[BE] is dit een krachtstroom aansluiting in de keuken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De TS vroeg enkel om de oven aan te sluiten, niet om de woning te renoveren heh, alhoewel dat een heel goed idee is

Daar heb je wel een punt, mijn handen begonnen al te jeuken :)

waarom zou je dat gaan doen in een 3x230V net?

Misschien om de belasting een beetje te verdelen, binnen de mogelijkheden van het toenmalige kookfornuis? Maar je hebt gelijk, als het is wat ik opper dan zijn het twee groepen van elks 230V~

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evelo

Golden Member

Vermoedelijk loopt er ergens een blanke koperdraad, +/-6mm², langs de muur. Je moet eens kijken in de buurt waar vroeger de wasmachine stond.

Een aardingsscheider zal je niet vinden.

En of die aarding nog deugdelijk zal zijn is ook nog maar de vraag.

Dit is echt wel een heel oude installatie.

Ik zou toch voorzichtig zijn als je moderne toestellen wil gebruiken.

Op 26 juli 2020 23:25:46 schreef evelo:
Vermoedelijk loopt er ergens een blanke koperdraad, +/-6mm², langs de muur. Je moet eens kijken in de buurt waar vroeger de wasmachine stond.

Idd. En waarschijnlijk zit daar dit op waar misschien ook nog wat draden in zitten.

Op 24 juli 2020 21:35:27 schreef brains:
Ik weet, meten is weten maar kan ik met een goedkope action dmm dat doen? Ik heb daar schrik voor...

Prima.
Laten meten door een elektrieker dan maar.

Mijn voorspelling: Hij gaat meten tussen de 2 zwarte draden om te controleren of er idd 230V tussen staat. en dan 2x bruin-zwart.

Want in de hoofdzekering (automaat) zijn er slechts 3 draden aangesloten.

Ik zal alles na het weekeinde eens goed bekijken. Eens kijken waar alle bedrading naar toe leidt bv. Maar in weekeinde komt mijn beste vriendin en met kuisen, dingen in orde te maken. Zal voor na weekeinde zijn ;)
Ik kan me voorstellen dat de handen te beginnen jeuken bij sommige.
Maar dat is niet aan mij om te beslissen hoe.
RalcoBe Ik ben in de eerste plaats gewoon heel voorzichtig. En ik denk dat het een hele goede eigenschap is werkt met grote stromen en spanningen :P Maar heb gelukkig wel vrienden die wel meer van dit onderwerp weten dus een electrieker hoeft niet. Wel een t met een degelijke multimeter.
Er staan genoeg filmpjes op youtube wat er kan gebeuren met een goed dmm als hij bv niet goed gezekerd is of in verkeerde stand staat.
Je wilt geen ontploffing in je gezicht bv 8)7
Ik heb nu een combi oventje gekregen en ga voorlopig daarmee aan de slag. Als dat voldoende blijkt te zijn houden we het voorlopig daarop.

benleentje

Golden Member

wat er kan gebeuren met een goed dmm als hij bv niet goed gezekerd is

Niet goed zekeren heeft niets met de DMM te maken dat is gewoon onwil van de gebruiker..

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wat bedoel je ermee? Ik bedoel dat intern in de dmm er niet goed gezekerd is. Bv geen zekering of een dun printspoortje als zekering Dat is toch geen onwil van de gebruiker?
Ik heb door omstandigheden niet een degelijke dmm bij de hand. Wel een goedkope die alleen gebruik voor lage spanningen en stromen te meten. Ik verwacht niet meer van dat ding dan dat, ondanks dat het officieel wel zou mogen. Ik ben me dus wel degelijk bewust van de mogelijke onveilige meter in deze situatie dus wil ik hem niet gebruiken ervoor ;)

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 31 juli 2020 19:48:21 (14%)

Op 31 juli 2020 19:44:30 schreef brains:
Ik heb door omstandigheden niet een degelijke dmm bij de hand. Wel een goedkope die alleen gebruik voor lage spanningen en stromen te meten.

Asjeblief Brains gebruik je brains :)
Ik heb al 15 jaar een AMM die nog goedkoper is als jouw DMM en gebruik die elke week een keer of 5. Ik leef nog altijd. Als ik sterf is het hoogstwaarschijnlijk een hartaandoening geen GMS.
GMS is een heel zeldzame aandoening.