Aarde testen

mel

Golden Member

Dat doet een ouwe duspel ook.Die trekt 30 mA, als het goed is.
Niks mis mee toch?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Als je in een rijtjeshuis of bij een ding van twee of meer onder één kap zit, kán er sprake van zijn dat je een aarding deelt.

Niet meer, woon wel in een rijtjeshuis maar toen ik ongeveer 7 jaar geleden op 3 fasen ben overgegaan hebben ze de aarde losgegooid van de mantelaarde van de inkomende kabel en moest ik zelf een aardpen (laten) slaan. Daar was ik destijds heel verbaasd over dat ze me dat niet even vantevoren verteld hadden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 17 juli 2020 13:28:53 schreef fred101:
Ik weet weinig van 230V netwerken maar ik dacht dat de aarde zowiezo al ergens aan de nul zit vast geknoopt (in the meterkast of bij de centrale)

Niet in de centrale, want daar komt geen 230V vandaan. Wel in de wijktransformator. Maar eigenlijk is het andersom, de aarde zit niet aan de nul, maar de nul is aan aarde gelegd.
In sommige gebieden worden nul en aarde ook in de huisaansluitkast met elkaar verbonden. Maar dat is niet overal zo, lang niet ieder netwerkbedrijf levert ook de aarde aan de klant, en netwerkbedrijven die wel een aarde leveren verbinden die bij de klantaansluiting niet altijd met de nul.

evelo

Golden Member

Soms ligt er ook een fase aan de aarde. Dan meet je +/-130V tussen fase en aarding op je stopcontact.

Het kan soms ook zijn dat de nul apart geaard wordt in de cabine.

Dan heb je een HS-aarding, een LS-aarding en de nul geaard, telkens apart. Ik weet nu niet direct wat daar het voordeel van is.
In nieuwere cabines hangen ze alles samen op 1 grote koperen lat.

Op 17 juli 2020 17:58:08 schreef evelo:
Dan heb je een HS-aarding, een LS-aarding en de nul geaard, telkens apart. Ik weet nu niet direct wat daar het voordeel van is.

Dat komt omdat ze vroeger bang waren dat het gevaar opleverde om het allemaal aan elkaar te knopen.
In de grotere verdeelstations was de telecommunicatie ook nog eens apart geaard, die wilden absoluut niet samen op dezelfde aarde met de laagspanning.
Tegenwoordig zijn de inzichten veranderd en wordt er steeds vaker met een totale aarding voor het hele station gewerkt.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

De truuk met de lamp...
Wat een techneut doet moet hij natuurlijk zelf weten, maar dat is iets van een heel andere orde dan “het aanbevelen aan iemand die er geen verstand van heeft”

Alleerst weten we niet of de aarding in orde is, en als de aarding in orde is of het een veiligheidsaarding is of een hulpaarde. Ook weet de TS geeneens of zijn contactdoor geaard is.

Wat kan er gebeuren?
Als de aarding niet in orde is en er zit geen aardlek:
Op het moment dat je de lamp aansluit zoals omschreven komt er ineens 230 Volt in het hele huis te staan op alle “geaarde” apparaten. Koelkast, koffiezetter, oven! wasmachine etc. en ook de CV, de douche, en waterleiding.
Of dat gevaarlijk is? Ik vind dat levensgevaarlijk.
Beoordeel het zelf maar.

Als je vooraf weet dat je een veiligheidsaarding hebt en die is in orde, dan is de truuk al een stuk MINDER ONVEILIG.
Denk ook dat een gloeilamp in de koude toestand een hele lage weerstand heeft.

Ik ben in mijn werkzame leven al 5x een installatie tegengekomen waar men de aardpin helemaal “vergeten” was, of niet aangesloten (draadje hing erbij).
Als je dan deze truuk uithaalt, dan weet je wat er in huis allemaal onder spanning kan komen te staan.
Oh, en lang niet alle installaties in woonhuizen hebben 30mA aardlekschakelaars.
Euh, 300mA aardleks zijn voor de mens DODELIJK. Bij aanraking van 230 Volt vloeit er een 100- 150 mA stroom door je lichaaam (afhankelijk van aanraking, en opstelling schoesel etc) daar schakelt de aardlek van 300 mA niet bij uit! het is jammer.

Pas ook op met de duspol (twee polige spanningstester). Daarmee konstateer je niet of er “genult” is (aarde en nul aan elkaar in de contactdoos) of de plaats van de Nul en Aarde verwisselt. is.

Wees daar heel goed van doordrongen. Bepaal voor jezelf wat je veilig uit kunt voeren, of even kunt proberen, maar adviseer dit een ander (leek, onbekende) NOOIT.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Alleerst weten we niet of de aarding in orde is, en als de aarding in orde is of het een veiligheidsaarding is of een hulpaarde. Ook weet de TS geeneens of zijn contactdoor geaard is.

Nu ben ik ook weer niet helemaal achterlijk natuurlijk maar mijn elektro (NEN1010) opleiding is alweer bijna 40 jaar oud vandaar de vraag om ondersteuning.
Mijn meterkast is rond 2014 vervangen door allemaal mooie nieuwe glimmende automaten en bijbehorende 30mA aardlekschakelaars en zoals ik Al schreef is er destijds ook een nieuwe (uit noodzaak geboren) aardpen geslagen. De aardleks werken , de WCD,s in de keuken en in mijn rommelhok zijn ook netjes geaard echter in de huiskamer en alle slaapkamers ontbreekt aarde. In 1 hoek van de huiskamer zit echter een geaarde WCD, er zit ook een aarddraad in , kan me niet herinneren dat ik die gemaakt heb en in onze rij huizen (houtskeletbouw) was dat niet standaard. Vandaar de vraag naar een snelle simpele test zonder lasdozen open te moeten schroeven en de "duspol test" word morgen de winnaar.
Volgens mij moet ik ook nog ergens een "installatietester" hebben liggen,morgen eens zoeken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Als de aarding niet in orde is en er zit geen aardlek.

Als er geen aardlek is werkt "de truuk met de lamp" natuurlijk helemaal niet :X

...en er zit geen aardlek

Dan is je installatie helemaal niet in orde :X

Op het moment dat je de lamp aansluit zoals omschreven komt er ineens 230 Volt in het hele huis te staan op alle “geaarde” apparaten.

Als je aarding niet in orde is kan dat zelfs voorkomen zonder dat je een lamp erbij haalt... zelfs als er een aardlek staat. :X

Het is dus best eerst de spreidingsweerstand te meten en een continuiteitsmeting op alle aardingen uit te voeren voordat je met een laagohmmige duspol of aardlektester richting aardpen van een wcd wijst...
Maar na al die voorbereidende metingen weet je al wel of je aarding inorde is of niet >:)

Op 17 juli 2020 22:49:58 schreef bprosman:
...de WCD,s in de keuken en in mijn rommelhok zijn ook netjes geaard

Zijn die aardingen wel in orde, en hoe weet je dat? Getest?

In 1 hoek van de huiskamer zit echter een geaarde WCD,....

Ook een vreemde constructie. Vroeger, toen nog niet alle WCD's geaard hoefden te zijn, stond er in de NEN1010 wel een regel dat het in een ruimte allemaal hetzelfde moest zijn. Dus of alle WCD's geaard, of allemaal ongeaard, maar geen mix binnen dezelfde kamer.

Anoniem

echter in de huiskamer en alle slaapkamers ontbreekt aarde.

Daar mogen dan enkel dubbel geisoleerde apparaten in O-)

bprosman

Golden Member

Zijn die aardingen wel in orde, en hoe weet je dat? Getest?

Helaas wel :'(
Mijn zoon heeft zich eind vorig jaar 2 keer geprobeerd te elektrocuteren wat gelukkig niet gelukt is vanwege de ALS'en :'(

Dus of alle WCD's geaard, of allemaal ongeaard, maar geen mix binnen dezelfde kamer.

Daarom bij nader inzien maar even gelijktrekken.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 17 juli 2020 23:48:10 (26%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zit de bewuste wcd op een andere groep dan de rest in de woonkamer? bv door de muur geboord naar de keuken? t.b.v bv een computer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

Heb je daar in die hoek echt een geaard stopcontact nodig?
Het ging toch al die jaren goed?
Dan zet je er toch gewoon een niet geaarde wcd in?
Dat is minder werk dan draad bijtrekken.

recent hetzelfde gehad met een oude hazemeier stekker 4 polig die naar ceeform moest. de kabel was al 5 aderig, en er zat al een andere 5p ceeform op die groep. eerste doos open gedraaid, en nul was niet doorgelast, ook de al bestaande ceeform dus niet! omdat er nog meer dozen zaten waar ik niet bij kon, verlengkabel naar de kast vanuit nieuwe wcd getrokken, ohms op de N rails in de kast en N op ceeform gemeten en ja, nul was 0,5 ohm en dus aanwezig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 juli 2020 23:37:37 schreef anoniem015:
[...] Daar mogen dan enkel dubbel geisoleerde apparaten in O-)

Nee hoor. Klasse nul (ongeaard, enkelvoudig geïsoleerd) is nog steeds legaal. Niet aan te bevelen, maar het mag nog steeds.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
EricP

mét CE

Of dat gevaarlijk is? Ik vind dat levensgevaarlijk.
Beoordeel het zelf maar.

Och... Risico is iets als 'kans dat het fout gaat * gevolgen'. Gevaarlijk is iets met een hoog risico.
In de context van bprosman vind ik het allemaal erg mee vallen.

Maar goed... dan doe je dat met een duspol. Daar loopt - als ik het goed begrepen heb - max zo'n 30mA. Net zoiets als waar de 'veilige' ALS max. op afschakelt. Dan is het wel 'veilig'.

Dus of alle WCD's geaard, of allemaal ongeaard, maar geen mix binnen dezelfde kamer.

Of je daar nou de oorlog op wint...
Al vaak genoeg gezien. 'Ongeaard huis' (alleen aarde in de keuken). En dan een verlengsnoertje uit de keuken naar de kamer ernaast. Want als ik de computer in een ongeaarde WCD stop, dan prikt het zo als ik 'm aanraak...

Op 18 juli 2020 06:12:22 schreef EricP:
Of je daar nou de oorlog op wint...

Al vaak genoeg gezien. 'Ongeaard huis' (alleen aarde in de keuken). En dan een verlengsnoertje uit de keuken naar de kamer ernaast.

Of in een kamer in een bejaardentehuis met een "open keuken". Geaard WCD in de "keuken" voor het broodrooster en een halve meter verder in de "woonkamer" een ongeaard WCD voor de TV...

Want als ik de computer in een ongeaarde WCD stop, dan prikt het zo als ik 'm aanraak...

Vooral als je met je andere hand tegelijk de radiator van de centrale verwarming aanraakt...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
HVinduction

Honourable Member

Op 17 juli 2020 23:45:31 schreef bprosman:
[...]
Helaas wel :'(
Mijn zoon heeft zich eind vorig jaar 2 keer geprobeerd te elektrocuteren wat gelukkig niet gelukt is vanwege de ALS'en :'(

[...]
Daarom bij nader inzien maar even gelijktrekken.

De aardlekschakelaar in een installatie werkt onafhankelijk van de aardleiding in die installatie. Met een duspol kan je alleen meten of de aarde ergens op zit aangesloten, niet of die juist zit aangesloten. Als je het echt zeker wilt weten moet je een tester gebruiken die een eigen aardpen heeft, en moeten zowel de fase als de nul van het te testen gedeelte onderbroken zijn.

Anoniem

Maar goed... dan doe je dat met een duspol. Daar loopt - als ik het goed begrepen heb - max zo'n 30mA. Net zoiets als waar de 'veilige' ALS max. op afschakelt. Dan is het wel 'veilig'

Goed.... met een 30mA weet je dus nog niks als je diff 300mA is
.
Ik denk dat we kunnen afronden ...
De enige veilige en betrouwbare manier om je aarding te controleren is een continuiteitsmeting
F+N achter de automaat afkoppelen en verbinden met aardingrail,
aan wcd ohms meten tussen F+PE en N+PE
Ah... en vergeet dan niet je hoofdschakelaar uit te zetten en bordje te hangen met "Niet inschakelen, werken aan installatie" >:)

EricP

mét CE

Goed.... met een 30mA weet je dus nog niks als je diff 300mA is.

Correct. Laat je die in huisinstallaties in Nederland nou niet tegen komen... (en eh... ik het wild heb ik ze ook alleen op bouwplaatsen en bij onze zuiderburen gezien!)

bprosman

Golden Member

https://www.vvelektro.nl/index.php/meetapparatuur-te-huur/97-installat…

Heb deze weer gevonden, die lag nog in de hoek "Todo" omdat de batterijhouder (kunststof) onder mijn handen verpulverde. Deze ochtend een Chinese batterij houder op maat gemaakt en hij doet het weer.

Maar eens beginnen met RTFM.
https://www.gebruikershandleiding.com/ABB-Metrawatt-M5010/download-801…

Ah... en vergeet dan niet je hoofdschakelaar uit te zetten en bordje te hangen met "Niet inschakelen, werken aan installatie"

Mijn enige andere huisgenoot (de kat) kan niet lezen ;-) Tenminste... dat denk ik.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 18 juli 2020 10:59:29 (20%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Aan TS: dank u dat u nog even terugkomt. Is dit getoonde apparaat niet een beetje overkill? U wilde toch alleen weten of het RA contact in de wcd is aangesloten? Nu gaat u verder de hele installatie onderzoeken op tekortkomingen.
Wees nou voorzichtig, voor je het weet sta je met een troffel en een waterpas in je handen nadat het houten huis is afgebroken wegens ondeugdelijk..

bprosman

Golden Member

Is dit getoonde apparaat niet een beetje overkill? U wilde toch alleen weten of het RA contact in de wcd is aangesloten? Nu gaat u verder de hele installatie onderzoeken op tekortkomingen.

Oh het zal zeker overkill zijn maar had dit ding (defect) toch liggen en dit topic was een "excuus" voor me om de batterijhouder te repareren en van het 1 komt het ander.

Is overigens niet de eerste keer bij mij, je begint met iets simpels, dan kom je er achter dat je een bepaald meetapparaat of stuk gereedschap niet hebt, dat word dan een subproject etc. , etc.
Denk dat dat bij sommigen ook wel bekend moet voorkomen.

En je mag wel jij zeggen hoor anders voel ik me zo oud :+

Wees nou voorzichtig, voor je het weet sta je met een troffel en een waterpas in je handen nadat het houten huis is afgebroken wegens ondeugdelijk..

//offtopic Tja... maak ik me vaak wel schuldig aan, zit nu met het dilemma om op een gipswand in de huiskamer (waar deze WCD op zit) de gaten te vullen , bij te werken etc of ik haar de gipsplaten er af en zet er mooie nieuwe op.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 18 juli 2020 11:12:16 (22%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Haal die gipsplaat er maar af. Tenzij je het leuk vindt en je tijd niks kost. Meestal de mooiste en de goedkoopste oplossing.
Tenzij het zo'n lastig puzzelstukje is dat vervangen ook niet direct simpel is.

bprosman

Golden Member

Mysterie opgelost , en niet dat ik er blij mee ben.
Vorige eigenaar heeft buiten een geaarde WCD geplaatst. Met een 3 aderige kabel naar binnen, daar opgelast aan de WCD waar ik het over had, (met randaarde) maar die randaarde gaat dan verder nergens naartoe :-(.
In mijn las/centraaldozen zit ook geen randaarde dus ik ga die buiten WCD (waar ook de airco op zit) via een YMVK(as) kabel naar de meterkast trekken via de kruipruimte. Dan kan ik het meteen op een eigen groep (en misschien wel ALS) zetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.