reparatie analoge oscilloscoop HM 203-4

Hallo allemaal,

Ik vond dat het tijd werd dat ik een oscilloscoop kocht en recent heb ik een 2de hands analoge oscilloscoop gekocht, een HAMEG HM 203-4. Alles werkt ervan behalve bij de Y-gain is er een probleem. Voor beide kanalen is de trace enkel aan de onderkant te zien bij de maximale positie bij minder vliegt de trace af het scherm. De component tester werkt wel volledig en geeft een mooie trace in het midden dus zal het probleem niet in de final amplifier zitten. Doordat de component tester goed werkt kan ik er volgens mij ook vanuit gaan dat het niet aan de -12V of 24V voeding ligt, of is dat verkeerd gedacht? Er is een check strip en al de spanningen kloppen behalve dan die van chp 7, die is 4,71V ipv van de verwachte 3,75V (dit is met de potentiometer van Y positie recht naar boven). Het probleem is dat ik geen tweede oscilloscoop heb en enkel een goedkopere multimeter dus ik kan niet meten of er een rimpel zou zitten op een van de voedingsspanningen, of is dit te meten met de AC stand van de multimeter? Ik heb wel al de afvlakcondensators na de gelijkrichters nagemeten en sommige vervagen maar die waren nog allemaal in orde. Is trad er wel een vreemd fenomeen op, bij het nameten van de 5V voeding met de AC stand op de check strip versprong de trace naar het midden en werkt alles naar behoren. Dit duurde wel maar voor ongeveer een minuut en is nooit meer voorgekomen. Hierdoor dacht ik misschien aan een slecht contact ergens maar ik kon niets vinden. Volgens mij zou het echt een eenvoudig probleem moeten zijn doordat het op beide kanalen optreedt en de component tester volledig werkt maar toch vind ik het niet…

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem. De manual is toegevoegd als bijlage, volgens mij is het belangrijkste schema op pagina 31 te vinden.

blackdog

Golden Member

Hi fredie3

Door dat je componenten tester schijnbaar wel goed werkt kan de dat deel van de buis aansturing even linkks laten liggen.

Dus we focusseren ons even op de ingangstrappen!
En wel het onderstaande deel wat één van de twee ingangs kanalen is, de "Y" ingangstrap.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Hameg-203-4-01.png

Begin met het meten van de punten in de circels betreffende de voeding: 5, 2 en 6 welke +12V, +5V en -12V moeten zijn.
De volgende stap is meten achter de 6,8Ω weerstand in deze voedings lijnen, daar mag maar weinig spanning over staat.

Laten we er vanuit gaan dat deze metingen geen gekke dingen laten zien.
Dan gaan we het volgende meten: en dat is pin-14 van de UA733 IC.
Daar mag niet meer dan 100mV DC staan.
Deze DC spanning komt uit de dubbelfet U440 waarvan S2 via R167 gekopeld zit aan D1, noraal bij een goede dual fet kleiner dan 50mV.
Nog e ncontroler punt, dat is het regelbereik van de DC-Bal. potmeterdie komt uit bij pin-1, pin-1 mag wat DC betreft maar weinig afwijken van pin-14

Zijn deze spanningen allemaal redelijk, kijk dan naar de DC waarde van EY21 en EY22 als de trace in het midden zou staan,
moet de DC waarde van deze aansluitingen ook weer grotendeels gelijk zijn.

Meet hierna de andere ingangs versterker op de zelfde punten.
Laat ons weten bij welke trap er grote verschillen optreden op welk punt.

Succes en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha fredie3,

Ik zie in je verhaal niet of dat je de +12 V ook gemeten heb zo niet dan eerst even doen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi blackdog & electron920

bedankt voor de snelle reacties!

ik meet de volgende spanningen van de voedingen:
2: 4,98V 5: 11,80V 6:-11,93V

Dat ziet er volgens mij in orde uit.
Aan pin-14 van de UA733 IC meet ik -4,3mV hetzelfde op pin 1.
over R167 meet ik 0,93V is dit wat normaal 50 mV moest zijn?

RAAF12

Golden Member

Ik heb nog wel een dubbel FET liggen die er zo inpast! Dit soort reparatie's doe ik met met mijn ogen dicht :-) Zoekfunctie op het forum:
https://www.circuitsonline.net/forum/search?query=HM203&mode=and&a…

Ha fredie3,

Die spanning die ik bedoelde wordt op een ander board gemaakt maar is niet van belang voor jou storing.
Je mist een negatieve spanning op de intermediaire versterker zeg maar het onderdeel tussen de versterker aan de ingang en scopebuis.
Kan je meten op potentiometer P200 en voor het andere kanaal P210 daar moet de - 24 V binnen komen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

de spanningen aan de twee potentiometers zijn beide -11,97V
ik had de scope een paar uur laten aan staan op zijn zij en toen ik terug kwam werkte alles ineens en kwam de trace mooi in het midden :) . Bij het terug horizontaal te plaatsen vloog de trace weer van het beeld :( . Dus er zal toch ergens iets los zitten.

RAAF12

Golden Member

Instelpotmeter(s) eventjes testen. Die worden soms wat gammel door ouderdom. Het zijn net mensen :-) Wel even merken in welke stand de instelpots staan!

hoe test ik die eigenlijk het beste? gewoon meten of er een spanning over staat en er niks raar gebeurt als ik eraan kom ofzo? die potentiometer zijn voor beide kanalen toch ook apart dus zou het dan niet raar zijn als die de oorzaak zijn of kan één kanaal beide beïnvloeden?

RAAF12

Golden Member

De 2 Y kanalen zijn onafhankelijk van elkaar. Met de switch is elk kanaal apart te schakelen. Als kanaal A verloopt dan zijn de 3 2 trimpots in dat kanaal te checken op onderbreking. Soms helpt het ze schoon te maken, maar meestal is de veerdruk op het loper contact wat laag. En dat kan intermitterende storingen geven.

Ha fredie3,

Wat je gemeten heb is niet goed dit zou - 24 V moeten zijn dus ik denk aan een overgangsweerstand.
Zijn het draadjes de printaansluitingen of stekers ?
Hoe het ook zij je zal die ingang moeten volgen dus kijk waar je binnen kom op de print en dat punt elektrisch volgen loopt misschien via een andere print maar in ieder geval richting de voeding !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

electron920, je bedoelde toch de potentiometers VR200 & VR210? ik begrijp niet vanwaar die -24V komt, die zijn beide toch verbonden aan -12V en dan klopt de meting van -11,97V wel of zie ik iets verkeerd?

Ha fredie3,

Ja dat is behoorlijk lomp van mij :+ dat moet de - 12 V zijn neemt niet weg dat die er moet zijn.... en ik begrijp uit de meting dat deze er is maar de vraag rijst dan is op dat moment de trace instelbaar ?

We gaan verder ;) nu kun je kanaal 1 inverteren heb je dat al geprobeerd ?
Ik ga maar even stap voor stap want hierna kan je de ingang los koppelen van een kanaal is voldoende om te kijken of het uit het ingangsdeel kom.
Maar eerst even schakelen INV laat maar weten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik heb de invert getest met de blokgolf en volgens mij werkt het? of is het niet normaal dat het signaal ook verlaagt bij inverteren?

gewoon:

met invert:

RAAF12

Golden Member

Het DC nivo moet goed zijn. Het staat beschreven in de servicemanual. Dat is de reden om een dubbelfet aan de ingang te gebruiken. Draai je aan de potmeter na de verzwakker dan mag de trace niet veel van de het midden van de buis afgaan. In het ideale geval blijft de trace stabiel staan, na een opwarmtijd. Dus geen ingangssignaal toevoeren.

Ha fredie3,

Ja mooi te zien het ging mij niet om het inverteren maar of de DC offset niet mee ging en dat is goed gaat niet mee.
Je DC niveau ligt op 1 divisie van de onderkant dus of blok er boven of blok er onder.

Je kunt de test van @RAAF12 uitvoeren maar dit is allemaal indicatief maar wel leerzaam voor je om te zien hoe een en ander reageert.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je hem werkend wil hebben.
Ook @blackdog heeft een goede hint gegeven maar om nu op voorhand alles er uit te plukken dat lukt Bram en mij wel maar voorzichtigheid is geboden :D

Nu ga ik er van uit dat je spanning er is de - 12 V dan kan je voor een kanaal de ingang los nemen dit zijn EY11 en EY12 dit is de ingang vanaf kanaal 1.
We horen het weer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik heb de connector van de ingangsversterker naar de intermediaire versterker van kanaal 1 losgemaakt, dit bedoeld je toch?
Die test van het DC niveau zal ik eens doen als ik de trace terug in het midden krijg :) .

Ha fredie3,

Ik bedoel niets met DC gewoon steker los nemen als dan het probleem voor kanaal 1 weg is naar de ingang zie @blackdog als het probleem blijft dan is er iets anders aan de hand en gaan we met de intermediaire versterker verder.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

als ik de connector van kanaal 1 los neem dan is geen trace meer voor kanaal 1.

Ha fredie3,

Ik denk dat ook de spanning los neemt ik schreef hierboven EY11 en EY12 alleen deze moet je los nemen gaat dat lukken ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ja ik had de hele connector losgemaakt en daar zit de voeding bij, om enkel EY11 en EY12 los te maken was wat moeilijker doordat het een ribbon cable is maar het is gelukt. ik heb het nu wel met EY21 en EY22 gedaan omdat die makkelijker te bereiken zijn. Het resultaat is dat de trace nog lager valt, nu kan het met de y-pos knop op maximaal juist zichtbaar komen aan de onderkant.

Ha fredie3,

Dan kijken we naar Y1 geen punt EY11 en EY12 zijn los kijk eens ter controle of de component schakelaar nog werkt zou moeten dus trace netjes in het midden.
Kijk nu hang er nog een functie aan dat is de trigger versterker.
Om de storing (los contact) goed te isoleren zou je weerstand R220 en R221 of R210 en 211 moeten los nemen waar je het beste bij kan een kant is voldoende.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

na het losmaken van R220 en R221 staat de trace van kanaal 2 ongeveer tussen 2 a 3 mm boven het midden

Ha fredie3,

Dat is op zich prima kan je nu de trace verdraaien.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

enkel de x-positie kan ik aanpassen, de y-pos van kanaal 2 doet niets