toegestaan,

mvdk

Golden Member

Zijn fantastische dingen die klemmenblokjes.
Heb hier al een keer een topic voorbij zien komen waar een heel principiële discussie werd gevoerd welk type draad en dubbele draadhulzen, terwijl op een foto in dat topic óók van die klemmenblokjes aanwezig en zichtbaar waren. Gebruik ze. Ze zitten er om het leven van de installateur wat makkelijker te maken. ;)

Op 15 juli 2020 13:27:57 schreef madmax5:
...mag je de fasen hier ook gelijk op aansluiten ,en van daaruit naar de hoofdschakelaar, met in dit geval ook 3 fasen.

Nee, in België mag dat niet. De aders die van de tellerkast naar het verdeelbord lopen, moeten direct op de hoofdschakelaar (of -differentieel) afgelegd worden. Die aansluitingen moet men namelijk kunnen afschermen en verzegelen.

De klemmenblokjes zijn bedoeld om ACHTER de hoofdschakelaar te gebruiken, om het aftakken naar de verschillende rijen met automaten te vergemakkelijken.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je de NEN1010 er op naslaat (die hier niet van toepassing is) dan staat er ergens dat je niet meer verbindingen mag maken dan noodzakelijk.
Dat is natuurlijk een ruim begrip.

Maar denk zelf, elke verbinding is een extra kans op problemen, dus niet gebruiken is beter.
Ook zoals jij omschrijft blijft er spanning op staan bij uitgeschakelde hoofdschakelaar.
En dat moet je ook zoveel mogelijk voorkomen.

Dus direkt van de meter naar de hoofdschakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 15 juli 2020 14:08:55 schreef Sparkz:
[...]

Nee, in België mag dat niet. De aders die van de tellerkast naar het verdeelbord lopen, moeten direct op de hoofdschakelaar (of -differentieel) afgelegd worden. Die aansluitingen moet men namelijk kunnen afschermen en verzegelen.

De klemmenblokjes zijn bedoeld om ACHTER de hoofdschakelaar te gebruiken, om het aftakken naar de verschillende rijen met automaten te vergemakkelijken.

Dat is geen BE kast, zit immers een stopcontact met randaarde in. Ook Eaton spul, exotisch in BE.

Hallo,

Bedankt voor de reacties die tot nu toe binnenkomen,ik kan me in de gedachtengang van toeterniettoe wel vinden.
Dat zou in houden dat wil je uitbreiden dit na de hoofdschakelaar moet doen en dan op de aansluitblokken.

MWRV,

Een stopkontakt-module hoort naar mijn mening niet thuis in een groepenkast. Bedacht door meterkastenfabrikanten "om wat bij te verdienen". din-rail beltrafo's is net zo;n verhaal.

Of het mag of niet vind ik persoonlijk oninteressant.
Een groepenkast moet groepen/eindgroepen, hoofdschakelaars en aardlekbeveiligingen bevatten. Dus alles voor de veilige VERDELING van de energie over de woning.

Stel je eens (overdreven) voor dat er 4 stopcontacten in de groepenkast zitten, met in elk een stekker met kabel. Die kabels hangen dan allemaal VOOR andere bedienbare delen van de kast zoals automaten etc. ONOVERZICHTELIJK.

Gewoon eruitslopen. Daar passen dan eventueel weer 2 automaatjes in, zou je die ooit nodig hebben.

Stopkontakt nodig in de meterkast? Gewoon netjes een T-doos zetten achter een eindgroep en dan vanuit daar met een buis naar een WCD.

Er ist wieder da...

Op 15 juli 2020 14:08:55 schreef Sparkz:
[...]

Nee, in België mag dat niet. De aders die van de tellerkast naar het verdeelbord lopen, moeten direct op de hoofdschakelaar (of -differentieel) afgelegd worden. Die aansluitingen moet men namelijk kunnen afschermen en verzegelen.

De klemmenblokjes zijn bedoeld om ACHTER de hoofdschakelaar te gebruiken, om het aftakken naar de verschillende rijen met automaten te vergemakkelijken.

in BE zit de hoofschakelaar van de netwerkbeheerder gewoon verzegeld IN de tellerkast.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 juli 2020 14:37:20 schreef madmax5:
Hallo,

Bedankt voor de reacties die tot nu toe binnenkomen,ik kan me in de gedachtengang van toeterniettoe wel vinden.
Dat zou in houden dat wil je uitbreiden dit na de hoofdschakelaar moet doen en dan op de aansluitblokken,

Natuurlijk moet je uitbreiden NA de hoofdschakelaar.
Met de hoofdschakelaar zet je in 1 klap ALLES uit, dat is ter veiligheid..
Je kast mag maar 1 hoofdschakelaar hebben.

Iedereen mag vinden wat hij wil, maar ik vind een beltrafo in de verdeelkast een mooiere oplossing dan 1 ernaast, met een wcd, snoertje steker etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
HVinduction

Honourable Member

Het is sowieso al vragen om problemen als je vage merken zoals EMAT (=GACIA) gaat gebruiken die keurmerken voeren terwijl ze geen of een ongeldig certificaat daarvoor hebben. Verder weet een goede elektricien dat hij altijd zo weinig mogelijk verbindingen moet gebruiken omdat elke verbinding een overgangsweerstand met zich meebrengt (en dus een potentieel brandgevaar bij slecht contact), en bovendien de draden uit het meterbord als eerste naar de hoofdschakelaar gaan, en dan pas naar de aansluitblokken of naar de kamrail. Zo te zien zitten de adereindhulzen er te diep in, en is er een slechte tang voor gebruikt. Dus al vier fouten!

Op 15 juli 2020 14:43:31 schreef hobby-ist:
Een stopkontakt-module hoort naar mijn mening niet thuis in een groepenkast. Bedacht door meterkastenfabrikanten "om wat bij te verdienen". din-rail beltrafo's is net zo;n verhaal.

Je mag deze mening hebben maar de DIN-rail WCD's zijn slechts DIN-rail montage gebaseerd en als zodanig niet expliciet bedoeld voor groepenkasten waar toevallig ook een DIN-rail (of ABB Bus-Board) in zit.

Een beltrafo met DIN-rail montage daarentegen wel en juist bedoeld om losse draadjes en snoertjes in de meterkast te voorkomen. Een prima alternatief wat tegenwoordig standaard in de nieuwbouw wordt toegepast.

Op 15 juli 2020 15:19:15 schreef fcapri:
in BE zit de hoofschakelaar van de netwerkbeheerder gewoon verzegeld IN de tellerkast.

Da's eigenlijk een beetje naast de kwestie. In de verzegelde tellerkast zit inderdaad een automaat (en een lastschakelaar/scheider).

Maar in de verdeelkast moet een hoofdschakelaar zitten; daarvoor wordt bijna altijd de algemene differentieel gebruikt, waarvan de klemmen aan ingangszijde afgeschermd en verzegeld kunnen worden. Men wil namelijk vermijden dat er aftakkingen gebeuren VOOR de algemene differentieel.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

ik gebruik die blokjes doorgaans ook niet, draad erin krijgen is altijd een gekloot, omdat soepel 6 er maar net inpast. doorgaans lus ik met soepel 6 door van aardlek naar aardlek, alamatje enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 15 juli 2020 16:13:46 schreef Sparkz:
[...]

Da's eigenlijk een beetje naast de kwestie. In de verzegelde tellerkast zit inderdaad een automaat (en een lastschakelaar/scheider).

Maar in de verdeelkast moet een hoofdschakelaar zitten; daarvoor wordt bijna altijd de algemene differentieel gebruikt, waarvan de klemmen aan ingangszijde afgeschermd en verzegeld kunnen worden. Men wil namelijk vermijden dat er aftakkingen gebeuren VOOR de algemene differentieel.

Je hebt gelijk. Maar tegenwoordig komen we in België ook wel verdeelborden tegen in woningen waar er meerdere differentieels aan het begin van de installatie zitten. Denk bijvoorbeeld aan laadpalen die na een type B (of gelijkwaardig) moeten zitten volgens de voorschriften van de fabrikant van de laadpaal.

Als alles kan verzegeld worden dan mag dat maar het wordt er niet duidelijker op.

Sine

Moderator

Op 15 juli 2020 17:52:03 schreef testman:
ik gebruik die blokjes doorgaans ook niet, draad erin krijgen is altijd een gekloot, omdat soepel 6 er maar net inpast.

Als je ze vier- of zeskant perst gaat 6mm2 er ruim in.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 juli 2020 21:09:08 schreef Sine:
[...]

Als je ze vier- of zeskant perst gaat 6mm2 er ruim in.

Het nadeel van die blokjes is dat een draaiende schroef op het adereindhulsje drukt. De schroef draait er als het ware in.
Als je een beetje te strak aanzet dan draai je het adereindhulsje kapot.
Ik vind dat een k konstructie.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 15 juli 2020 16:13:46 schreef Sparkz:
[...]

Da's eigenlijk een beetje naast de kwestie. In de verzegelde tellerkast zit inderdaad een automaat (en een lastschakelaar/scheider).

Maar in de verdeelkast moet een hoofdschakelaar zitten; daarvoor wordt bijna altijd de algemene differentieel gebruikt, waarvan de klemmen aan ingangszijde afgeschermd en verzegeld kunnen worden. Men wil namelijk vermijden dat er aftakkingen gebeuren VOOR de algemene differentieel.

dat DACHT ik ook maar laatst een opmerking gehad van een keurder dat een hoofdschakelaar niet in de kast mag zitten en dat de hoofdschakelaar diegene is in de tellerkast.
de hoofdschakelaar van 63A dat ik had gestoken was dus weggegooid geld. het enige dat er MOET zitten, zijn 300mA diff en 30mA diff. en daarna de groepen.
die haalde aan dat er niks tussen de tellerkast en de eerste diff mocht zitten. nu kan je namelijk aan die hoofdschakelaar foefelen en ben je niet beschermd door de 300mA diff

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 15 juli 2020 21:48:10 schreef Toeternietoe:
[...]
Het nadeel van die blokjes is dat een draaiende schroef op het adereindhulsje drukt. De schroef draait er als het ware in.
Als je een beetje te strak aanzet dan draai je het adereindhulsje kapot.
Ik vind dat een k konstructie.

Dan draai je ze of HEEL hard aan, of je hebt wel erg dunne hulzen.

pamwikkeling

Special Member

Ontstaat hier geen probleem met de kortsluitstroom vastheid?

Overleven die 6 mm² kabel en de klemmenblokjes een "bolted circuit" 3 faze kortsluiting?

Ik denk dat, althans in België, een "pre-fab" railklem waarmee je de verschillende automaten met de aardlek verbindt een doorsnede van 10 of 16 mm² heeft.

Normaal van meter naar hoofdschakelaar.
Bij uitzondering wel eens gedaan 1 fase en de nul tbv een aparte groep voor een server of brandmeldcentrale buiten de hoofdschakelaar om. En nooit een opmerking van een keurmeester gehad E G D die toen nog bestond,

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 16 juli 2020 00:28:21 schreef Hunebedbouwer:
...een aparte groep voor een server of brandmeldcentrale buiten de hoofdschakelaar om.

Die keurmeester heeft dat dan waarschijnlijk niet gezien. Een brandmeldcentrale moet ook gewoon achter de hoofdschakelaar. Ze hebben hem liever niet achter een aardlekschakelaar.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 juli 2020 10:12:02 schreef KlaasZ:
[...]Die keurmeester heeft dat dan waarschijnlijk niet gezien. Een brandmeldcentrale moet ook gewoon achter de hoofdschakelaar. Ze hebben hem liever niet achter een aardlekschakelaar.

Ik kom het weinig tegen, een woonhuis met preferente groepen voor bv servers, brandmeldcentrales en liftinstallaties.

Daar hebben we het toch over in dit topic?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Waarom denk je dat het over preferente groepen gaat? Dat heb ik nog nergens in dit topic gezien.
Misschien hebben we een verschillend beeld bij preferente groepen.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op donderdag 16 juli 2020 12:38:16 (26%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 juli 2020 12:37:22 schreef KlaasZ:
Waarom denk je dat het over preferente groepen gaat? Dat heb ik nog nergens in dit topic gezien.
Misschien hebben we een verschillend beeld bij preferente groepen.

Voor mij zijn preferente groepen groepen die niet afgeschakelt worden op een "normale" manier. De voeding ervan is afgetakt VOOR de hoofdschakelaar.
Het is dan dus zo dat als je de hoofdschakelaar uit zet NIET de hele installatie spanningsloos is.

Ik weet dat er installaties zijn waar ivm veiligheid (vlucht-ontsnapping) zulke installaties zijn.
Soms tref je twee hoofdschakelaars naast elkaar aan waarvan er een is voor de liftinstallatie. Mist duidelijk aangegeven is dat toegestaan.

Hiervoor wordt aangehaald, brandmeldinstallaties (Zie Hunebedbouwer. Waarom is me onduidelijk, ik heb nog geen brandmeldcentrale gezien zonder een behoorlijke noodstroomvoorziening, zodat het gerechtvaardigd wordt deze buiten de hoofdschakelaar om aan te sluiten.
Voor servers (ook aangehaald door hunebedbouwer) kan ik me dan ook weer geen voorstelling maken dat deze zo belangrijk zijn dat ze niet achter een hoofdschakelaar zitten.
Als een server(s) heel belangrijk zijn, dan kun je daar een aparte groep(en) voor maken, eventueel met een aparte hoofdschakelaar in een aparte verdeler, duidelijk aangegeven en gecodeerd. En eventueel noodstroom (UPS) voor deze servers.

Een hoofdschakelaar is ervoor om op een eenvoudige manier de installatie spanningsloos te maken. Dat kan zijn bij calamiteieten of werkzaamheden. Bij werkzaamheden kun je VOORAF maatregelen nemen om te voorkomen dat er delen ongewild spanningsloos komen. Daar kun je van alles voor bedenken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evelo

Golden Member

In België spreken we van vitale(noodverl, Branddetectie,... en kritische installaties (servers, ventilatie stallen,...)

De exploitant moet daarvoor een risicoanalyse opmaken.

Zowiezo niet van toepassing in woningen. Daar moet de differentieel altijd als eerste komen vlak na de teller.

Toet, bedankt voor de toelichting. Ik had er inderdaad een ander beeld bij. Bij ons op het bedrijf waren de preferente groepen die groepen die bij netuitval werden overgenomen door het noodaggregaat.