerde kabel hebt maar je hebt ook een goedkopere kabel.
Tegenwoordig is de kabel keuze veel uitgebreider en zijn er ook 4 aderige kabels met de kleuren bruin zwart grijs en aarde.

ik zie ook dat moderne 380v stekkers 5 aderig zijn, hoe gaat dat dan in zijn werk ?

Op 16 juli 2020 09:09:40 schreef Frederick E. Terman:
Veel knutselaars kopen graag spullen in de dump. Het enige nadeel van vliegtuigmateriaal is dan de voor een amateur weleens lastige voeding: het is dan óf 115 V 400 Hz, óf 28 V 20 A. :)

Conrad had volgens mij Fokker leeggekocht bij het faillissement, dus ik heb hier ook nog allerlei 400Hz spul liggen (alleen schakelaars e.d., geen apparatuur). Is die 416Vac (zie plaatje) ook een standaard? Iets van 3 fase 240V? (Volgens mij wel eens gezien dat 240V ook een gangbare spanning is in de VS voor (relatieve) grootgebruikers die met 115V niet uit de voeten kunnen).

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 16 juli 2020 15:22:04 (13%)

Het is wel leuk dat je veel vragen hebt maar veel dingen kun je ook gewoon opzoeken.Kom je er met opzoeken niet uit dan kan je veel gerichter gaan vragen. Ik heb hier een aantal jaar voor op school gezeten en dat leg je dan niet even met een paar antwoorden uit.

ik zie ook dat moderne 380v stekkers 5 aderig polig zijn, hoe gaat dat dan in zijn werk ?

Je hoeft niet alle polen van de stekker te gebruiken, je gebruikt gewoon wat je nodig hebt. En de aansluitingen staan altijd in de stekker.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 juli 2020 15:18:27 schreef r-p:
Is die 416Vac (zie plaatje) ook een standaard? Iets van 3 fase 240V? (Volgens mij wel eens gezien dat 240V ook een gangbare spanning is in de VS voor (relatieve) grootgebruikers die met 115V niet uit de voeten kunnen).

Ha, mooi. Geen idee. Als je het typenummer googelt zie je wel heel vaak die 416 V voorbijkomen!
Inderdaad, als je fasespanning 240 V is, dan wordt de lijnspanning 416 V. Net als bij ons 230/400.

(Een gewone huisaansluiting in de VS is 240 V met middenaftakking. De verbruikers worden verdeeld over de twee 120 V-aansluitingen, en de grote (verwarming, fornuis, airco) komen over de 240 V.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 juli 2020 15:41:35 schreef benleentje:
Het is wel leuk dat je veel vragen hebt maar veel dingen kun je ook gewoon opzoeken.Kom je er met opzoeken niet uit dan kan je veel gerichter gaan vragen. Ik heb hier een aantal jaar voor op school gezeten en dat leg je dan niet even met een paar antwoorden uit.stekker.

het is JUIST met het opzoeken op het www wat bij mij steeds meer vragen oproept, ik duik meestal EERST op het www alvorens ik hier vragen stel.

Op 16 juli 2020 15:41:35 schreef benleentje:
[...]Je hoeft niet alle polen van de stekker te gebruiken, je gebruikt gewoon wat je nodig hebt. En de aansluitingen staan altijd in de stekker.

bedankt voor de uitleg, het is me nu duidelijk.

Op 17 juli 2020 12:51:53 schreef big_fat_mama: Maar ik durf toch te verwachten en te verlangen dat een vraagsteller zich zo correct mogelijk uitdrukt.

niet doen ! ik ben niet zo snel van begrip (wat betreffende elektronica dan he), ik zal nog wel vaker fouten maken....

Op 16 juli 2020 08:30:48 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat is onjuist; je krijgt altijd een roterend veld, in welke volgorde je de fazen ook aansluit.

Omdat je voor de eerste draad uit drie klemmen kunt kiezen, voor de tweede draad uit de resterende twee, en de derde draad dan onder de laatste klem komt, zijn er zes mogelijkheden. Van die zes draait in drie gevallen het veld de goede kant op.
In de andere drie gevallen probeert de motor achteruit te draaien. Soms kan dat gewoon, soms niet, afhankelijk van constructie en toepassing.

Om de draairichting om te keren is het voldoende twee draden te verwisselen; het maakt niet uit welke twee.

Als je een dure machine aan moet sluiten, die beslist niet de verkeerde kant op mag draaien, is het gebruikelijk om met en draaiveldmetertje vooraf de draairichting te bepalen. In een bedrijf met driefasen gereedschap, is het ook handig als alle aansluitingen hetzelfde draaiveld opwekken.

Op 16 juli 2020 14:52:40 schreef big_fat_mama:
Wil je aub noteren en onthouden wat we proberen u bij te brengen?? Er bestaan geen moderne 380V~ stekkers.

Er zijn wel degelijk moderne 400v stekkers. Tot ca 12 jaar geleden hadden wij in de werkplaats nog overal van due hazemeijer stekkers die waren vrij plat met 3 of 4 pinnen naast elkaar. En voor mensen nog ouder dan ik zal er daarvoor ook wel weer een andere stekker zijn gebruikt. Nu is de Cee-form reeks vrij gangbaar maar dat is zeker geen verplichting om die te gebruiken.
Wat voor de een normaal is kan voor de ander modern zijn of al weer erg ouderwets.
IN plaat van proberen personen aan uw denkwijze aan te passen is het soms goed om je juist in iemands zijn denkwijze proberen te verplaatsen. Het is niet zo dat TS niets leert maar het is heel moeilijk zoals REW ook al aangeeft om aangeleerde dingen aan te passen. Voor iemand die zijn leven lang gewend is dat het 220V heet is het dan ook lastig om ineens in 230V te gaan denken. En verder maakt het ook geen bal uit de meeste mensen begrijpen echt wel wat je bedoelt met 220V.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 17 juli 2020 20:22:24 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Zo, even de grove bezem er door gehaald ...

Op 17 juli 2020 13:03:21 schreef buzzy:
[...]Als je een dure machine aan moet sluiten, die beslist niet de verkeerde kant op mag draaien

Dan mag je hopen dat men daar een fasevolgorde relais in gebruikt heeft.

Op 17 juli 2020 20:19:20 schreef Sine:
Dan mag je hopen dat men daar een fasevolgorde relais in gebruikt heeft.

Ben ik het totaal niet mee eens. Als het om een vast opgestelde machine gaat moet de elektricien het maar gewoon goed aansluiten.
Voor een verplaatsbare machine met een stekker eraan dan is een fase volgorde relais wel noodzakelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Als er een stekker aan zit mag er zo'n ding in, zeker als het geld kost als het ding de andere kant op zou draaien.

Ik ken machines in vaste opstelling en zelfs MCC's met fasevolgorde relais in de individuele motorlades.

Op 17 juli 2020 20:18:23 schreef benleentje:
[...]Er zijn wel degelijk moderne 400v stekkers. Tot ca 12 jaar geleden hadden wij in de werkplaats nog overal van due hazemeijer stekkers die waren vrij plat met 3 of 4 pinnen naast elkaar. En voor mensen nog ouder dan ik zal er daarvoor ook wel weer een andere stekker zijn gebruikt. Nu is de Cee-form reeks vrij gangbaar maar dat is zeker geen verplichting om die te gebruiken.

Zo "modern" zijn die CEE form stekkers nou ook weer niet. Ze waren in elk geval al in gebruik voor de verhoging van 220/380 naar 230/400 Volt. Ik heb er diverse liggen waar nog 220/380 Volt op staat.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

Oh nee, die zijn veel ouder, misschien waren ze er zelfs al in de late 60's

Ze waren er in ieder geval al in 1970. In dat jaar begon ik te werken in een elektriciteitscentrale en daar hadden ze niet anders dan CEE form.

ik wil iedereen bedanken voor het geduld om mij wat te proberen bij te brengen.
het is mij nu een stuk begrijpelijker geworden en ik vind het best wel heel interresant.
ik ben nu van total noob tot beginnend noob gepromoveerd :+

iedereen een fijne zondag en tot de volgende keer,

mvg, ben.