Hoofdzekering en kabel naar kast [BE]

Evarist

Golden Member

Ik heb een kast geplaatst met verliesstroomschakelaars en automaten. In mijn ijver vergat ik de hoofdautomaat!

De teller staat in een kast op straat met 25A smeltveiligheden. Vandaar komt een kabel binnen van 4x 16mm²die ik naar een los kastje zal leiden. Vandaar gaat het weer naar de differentiaals.

Mag de kabel die van de hoofdautomaat naar de kast gaat een 4x 6mm² zijn? Welke automaat neem ik liefst. Een 25A maar welke curve?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
pamwikkeling

Special Member

Ik geloof dat daar speciale aansluit automaten voor zijn.
Deze hebben een onderbrekingsvermogen van 10 kA maar begrenzen de stroom na de automaat tot 3 kA, hierdoor kun je "binnenshuis" automaten met een kortsluitvermogen van 3 kA gebruiken.

Ik zou de kabel tussen die "aansluit automaat" en de rest van je zekeringkast toch 10 mm² nemen.

Hier vind je normaal alles wat belangrijk is.
http://www.synergrid.be/download.cfm?fileId=C1-107__NL_20140515.pdf&am…

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Moet je dat beveiligen aan de straat, of in huis?

Wil je selectief blijven zou je een 16A automaat moeten zetten.
Dan blijft er voor je installatie 10A over....

Met smeltzekeringen kun je de gok wel wagen door een automaat van 25A zetten, dat kan zelfs een C kar. zijn.
Een C25 is vaak (maar niet altijd) selectief tov 25A zekeringen.

De dikte van de kabel is mede afhankelijk van de lengte.
Hoe lang is de kabel?

Op 16 juli 2020 20:47:01 schreef pamwikkeling:
Ik geloof dat daar speciale aansluit automaten voor zijn.
Deze hebben een onderbrekingsvermogen van 10 kA maar begrenzen de stroom na de automaat tot 3 kA, hierdoor kun je "binnenshuis" automaten met een kortsluitvermogen van 3 kA gebruiken.

Er zitten 25A zekeringen voor!, dan zijn 3 kA automaten ruim voldoende

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 16 juli 2020 20:55:13 (33%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Evarist

Golden Member

Ik begrijp uit jouw link dat de kabel 10mm² moet zijn.

Welke curve moet de automaat hebben?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

waarom zou je 10kA automaten nemen als je al 25A zekeringen op straat hebt, dan is een dergelijke hoofd automaat niet nodig. een 6kA model is al genoeg. ik zou ook C25 nemen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Je zal je hoofddifferentieel (min 40A 300mA) in dat eerste kastje moeten steken.

Evarist

Golden Member

Moet die hoofddifferentieel (300mA) dan voor de hoofdautomaat komen?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
pamwikkeling

Special Member

Moet je die automaat niet aankopen bij het aansluiten van je nutsvoorzieningen ? Levert de distributie net beheerder die dan niet ?

Volgens het document in de link gaat het om een F-curve

https://teconex.catbuilder.info/contents/nl/l9-10ka-f-modulaire-aanslu…

Op 16 juli 2020 20:34:41 schreef Evarist:
Ik heb een kast geplaatst met verliesstroomschakelaars en automaten. In mijn ijver vergat ik de hoofdautomaat!

Dat is geen verplichting.

De teller staat in een kast op straat met 25A smeltveiligheden. Vandaar komt een kabel binnen van 4x 16mm²die ik naar een los kastje zal leiden. Vandaar gaat het weer naar de differentiaals.

Fluvius legt dit op:
- Tussen de kWh-teller en de zekeringenkast moet (minimum) 10mm2 zitten ook al is dit in de teller lager afgezekerd.
- Tussen de kWh-teller en de zekeringenkast mag geen verbinding zitten,

Je zal dus de hoofddifferentieel in dit kastje moeten plaatsen als je wil doen wat jij wil. Er mag een hoofdschakelaar of automaat voor de hoofddifferentieel maar dan wordt die wel mee verzegeld. Zorg ervoor dat daar een loodje op kan, of plaats die gewoon na de hoofddifferentieel.

Het doel van die 10mm2 is een potentiele verzwaring in de toekomst. M.i heb je kans dat de keurder moeilijk doet als je die automaat niet plaatst ook al is de hogergelegen afzekering 25A, precies vanwege een mogelijke verzwaring. Ironisch genoeg mag deze automaat zwaarder zijn als de smeltveiligheden in de teller.

Dit alles is overbodig als je 10mm2 van de teller naar de hoofdzekeringenkast legt.

Igv gewapende kabel eist de keurder toch dat die differentieel direct na de teller zit. Komt vaak voor in appartementsgebouwen

Mag de kabel die van de hoofdautomaat naar de kast gaat een 4x 6mm² zijn? Welke automaat neem ik liefst. Een 25A maar welke curve?

Als je dat doet zoals hierboven, ja. Kortsluitstroom berekenen is geen rocket science, Normaal C tenzij je hier spreekt over afstanden die richting voetbalveld gaan, dan B curve. Gewoon weerstand van geleiders berekenen.

AREI vraagt nergens automaten met een afschakelvermogen van > 3kA na de teller in een huisinstallatie. Fluvius zelf gebruikt een hoger afschakelvermogen in de tellerkast.

Anoniem

Een teller op straat met 3 smeltpatronen ?
Gezond verstand gebruiken ;)
Dan wil ik vlak aan de kast een aardpen en na de teller (<1m) een verzegelde diff
bij een ongeval na de teller komen ze bij u bellen
Na de diff zet ik een zekeringautomaat die er bij overbelasting uitgaat voor de Diazed in de tellerkast sneuvelen
moet je de netbeheeder niet bellen en betalen om de patronen te komen vervangen en je tellerkast opnieuw te verzegelen
En als deze zekeringautomaat 16A is mag de kabel erachter 2,5mm2, zelfs 1,5mm2 zijn
En verder kan je altijd naar een lagere sectie overgaan, als je binnen de 1m maar de gepaste zekering voor die lagere sectie zet

Evarist

Golden Member

Wij zijn zelf netbeheerder. Wij kopen hoogspanning aan en transfomeren die naar 230V. Dat net loopt door de straten naar kasten. Daar staat een teller in en een hoofd (smelt) zekering van 25A. Het is interessant van je eigen 25A beveiliging te hebben die sneller afslaat.

Moet die eerst komen of eerst de verliesstroomschakelaar?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb hier al van alles gelezen op dit forum, maar dit nog niet. Stel je voor Fluvius die even op een forum komt vragen hoe je installaties bouwt :D

Als ik het dus correct begrijp hebben jullie een licentie van de overheid om infrastructuurwerken op openbaar terrein uit te voeren? Hebben jullie ook een website?

EDIT: Ik heb zo'n sterk vermoeden dat hier een vertekend beeld geschetst wordt en dit een of ander vakantiepark of iets dergelijks is en die 'straten' dus gewoonweg privedomein zijn.

Anoniem

Wij zijn zelf netbeheerder.

Ik ook... wel enkel in ons appartement >:)

Het is interessant van je eigen 25A beveiliging te hebben die sneller afslaat.
Moet die eerst komen of eerst de verliesstroomschakelaar?

Ik zie na een teller altijd eerst een verzegelde diff en daarna zekering(en)

@hieronder:
Whoehaa... mijn gedacht... :P

Op 18 juli 2020 11:28:49 schreef anoniem015:
Ik ook... wel enkel in ons appartement >:)

Wij zijn een middelgrote speler op de markt, mijn tuinhuis en garage zit immers ook in ons beheer.

Evarist

Golden Member

Op 18 juli 2020 11:52:10 schreef New Beetle:
[...]Wij zijn een middelgrote speler op de markt, mijn tuinhuis en garage zit immers ook in ons beheer.

180 huizen?

Uiteraard is destijds alles vergund, geïnstalleerd en gekeurd. Wat wij doen is elektriciteit in een privénetwerk verkopen. Dat mag, maar je mag geen winst maken, iets wat wij ook niet doen.

Het praktische beheer wordt gedaan door een electricien, een zelfstandige die een cursus hoogspanning heeft gevolgd en de nodige vergunningen heeft. Een BA4 en een BA5. Hij alleen mag bij de transfo's.

Ik ben alleen bezig met elektriciteit te plaatsen in mijn huis en heb met het domein verder geen uitstaans.

Overigens is mijn vraag beantwoord, waarvoor mijn dank.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Wat komt nu eerst in België?
De hoofdautomaat of de 300mA?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 juli 2020 16:12:10 schreef Evarist:
Wat komt nu eerst in België?
De hoofdautomaat of de 300mA?

Overal:
Eerst de automaat, dan de aardlek.

Weet je waarom?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 21 juli 2020 16:12:10 schreef Evarist:
Wat komt nu eerst in België?
De hoofdautomaat of de 300mA?

Dat mag allebei in woningen die direct op het openbare net hangen. Als je die voor de aardlekschakelaar zet wordt deze ook verzegeld. Vandaar dat je zo'n configuratie zelden ziet.

Jouw situatie is echter anders, die kWh-tellers zijn immers priveeigendom en er is mijns inziens geen sprake van verzegelde hoofdaardlekschakelaars per woning. Ik kan niet in het hoofd van die keurder kijken maar ik denk niet dat deze die hoofdschakelaar/aardlekschakelaars per woning gaat verzegelen.

Contacteer dus best eerst een keurder.

pamwikkeling

Special Member

@ toeter

De automaat begrenst de kortsluitstroom en beschermt de stroom afwaarts geplaatste aardlek tegen overbelasting ?

(in de veronderstelling dat het kortsluitvermogen van de automaat hoger is dan dat van de aardlek)

evelo

Golden Member

Fluvius zelf garandeert een maximale kortsluitstroom van 3kA voor zijn eindklanten.

Ik weet niet hoe de privé netbeheerders dit zien. In principe zou er een kabelberekening moeten aanwezig zijn in het technisch dossier.
Daarvoor niet van alle woningen maar bvb van die dichtst bij de cabine en die het verste.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 23 juli 2020 00:25:36 schreef pamwikkeling:
@ toeter

De automaat begrenst de kortsluitstroom en beschermt de stroom afwaarts geplaatste aardlek tegen overbelasting ?

(in de veronderstelling dat het kortsluitvermogen van de automaat hoger is dan dat van de aardlek)

Een 10!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 23 juli 2020 08:29:01 schreef Toeternietoe:
[...]
Een 10!

Dat is ook het geval als die achter de aardlekschakelaar staat. Er zijn immers geen aftakkingen tussen de hoofdautomaat/schakelaar en de hoofdaardlek en in een stroombaan is dd stroom overal hetzelfde. AREI artikel 125 gaat specifiek over dat.

Er kan inderdaad een kortsluiting optreden in de aardlekschakelaar maar dat kan ook in de automaat die ook niet noodzakelijk is gebouwd voor de hogeropliggende afzekering.

je komt wel vaker oude kasten tegen waar men geen aardlek in de voeding van de zekeringen kon bouwen, deze kwam dan per groep na de zekeringen te zitten. veelal bij krachtgroepen zie je dit zo.

zelfs de lastscheider bij grotere verdelers zit niet altijd tussen de mespatronen en het afgaande veld, ook wel gezien dat deze tussen de mespatronen en rails zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer