De "Nextion" displays kun je op 2 verschillende manieren gebruiken.
De bedoeling is dat je er text stringen enzo naar toe stuurt met opdrachten om die op het scherm te zetten, of om een bitmap van een uSD kaart te lezen en die op het scherm te zetten.
Maar er zit ook een STM32 achterop, en die zijn herprogrammeerbaar, dus een paar draadjes aan solderen voor een programmer (of er is al een connector hiervoor) en klaar. (Of eigenlijk, dan begint het avontuur).
Ik heb zelf een LCD van "BigTreeTECH" gekocht om iets vergelijkbaars te doen. (Originele toepassing is als uitbreiding voor een 3D printer). Mijn display heeft een STM32F103VCT6 achterop met veel pootjes waarvan de juiste ook al aan het LCD zijn gesoldeerd door iemand anders dus dat hoef ik zelf niet meer te doen.
BigTreeTECH is ook vrij vriendelijk m.b.t. Open Source spul. De firmware staat op Github. Daarvan kun je dus de LCD driver code hergebruiken en je hebt een voorbeeld programma voor gebruik.
Ook ben ik gecharmeerd van de vele varianten van goedkope PLC bordjes op Aliexpress. Allemaal (denk ik) een STM32, en daarbij stevige I/O (Optocouplers TO220 transistoren of relais, verschillende connector uitvoeringen, kale print of DIN-rails bevestiging of andere behuizing), een SMPS (met common mode filter) om 3.3V te maken van 24V en ook nog een RS485 chip (De mijne heeft een oude SN75176 zonder extra beveiliging, en dat is wel jammer)