Door meten motor

Ik heb hier een gereedschap slijpmachine.
Normaal draait die op 1400 / 2800 toeren.
Heb die ooit gekocht maar nooit gebruikt.
Vandaag aangesloten maar de motor, 380V, draait erg traag, op beide snelheden.
Na even draaien was de as ook een beetje warm.
Er komen 6 draden uit.
Ua, Va, Wa en Ub, Vb, Wb.
Nu zou ik de wikkelingen kunnen door meten.
Meten die voor elke motor hetzelfde, of is dit afhankelijk van het vermogen van de motor.

meet een keer de weerstand tussen
U1 - V1 =
V1 - W1 =
U1 - W1 =

idem voor

U2 - V2 =
V2 - W2 =
W2 - U2 =

[Bericht gewijzigd door kitman op 24 juli 2020 18:19:24 (12%)]

Het is dus en Dahlander motor. Gebruikt u hem met de bijbehorende schakelaar ? Het is zeker alles goed aangesloten is en dat het net 380 V is ? Een D. werkt slechts op 1 spanning.

Motoren verschillen in DC weerstand, uiteraard. Maar als alle drie de wikkelingen gelijk meten en de isolatie is goed dan is dat een indicatie dat het daar niet zit

Ja het is dus een Dahlander motor hoe heb je die aangesloten, want bij verkeerd aangesloten lopen ze inderdaad traag en worden snel warm.

Probeer de volgende aansluitingen eens. Om te kunnen schakelen tussen de 2 snelheden heb je bijbehorende schakelaars of 2 ralais nodig.
https://www.uploadarchief.net/files/download/dahlander.jpg

Heb ff gemeten.
Meet overal 39 Ohm.
Kan ik de motor testen via vb alle a draden aan te sluiten en dan alle b draden? Zo te zien niet dan.

De originele schakelaars van de fabriek zitten er op.
Die zullen wel juist zijn.

Er zit geen klemmen bord op de motor.
Kan ik gewoon de a draden op de spanning aansluiten voor traag.
En a door verbinden en spanning op b?

GJ_

Moderator

Op 24 juli 2020 18:58:41 schreef kitman:
Kan ik gewoon de a draden op de spanning aansluiten voor traag.
En a door verbinden en spanning op b?

Als het echt een dahlander is wel. Als het gescheiden wikkelingen zijn zal ie met zo'n doorverbinding langzaam draaien tot je de wikkelingen verbrand hebt.

Probeer eerst maar het linker schema dan.
Daarna de b draden aansluiten en daarna de b draden plus doorverbinding.
JE merkt snel genoeg af je hem goed aangesloten hebt hij loopt rustig met de goede toerental zonder bijgeluiden en word niet warm.

Hoe weet ik dan of het een dahlander is.
wat kan het nog zijn dan.

Dat ga ik morgen proberen.
Bedankt alvast.

[Bericht gewijzigd door kitman op 24 juli 2020 19:17:33 (77%)]

GJ_

Moderator

Als je spoelen meet tussen de onderste drie en de bovenste drie aansluitingen heb je waarschijnlijk wel een dahlander. Zo niet zijn het gescheiden wikkelingen.

Zit er ook nog een kernplaatje op de motor met oa Volt; Ampére ;watt of Kw?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Kenplaatje is beschadigd.
380V en toerental 1400/2800 zijn nog leesbaar.
Vermogen o,xx niet leesbaar.

Blijft de vraag nog hoe heb je het nu geprobeerd? De motor direct aangesloten of via de schakelaar. Als de schakelaar defect is gaat hij ook raar lopen dus best even direct aansluiten.

Had eerst gemeten of er niets aan de massa lag.
Daarna gewoon een kabel aangezet en aangesloten via schakelaar.
Eigenlijk zoals origineel was/is.
Via aparte automaat in geval er toch kortsluiting zou zijn.
Morgen eens rechtstreeks aan sluiten.

Pas was er ook een topic met een vergelijkbaar verhaal en daar was de schakelaar defect. Wat je ook kan dan is om zolas die nu is eerst even de spanningen op de draden te meten of daar wel 3x 400V komt, dan zie je snel genoeg of het de schakelaar is.
Niet te lang achter elkaar meten als de motor niet goed draait en tussen de metingen door de motor tijd geven om weer af te koelen. De motor lijkt nog goed te zijn volgens je metingen.

Er zit geen klemmenbord (meer) op de motor. Men kan zich afvragen of de draden wel origineel en correct zijn gemarkeerd.
Op beide standen van de schakelaar draait de motor "erg traag". Maar is de ene wel het dubbele van de andere?
"De as wordt een beetje warm". Alleen de as of ook het motorhuis? Hoeveel graden? Draait de motor wel licht wanneer je deze met de hand een zwiep geeft?

Klemmenbord heeft er nooit opgezeten. Kabel gaat rechtstreeks naar de schakelaar.Motor is op machine ingebouwd.
Het is moeilijk te zeggen of het de dubbele snelheid is.
draait alleszins sneller in stand 2.
Alleen de as wordt warm.
Motor draait soepel, ik kan de as gemakkelijk tussen duim en wijsvinger draaien.
Heb hem net even rechtstreeks aangesloten zoals het schema.
Het is moeilijk te zien, maar mijn inziens draait hij toch trager dan 1400 / 2800 toeren.
Ik heb hem niet te lang laten draaien, 30 sec of zo, maar as was al een beetje warm.
Ik zal deze middag eens filmen hoe snel hij draait.

Filmpje uploaden kan niet zeker?
Bestanden zijn erg groot, 20 MB per stuk.
Hoe doe ik dat dan.

Lambiek

Special Member

Op 25 juli 2020 11:59:53 schreef kitman:
Filmpje uploaden kan niet zeker?

Wel via youtube.

En dan de link hier neer zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik krijg een melding "Je video's zijn niet beschikbaar zijn privé "

Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op de lage snelheid hoor je dat de motor niet goed loopt motor maakt teveel lawaai Op de hoge snelheid lijkt dat wel goed maar loopt niet constant. Ik denk dat je nu draden van hoge en lage snelheid door elkaar hebt zitten IK zou gewoon steeds 3 draden proberen net zolang dat je een combinatie hebt die goed is voor de lage snelheid dan zouden de andere 3 ook goed moeten zijn voor de hoge snelheid waarbij je de andere drie kortsluit. Maar dus eerst lage snelheid zoeken.

Het zijn wel 3 rode en 3 gele draden, was ook zo aangesloten.
Gele lage toeren en rode hoge toeren.
Als ik de motor open doe kan ik dat dan zien /volgen?
Ik zie wel dat de lagers vaster of losser gezet kunnen worden, dus ik veronderstel dat het conische lagers zijn.
Ga hem toch eerst eens open maken.

Op 26 juli 2020 08:49:16 schreef kitman:
Het zijn wel 3 rode en 3 gele draden, was ook zo aangesloten.
Gele lage toeren en rode hoge toeren.
Als ik de motor open doe kan ik dat dan zien /volgen?
Ik zie wel dat de lagers vaster of losser gezet kunnen worden, dus ik veronderstel dat het conische lagers zijn.
Ga hem toch eerst eens open maken.

Zou dus ook gokken dat rood en geel de 2 setjes zijn.
Kun je stroom meten ?

Openen van motor kan maar heeft niet zo heel veel zin.
Je ziet dan waarschijnlijk 3 rode e 3 gele draden verdwijnen in een kluwe koperdraad.

Je kan dan wel meteen zien of de wikkelingen er nog goed uitzien en of er verkleuring is in de wikkelingen.

Kan stroom meten met een tang meter.