Speakers .. en zo

Turbokeu

Golden Member

AAAAAAAAAAAAAARRRRRGGGGG!!!!!!!
Zwijg mij over de Aura Pied Pipers...
Heb nooit slechter klinkende speakers meegemaakt dan deze, de aankoop van deze speakers blijft tot heden de grootste miskoop in mijn hele leven.

Mijn hele verhaal kunnen jullie hier op het hififorum.nl terugvinden.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik mis nog de passieve woofer.
Naast de baspijp ook een mooie uitvinding.
De passieve woofer was/is wel trager en dus wat minder atack in de muziek.

Turbokeu, waarom ben je zo'n groot en duur project begonnen, zonder ergens een set al gebouwde pied pipers te beluisteren?

Ik ken de hype (en polarisatie) er omheen, er is zelfs een heel boekje over geschreven. Maar met zo een tijd en geldinvestering zou ik zelf absoluut eerst zien waar ik zo'n speakerset kan beluisteren...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Turbokeu

Golden Member

Tja...

In 1987 was er nog geen internet en was je beperkt tot hetgeen je kon lezen in hifi maandbladen/tijdschriften e.d..
TSN in Haarlem leverde enkel direct aan de eindconsument, je kon ze alleen bij hen beluisteren.
In die tijd reed ik trouwens met een firmawagen waarvan ik de privékilometers moest betalen per gereden km.
Haarlem is zo'n 460km heen en terug van Brussel, dat zag ik niet zo direct zitten voor een luistertest.
Alle toenmalige kritieken (bvb. in het tijdschrift HVT) waren uiterst lovend over de prestaties van de Pied Pipers.
Daarbij had ik ook nog een toenmalig collega die ook aan de zelfbouwkit begonnen was (het is via een hem bekende meubelmaker dat we de kasten volgens de exacte maten/specificaties hebben laten maken).
Deze collega is trouwens veranderd van werkgever vooraleer we beiden de speakers afgebouwd hadden, dus ik heb nooit zijn persoonlijke mening over het uiteindelijke resultaat vernomen.

De gebruikte onderdelen waren, op de gewraakte Sonic SLE60/120 woofertjes na, van goede tot zeer goede kwaliteit (Philips AD0211/SQ8 squawker en Multicel ribbon tweeter) evenals de componenten van het wisselfilter.
Alleen was de totaalcombinatie compleet verkeerd ontworpen en onevenwichtig (overneemfrekwenties van het wisselfilter, onderlinge geluidsniveaus tussen de verschillende speakers).
Bovendien was de plaatsing in de luisterruimte zeer kritisch i.v.m. de basweergave.

Ik weet niet waar mijn Pied Pipers actueel zijn (ik veronderstel dat mijn oudste zoon ze ondertussen afgevoerd heeft).
Ik had anders wel graag de squawkers en tweeters gerecupereerd voor een toekomstig luidsprekerontwerpje.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 1 augustus 2020 08:51:55 schreef Turbokeu:
...Alle toenmalige kritieken (bvb. in het tijdschrift HVT) waren uiterst lovend over de prestaties van de Pied Pipers....

Moeten we nu concluderen dat al die recensenten indertijd zomaar wat opschreven hebben? Of had jij zo'n specifieke smaak? (of hele speciale oren, gezien je avatar >:) )
Ik heb de PP een keer gehoord op een beurs ergens. Ik vond ze toen best goed, maar ik geef toe, echt uitgebreid luisteren was dat niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb een tiental jaar geleden nochtans deze "tube" gekocht, 8" woofertje, dat voor thuis meer dan genoeg is. Is wel actief gefilterd in de bijhorende versterker. Alleen mis je ergens rond de 300Hz wel een serieuze dip, je ziet dat wel meer in deze opstellingen, heb daarom JBL zuil luidsprekers er bij gezet. Gaat wel lekker. Sorry voor het vuil maar staan nu in mijn werkplaats.

RAAF12

Golden Member

Op 1 augustus 2020 09:49:25 schreef flipflop:
[...]
Moeten we nu concluderen dat al die recensenten indertijd zomaar wat opschreven hebben? Of had jij zo'n specifieke smaak? (of hele speciale oren, gezien je avatar >:) )
Ik heb de PP een keer gehoord op een beurs ergens. Ik vond ze toen best goed, maar ik geef toe, echt uitgebreid luisteren was dat niet.

HVT was een fantasie blad op audiogebied, oa. Transtec gaf dat blad er van langs in advertentie's in de serieuze audiobladen zoals Luister en Disk. HVT raadde mensen aan om hun interne luidsprekerbekabeling te vervangen door dikker draad. Veel beter geluid werd er beloofd..Allerlei stekkers en tweeters zijn daardoor gesneuveld door het a-technische volk met soldeeerbout aan de gang te laten gaan. Ik heb verbijsterd de schade aan prachtige KEF luidsprekers gezien die Henri v. H destijds importeerde. Weggesmolten tweeter aansluitingen, draden los van de conus. Later beweerde ze (die HVT fantasten) dat 300Ω lintlijn betere resultaten gaf om een luidspreker mee aan te sluiten.
Een popiejopie blad van en voor mensen die amper kennis hadden van de materie en het voor zoete koek slikte wat hen werd opgedist. Jan de Kruijff van Disk, Jan Kool en Armand van Ommeren van Luister en Radio Bulletin, hadden wél de nuchtere technische aanpak en konden ook goed luidsprekers beoordelen hoe natuurgetrouw de weergave was.

Ook Audioscript, oa importeur van B&W luidsprekers en Luxman versterkers ageerden in advertentie's over de complete gekte die audiozakkenvullers destijds veroorzaakten.

http://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift/Radio%20Bulletin/1976/Radio%20… blz 15

HVT
https://hifi.nl/artikel/17203/Hein-ten-Bosch-overleden-30-januari-2011…

/nostalgie
Overigens ben ik blij met de scherpe geesten hier die de geponeerde feiten checken.

Op 1 augustus 2020 11:51:59 schreef RAAF12:
[...]

http://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift/Radio%20Bulletin/1976/Radio%20… blz 15

dag raaf 12

zo te zien is het dempingsmateriaal geplaatst tot tegen de luidspreker.....ik was in de onderstelling dat er nog meer vrije luchtruimte moet voorzien worden tussen de Luidspreker en de isolatie ?.....

groeten
steFFe 1

RAAF12

Golden Member

Ja helemaal strak volstoppen is niet zo,goed idee. Wat luchtig larderen in kast is beter. Dat remt de ingesloten lucht beter af.
Hier zit het in het labyrint van een B&W DM2A

Vanaf een Oneplus ingeklopt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 1 augustus 2020 19:18:41 (16%)