Door meten motor


Ben nog eens gaan meten, met de motor aangesloten op de schakelaar.
Stand op nul.
De eerder gemeten waarden zijn toch juist.Post 19.08
Alles los meet ik overal 39 Ohm.
Nu heb ik ook de spanning gemeten in stand 1 en stand 2
Gemeten volgens het schema van Hunebedbouwer.
Ik meet overal 400 V.

@ Shiptronic, ga ik proberen, maar wie heeft er nu een kompas in huis.Die op de Iphone zal niet werken denk ik. Moet eens rondvragen.

Alles los meet ik overal 39 Ohm.

Ook voor ???
U1 - W2 =
V1 - V2 =
W1 - U2 =

Dat weet ik zo niet meer, zal het meten.

[Bericht gewijzigd door kitman op 31 juli 2020 12:13:41 (25%)]

Die wikkelingen hebben een begin en einde denk ik.
Welke zijn dat dan als ze los van de schakelaar zijn.
Zitten daar dan 3 of 6 wikkelingen in.
Ben op Wiki gaan kijken maar nu lijkt het nog ingewikkelder.
Voor de DC meting met kompas, tussen welke draden moet ik die DC dan zetten?

Volgende metingen met schakelaar aangesloten.

Stand 1 en 2 van de schakelaar zie er goed uit en de metingen lijken mij te kloppen.

Ik zou voor stand 1 voor de meting van
U1-W2 42/2 // (42 + 42 +42/2) = 17.5 ohm verwachten U1-W1 is 1 wikkelingen
W1-U2 klopt dan wel. W1-U2 zijn 3 wikkelingen

[Bericht gewijzigd door benleentje op 31 juli 2020 16:05:45 (50%)]

Gemeten waarden lijken mij ook te kloppen, vindt het alleen raar dat "0" en "2" dezelfde waarden geven.
Dacht eerst dat het misschien een 5 standen schakelaar kon zijn, maar dan klopt het niet dat je van hoog toeren naar laag toeren en dan weer naar hoog toeren schakelt.

@kitman kun je misschien Ohms meten tussen L1,L2,L3.
Verwacht dan een hoge weerstand als de schakelaar uit staat.

DC spanning/draden.
Schakelaar in de huidige stand 2 zetten, zie rechtse schema.
- draad op U1,V1,W1, zetten, zit onderling al een verbinding in stand 2.
+ draad U2, V2, W2, een voor een aflopen.

Shiptronic

Golden Member

Op 31 juli 2020 10:05:15 schreef kitman:

@ Shiptronic, ga ik proberen, maar wie heeft er nu een kompas in huis.Die op de Iphone zal niet werken denk ik. Moet eens rondvragen.

Een naald magnetiseren , en laten drijven in een schoteltje water gaat ook :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb toch een kompasje.
Bedoel je dan
tussen U1 EN V1, V1 EN W1, Enz, zoals weerstand meten.

[Bericht gewijzigd door kitman op 31 juli 2020 20:59:21 (62%)]

Op 31 juli 2020 12:43:51 schreef kitman:
Voor de DC meting met kompas, tussen welke draden moet ik die DC dan zetten?

[bijlage]

Schakelaar in stand 2, even opletten dat L1,L2,L3, of R,S,T, geen contact maken.
Rechter schema gebruiken.
-draad op U1,V1,W1, punten liggen aan elkaar als schakelaar in stand 2 staat.
+ draad dan langs U2,V2,W2 een voor een.
Dan maar hopen dat dit een driehoek/dubbel ster configuratie is.

Heb je al eens binnen in de motor gekeken ?
Dus aan 1 zijde de lagerschild verwijderd.

Ohm tussen R, S, T
schakelaar op, 0=0, 1=44, 2=29,9
Heb een 9V batterij aangesloten, maar denk dat het kompas niet echt goed is.
Hoeveel mag dat afwijken/meting, of moeten ze precies hetzelfde zijn.
De naald verplaatst zich en ston niet meer op het noorden gericht.
Als het kompas wegneem gaat hij naar het noorden.
Plaats ik het terug, zonder DC aansluiting loopt het terug in de buurt van eerder met DC er op.

Ik heb nu een echt kompas geleend.
Dat doet niet veel, maar van het moment dat ik dat op de motor leg draait die naald al.
Als ik dan die 9V batterij aansluit veranderd er niets.
Is zo een 9V batterij toch zwaar genoeg?
Ik heb de rotor er uit gehaald. id niet veel te zien.

Hoe dat met een kompas zou moeten werken begrijp ik ook niet de motor zit in een gesloten ijzeren behuizing.

Shiptronic

Golden Member

Het compas is om te kijken hoe de spoelen gepolariseerd zijn Dus spanning
+ op U1 - op U2 , de naald draait , sluit nu V1 V2 aan, de naald moet dezelfde kant op , zo meet je of V1 V2 niet omgedraaid zitten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

OK, het probleem is nu, als ik het kompas op de motor leg, draait de naald in een richting voordat ik er DC op zet.
Het is alsof de motor ergens in gaat op het magnetisch veld.
Is een 9V blok batterij genoeg, ik heb nog een voeding van 12V,

Op 2 augustus 2020 09:08:47 schreef kitman:
OK, het probleem is nu, als ik het kompas op de motor leg, draait de naald in een richting voordat ik er DC op zet.
Het is alsof de motor ergens in gaat op het magnetisch veld.
Is een 9V blok batterij genoeg, ik heb nog een voeding van 12V,

Zal remanent magnetisme zijn.
Als je iets van ijzer magnetiseert middels een spoel en stroom en je onderbreekt de stroom dan blijft er altijd een restje magnetisme achter.

Is je 9 volt batterij niet leeg ?
Heb je geen voeding of spanningsbron met meer volts DC/gelijkspanning ?
bv accu van een schroefmachine.
Deze heeft meer Spanning waardoor de stroom en daardoor het magnetisch veld groter wordt.

Op 2 augustus 2020 11:13:20 schreef kitman:
auto batterij?

Ook goed maar dan wel 12vdc.
Ga je hoger in spanning dan komt de stroom door de wikkeling boven de nominaal stroom uit, kan kortstondig wel maar beter van niet.

Wel even oppassen dat je geen sluiting maakt met de draden onderling.
Stroom wordt dan zo hoog dat de draden beginnen te gloeien.

Of even een zekering gebruiken, waarde van 2-10A voldoet wel.

Vanaf het moment dat ik het kompas op de motor leg blijft de naald staan, ongeacht of ik er stroom op zet of niet.
Ook bij batterij aansluiting beweegt de naald niet.
Is er een manier om het toerental te meten?

Ook niet als je plus en min verwisseld ?
Loopt er wel stroom dan ?
Heb je een ampere meter ?

Toerenteller/omwentelingen, heel snel tellen :)

Nee weet er zo geen oplossing voor.

Er lijken wel apps voor een smartphone voor te bestaan maar zelf nog nooit getest.
Misschien wel even rekening mee houden dat je een reflecterend stukje nodig hebt op de as, stukje witte tape is meestal wel voldoende.

Probeer anders via een prive bericht of je contact kunt krijgen met pamwikkeling is echt een grootheid op dit gebied enne ook van Belgie.

[Bericht gewijzigd door HD13 op 2 augustus 2020 18:50:51 (15%)]

Plus en min verwisselen, dat ga ik eens proberen.

Ik had de rotor er uit gehaald en zag dat die bij een vorige demontage ergens op gevallen was en beschadigd.
Dat heb ik mooi weg gevijld en geschuurd.
Nu heb ik alles terug in elkaar gezet en de lagers iets minder strak gezet.
Ik weet niet of het daar aan ligt, maar.
Nu draait hij wel sneller, dus dacht ff meten.
Heb "strobe tachometer" voor Iphone gedownload en gemeten.
Op stand 1 draait hij mooi rustig op 1480 toeren.
Op stand 2 draait hij 2960 toeren, maar ratelt een beetje.
Ik vind/denk dat de as ook niet meer zo snel warm wordt.
Wordt zo een as eigenlijk warm, of toch niet?
Het is een gesloten motor ( 0,55Kw ) zonder ventilator.
Raar allemaal eh.

Toerentallen lijken mij wel goed, vooral ook omdat de motor onbelast is.
Lagers hebben dan waarschijnlijk te strak gestaan, ook meteen nieuw vet ingedaan?
Of is dit een type dat geolied moet worden?

Motor mag gewoon handwarm worden.
Bedenk wel, deze motor hangt normaal aan een machine wat ook een grote massa aan ijzer is en daardoor ook nog koelt.

Er zat een grote keg in de rotor die ik weg gevijld heb.
Ik denk dat hij net niet raakte, zou dat ook een oorzaak kunnen zijn?
Alleszins iedereen bedankt voor het mee denken want ik ken hier niets van.
Als er nog iets hier niet lukt hoor je het wel.

Dat kunnen wij nu niet zien, maar als de keg de oorzaak was dan zie je op de plaats in de behuizing of stator ook slijtage sporen. Lagers te strak zou kunnen maar je moet zo een motor toch ook gewoon goed dicht kunnen schroeven ivm stof, stof is ook de reden dat een slijpsteen motor altijd helemaal dicht is. Als er bij ons op het werk een dag flink geslepen is licht er handenvol stof op de vloer dat wil je niet in de motor hebben.