Electro motor

Hallo allemaal, ik ben nieuw en moet even mijn weg vinden. Hoop dat ik op de juiste plaats zit.
Ik heb een 220 volt motor welke de linker deel van mijn poort bediend, De aardlek springt er uit als de poort bedient word, Uit de tandwielen kast heb ik het motortje gehaald.
Er zitten 4 draden aan aarde blauw bruin en zwart Nu vraag ik me af hoe ik door bv de weerstand te meten ik er achter kan komen of de motor stuk is en hem opnieuw moet laten wikkelen .
Wil nu eerst de motor los van alle besturingen aansluiten op 220 volt en kijken wat er gebeurd.
Dan heb ik drie draden ik ga er van uit dat er een draad de nul is en de andere links Of recht
Om te zien welke de nul is blauw ? Zou de weerstand tussen twee draden gelijk moeten zijn dat zijn dat is dan Recht of links om ? En de overgebleven draad nul ? Hoop niet dat ik te veel onzin zeg kan iemand mij helpen ?

Dank alvast
[mod edit]email adres verwijdert

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 25 juli 2020 17:52:59 (2%)

Even een fotootje plaatsen van motor en eventueel tandwielkast.
Misschien dat dan iemand het erkent en eerder bij de hand heeft gehad.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Geen begin van een antwoord, behalve dat een foto van de motor en vooral van het typeplaatje onontbeerlijk is.

Maar laat me aanraden om uw mailadres weg te halen uit uw bericht, zo zet men de deur wagenwijd open voor alle mogelijke spam, phishing en inbraakpogingen. Zet het liever in uw profiel, daar is het beveiligd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wanneer de aardlek eruit gaat heb je hoogstwaarschijnlijk vocht in de motor of toevoerleiding. Niet geheel ondenkbaar bij een buiteninstallatie. Drogen in dat geval.

Op 25 juli 2020 10:17:49 schreef Jgroz:
Wil nu eerst de motor los van alle besturingen aansluiten op 220 volt en kijken wat er gebeurd.
Dan heb ik drie draden ik ga er van uit dat er een draad de nul is en de andere links Of recht

Dat is meestal niet zo. Je kunt om te beginnen eens meten tussen de draden en behuizing.

Op 25 juli 2020 10:45:31 schreef maus0611:
[...]

Dat is meestal niet zo. Je kunt om te beginnen eens meten tussen de draden en behuizing.

Bij een L-R motor zou dat wel kunnen. Zie bijgevoegd schema van een traplift.

Inmiddels de motor er uit gehaald
En loopt als een tierelier.
Ik had al gemeten tussen behuizing, geen kortsluiting
Had ook gemeten wat de weerstand was 105 tussen 2. en tussen de ander 195
Heb voor de zekerheid alle draden afgeknipt en vervangen
Ga zo weer aansluiten op de Instalatie voor ik de behuizing installeer in de grond
Zou nog de condensator kunnen zijn?

Ik plaats zo een foto

Komt zo nog een foto van de motor zelf

Je hebt een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat.
Weet je welke type er uitschakelt ?

Aardlekschakelaar duid op een isolatie fout in motor of bekabeling.

Aardlekautomaat kan duiden op een isolatie fout of een overstroom.

Op 25 juli 2020 13:15:02 schreef Jgroz:

Had ook gemeten wat de weerstand was 105 tussen 2. en tussen de ander 195

Ik had verwacht dat je bij zo'n 'poortmotor' gelijke wikkelingen had voor Open en Dicht.

Op 25 juli 2020 15:11:53 schreef herbert116:
[...]
Ik had verwacht dat je bij zo'n 'poortmotor' gelijke wikkelingen had voor Open en Dicht.

Weet niet hoe er is gemeten maar kan de buurt komen van de eerder geposte L+R motor, afzonderlijke wikkelingen ongeveer 100 Ohm.

Of het is een 1 fase motor met een hoofd en een hulp wikkeling.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Geduldig wacht ik op de gevraagde en beloofde foto's ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ivm met de regen duurt het even wat langer

Na het aansluiten bij het hek en de aarde aangesloten was er gelijk kortsluiting, maar nu was er een kortsluiting tussen het huis en een fase Alles weer uitklaar gehaald en zag dat ik wat stoms gedaan had een fase draad lag onder een klem welke de kogellager op zijn plaats houd. was dus een ander kortsluiting dan waar ik mee begon.
Heb de draden anders om gelegd nu weer in elkaar zetten als het regen over is weer bij het hek aansluiten

Hd 13 foto meterkast welke stop er uit gaat.

big_fat_mama foto type plaatje moeilijk te lezen op de motor zelf is geen type plaatje

Aardlekschakelaar dus.
Tip, neem de foto wat kleiner, niet iedereen hoeft te weten dat er een uitgebreide installatie inzit.
Waar zijn de afdekkappen van deze Hager kast ?

Blauwe en gele ader lijken beschadigd bij de invoer, of is dit vet ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dank. Zou het typenummer en/of serienummer niet te reconstrueren vallen? Dan kun je het www afzoeken. Het moet iets redelijk recents zijn want er is reeds sprake van 230V~.

Ook vraag ik me wel af waar die draden van de motor naartoe gaan. Ik zou denken dat er nog een schakelkastje is ook, waar o.a. de eindloopschakelaars op aangesloten zitten? Als er ergens een elco te vinden is (een grote cylindrische condensator) dan zal het een (pseudo)driefasenmotor zijn; er is dan allicht ook een relais (of zelfs twee) om de keuze te maken tussen "dichtgaan" en "opengaan". Zoniet, dan is het wellicht een draad voor "dicht" en een andere voor "open", zoals reeds vermeld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je hebt een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat.
Weet je welke type er uitschakelt ?

Aardlekschakelaar duid op een isolatie fout in motor of bekabeling.

Aardlekautomaat kan duiden op een isolatie fout of een overstroom.

Aardlekschakelaar of aardlekautomaat is een andere benaming voor dezelfde beveiliging.
Een aardlekschakelaar schakelt uit wanneer er een stroom (>30mA) loopt van het elektrische deel van het apparaat naar aarde.
Een installatie-automaat schakelt uit bij sluiting of wanneer de stroom groter is dan de waarde waarvoor automaat geschikt is.

Als de motor los gehaald loopt als een tierelier dan zal de aardsluiting gezocht moeten worden in bedrading of besturing rondom de motor.

Op 25 juli 2020 18:12:54 schreef Hajostrato:
[...]

Aardlekschakelaar of aardlekautomaat is een andere benaming voor dezelfde beveiliging.

????????????

ik zou bij het begin beginnen, en de kabels van de besturing van de poort naar de motoren loshalen, gaat de aardlek er dan niet meer uit, volgende, motor loshalen van de kabel tussen besturing en motor. dan aardlek er niet meer uit, motor stuk, aardlek er nog wel uit, kabel stuk. kabel voor kabel proberen, alvorens motoren los te gaan koppelen als je geen meter hebt, alles met 230V voeding vanuit die stuurkast kan de reden zijn...

heb een dergelijke motor een tijdje terug ook gezien, die zat in een bak modder, want deze constructie onder het maaiveld is waardeloos, gaat op den duur problemen geven, ofwel loopt de motor vol ofwel mechanica roest vast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

even weer van voren

eerst even dank voor jullie hulp ik ben niet zo goed in deze dingen.

1. ik heb de motorhuis uit elkaar de kabels van de motor doorgeknipt en vervangen
2. daarna de motor huis in elkaar gezet getest en het werkte.
3 motorhuis geïnstalleerd getest en alles werkte
4. toen wilde ik de kabels netjes weg werken en heb ze los gedraaid gemerkt
5 alles weer aangesloten en nu werkt er helemaal niets meer. :(

van uit de motor lopen de kabels naar een verdeel kastje vlak bij de motor en boven de grond
van uit deze verdeel kastje gaan de draden naar de besturing kast zie foto

nu ben ik bang dat de drie draden welke van de schakel kast komen en naar de motor gaan verkeerd zitten. foto schakelkast sluit ik bij

testman je hebt gelijk dat onder de grond nadelen heeft echter van die boven grondse cilinders vind ik verschrikkelijk.
mijn hek werkt inmiddels 11 jaar naar alle tevredenheid op paar kleinigheden na
ik heb wel gelijk naast de motorhuis een riool afvoer zodat het water gelijk weg kan.

Op 25 juli 2020 18:12:54 schreef Hajostrato:
[...]

Aardlekschakelaar of aardlekautomaat is een andere benaming voor dezelfde beveiliging.
Een aardlekschakelaar schakelt uit wanneer er een stroom (>30mA) loopt van het elektrische deel van het apparaat naar aarde.
Een installatie-automaat schakelt uit bij sluiting of wanneer de stroom groter is dan de waarde waarvoor automaat geschikt is.

Als de motor los gehaald loopt als een tierelier dan zal de aardsluiting gezocht moeten worden in bedrading of besturing rondom de motor.

Aardlekschakelaar schakelt inderdaad bij een aardfout.
Aardlekautomaat is een combinatie van aardlekschakelaar en automaat.
Zit dus wel degelijk verschil in.

HD 13

ben je nog antwoord verschuldigd

ja is vet maar inmiddels alle draden vervangen
afdekplaatjes weet ik niet dacht dat er alleen een glazen deur voor zit welke ik geopend heb om foto te maken, zal ze kleiner nemen

Goedemorgen heb nog van alles geprobeerd gisteren maar is niet gelukt.

Ik heb een schema gemaakt zal ik zo toevoegen

1. dit is hoe het in de schakelkast zit
2. dit zijn de draden van de motor hier heb ik de weerstand gemeten en er bij gezet

weet iemand nu hoe ik deze moet aansluiten?

Volgende proberen.
Blauwe draad van motor op klem 1
Bruine draad van motor op klem 2
Zwarte draad van motor op klem 3

Als draairichting verkeerd om is dan 2 en 3 verwisselen.
Kan je niet spieken bij de andere motor ?
Dan wel even opletten met draairichting zal tegenovergesteld zijn.

Moet je wel voor jezelf uitvogelen hoe de overgang is naar de 3 zwarte aders in de kabel.

Hd 13

Dank, ga gelijk proberen, als het werkt zou graag weten waarom bv. blauwe draad motor, op klem 1 en de andere draden zoals jij zegt. zodat ik de volgende keer weet waarom

Nee kan bij de andere motor niet spieken omdat het in een gegoten mof zit.

de kabels zijn allemaal genummerd als je bedoeld uitvogelen ?

Op 26 juli 2020 12:58:44 schreef Jgroz:
Hd 13

Dank, ga gelijk proberen, als het werkt zou graag weten waarom bv. blauwe draad motor, op klem 1 en de andere draden zoals jij zegt. zodat ik de volgende keer weet waarom

Nee kan bij de andere motor niet spieken omdat het in een gegoten mof zit.

de kabels zijn allemaal genummerd als je bedoeld uitvogelen ?

Bij de motor heb je Bruin Zwart Blauw en in "kast" heb je 3 zwarte aders met een nummer.
Weet jij welke gekleurde motordraad op welke genummerde zwarte ader zit ?

Schema van een eerde geposte L+R motor geld in dit geval.