Condensator waarde achterhalen

Heb hier een videokaart gekregen waarbij de eigenaar per abuis 2 SMD componenten van de printplaat af gestoten heeft.

Het kan niets hebben, even niet opletten, stoten en weg zijn de onderdelen.
Het desolderen is gelukt en de soldeerpads zijn in orde.

Kom je er ooit nog achter welke waarde deze moeten hebben?

Het gaat om 0603 en 0402 componenten in de regio van het geheugen.
Hoewel er dus 4 geheugenchips op zitten kan ik dezelfde layout elders op het bord niet terugvinden. Had gehoopt een herhaling te kunnen zien.

Iemand nog een idee?
Redelijk specifieke videokaart, even een soortgelijke pakken zit er niet in.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op vrijdag 24 juli 2020 20:27:37 (11%)

Een paar ontkoppel c'tjes minder zal niet onmiddelijk problemen geven. Als de informatie correct is èn hij het niet doet is er dus alle kans dat minstens één b.v. terminatie was, of iets anders essentieels. Of een heel ander defect, gewoonlijk zit men enkel aan hardware als er iets is.

Als je echt wilt kun je eens prikken wat er voor weerstanden voorkomen. DDR4 gebruikt als ik het goed heb 50 ohm terminatie op het bord voor adress & control lijnen.

@sanscorp,
Een foto doet wonderen
(hoop ik)

Ik ga morgen met beter licht een foto proberen te maken met de DSLR want de telefoon of ali microscoop is onvoldoende om het te kunnen zien.

Ik heb nog niets getest want ik heb geen testsysteem op dit moment.
Verder ook niets gedaan behalve de 2 halve componenten verwijderd en de boel schoongemaakt.

Ben wel blij dat het geen weerstanden zijn :)

Ook een overzichtsfoto als dat kan! (niet alleen van de directe omgeving van het euvel.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Komt goed, ga zo even kijken.
Heb ook een afbeelding op internet gevonden van de printplaat waar het onderdeel nog net op staat.

Maar reageer ook even op de: "wat is het verhaal?" vraag hierboven.

Werd er aan de kaart geputst omdat ie het niet meer deed of was hij er uitgehaald om de harddisk te upgraden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vriend had hem net gekocht, weet wat hij doet met PC's (understatement), stootte met de kaart tegen een rand van de server. Kan gebeuren.

Er is verder niets mis mee anders dan fysiek die twee componenten.

Heeft de kaart niet aan gehad en diezelfde avond nog bij mij ingeleverd of ik er nog iets mee kan. Solderen lukt wel maar waarden achterhalen dus niet omdat er 1 component weg is en de ander van links boven naar rechts onder door midden is :)

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 25 juli 2020 08:43:02 (37%)

Zijn alsnog geen geweldige foto's maar lijkt mij helder.
Wat je ziet aan "vocht" is restant alcohol, wordt uiteraard nog helemaal schoongemaakt.

De uiterste linker punt (pad) en onderste zijn testpunten.
Daarboven links de 0603 en rechts daarvan de 0402 waarvan ik zeker weet dat de 0603 bezet was (gedesoldeerd) en zeker dat het een condensator was.

Ook de pads zijn nog niet opgeschoond :)

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 25 juli 2020 09:11:09 (15%)

Hier de originele foto zoals ik hem binnen kreeg.
Gemaakt met de telefoon dus weinig kwaliteit van over.

Tevens bijgevoegd een plaatje vanaf internet, beiden lijken bezet..

Aan condensatoren kan je niet "zien" wat de waarde is. Het enige wat kan is uit de context opmaken wat het is.

Als je je soldeer-skills vertrouwt kan je overwegen om een vergelijkbare d'r af te halen, te meten en dan twee nieuwe te plaatsen. De reden dat dit werkt is dat ze waarschijnlijk wel een beetje optimaliseren om zo minmogelijk verschillende onderdelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Snap ik :) was mooi geweest als de condensator er in zijn geheel af was. Maar goed de pads zijn nog in orde, dat scheelt.

Vergelijkbaar is dus wat ik zoek, ik hoopte een terugkerend patroon te zien waar ik uit af kon leiden dat het dezelfde was.

Dus enig idee welke als voorbeeld kan fungeren?

Desolderen en er 2 nieuwe op monteren moet geen probleem zijn.

Ha sanscorp,

Heb je de kaart al geprobeerd ? weetje het voordeel van een condensator is er komt geen DC lading doorheen dus vanuit dat oogpunt kan er kan niets defect raken en zal het in die context de werking niet veel beinvloeden bij een spoel is dit anders!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik moet hem nog testen, heb hier alleen mijn eigen pc.

De condensator is het minste probleem, daarnaast zit normaliter ook wat anders en vermoed dat dit wel een weerstand was.

Willekeurig uit dezelfde regio is 22uF

Heb een heleboel maar niets in de micro farad...

Ha sanscorp,

Op jou foto van het net kan ik niet goed onderscheiden of het een weerstand is.
Als ik kijk wat er in jou buurt zit aan componenten de RAM kan ik mij niet goed voorstellen dat je 22 µF meet hoe heb je dit gemeten :?
Naar mijn mening zijn die condensatoren te klein in afmeting.
Ik zou ook niet weten wat een weerstand daar moet doen!
Je zou een kunnen tracen waar die eilandjes naar toe gaan.
Kan je de kaart wel aansteken :7 ik bedoel proberen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoewel vrij donker van kleur is het echt een condensator.

22uF heb ik gemeten met een multimeter en zo'n ali onderdelentester.

Vond het ook vrij pittig maar weet niet of het mogelijk is met SMD.

Heb helaas geen andere methode om te meten.

fatbeard

Honourable Member

Met SMD is zelfs meer dan 100uF mogelijk in die behuizing, hangt alleen af van de spanning.
Voor een DRAM ontkoppeling lijkt me 22uF niet exorbitant veel (je had die condensator toch wel los genomen voor de meting?).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ja zeker, zit inmiddels ook weer terug op zijn plek voordat het weg is.

Een iets kleinere waarde kan je wellicht nog mee weg komen maar het grootste wat ik heb is 470nF :)
Dan liever testen zonder condensator.

Dat komt vanmiddag.
Aanvullingen of evt andere tips zijn nog steeds zeer welkom

Ha sanscorp,

Duidelijk dan is het een 6,3 V condensator maar ja wat weet je nu om verder te gaan ?
Als je verwacht dat die condensator belangrijk is qua waarde dan noet je weten waar die voor dient dus waar zit het aan vast!

Aan de soldeer pad een draadje solderen dan kan je er een klemmetje op zetten van de meter en piepen waar de andere kant naar toe gaat.
Dan kan je dat component opzoeken en dan kom je wel aan de waarde/functionaliteit ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

22uF is inderdaad wel erg veel, en dergelijke condensators hebben geen fantastische eigenschappen op hoge frequenties, die je verwacht bij die DRAM. Ik zou een paar van de grootste condensators die je hebt stapelen en het ding dan proberen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Volgens mij kan het maar 1 ding zijn: ontkoppeling. Dan is meer altijd beter. En als 10uF ook had gewerkt dan zou dat vast goedkoper zijn geweest en dus toegepast.....

Als ze 22uF 0603 condensatoren hebben gebruikt, dan zou ik zeker proberen 10-47uF 0603 terug te zetten. Als je die niet kan vinden, koop je hem in 0805. Soldeer er een draadje aan die je langs de condensator vouwt en de condensator monteer je met 1 pad waar ie zat en 90 graden gedraaid t.o.v. hoe ie zat (niet haaks op de print maar plat zoals ie hoort maar dan dus gedraaid.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

https://mou.sr/30PsDFL

Tip: dikker = beter (ivm spanningsafhankelijkheid).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dank voor alle antwoorden!
Ik denk dat ik voor de minder mooie oplossing ga en inderdaad een 0806 monteer.

Ga hem vanmiddag / vanavond eerst zonder testen, dan zien we verder.

Doorpiepen loop ik vaak nog vast door alles wat er evt tussen zit (weerstanden, andere condensatoren etc.)

Heb sowieso uit een oude laptop nu 2x 11uF kunnen vissen, gewoon stapelen zeg je?