Motor drive electrolux W365H

Momenteel is er geen secundaire spanning meer aanwezig. Led gaat niet aan, geen spanning op de voedingspinnen van de microcontroller met witte sticker.

ik zou denken dat het een zenerdiode of piekspanningbeveiliging is. deze brakke voedingkjes veroorzaken veel storingen. in t kader van groen is alles zo gebouwd tegenwoordig. een trafovoeding was op zeker veel degelijker. die konden ook zuiniger als fabrikanten niet al 25 jaar terug de echte aanuit knop hadden opgeruimd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ai, dat is minder. Tny kost niet veel. Mss diode los maken meestal staan er nummers rondom en is de 12 maar een onderdeel ve langere nr. . Naar waar loopt de baan (onder de trafo...)? Ik zie 2 secundaire diodes. Dit maakt een externe voeding moeilijk. Als de voeding toch opstart kun je mss deze eens meten zodat je het later kunt vervangen door externe. Het gebeurt nog dat de frequentiesturingen geen foutcode geven. Ik vermoed iets met andere leverancier van motor en stuurprint.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De diode heb ik losgemaakt, jammer genoeg staat er enkel 3x "12" rondom met telkens een kort streepje tussen.
De andere kant van de diode is zo ver ik kan zien verbonden met een van de pinnen van de trafo.
Ik zal al zeker een tny254 bestellen, nu nog zien te achterhalen welk type diode het is. hopelijk krijg ik dan terug voedingsspanning.

Een nieuwe motor drive kost 650€ dus niet echt een optie.

doorgaans levert die voeding een enkele voedingspanning welke je ook met een 5-12 of 24V adapter kunt opvangen, normaal kun je dat zien aan de relais spoelen, maar die heb je hier niet. machine is 14 jaar intussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gezien ik de voedingsspanning niet ken, kan ik misschien best proberen eers deze voeding terug werkend te krijgen, en dan eventueel vervangen door een externe voeding.
De machine is inderdaad al wat ouder, maar mechanisch nog perfect in orde.

De groene led brandt maar die krijgt spanning van TR1. Net zoals andere circuits voeding krijgen van TR1. Links onder bevindt zich nog een capacitive dropper voeding. Heb je de weerstand tussen D en S van de TNY al gemeten? Pen 5 en 6.

Tussen pen 5 en 6 meet ik geen verbinding. Wat is hier de te verwachten waarde?

Weerstand oneindig maar bij het meten vd gesoldeerde chip meet je natuurlijk andere aangesloten onderdelen mee. Normaal moet er een 310v op toe komen. Als de tny werkende is dan is dit wel een pwm signaal maar de spanning met de voltmeter is dan nog steeds hoog. Nul volt op 5/6 (of 5/7 of 5/8, 6-7-8 zitten aan elkaar)wil zeggen dat er geen spanning toe komt op de voeding.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het heeft lang geduurd, maar vandaag heb ik wat tijd gehad om de voeding beter te bekijken.
Primair komt er +- 320v toe, secundair maar 0.5v.
Ik heb de tny 254 en bijbehorende diode vervangen, maar krijg nog steeds maar 0.5v secundair.

Start de tny op en detecteerd deze overstroom en gaat dan in veiligheid? Met de scope meten. Of zit er secundair een krtsluiting op 1 vd 2 secundaire(2 diodes secundair)?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Scope zal niet voorhande zijn maar begin eerst secundair Ohms over de elco's te meten hoe dit er Ohms bijstaat. In de regel moet het meer dan 500 Ohm zijn...

Ik heb wel een scoop, maar zou niet weten waar ik moet beginnen meten.

ik heb de volgende metingen gedaan:

A-Massa 370 Ohm
B-Massa 3 K
C-D 0.1 Ohm
E-F 3 K
G-H 360 Ohm
I-J 360 Ohm
K-L 2.2 K
M-N 7.5 K

Scopemassa aan pin 2-3 van ic. Opgepast met de aarding van de scope. Kan iemand hier uitleggen over de gevaren/gevolgen? Deze meting niet doen zonder te weten waar je bezig mee bent! Welke scope heb je? Meten op pin 1 en 4. Eventueel pin 5 maar daar komt 300v op dus weer gevaren voor scope. Of gewoon secundair meten dat is veiliger maar minder interessant. Secundaire massa op massa scope en meten op C.D.(ev A.B.)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Scope is een oude 20Mhz leader lbo522, maar ik vrees dat ik beter op zoek ga naar een nieuwe wasmachine. Ik wil ook niet het risico lopen om mijn scope op te blazen.

Als het meten aan deze print zelf niet lukt, kun je iemand op dit forum vragen om dit voor je te doen.
Het probleem lijkt dus de laagspanningsvoeding te zijn.
Dat soort voedingen repareer ik slapend (en vele anderen op dit forum met mij).
Het ictje kost pak em beet 3 euro. nog wat kleine prut 3 euro. Ik doe dit in 30 minuten.
Paar maanden geleden nog een paar dure LED-voedingen gerepareerd.
Ook dit type voeding gesneuveld.

Ik las dat het een professionele wasmachine was, dus vast en zeker ook een wat duurder product. Jammer om weg te gooien. En je moet een beetje aan het milieu denken. Er worden al zoveel apparaten weggegooid. Officieel worden ze in europa netjes ontmanteld voor recycling. In werkelijkheid worden ze in volle zee-containers naar Ghana vervoerd, waar kinderen op de standen de bekabeling verbranden om het koper eruit te krijgen....

Er ist wieder da...

Met hobby-ist eens... Twee vingers in mn neus hihi!

Aleen niet eens met jou recycle fantasie. Ik werk op de Kringloop winkel AF EN TOE en Wecycle is verreweg de grootste in Nederland daar gaat alle apparatuur heen die afgedankt word.. Er zijn stations speciaal voor koelkasten , TVs en kleingoed. Koelkasten worden ontdaan van rekken, daarna gas en olie verwijderd, compressor word verwijderd en daarna geschredderd. TVs gaan direct in een schredder. In Nederland zijn strenge eisen, en zoals wij verkopen ook ouderwetse TVs ( Bbuis) naar buitenlanders die het exporteren. TV MOET het doen, tenminste beeld,anders mag deze niet geexporteerd worden!!!

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 19 augustus 2020 18:47:17 (86%)

Het was wel een coole docu. Toevallig de link nog liggen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
benleentje

Golden Member

@SMD goed om te horen dat het wel goed gerecycled word. Een paar jaar geleden kon ik nog als particulier nog oude audio apparatuur of meetapparatuur gewoon bij het oud ijzer inleveren tegenwoordig mag dat niet meer en moet alles gesloopt zijn en gescheiden aangeboden worden. En als ze maar denken dat ergens een schadelijke stof inzit neme n ze het niet aan.

Toch denk ik ook wel dat er ook nog steeds een hoop gesjoemeld word en er nog steeds mazen in het net gedicht moeten worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 19 augustus 2020 19:36:00 schreef EricN:
Het was wel een coole docu. Toevallig de link nog liggen?

Deze:
https://www.youtube.com/watch?v=q-84Wbchdvk

of even in youtube invullen "elektroschrott".

Er ist wieder da...

Is er iemand in de omgeving van die het ziet zitten om te helpen met de herstelling van deze print,liefst dat ik kan meekijken, zo kan ik er ook nog iets van leren.
uiteraard voorzie ik een bak bier voor na de herstelling.

Nee, een filmpje van 1,5 jaar geleden, er is veel, heel veel veranderd qua export in de afgelopen tijd. Oud ijzerboeren mogen ook GEEN gedemonteerde of fijngeknepen apparaten meer accepteren, deze worden nu geweigerd, tenzij je echt alles apart inlevert behalve het kunststof..

benleentje

Golden Member

Oud ijzerboeren mogen ook GEEN gedemonteerde of fijngeknepen apparaten meer accepteren,

Dat klopt dat zei ik toch ook ;). Maar als het een computer apparatuur is mag er blijkbaar meer want de routers en externe tapedrives mocht nog net wel, maar moest er wel 3x naar kijken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 augustus 2020 18:55:01 schreef smd:
Nee, een filmpje van 1,5 jaar geleden, er is veel, heel veel veranderd qua export in de afgelopen tijd. Oud ijzerboeren mogen ook GEEN gedemonteerde of fijngeknepen apparaten meer accepteren, deze worden nu geweigerd, tenzij je echt alles apart inlevert behalve het kunststof..

nog niks van gemerkt, op t werk wordt geregeld het oud ijzer weggebracht en daar zit allerhande zut bij, pas nog een ups van formaat deels ontleed, ging gewoon op de hoop erbij. er hangen wel bordjes bij die oud ijzer boeren maar men zegt er niks van. er liggen ook auto's met schade in die bergen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Reken maar dat die ook eens een bezoekje krijgt van een ambtenaar, snel over dan!!Boetes zijn niet mals, rond de 10.000 eu!!