Door meten motor

Op 26 juli 2020 12:54:30 schreef kitman:
Kan stroom meten met een tang meter.

Per fase misschien even stroom meten als motor draait.
Je hebt de wikkelingen gemeten en je meet alleen maar 39 Ohm ?
Heb je ze dan wel allemaal proberen te meten, ik verwacht er toch wat meer variatie in.
Zie eerder gepost schema.

Stroom gemeten.
Wat ik denk lage toeren = 0.8 A (rode)
de andere met doorverbonden rode draden = 1.18 A (gele)
Ik heb ook eens de andere gele draden doorverbonden = 1.18 A (rode)
Ook deze waardes zijn hetzelfde per fase.

Bij het meten van de wikkelingen komen ze uiteindelijk allemaal op dezelfde waarde.

Lijkt mij haast goed, vind he toch raar dat deze zo snel warm wordt.
Heb je een foto van een type plaatje, of complete motor ?
Is deze ook van Aciera zoals een eerder topic ?
Weet je ook welktype dahlander je hebt?

Dahlander.pdf

Uit het beroemde schakelschema boekje.

[Bericht gewijzigd door HD13 op 27 juli 2020 12:42:59 (22%)]

Het kan zijn dat de motor ster//dubbel-ster is aangesloten en dat het driehoek//dubbel-ster moet zijn.
Meet de wikkelingen nog eens met de standenschakelaar op 0 alle klemmen ten opzichte van elkaar meten. Doe dit ook in stand 1 en 2.
Maak foto's van de motor; kernplaatje; schakelaars ook van de aansluitingen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Het kan zijn dat de motor ster//dubbel-ster is aangesloten en dat het driehoek//dubbel-ster moet zijn.
Meet de wikkelingen nog eens met de standenschakelaar op 0 alle klemmen ten opzichte van elkaar meten. Doe dit ook in stand 1 en 2.
Maak foto's van de motor; kernplaatje; schakelaars ook van de aansluitingen. Heb je ook gecontroleerd of alle fasen aanwezig zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ster dubbel ster of driehoek dubbel ster maakt niet uit zie schema.

Voor het hoge toerental niet, maar bij het lage toerental staan er ster 4 spoeldelen in serie en bij driehoek 2 spoeldelen dus per spoeldeel meer spanning.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 27 juli 2020 22:03:42 schreef Hunebedbouwer:
Voor het hoge toerental niet, maar bij het lage toerental staan er ster 4 spoeldelen in serie en bij driehoek 2 spoeldelen dus per spoeldeel meer spanning.

Daar heb je gelijk in, maar dat is een verbinding binnen in de motor.
Maakt voor de zes uiteinden niet uit.
Voor laag toeren zet spanning set 1 van 3 draden, set 2 laat je open/los.
Voor hoog toeren maak je een sterpunt met set 1 en set je spanning op set 2.

Wordt natuurlijk een ander verhaal als je 2 gescheiden sets van wikkelingen hebt.

Ik had de draden van de motor los gemaakt om te proberen.
Terug aangesloten.
Heb enkele foto's gemaakt, daar zie je niet zo veel op.

Wil je de spoelen nog een keer doormeten en dan de waarden in dit lijstje vermelden.

U1 - V1 =
V1 - W1 =
U1 - W1 =

idem voor

U2 - V2 =
V2 - W2 =
W2 - U2 =

idem voor

U1 - W2 =
V1 - V2 =
W1 - U2 =

Staat er ergens nog een typenr. op de schakelaar of is dit ergens vermeld in de handleiding van de betreffende machine ?
Handleiding van betreffende machine staat ook vaak een schema in.
Betreft het hier een freesmachine ?

Als ik naar het aantal klemmen op de schakelaar kijk zijn het afzonderlijke wikkelingen, dit zal betekenen dat er geen verbindingen tussen u1;v1;w1 met u2;v2;w2 mag bestaan.
Meet eens of er in de uit stand 400volt tussen R-S;;S-t;;t-R.
of L1-L2;L2-L3;L3-L1 staat.
Dan in stand 1 400 volt tussen Ua-Va;;Va-Wa;;Wa-Ua.

Dan in stand 2 400 volt tussen Ub-Vb;;Vb-Wb;;Wb-Ub.

Ik vermoed dat er een fase mist of niet wordt door geschakeld.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Even het hele topic doorlezen TS heeft ook spanning direct op de motor gezet en daarvoor had hij al na de schakelaar overal 400V gemeten.
Volgens TS meet alles 39 ohm en is dan geen gescheiden wikkeling, maar laten we de laatste meting afwachten.

Meet resultaten.
Deze wijken enig zins af van de vorige.
Ik heb nu klemmetjes op de schakelaar gezet zodat ik zeker voldoende contact had.
Ook had ik de draden van de motor terug aangesloten op de schakelaar.
Machine is een gereedschap slijper.
Er staan geen nummers of merk op de schakelaar.
Merk machine is Wilhelm Haarmann AG / Reutlingen-Eningen

U1 - V1 = 2,1
V1 - W1 = 2
U1 - W1 = 2,2

U2 - V2 = 31,7
V2 - W2 = 31,3
W2 - U2 = 31,3

U1 - W2 = 16
V1 - V2 = 16
W1 - U2 = 16

ik zie dat ik heel andere waarden meet dan toen de draden los waren.
zou ik iets fout gedaan hebben?

De schakelaar heeft3 rijen dubbele kontakten. 0--0 = Verbonden.

0 W2
S 0--0
0--0
U10

W1 0
0--0 V2
0--0
0--0 R

0--0 T
V1 0
0--0
0 U2

ik zie dat ik heel andere waarden meet dan toen de draden los waren.
zou ik iets fout gedaan hebben?

En denk dat de schakelaar op hoge snelheid staat en dat de aansluitingen U1 V1 en W1 zijn doorverbonden. Je ziet ook gelijk mooi dat dat je ongeveer 2 ohm van de meting kan aftrekken.
Beste is meten zo dicht mogelijk bij de motor om zo ook kabelbreuk of slecht contact van de externe kabel en aansluitingen niet in de meting te hebben.

Als je de draden niet weer wil losmaken in ieder geval de schakelaar op 0 zetten.

Meet resultaten.
Deze wijken enig zins af van de vorige.

Het valt soms niet mee om een goede meting te krijgen en bij afwijkende metingen kan het bvaak raadzaam zijn om nog een keer te meten of goed nadenken waarom de resultaten anders zijn. Het meten zelf is niet zo moeilijk en goed kunnen interpreteren komt met de jaren van ervaring.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 30 juli 2020 19:23:50 (25%)]

Shiptronic

Golden Member

Door een kleine DC spanning op de draden te zetten en een kompas op de motor te leggen kan je zien of de polariteit van alle spoelen wel dezelfde kant op staan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ben nog eens gaan meten, met de motor aangesloten op de schakelaar.
Stand op nul.
De eerder gemeten waarden zijn toch juist.Post 19.08
Alles los meet ik overal 39 Ohm.
Nu heb ik ook de spanning gemeten in stand 1 en stand 2
Gemeten volgens het schema van Hunebedbouwer.
Ik meet overal 400 V.

@ Shiptronic, ga ik proberen, maar wie heeft er nu een kompas in huis.Die op de Iphone zal niet werken denk ik. Moet eens rondvragen.

Alles los meet ik overal 39 Ohm.

Ook voor ???
U1 - W2 =
V1 - V2 =
W1 - U2 =

Dat weet ik zo niet meer, zal het meten.

[Bericht gewijzigd door kitman op 31 juli 2020 12:13:41 (25%)]

Die wikkelingen hebben een begin en einde denk ik.
Welke zijn dat dan als ze los van de schakelaar zijn.
Zitten daar dan 3 of 6 wikkelingen in.
Ben op Wiki gaan kijken maar nu lijkt het nog ingewikkelder.
Voor de DC meting met kompas, tussen welke draden moet ik die DC dan zetten?

Volgende metingen met schakelaar aangesloten.

Stand 1 en 2 van de schakelaar zie er goed uit en de metingen lijken mij te kloppen.

Ik zou voor stand 1 voor de meting van
U1-W2 42/2 // (42 + 42 +42/2) = 17.5 ohm verwachten U1-W1 is 1 wikkelingen
W1-U2 klopt dan wel. W1-U2 zijn 3 wikkelingen

[Bericht gewijzigd door benleentje op 31 juli 2020 16:05:45 (50%)]

Gemeten waarden lijken mij ook te kloppen, vindt het alleen raar dat "0" en "2" dezelfde waarden geven.
Dacht eerst dat het misschien een 5 standen schakelaar kon zijn, maar dan klopt het niet dat je van hoog toeren naar laag toeren en dan weer naar hoog toeren schakelt.

@kitman kun je misschien Ohms meten tussen L1,L2,L3.
Verwacht dan een hoge weerstand als de schakelaar uit staat.

DC spanning/draden.
Schakelaar in de huidige stand 2 zetten, zie rechtse schema.
- draad op U1,V1,W1, zetten, zit onderling al een verbinding in stand 2.
+ draad U2, V2, W2, een voor een aflopen.

Shiptronic

Golden Member

Op 31 juli 2020 10:05:15 schreef kitman:

@ Shiptronic, ga ik proberen, maar wie heeft er nu een kompas in huis.Die op de Iphone zal niet werken denk ik. Moet eens rondvragen.

Een naald magnetiseren , en laten drijven in een schoteltje water gaat ook :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb toch een kompasje.
Bedoel je dan
tussen U1 EN V1, V1 EN W1, Enz, zoals weerstand meten.

[Bericht gewijzigd door kitman op 31 juli 2020 20:59:21 (62%)]

Op 31 juli 2020 12:43:51 schreef kitman:
Voor de DC meting met kompas, tussen welke draden moet ik die DC dan zetten?

[bijlage]

Schakelaar in stand 2, even opletten dat L1,L2,L3, of R,S,T, geen contact maken.
Rechter schema gebruiken.
-draad op U1,V1,W1, punten liggen aan elkaar als schakelaar in stand 2 staat.
+ draad dan langs U2,V2,W2 een voor een.
Dan maar hopen dat dit een driehoek/dubbel ster configuratie is.

Heb je al eens binnen in de motor gekeken ?
Dus aan 1 zijde de lagerschild verwijderd.