Groepenkast aansluitblok vol, wat is wijs?

Ik heb een attema groepenkast.
Hier zitten onder in aansluitblok, plek voor 4 draden.

Maar deze zitten vol met 3 afgaande en 1 inkomende.
Nu wil ik een alamat plaatsen, maar wat is dan wijs?

Bij ABB hebben ze renovatie sets. Dit kan ik zelf ook bestellen voor attema. Want het is simpel een set aansluitblokjes met 6mm2 soepele draad. Je maakt dus een doorlussing van je aansluitblok.

Of moet ik een twin draad maken van soepele draad met adereindhulzen? Waar dan 2 draden onder 1 klem komen, maar deze 2 draden zitten dan wel samen in 1 adereindhuls. Dus niet 2 losse draden in 1 klem.

Wat is hiervoor de normale werkwijze?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De beste oplossing is die aansluitblokjes te laten vervallen en de kast te bedraden met soepel montagedraad (VDS). Gebruik dan TWIN-Adereindhulzen.
Dikte van de draad afstemmen op je netaansluiting.
Neem je hoofdschakelaar als middenpunt, vandaar uit naar 2 kanten bedraden.
Als je dat zo doet, dan mag je de draad 1 stap dunner maken.

2 draden onder 1 klem: Oppassen, kontoleer of je klem hiervoor geschikt is. Zeer zeker geen 2 verschillende draden onder 1 klem. Gebruik TWIN_Adereindhulzen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dankjewel voor het antwoord.

Er zit nu 6mm2 soepele draad in, die wil ik weer gebruiken. Met 2 draden onder 1 klem bedoelde ik ook, dat er dan gebruik gemaakt wordt van twin_adereindhulzen en niet 2 losse draden.

Heeft het een reden dat je aangeeft om de aansluitblokjes te laten vervallen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 juli 2020 20:41:23 schreef Hoeby:
Dankjewel voor het antwoord.

Er zit nu 6mm2 soepele draad in, die wil ik weer gebruiken. Met 2 draden onder 1 klem bedoelde ik ook, dat er dan gebruik gemaakt wordt van twin_adereindhulzen en niet 2 losse draden.

Heeft het een reden dat je aangeeft om de aansluitblokjes te laten vervallen?

Dat scheelt een verbinding, en elke verbinding kan voor ellende zorgen.
Zeer zeker die aansluitblokjes vind ik bagger...

2 Soepele draden in 1 TWIN adereindhuls geld als 1 draad onder de klem.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)