MikroBasic en Servomotor

Ik had het gelezen.
Ik heb het geprobeerd zowel mét als zonder CR/LF

Ik heb het commando klaar gezet in Hterm, zodat je met 1 klik (Asend) de string verstuurt. Dat gaat vast binnen de seconde.

Man is still the most extraordinary computer of all. JF Kennedy

Update: maar ik heb de baudrate even snel gewijzigd met een simpele sketch van Arduino.

Dan heb ik nu alles op 9600 Baud.

Dan deed je toch wat verkeerd... ;)
Daarom gebruik ik altijd een ESP32, daar is tenminste fatsoenlijke documentatie van de AT commando's en de module zelf...

Waarom trouwens terug naar 9600? (38400 is tegenwoordig al traag, de ESP32 is default 115200 baud)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat was omdat ik schreef dat hij moest proberen op 9600b in polling mode want als het dan niet werkt doe je iets fout.
Als alles goed werkt kun je nog altijd de baudrate opdrijven..als dat echt nodig is.

LDmicro user.

38k4 is zo traag dat 't nooit een probleem mag vormen. (tijdens ontvangst van 1 karakter kan de MCU ruim 2000 instructies uitvoeren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, nou, ik kan de snelheid aanpassen zonder gevolgen.

Mooi dat het wel is gelukt allemaal. Met bluetooth kan ik de servo aansturen.
Bijvoorbeeld met een spraakApp. Zoals 'links','rechts', etc. Die Apps worden ook steeds beter. Ze leunen wel op Google.

Die PIC12F1572 is wel een wonderdingetje moet ik zeggen... 2 UARTS en een 16-bits PWM. En dat met 8 pennetjes voor de bescheiden prijs van € 0,63 bij Farnell...

Het was heel leerzaam dit gebeuren. Op naar het volgende projectje! :)

Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2020 00:11:50 schreef Bavelt:
Het was heel leerzaam dit gebeuren. Op naar het volgende projectje! :)

Wat ga je nu doen? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Da's een goeie.

Ik ben niet zo van speelgoed autootjes, maar omdat ik nu met die servo bezig ben geweest leek het me wel een idee om een robot wagentje te maken die reageert op stem ommmando's.

Daarvoor zoek ik nog steeds een app (of wellicht een of andere module) Die doorlopend 'luistert'. Ik gebruik nu AMR_Voice. Die werkt op zich prima, maar je moet wel steeds voor ieder commando dat je wilt ingeven op een 'spraak-knop' drukken.
Het zou mooi zijn als zo'n App na verzending (via bluetooth) na x tijd opnieuw in de 'luister modus' gaat.

En wat ik nog steeds wil doen is met ledjes een klok maken met 'echte wijzers'. Zoiets kan met een Oled schermpje, maar ik wilde het doen met ledjes.

Als kunstwerkje.

Maar om de lange en korte wijzer én eventueel de scondewijzer vanuit het midden te creëren en laten lopen, is nog niet zo eenvoudig (of je moet héél veel ledjes hebben met bijbehorende aansturing.

-

[Bericht gewijzigd door Bavelt op 22 augustus 2020 11:38:29 (100%)]

Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2020 11:32:00 schreef Bavelt:
Ik ben niet zo van speelgoed autootjes, maar omdat ik nu met die servo bezig ben geweest leek het me wel een idee om een robot wagentje te maken die reageert op stem ommmando's.

Dat is niet echt een autootje natuurlijk, daar kun je veel extra functies aan toevoegen.

Op 22 augustus 2020 11:37:32 schreef Bavelt:
En wat ik nog steeds wil doen is met ledjes een klok maken met 'echte wijzers'. Zoiets kan met een Oled schermpje, maar ik wilde het doen met ledjes.

Dat is ook leuk om te maken.

Maar om de lange en korte wijzer én eventueel de secondewijzer vanuit het midden te creëren en laten lopen, is nog niet zo eenvoudig (of je moet héél veel ledjes hebben met bijbehorende aansturing.

Als je per vijf minuten opdeelt in zes vakken en je neemt voor de kleine wijzer zes ledjes en voor de grote wijzer acht ledjes, dan kun je het redden met 84 ledjes.

Voor de seconden kun je dan bijv. één led in het midden zetten en laten knipperen.

Dan krijg je 64 verschillende posities, 65 met de seconden led erbij. Moet goed aan te sturen zijn met een controller en wat rand componenten.

Als je per vijf minuten opdeelt in zes vakken en je neemt voor de kleine wijzer zes ledjes en voor de grote wijzer acht ledjes, dan kun je het redden met 84 ledjes.

Hmm..

Ik krijg dat niet uitgetekend (bv op ruitjespapier). De secondeweijzer moet 'draaien' en zal ergens een knikje moeten krijgen om naar de volgende positie te wijzen.

Ik heb snel even een standaard gaatjesprint van 0,1" gepakt met 3mm ledjes,
Daar krijg ik het ook niet mee rond (letterlijk).

Propellor clock maken?... Hardware is simpel met weinig leds, maar de software is wel een uitdaging... ;)

https://3.imimg.com/data3/ET/VA/MY-6454725/propeller-clock-250x250.jpg

Had ik ook wel eens een keer aan gedacht.
Maar hardware simpel? Je moet natuurlijk wel een houdertje met motor, etc hebben waar het printje op ronddraait.
Is die voet van de klok op de foto een gekocht model?

Geen idee...
Er zijn nogal wat van dat soort projecten te vinden...

Klopt. Voor minder nog dan $2, in USB uitvoering..

Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2020 13:03:06 schreef Bavelt:
Ik krijg dat niet uitgetekend (bv op ruitjespapier). De secondeweijzer moet 'draaien' en zal ergens een knikje moeten krijgen om naar de volgende positie te wijzen.

De seconden kunnen in het midden als punt of aan de buitenkant van de klok.

Ik heb snel even een standaard gaatjesprint van 0,1" gepakt met 3mm ledjes,
Daar krijg ik het ook niet mee rond (letterlijk).

Daar zal je een print voor moeten tekenen met een pront ontwerp programma, op gaatjes board gaat dat niet lukken denk. Een nieuwe uitdaging dus. :)

Ik bedoel dus zoiets en dan tussen de wijzers "zoals ze nu staan" ook nog ledjes plaatsen voor de wijzers.

Dank voor het meedenken, Lambiek!

Een plaatje leeft altijd meer dan woorden.

Je kunt zien dat het geheel in principe uit 8 cirkels bestaat. Wanneer je voor elk segment (= 5 minuten) 5 ledjes pakt, dan heb je dus 60 leds voor iedere cirkel.

Hoe dichter je bij het middelpunt komt, des te dichter zitten de ledjes op elkaar. (tenzij je in de binnenste cirkels voor minder dan 5 ledjes kiest, maar dan krijg je een 'knik'in de wijzer).

Dat zou dan betekenen 8 * 60 = 480 ledjes.
Da's een boel.. ;(

Je krijgt dan zoiets (voor 1 kleur, met RGB wordt 't nog veeel complexer...):

Op 23 augustus 2020 12:23:11 schreef Arco:
Je krijgt dan zoiets (voor 1 kleur, met RGB wordt 't nog veeel complexer...):

[bijlage]

Tja, zoiets ja...
Maar om zoiets te maken... ;(