Veiligheidscondensatoren Y1, Y2

Voor een huis-tuin-keuken electronisch ontwerp met een eigen (printtrafo) voedingkje van 15Volt 2,5VA staat een Y1 condensator van 4n7 gespecificeerd tussen het net en de 0 van de schakeling.
Meneer C zegt die niet meer geleverd wordt. Ik heb zo snel ook geen andere leverancier kunnen vinden. Ik heb nog wel een Y2 van 6n8 liggen. Wat denken jullie: is dat veilig genoeg of kan ik ze beter weggooien ?

maartenbakker

Golden Member

Y2 mag op die plaats ook gewoon. Zorg wel dat je geen papiercondensator gebruikt(!!!!!!!!!!!) En liever een 275VAC type dan een 250VAC.

De gelinkte X1/Y1 van EOO is ceramisch en zal uitstekend voldoen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

De gelinkte X1/Y1 van EOO is ceramisch en zal uitstekend voldoen.

Bij EOO kun je (nog) niet bestellen via de website.
Gewoon een mailtje sturen, dat werkt wel.

Dank allen. En ik maar denken dat EOO gestopt was....

Leo,

Ik heb deze condensator nog in een bakje liggen. Wil ik wel naar je opsturen.

Piet

Piet, bedankt. Ik heb je een mailtje gestuurd.

Even tussendoor Y1, Y2, X1 en X2 wat betekenen deze afkortingen en waar staan ze voor?

Telefunken Sender Systeme Berlin

X1 en X2 zijn ontstoorcondensatoren die je tussen de twee polen van het net monteert bij een schakeling. Ze dienen om stoorpulsen enz. wat af te leiden.
De 1 en 2 categorie heeft te maken met de toegelaten netspanning.
Y1 en Y2 zijn condensatoren die tussen de 0 van de schakeling en de 0 van het net worden geplaatst. Ook weer om storingen te voorkomen.
De 1 en 2 hebben ook weer met de toegelaten werkspanning te maken.

Kenmerkend is dat Y-condensatoren na doorslag geen aanraakgevaar mogen opleveren. Ze mogen dus tussen de fase en/of nul van de netspanning, en een aanraakbaar metalen onderdeel van het apparaat worden aangesloten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Heren, mijn hartelijke dank voor de goede uitleg.

Martin.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Leo,

De (gratis) condensator is onderweg. Succes.

Piet

Even ter verduidelijking, Y en X condensatoren worden gecatagoriseerd aan de hand van hun toepassing en hun maximale overspannings karakteristieken.
X2 kan tussen L en N aangesloten worden, zijn 275 of 320 Volt maar kunnen een overspanning van 2,5 kV overleven.
Bij een overspanning kan de folie doorslaan en brand de metalisering weg, er zal dus geen kortsluiting optreden na een spanningspiek.
Dit zijn vrijwel altijd folie condensatoren, dus hou rekening met resonatie.
Hoe er rekening mee, niet elke X2 is geschikt voor elke toepassing, een x2 die goed tussen l & N kan, kan soms slecht overleven in een capacitieve voeding, voor elke toepassing heb je speciale condensatoren ook al vallen ze in dezelfde klasse.
Y-Condensatoren zijn doorgaans aangesloten tussen L & PE en N & PE.
Deze condensatoren zin ook 275 of 320 Volt maar kunnen hogere spanningen weerstaan een Y2 is gecertificeerd op 4 kV uit mijn hoofd (vergeef mij ik ben iet wat moe, je kent het wel laatste dagen voor de vakantie en tig projecten)
Als een Y-condensator zou kortsluiten dan betekend dit dat je aarde op netpotentiaal kan komen, ook heb je limieten aangaande de hoeveelheid lekstroom die er naar aarde mag lopen.
Afhankelijk van je product groep kan het tot 27 nF zijn (wasmachines etc.) ~3,5 mA tot 470 pF (onder 0,5 mA) in meer restrictieve productgroepen als Medische apparatuur.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 21 juli 2020 21:02:20 schreef walkura:
Even ter verduidelijking, Y en X condensatoren worden gecatagoriseerd aan de hand van hun toepassing en hun maximale overspannings karakteristieken.
X2 kan tussen L en N aangesloten worden, zijn 275 of 320 Volt maar kunnen een overspanning van 2,5 kV overleven.
Bij een overspanning kan de folie doorslaan en brand de metalisering weg, er zal dus geen kortsluiting optreden na een spanningspiek.
Dit zijn vrijwel altijd folie condensatoren, dus hou rekening met resonatie.
Hoe er rekening mee, niet elke X2 is geschikt voor elke toepassing, een x2 die goed tussen l & N kan, kan soms slecht overleven in een capacitieve voeding, voor elke toepassing heb je speciale condensatoren ook al vallen ze in dezelfde klasse.
Y-Condensatoren zijn doorgaans aangesloten tussen L & PE en N & PE.
Deze kunnen ceramisch of folie zijn.
Deze condensatoren zin ook 275 of 320 Volt maar kunnen hogere spanningen weerstaan een Y2 is gecertificeerd op 4 kV uit mijn hoofd (vergeef mij ik ben iet wat moe, je kent het wel laatste dagen voor de vakantie en tig projecten)
Als een Y-condensator zou kortsluiten dan betekend dit dat je aarde op netpotentiaal kan komen, ook heb je limieten aangaande de hoeveelheid lekstroom die er naar aarde mag lopen.
Afhankelijk van je product groep kan het tot 27 nF zijn (wasmachines etc.) ~3,5 mA tot 470 pF (onder 0,5 mA) in meer restrictieve productgroepen als Medische apparatuur.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Walkura bedankt voor de aanvulling.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 21 juli 2020 19:52:03 schreef Piet1950:
Leo,

De (gratis) condensator is onderweg. Succes.

Piet

Piet, nog steeds niet aangekomen (vrijdagmiddag 24 juli).
Zou er nu toch wel moeten zijn lijkt me. Wordt spannend.
Heb mijn mailtje aan jou nog even nagekeken. Mijn adres daarin is wel goed (geen typefoutjes ofzo).

maartenbakker

Golden Member

Als hij los in een gewone enveloppe zat, ligt hij nu bij de oudijzerboer die elke dag de sleutels en ander afval (letterlijk, het valt er af als het er niet als projectiel uitschiet) opveegt onder de opzet-stempelmachine.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 juli 2020 21:36:03 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Piet, vandaag alsnog je condensator ontvangen. Nix mis met adressering. Alleen tante Pos heeft blijkbaar staan slapen. Er zat een sticker met "herstel + een of andere code" op de brief.
Bedankt !

Leo, die condensator heeft gewoon even een ommetje gemaakt. Succes verder.

Piet