Zijn deze oude afdekplaatjes van een wandcontactdoos nog te krijgen?

EricP

mét CE

Ach... Ik heb ook wel eens wat laten 3D-printen. De tekening heb ik uiteraard zelf gemaakt, en daarmee het file voor die printer ook. Was qua materiaal ongeveer hetzelfde als dit dekseltje. Wereld bedrag van €8-en-een-beetje. Wel ex. BTW, dat dan wel weer... Het was gewoon een print shop. Naar binnen stappen. File droppen. Volgend weekend weer binnen stappen en werkstuk ophalen (ohja, en betalen).

3d geprinte wcd plaatjes is prullen. die ouwe meuk eraf en nieuwe erop zetten. basic spul van bouwmarkt is goed zat. een verhuurder die het normaal vind dat schakelmateriaal na 50 jaar nog als nieuw is is een halve gare. waar geleefd wordt gaan dingen nu eenmaal stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag vrienden van het forum. Sorry dat ik pas nu reageer. Ik stelde de vraag donderdag met het idee van de dag ben ik druk bezig maar in de avond of vrijdag ochtend ga ik reageren. Maar dat pakte dus anders uit |:( Ik moest vrijdag onverwachts naar nederland voor iets belangrijks. En gisteren was ik doodop en had geen zin achter mijn c te kruipen.
Ik zie dat het flink gegroeid is ondertussen ;)
Ik was inderdaad informatie vergeten die achteraf wel van belang was.
Het gaat om huis in belgie waar ik tijdelijk ga wonen. Het is nieuwbouw uit de jaren 60 en wel kwaliteit gebouwd. Het moet toen flink wat geld gekost hebben en men heeft ook niet bespaart op geld is te zien. Ik vermoed dus dat men zeker gebouwd heeft de normen van toen. Geen idee hoe die waren gebied van elektriciteit in belgie. Ik heb wel het gevoel men altijd wat achter liep op veel gebieden op nederland :+
Ik ga "op het huis passen" (soort van anti kraak) in afwachting totdat men weet wat men wil doen met het huis (erfenis van broers en zussen van overleden ouders)
Een van de dingen die ik zou doen voor hun is een lijstje met kleine gebreken die ik tegen kom zoals dus deze beschadigde wdc maken. Het is aan de eigenaren of we dit gaan oplossen en hoe noodzakelijk het zal zijn aangezien ik er maar tijdelijk ga wonen. Het huis gaat hoogtswaarschijnlijk verkocht worden.
In eerste instantie dacht ik ook, hang op de plekken waar het nodig is een nieuwe wdc als ik niet gemakkelijk en betaalbaar een afdekplaatje kan krijgen. Nieuwe wdc kost niet zoveel. Maar als ik jullie reacties las over de eventuele mogelijke gevolgen dacht ik, daar beginnen we beter niet aan ;)
We willen bv geen kort sluiting met metalen buizen of afgebroken draden 8)7
Zelf wil ik niet in deze situatie nieuwe wdc's installeren en de verantwoordelijkheid hebben voor als er iets mis gaat. Ik ben daar niet officieel voor opgeleid (weet wel hou het moet ;) ) en ik wil zeker dingen verder kapot maken.

Ik weet dat hier veel kennis op forum zit, je gemakkelijk dingen over het hoofd kan zien en dat er dingen kunnen zijn die je niet weet (zoals hier blijk mogelijkheid metalen buizen en broze kabels) Ik ben heel blij dat dit soort vragen gewoon kan stellen hier op het forum. Ook al lijkt het maar een simpel vraagje. Ik heb weer veel bij geleerd. Merci allen weer voor te willen helpen.

Om terug te komen op de reacties.
Als ik het goed lees gebeurde dat wel vaker in belgie, de schakelaars op kabouter hoogte hangen. Het zou inderdaad best een kinderkamer geweest kunnen zijn.
Ik denk dat ik een plaatje ga losschroeven en eens ga kijken of ik iets van merk kan vinden. Wie weet is er ergens nog oude stock te koop. Dankjewel voor je tip New Beetle.
Ik zou inderdaad op kringlopen of rommelmarkten kunnen kijken maar dat is niet echt "veilig" voor mij, ik ken mijzelf en kom dan met een hoop andere leuke dingen terug O-)
Plaatje vervangen is toch wel de gemakkelijkste optie in mijn geval. Of de tip om hem van een andere te vervangen die niet gebruikt worden zou ook nog kunnen.
Ik ga vandaag of morgen eens goed meten wat is de afstand van de boutjes hart op hart is en of ik een logo of merk op de achterkant van het plaatje kan vinden. En ik zal eens kijken of ik iets van een buis en of soort installatiedraad. Ik ben nu ook nieuwsgierig geworden :)
Ik vermoed echter dat er nu niet veel aan gedaan gaat worden. De nieuwe eigenaar gaat toch als die verstandig is de hele electriek moeten vernieuwen. Ik ga toch niet alle stopcontacten moeten gebruiken dus met beetje geluk kan ik vooruit met de bestaande afdekplaatjes verwisselen met elkaar. Of vind nog andere.

Of het nalichtende of radioactieve kleurstof is kan snel nagegaan worden. Een felle zaklamp een minuutje tegen de schakelaar houden en als de lichtsterkte in donker aanzienlijk gestegen is, is het nalichtend.
Zoniet is er radioactief materiaal gebruikt.

ga ik zeker proberen. Ik hoop dat het gewoon veilig materiaal is. Maar ze hebben gekke dingen gedaan jaren 60 dus je weet maar nooit. qua radioactiviteit was men nog wel een beetje naief. kan me herinneren dat ik heb gelezen dat men op expo 58 een kleine kernreactor hadden staan als voorbeeld. En het radio actief koelwater loosde men gewoon in de sloot :S

Wat betreft 3d printen.
Nooit gedacht aan of het gebruikte plastic filement brandveilig zou zijn. Nu kan ik zelf niet 3d tekenen en printen maar vrienden van mij wel. Als een rol speciaal geschikte filament niet veel duurder zou zijn dan "gewoon" dan is het te overwegen waard. Het is denk ik een eenvoudige vorm om te 3d tekenen.
Maar dat is alleen als het echt nodig zou zijn, ik niet vooruit kan met optie plaatjes wisselen met andere of tweedehands of oude stock kan vinden.

Ik ga volgende week ook met de eigenaren overleggen.
@testman, niemand heeft gezegd dat ze het normaal vinden dat dit schakelmateriaal nog gebruikt wordt. Dit is gewoon een huis dat totdat de mensen die erin woonde overleden zijn gewoon gebruikt werd. Ik snap goed dat ze nu niet zomaar alle wdc's laten vervangen nu ze nog niet weten wat ze met huis willen doen. Het staat nu leeg
maar ik ga er nu dus op passen. Het is een beetje aanpassen. Ik heb in slechtere omstandigheden anti kraak gewoond dan nu in een villa met grote tuin en heerlijke retro interieur :+

Iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik ga er volgende week verder mee en hou jullie zeker op de hoogte. Maar het kan enkele dagen duren voor ik weer reageer aangezien ik meestal in het huis aan het kuisen (poetsen voor onze nederlandse vrienden ;) ) ben. En geloof me, daar zit veel kuis werk in.

kleine offtopic anekdote over die beveiligings dingen voor nieuwsgierige kindjes waar ik aan moest denken.
Ik hoop dat inderdaad er zo'n kinderbeveiliging opgezeten heeft mocht het een kinderkamer zijn geweest.
Maar ook dat is mijn ervaring dat het weinig zin kan hebben want klein mannen kunnen het zo doorhebben hoe het werkt :+
Anekdote. Mijn papa had toen mijn halfbroertje Jan jong was (ik denk dat hij net kon lopen) ook van die beveiligings dingen op de wdc's gezet. Toen hij klaar was zuchtte hij, hehe, geregeld en hij merkte op dat het donker begon te worden. Jan pakte de stekker van de schemerlamp en stopte die weer terug (die was er natuurlijk uit omdat die beveiligheids dingen erop waren gemaakt) en zette het licht aan. Hij had meteen door hoe die dingen werkte nadat hij een keer gezien had hoe iemand anders de stekkers weer terug in stopcontact stak |:( Hilarisch :+
Slim manneke, versloeg mij ook al als 2 jarige met mario op en oude nes. Zit ondertussen de universiteit.

Ah, nou wordt er het een en ander duidelijk. Dank voor de uitgebreide uitleg. Gezien de omstandighden zou ik inderdaad niet uitgebreid gaan renoveren. De ervaring leert dat nieuwe bewoners toch alles overhoop halen, je haalt de investering er bij verkoop niet uit.

Maar als je het dekseltje van het WCD afhaalt kun je vast wel zien of er nog rubber/katoen draad is gebruikt of dat het al pvc is. In het laatste geval moet het vervangen van het hele WCD niet zo'n probleem zijn.

Suc6 er mee.

73, de PA0MMV

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

dan zijn de geaarde wcd's met penaarde uitgevoerd, anders krijg je meteen afkeur met verkoop en er keuring aan te pas komt. jaren 60 is al VD draad, rubber/katoendraad hield op begin jaren 50.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

In BE zijn stopcontacten zonder aarde (penaarde) geen probleem bij een keuring als de installatie dateert van voor 1980. Zodra je de kring echter vernieuwt dan dient het wel conform te zijn met penaarde.

De elektriciteit is meestal afgekeurd bij verkoop van oudere huizen, op zich zou ik me daar geen zorgen over maken. Het is aan de koper om de installatie binnen de 18 maanden na aankoop, conform te maken.

Mijn huis dateert van 1949 en hier lagen nog stalen buizen met rubber/katoendraad. Bij één verlichtingskring is dat nog steeds het geval, maar dat mag. Het was anders teveel breekwerk... De keurder raadde toen wel aan om er een 30 mA differentieel op te zetten.
Het meeste rubber/katoendraad wat ik verwijderd had, zag er eigenlijk nog vrij goed uit, bijna nieuw zelfs. Het is vooral waar het draad uit de buis komt en met lucht in aanraking komt, dat de neiging tot verbrokkelen van de isolatie optreedt.

Ik heb deze gevonden in mijn "sund" hoek. Hart afstand van de schroefjes is 19 mm. Dat lijkt op jou foto minder te zijn?
Past in gat van 45 mm.

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.

Merci weer voor alle reacties
Ik heb vandaag wat kunnen bekijken en foto's maken.
Ik ga morgen of dinsdag middag de resultaten online zetten via mijn laptop. Dat gaat veel beter dan met mijn smartphone. Ik ga nu slapen want morgen is het weer flink aan de slag met vooral veel kuisen.
Mijn toekomstige lief zal blij zijn dat ik veel geleerd ga hebben op kuisvlak ;)
(Nu nog eentje vinden, dat is nog lastiger dan oude wdc afdekplaatjes :+ )

Op 19 juli 2020 21:36:27 schreef McAwesome:
In BE zijn stopcontacten zonder aarde (penaarde) geen probleem bij een keuring als de installatie dateert van voor 1980. Zodra je de kring echter vernieuwt dan dient het wel conform te zijn met penaarde.

De elektriciteit is meestal afgekeurd bij verkoop van oudere huizen, op zich zou ik me daar geen zorgen over maken. Het is aan de koper om de installatie binnen de 18 maanden na aankoop, conform te maken.

Mijn huis dateert van 1949 en hier lagen nog stalen buizen met rubber/katoendraad. Bij één verlichtingskring is dat nog steeds het geval, maar dat mag. Het was anders teveel breekwerk... De keurder raadde toen wel aan om er een 30 mA differentieel op te zetten.
Het meeste rubber/katoendraad wat ik verwijderd had, zag er eigenlijk nog vrij goed uit, bijna nieuw zelfs. Het is vooral waar het draad uit de buis komt en met lucht in aanraking komt, dat de neiging tot verbrokkelen van de isolatie optreedt.

die draad wil lang goedblijven, tot je CV in zo'n oud huis aanlegt. de droge lucht laat die draad snel uitdrogen. kwam van de week nog een stoffen draad tegen in een huis uit 1956, was de hoofdaarde. verder had er nooit stoffen draad ingezeten, was al meteen VD in rood/groen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 juli 2020 22:18:32 schreef brains:
....
Mijn toekomstige lief zal blij zijn dat ik veel geleerd ga hebben op kuisvlak ;)
(Nu nog eentje vinden, dat is nog lastiger dan oude wdc afdekplaatjes :+ )

Laat er eentje 3-D printen. :+

Thevel

Golden Member

Op 19 juli 2020 22:20:17 schreef testman:
[...]

die draad wil lang goedblijven, tot je CV in zo'n oud huis aanlegt. de droge lucht laat die draad snel uitdrogen.

Eind jaren 70, begin jaren 80 heb ik bij een installatie bedrijf gewerkt (NL).
In die tijd werden de elektrische installaties nog gekeurd, woningen met oud katoen draad werden afgekeurd, het draad moest vervangen worden maar vaak was daar een subsidie regeling voor.
Vrijwel altijd was er ijzeren pijp gebruikt.
Wat wel opviel was dat vaak het katoen helemaal vergaan was (toen al!), je trok soms hele stukken blank koper uit de pijp, maar dat was lang niet altijd het geval, soms leek het draad wel als nieuw alsof het zo uit de doos kwam!
Je had vroeger gefelste of getrokken pijp, gefelste pijp is meer "open" en daar trok je meestal het slechtste draad uit.

Ik heb er een aantal voor je in de aanbieding, wcd's, serie- en enkele schakelaars met enkele en dubbele afdekplaten. Inclusief binnenwerk, dus past altijd.
Een deel van mijn pas aangeschafte woning is nog origineel uit 1960 incl het schakelmateriaal. Staat nu op de nominatie voor complete renovatie en gaat anders naar de stort. Beetje stuc eraf poetsen en ze kunnen nog jaren mee.
Roep maar wat je nodig hebt, van elke soort >5 aanwezig, schroef ik het uit de muur voor je en gooi het op de bus.

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....

Zo, ik heb eindelijk weer tijd om het topic aan te vullen.
Ik heb zondag wat foto's kunnen maken en ik denk dat die wat verduidelijken. Ik kwam op twee plekken waar lampen hadden gehangen draden uit de muur tegen. De kleuren waren rood en geel. Geen idee of dat een indicatie voor een periode is. Misschien is er later nog werk aan de installatie gedaan.
Maar in de wdc in ze weer blauw en wit.
Het is zo te zien in ieder geval geen katoen meer ;)

Wat betreft de buizen. Ik heb geprobeerd te zien in de wdc maar ook bij de draden waar lampen hadden gehangen of ik zien van welk materiaal ze zijn gemaakt zijn. Het is moeilijk te zien maar het een combinatie te zijn bij de wdc. De ene is witachtig (pvc? of andere kunststof) en de andere lijkt op metaal. Maar dat is puur een gok.

Wat betreft de wdc. Die van de foto heeft een soort van slangetje als logo. Zie foto. En het binnenwerk heeft datzelfde logo erop staan. Herkent iemand dit logo toevallig?
Op binnenwerk lijkt te staan d 10/2 wokn? maar is lastig te lezen.
Het afdekplaatje is van een andere wdc met alleen een stopcontact, zonder schakelaar. Ik durfde die bij die van de foto niet afhalen.
Bij deze wandcontactdoos wel aangezien die al wat los hing en ;)
Gek genoeg zat hier een ander plaatje op, van niko. Ik zet de fotos ivm uploadlimiet in een berichtje hieronder. Het lijkt me dat die later erop gezet is maar hij past verder prima. Handig om te weten want niko is misschien een stuk gemakkelijker te koop.
Opdekplaatje meet ik 42-43mm in diameter maar kan er ook net naast zitten.

Ik heb op sommige plekken in het huis nieuwere wdc's gezien met penaarde. Ik denk dat er later wel wat aan verbouwd is qua electriek.
1 kamer wordt een kamer voor te kunnen relaxen. Daar komen ook bv een tv, pc, geluidsintallatie e.d. te staan. Daar zitten zowel ongeaarde, vreemde wdc's (moet er nog een foto van maken) als een geaard stopcontact. Zou ik vanaf die geaarde stopcontact een verlenging mogen maken met een degelijke verdeeldoos? (als die nog te krijgen zijn) Er is een randje waar hij prima veilig onder kan liggen. Ik sluit een pc niet graag ongeaard aan.

Merci voor de reacties van de mensen die nog wat hebben liggen. Ik stuur jullie allemaal nog een mailtje.
@Den Donz Die van jou lijken sprekend op die van niko die ik op een andere wdc vond.
@ton 2303 Als het zou passen zou het echt supertof zijn. Ik stuur je nog een mailtje. Ik ga zo ie zo eerst moeten overleggen met de eigenaar.

Kan ik daar

Hierbij apart ivm uploadlimiet van 5 nog de foto's van de niko afdekplaatje.

----

[Bericht gewijzigd door New Beetle op dinsdag 21 juli 2020 13:55:35 (100%)

Op 21 juli 2020 13:25:47 schreef brains: Het is zo te zien in ieder geval geen katoen meer ;)

Dat is oude VOB, CRVB heeft vertinde geleiders.

Wat betreft de wdc. Die van de foto heeft een soort van slangetje als logo.

Dat is Siemens materiaal. In installaties uit die tijd kon je dat wel eens tegenkomen in België, ook aardlekschakelaars van dat merk.

Wat die penaarde betreft. In het pre-AREI tijdperk had de netbeheerder, intercommunale heette dat toen eigen regels gebaseerd op het ARAB. In 'vochtige' ruimtes, keuken en badkamer was aarding verplicht, elders niet. Je zal die penaarde waarschijnlijk op die plaatsen terugvinden. Randaarde kwam tien ook voor.

als je dat spul al vindt, want siemens van die leeftijd is betrekkelijk zeldzaam, dan past een opbouw combi plaatje wrs ook wel. je zit met de afstand van de schroefjes, die is bij niko 19mm net als de penafstand van de wcd zelf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien dat je dat op een DE forum kan vinden. Heb echter zo mijn twijfels, denk dat dit zelfs in DE nooit echt populair is geweest.

Tidak Ada

Golden Member

Op 21 juli 2020 13:26:52 schreef brains:
Hierbij apart ivm uploadlimiet van 5 nog de foto's van de ikafdekplaatje.

Ik zie nu dat jouw afdekplaatje twee vijsjes heeft en het mijne maar één, maar je kan het krijgen samen met de WCD als je denkt dat het past. Tot vanavond kan ik het via BPOST versturen (krijg bezoek uit BE).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hmm, siemens. Wist niet dat die ook installatie materiaal deden.
Ik ga eens moeten kijken of er iets te vinden is ervan. Maar de niko afdekplaatje pastte dus ook prima op dat siemens materiaal en dat is volgens mij veel meer gebruikt. Ik ga deze week ook eens naar een lokale winkel waar ik heel vaak kom. Ik mag daar altijd in de recupelbak kijken en ze hebben ook zeer veel materiaal in stock. heel stom dat ik daar nog niet aangedacht heb.
Ik hielp ooit een zuster met haar tl buis en daar was een van de connectors van de buis erg stroef. Ik kwam daar mee aan voor iets te vragen of ik het goed gezien had en voor een nieuwe armatuur. Bleken ze die oude connectors gewoon nog op stok te hebben liggen en voor heel weinig (meen iets van een euro) Probleem dus simpel opgelost.
Nooit gedacht dat het nog zo te krijgen was dus ga het ook eens proberen.
Wat betreft penaarde. Ik kwam inderdaad in de natte ruimtes die tegen. Maar ook op een oude slaapkamer maar dat was een stuk recenter materiaal. De vraag echter is dan natuurlijk, is dat gewoon een geaarde wdc die ze erop hebben gezet of is daar toch ook aarde?
Valt zoiets eigenlijk te meten?
Randaarde zoals in nederland de standaard is ben ik nog niet tegengekomen hier in belgie.
Waarom heeft mijn eigenlijk daar een verschil ingemaakt? Is de ene beter dan de andere?

update @ tidak.
Merci voor je aanbod en om mee te denken. Ik ga zo ie zo eerst moeten overleggen dus voor vanavond gaat het niet lukken. En het heeft geen haast. Maar ik kom regelmatig nog in nl en mijn moeder heeft daar nog een postbus dus vanuit nl of be opsturen is niet zo'n probleem.
Volgens mij kom ik ook in de buurt van u als ik met mama naar nl rijdt ;)

[Bericht gewijzigd door brains op dinsdag 21 juli 2020 14:46:05 (12%)

Om precies te zijn is dat S met s logo van de Siemens-Schuckertwerke uit Berlin-Siemensstadt en moet het pre-1966 zijn, toen Siemens-Schuckertwerke opging in Siemens AG.

Op het bakelietmerk van het Materialprüfungsamt, Berlin-Dahlem (MPAD) staat ook de makerscode voor de Siemens-Schuckertwerke (34). Ik meen dat de MPAD markering van 1924 tot 1960 of kort daarna gebruikt is. Het kan zijn dat een oude matrijs ook na 1960 nog gebruikt is, maar uiterlijk tot 1966.

Op 21 juli 2020 14:42:22 schreef brains:
Waarom heeft mijn eigenlijk daar een verschil ingemaakt? Is de ene beter dan de andere?

Aan jouw antwoorden merk je dat jij piepjong bent, wat uiteraard fijn is :)

Penaarde is Frans, randaarde Duits. In die tijd waren de NLers op Duitsland georiënteerd, nu nog misschien en BE via de invloed van Wallonië op FR. Wij hadden toen nog '10' staatshervormingen voor ons.

In die tijd had de EU ook niet het integratieniveau van vandaag. Protectionisme binnen de EU was de normaalste zaak van de wereld in die tijd, elk land had zijn eigen normen, de grote voorop om te vermijden dat eigen industrie concurrentie ondervond van een ander land. Nu zou zoiets ondenkbaar zijn. Je gaat nu waarschijnlijk in de slappe lach, maar wist jij dat je in de jaren 80 bij de douane nog moest declareren hoeveel benzine in je tank zat als je voor professionele redenen naar DE reed!!!

ach in die tijd mocht je ook nog roken in een vliegtuig, er waren ( voor deze tijd ) nog rare regels zat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@kilian Leuke informatie, ik hou van om te weten wat de geschiedenis is achter (oude) apparaten. Nu ben ik me aan het afvragen, lagen de fabrieken na de oprichting van de muur in oost of west berlijn? gewoon uit nieuwsgierigheid. Als het in oost berlijn lach zou het kunnen verklaren waarom het hier niet veel gebruikt is.
Je hebt het over een bakelietmerk maar volgens mij is het geen bakeliet meer. Of in enigszins niet het bakeliet wat ik ken. Wel handig om te weten dat je aan de hand van die merken meer te weten kan komen over het product. Wel ooit gelezen maar weer vergeten.

Piepjong zou ik me zelf niet durven noemen. Maar wel een stuk jonger als veel oud gediende hier op het forum. Ik voel me wel een stuk jonger dan ik ben :+
Ik ben oud genoeg om nog als heel klein kindje de grenscontroles met belgie meegemaakt te hebben. Ik heb altijd dicht bij de grens gewoond (en mijn overgroot ouders waren belgen, belgie ontvlucht in de "grote oorlog zoals meer dan een miljoen belgen)
Maar veel weet niet niet meer van de controles want wij gingen meestal via de oude kempische bospaadjes naar poppel voor frietjes te eten, brood, gebak en bier te kopen. Dat was zelfs op een gegeven moment zelfs de dichts bijzijnde supermarkt, die in poppel ;)
Maar ik heb genoeg smokkelverhalen gehoord van mijn grootvader dat ik als heel klein mannekke bang was dat we aan smokkel deden als we een taart en bier gekocht hadden. En dat de douane ons zou aanhouden.
Maar ik ben te jong om mee gemaakt te hebben dat men rookte in bv de vliegtuigen (pas 1 keer in mijn leven gevlogen) of dat men gewoon rookte in de klas, docenten en leerlingen |:(
Ik vroeg meer van waarom ze het gedaan hadden uit interesse in de geschiedenis. Als ik geweten had dat penaarde frans was en randaarde duits dan had ik de link wel gelegd ;)
En ik ben ook te jong om op het moment zelf te beseffen wat de val van de muur betekenden toen hij viel.
Ook wist ik te weinig van de geschiedenis om te begrijpen welke impact het had toen hong kong overgedragen werd van engelse kolonie aan china. Maar ik heb wel live zitten kijken want ik wist wel dat het een hele bijzondere gebeurtenis was in de geschiedenis.
In de slappe lach schiet ik niet bij deze informatie. Ik vind het wel een beetje apart. Voor veel dingen kan ik me voorstellen dat men moest aangeven waarmee je de grens overging. In het boek van de weg van de anwb wat bij ons in de auto lag stonden per land in europa welke dingen je mocht meenemen. Maar de benzine in je tank? Rare jongens die duitsers :+

[Bericht gewijzigd door brains op dinsdag 21 juli 2020 20:26:05 (11%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

(fors afdwalend) Zelfs ruim na de "Wende", ergens rond 2005 of zo. wilde de Duitse douane weten of mijn reservebus dieselbrandstof niet meer dan 10 liter bevatte. Zeer vriendelijke lieden (v/m) overigens, die douaniers aan de oostgrens.
Dat in tegenstelling tot hun collega's aan de westgrens die me er keer op keer van verdenken dat ik met druks terugkom uit het oostblok, en dan een half uur lang mijn bus doorzoeken. Vandaag ben ik daar voor 1 keer van gespaard gebleven, eerder toevallig denk ik.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord