solderen met een elektrishe oven

Ik wil gaan solderen met een elektrische oven, maar hoelang en met welke temperatuur moet ik de oven instellen.

Het gaat hierbij niet om smd onderdelen te solderenn, maar om koper waterleidingsbuis 12mm op een printplaat te solderen.
Het soldeer wat ik gebruik is normaal 60/40 soldeer met harskern.

Telefunken Sender Systeme Berlin

De meeste ovens halen geen 300 graden.

Ha Martin V,

Met soldeer lage temperatuur ≈ 138°C welke dikte zou je nodig hebben.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou de buis aan de soldeerzijde vertinnen met een gasvlam en ook de print met het 'soldeerijzer' van een dikke laag tin voorzien. Daarna de buis heet stoken tot de soldeer smelt en dan snel op de vertinde prinplaat leggen. (Wel wat flux op de print aanbrengen). Ten slotte koelen met een koude föhn. De warmte capaciteit van de buis zal voldoende zijn om het tin op de printplaat te doen smelten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 24 juli 2020 15:35:29 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De oven welke ik heb gaat tot 250 graden.
Als ik de smelttempratuur van het soldeer weet (250 graden?) dan weet ik of het wel of niet kan.
Voor de tijd dat de tempratuur bereikt is zal ik een tijd aanhouden van 10 tot 20 minuten.

Als het niet kan dan gebruik ik de oven als een préheating, om het werkstuk op te warmen en daarna met een dikke soldeerbout te solderen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

In de oven is het uitproberen het hangt van meerdere factoren af. Luchtstroming, werkelijke temperatuur. Smelttemeratuur tin.
Het is een kwestie van uitproberen.

Ikzelf zou waarschijnlijk de verfbrander pakken. 40/60 loodhoudende tin en goede flux van chipcuick.

En met veel beleid en geduld eerst een paar oefenstukjes verprutsen

Tidak Ada

Golden Member

Ha Martin,

250°C van een huishoudoven is onvoldoende. De werkelijke temperatuur is meestal een stuk lager.

Wat is de bedoeling? Kan je niet beter de buis met een parkertje of een beugeltje vastzetten?
Moet de buis plat op de print of juist met een uiteinde?
Beugels lijkt me trouwens beter, wan krimp en uitzetting door temperatuur van de buis kan de folie van de print lostrekken.
Eventueel elektrisch contact kun je dan met een soepel draadje maken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In de oven is het uitproberen het hangt van meerdere factoren af. Luchtstroming, werkelijke temperatuur. Smelttemeratuur tin.
Het is een kwestie van uitproberen.

Ik zal vanmiddag even een testje doen met een stukje printplaat, om te kijken of dat gaat.

Wat is de bedoeling? Kan je niet beter de buis met een parkertje of een beugeltje vastzetten?

Wat de bedoeling is om een HF transformator te maken, zoals op dit plaatje:

Gisteren geprobeerd de printplaat met een brander te solderen maar dat gaf als gevolg dat de print verbrande.
Misschien dat het met een verfbrander wel lukt, dat zal ik even moeten proberen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
RAAF12

Golden Member

Kijk eens bij Rossmann. Ow, hij is er eventjes niet. Zijn fikkken gebrand :-)
https://www.youtube.com/post/UgwYRSi6DRZmrTs2ZYp4AaABCQ
Je kan wat experimenteren boven een gasfornuis. Maar een verfafbrander geeft beter doseerbare hitte af. Oefenen kan natuurlijk ook met een gasvlam en wat koperen pijp..

verfbrander

:-)

Onder verafbrander versta ik een hetelucht föhn.
Geen gasbrander!
Mijne heeft 3 standen waarbij de temperaturen staan vermeld in de gebruiksaanwijzing.
Wat jij wil is een uiteinde aan een pcb solderen.
Ik zou dan eerst de buis verwarmen en met beleid soms de pcb.
Op een gegeven moment gaat de tin smelten.
Op de buis dan zou ik de pcb ook goed verhitten.

Solderen in de oven gaat prima. Ik heb dat een paar keer gedaan met modelbouwstukken uit messing. Soldeervlakken insmeren met een beetje flux, de boel fixeren zodat alles op zijn plaats blijft. Op strategische plekken een stukje harskernsoldeer neerleggen en wachten tot het gaat smelten.
Elektronicasoldeer smelt bij ongeveer 180 graden, een huishoudoven haalt 250. Dat is genoeg.
Het enige probleem in jouw geval is dat de printplaat er wellicht niet tegen kan om zolang op een hoge temperatuur te staan.

Ik heb even een testje gedaan met de hetelucht verfbrander op een stuk koperen waterleidingsbuis van 12mm.
Dat lukt! Het kost even een paar minuten voordat de buis zijn temperatuur heeft bereikt dat het soldeer smelt.
Mijn ervaring is dat je met een verfbrander een mooiere verbinding of las krijgt als met een gasbrander, die is te heet en te agressief.
Solderen met een verfbrander is dus een succes.
(en dat zonder vloeimiddel)
Dit is dus ook een optie. Alleen weet ik niet of de printplaat onbeschadigd blijft.

Ik heb er vertrouwen in dat het ook met de oven zal lukken op 250 graden, dat moet ik nog even proberen.

Elektronicasoldeer smelt bij ongeveer 180 graden, een huishoudoven haalt 250. Dat is genoeg.

Telefunken Sender Systeme Berlin
benleentje

Golden Member

Je hoeft de printplaat zelf eigenlijk niet te verwarmen de meesta massa zit in de buis dus die moet je opwarmen. Dan tegen de tijd dat de buis warm genoeg is om het tin te laten smelten de printplaat heel licht mee verwarmen zodat het ertussen vloeit en daarna de print niet meer verwarmen.
Maar ik dacht dat voor koper op koper solderen je 50/50 tin nodig hebt maar met 40/60 wil het denk ook wel lukken

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 juli 2020 15:32:40 schreef Martin V:
De oven welke ik heb gaat tot 250 graden.

Voor loodvrij moet je officieel tot 260. Maar dat probleem heb je niet.

Ik heb m'n oven op "grill" stand gezet. De thermostaat bemoeit zich dan niet met het gebeuren, het element gewoon AAN!

Ik heb een type-K thermokoppel in het midden van de oven. Ik verwarm tot 150 grade "full blast" dan 40% totdat 2 minuten verstreken zijn of 190 graden bereikt wordt. Dan full blast tot 245 en dan gewoon uit. De gemeten temperatuur loopt door tot 250 en gaat dan weer zakken.

Dat is mijn "soldeerprofiel. Met "loodhoudende" zou je zo'n 30 graden minder nodig moeten hebben. Met een koperen buis zou ik denken dat je vooral lang moet "soaken" (rond de 190 graden wachten) maar ook op de flow-temperatuur (230-235 in jou geval) zal je wat extra tijd moeten inlassen.

Als het eenmalig is dan kan je het gewoon met de hand doen met een multimeter met thermokoppel ingang. Of evt. met de thermostaat op het apparaat.

Ohja, Als er bij mijn opstelling dingen misgaan, bijvoorbeeld de thermokoppel niet aangesloten of kapot, dan wordt de boel zo'n 300 graden en gaat de print echt kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

@tuxie;
Daarom ook de buis vertinnen en verhitten en als 'soldeerpunt' gebruiken.

Heeft TS inmiddels gedaan ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 24 juli 2020 23:26:00 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Daarom ook de buis vertinnen en verhitten en als 'soldeerpunt' gebruiken.

Mijn zwaarste soldeer gereedschap is een Weller soldeerpistool van 100Watt (en de gasbrander natuurlijk).
Ik besloot eerst de print te vertinnen en mogelijk dat het soldeer ook op de koperen buis zou smelten.
En dat deed het, ik heb de gehele klus opgeknapt door de Weller te gebruiken en dat ging prima.
Het kost wel enige tijd dat de koperen buis op de smelttempratuur van het tin is, maar het is gelukt!

Terwijl ik toch van plan was de oven hiervoor te gebruiken, maar dat hoeft nu niet meer.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Tidak Ada

Golden Member

Gefeliciteerd! :)

Graag zou ik willen weten hoe die HF-spoel op die constructie moet komen. Wordt het iets voor shf of ehf?

Ik ben benieuwd....

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Martin V,

Prima dat het gelukt is met de soldeerbout ik heb een proefje gedaan koperen buisje goed schoon maken in het tin badje printje er over en met een gewoon Weller station punt 7 gaat prima :P
Ik heb ook nog wel een Weller 250 Watt maar dat is niet nodig!
In het verleden heb ik veel van die trafo constructies gemaakt voor 2 kW PEP dan weet je het wel.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Tidak Ada, de constructie is een HF transformator, de koperen buis vormt een primaire wikkeling van één winding.
Het draad in de koperen buis vormt de secundaire wikkeling, dat kunnen twee of drie windingen zijn.
Zo wordt dan een transformatie verhouding verkregen van 1:4 of 1:9.
Omdat de zelfinductie zonder ferriet te laag is, wordt er over de koperen buis ferriet kernen geplaatst.
Die van mij bevat maar liefst 8 (tweemaal 4 stuks) ferriet kernen van 25,4mm diameter en 28,4mm hoogte.

De zelfinductie van mijn transformator is 144µH en dat is veel.
Het is dan ook voor een speciale toepassing waar de zelfinductie van de transformator zo hoog moet zijn.

Op de primaire wikkeling van één winding worden de collectoren of bij Mosfets de drain aangesloten in een balans versterker.
Dit soort transformators worden gewoon voor de kortegolf en lager in frequentie toegepast, voor hogere frequenties (VHF en UHF) worden coaxkabels gebruikt als TLT's transmissielijn transformatoren.

Ja Henk, deze transformators zijn wel te koop, maar wat ik zocht is op maat door mijzelf gemaakt en die zijn dus niet te koop.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ziet er keurig uit :D en ja meestal zal je voor dit soort toepassingen het zelf moeten vervaardigen!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Mooi werk Martin!

'Frequency 100'

means 100MHz???

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mooi stukje vakmanschap.
Zelfs de weerstandwaarderingetjes zitten de zelfde kant op.
Een meesterwerk.