Problemen Bocama/Lafayette

@buzzy: Je hebt in dit geval helemaal gelijk. Ik had het beter niet kunnen doen maar dat is achteraf. Alle 'deskundigen' maken je gek met uitgedroogde elco's en wat dies meer zij. "Deze moet je zo snel als mogelijk vervangen" is de tekst en ik heb me daar door laten meespelen ondanks dat ik dacht "het werkt toch goed?"....

Op 26 juli 2020 20:07:50 schreef SystemII:
@buzzy: Je hebt in dit geval helemaal gelijk. Ik had het beter niet kunnen doen maar dat is achteraf. Alle 'deskundigen' maken je gek met uitgedroogde elco's en wat dies meer zij. "Deze moet je zo snel als mogelijk vervangen" is de tekst en ik heb me daar door laten meespelen ondanks dat ik dacht "het werkt toch goed?"....

Doet me weer denken aan wat mijn bejaarde garagehouder in de jaren '70 zei. Wat niet aan slijtage onderhevig is en voor het leven is gesmeerd, haal dat niet onnodig uit elkaar. In een stoffige schuur krijg je het nooit meer zo clean in elkaar als in een schone fabrikageafdeling...
Dat heb ik altijd goed onthouden.
De naam van de man ben ik nooit vergeten, Hennekam van de gelijknamige garage, reed nog auto toen hij de leeftijd van 90 jaar reeds lang gepasseerd was, wist ook bijna feilloos op het gehoor te vertellen wat een motor mankeerde en allemaal zonder computers. Als tegenwoordig een monteur de testcomputer aansluit en die geeft geen storing aan, dan mankeert de auto niets, alleen die van mijn dochter wilde toch niet normaal rijden..........

Op 26 juli 2020 13:45:02 schreef SystemII:
Is het trouwens ook normaal wanneer ik twee van de 4 EL84 eruit haal (van elk kanaal 1) er een brom ontstaat? Want op twee speelt hij perfect alleen heeft hij duidelijk minder kracht.
Een mogelijkheid is dat een UGT naar de vaantjes is op één kant.

Het zijn balansversterkers. De afvlakking van de voeding hoeft daarvoor niet perfect te zijn, omdat de anodestromen in de uitgangstrafo in tegenfase zijn. Eventuele rimpel wordt daardoor teniet gedaan. Haal je een van de buizen weg, dan is die tegenfase er niet meer en kun je brom horen. Het feit dat je de uitgangstrafo daarvoor verdenkt getuigt er van dat je geen kennis van electronica hebt en zeker niet van de werking van een balansversterker. Het is een harde conclusie, maar het bespaart je wellicht een hoop geld voor het vervangen van een vermoedelijk in prima staat verkerende uitgangstransformator.

@SystemII mijn advies, neem contact op met @Hugo Welther , en laat 'm door hem herstellen. Zelf heb ik er geen tijd voor, er staat er een op de werkbank en nog een paar reparaties in de wacht.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 26 juli 2020 20:32:29 schreef buzzy:
[...]Het zijn balansversterkers. De afvlakking van de voeding hoeft daarvoor niet perfect te zijn, omdat de anodestromen in de uitgangstrafo in tegenfase zijn. Eventuele rimpel wordt daardoor teniet gedaan. Haal je een van de buizen weg, dan is die tegenfase er niet meer en kun je brom horen. Het feit dat je de uitgangstrafo daarvoor verdenkt getuigt er van dat je geen kennis van electronica hebt en zeker niet van de werking van een balansversterker. Het is een harde conclusie, maar het bespaart je wellicht een hoop geld voor het vervangen van een vermoedelijk in prima staat verkerende uitgangstransformator.

Erg jammer dat je zo lelijk doet. Ik heb wel degelijk verstand van elektronica maar niet zo erg van buizenversterkers. Zoiets kan toch? Ik heb de onderdelen allemaal preventief vervangen om dat hele volksstammen het over uitgedroogde draden, condensators en elco's hebben.
Weerstanden met haarscheurtjes in de dopjes heb ik zelf gezien en nog wordt dat ontkent, zoiets kan helemaal niet...!?! Ook buisvoetjes vervangen en geloof me dat heb ik zeer en zeer secuur gedaan (veel foto's gemaakt en per kanaal gedaan zodat je kunt zien hoe het zat).
Wellicht loopt de bedrading niet zoals het moet en oscilleert hij daarom...wie zal het zeggen. Als de halve wereld tegen jou zegt dat je oude condensators moet vervangen wie ben ik dan om te zeggen "ik weet het allemaal beter"? Nu zie ik (alleen op dit forum) dat wanneer iets goed is je het lekker in elkaar moet laten en nogmaals dat lees ik alleen hier. Wat is dan waarheid voor mij...snap je wat ik bedoel?
Zo'n bak werkt met hoge spanningen en ik neem geen enkel risico...lijkt me heel logisch.
Over de UGT is mij door diverse (op een Facebook groep) gezegd dat ze vrezen daarvoor. Die zullen er dan ook wel geen verstand van hebben denk ik. Ik had op hulp gehoopt hier en niet op een min of meer belediging dat ik geen verstand van elektronica heb...ontzettend jammer dit.

Ik ga ermee naar iemand toe als ik de bedrading opnieuw gedaan heb en het nog niet verbeterd zou zijn.

Op 26 juli 2020 21:07:09 schreef Roland van Leusden:
@SystemII mijn advies, neem contact op met @Hugo Welther , en laat 'm door hem herstellen. Zelf heb ik er geen tijd voor, er staat er een op de werkbank en nog een paar reparaties in de wacht.

Dank je voor je advies maar vlakbij m'n werk zit een bedrijfje die ruim 40 jaar bestaan en alleen maar buizenversterkers verkopen en bouwen. Daar heb ik veel vertrouwen in...ik heb er immers ook m'n onderdelen gehaald.

Wat is dan waarheid voor mij...snap je wat ik bedoel?

Luisteren naar mensen die hands-on ervaring hebben en dat kunnen aantonen.

Ik heb zeker al 30 van die LA224's gerestaureerd maar van uiteenvallende bedrading heb ik nog nooit gehoord laat staan gezien ook geen kaduke weerstanden. @Hugo Welther

Zelf heb ik weinig op met Facebook en allerlei "High End Hifi" forums en winkels met vage modificaties en componenten die je rechtstreeks naar het audio nirvana zouden leiden...

Dank je voor je advies maar vlakbij m'n werk zit een bedrijfje die ruim 40 jaar bestaan en alleen maar buizenversterkers verkopen en bouwen.

Lijkt me verstandig om daar eens langs te gaan idd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 27 juli 2020 14:13:46 schreef SystemII:
[...]

Op 27 juli 2020 14:05:38 schreef Roland van Leusden:
[...]

Luisteren naar mensen die hands-on ervaring hebben en dat kunnen aantonen.

--Dat beweren de anderen ook te hebben

[...]

Zelf heb ik weinig op met Facebook en allerlei "High End Hifi" forums en winkels met vage modificaties en componenten die je rechtstreeks naar het audio nirvana zouden leiden...

--2 x EL84 is geen High-End en dit is een forum waar heel erg veel gerepareerd wordt en er mensen zitten die verstand van zaken beweren te hebben...toch staan de adviezen haaks op elkaar...hoe kan dat dan?

In elk geval ben ik er klaar mee en ga nadat ik de bedrading vernieuwd heb naar deze gasten toe. Als die het niet voor elkaar krijgen dan lukt het niemand, ken ze al een tijdje namelijk.

Audiofiele High-End nonsens Deel 1, Deel 2 en Deel 3 ...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 27 juli 2020 14:21:46 schreef Roland van Leusden:
Audiofiele High-End nonsens Deel 1, Deel 2 en Deel 3 ...

Ja dat soort onderwerpen kan ik me kostelijk mee vermaken, biertje, zak chips en genieten maar.

maartenbakker

Golden Member

Op 27 juli 2020 13:45:02 schreef SystemII:
[...]
Ik had op hulp gehoopt hier en niet op een min of meer belediging dat ik geen verstand van elektronica heb...ontzettend jammer dit.

Ik ga ermee naar iemand toe als ik de bedrading opnieuw gedaan heb en het nog niet verbeterd zou zijn.

Je hebt op zijn minst wel een hoop suggesties gekregen van in welke hoek je het kunt zoeken. Foto's van je werk kunnen zeker helpen, die heb ik helaas nog niet gezien. Foutzoeken op afstand is best wel lastig, dus dan moet er ook soort van vastgesteld worden hoe je elkaar het best begrijpt en er moet simpelweg zoveel mogelijk informatie zijn, zelfs die je niet direct relevant zou vinden.

Overigens denk ik niet dat de reactie van buzzy beledigend bedoeld was, hooguit kort door de bocht. Ik heb ook relatief weinig praktijkervaring met buizenversterkers maar het voordeel dat ik al bekend sta als iemand die de basis van de electronica onder controle heeft dus kreeg ik deze keer geen "weet je wel wat je doet" reacties toen ik elders een topic startte (toevallig over het opruimen van andermans restauratiefouten met dubieuze en simpelweg verkeerde onderdelen van een opzich bekende leverancier maar waarschijnlijk gewerkt met het schema van een ander model - vandaar dat ook ik sceptisch ben over de gebruikte onderdelen en nogmaals een fout zit in een heel klein hoekje ik controleer mijn eigen werk precies even kritisch als andermans werk), maar ook zulke reacties horen er gewoon bij. Je kunt je er maar beter niet door in je kruis getast voelen dan schiet het veel harder op. Er zijn op zijn minst nog twee andere relevante fora waarje het ook kunt proberen als je toch zelf wat wilt doen maar het hier zat bent: www.nfor.nl en www.buizenradioclub.nl op die laatstgenoemde is dit type Bocama op zijn minst al eens eerder langsgekomen want Google kwam met een schema dat daar stond.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Nu zijn buizen bakjes ook niet echt zwarte magie, maar een paar gedragingen moet je wel (her)kennen.

Een balans trap met maar een enkel buisje er in gaat het om verschillende redenen niet worden.
Je hebt twee gelijke eindtrappen, daar moet je het een en ander over en weer kunnen meten.

Ik zou zelf beginnen met alles voor de volume pot er uit te trekken (de buizen) en me concentreren op wat daar achter gebeurt. Dan heb je maar 1 versterker trapje en een fase-draaier om je zorgen over te maken.
Vergelijk de spanningen over de kathode weerstanden en doe een dubbel check dat je vervangen onderdelen van juiste waarde en polariteit zijn.
De trafo's kun je ohms meten, als je van anode naar anode van de eindbuizen meet dan zou je ongeveer de zelfde waarde moeten vinden, grote verschillen zijn daar eng.

Alles wat een beetje op elco lijkt in die dingen begint zo langzaam wel tegen onbetrouwbaar aan te gaan, als ik het apparaat toch open had bleef er geen originele electrolyt zitten.

Buizen zelf zijn redelijk robuust, maar het kan er toch dat er eentje lucht getrokken heeft en inwendige overslag veroorzaakt. Ik neem aan dat je de buizen tussen links en rechts al eens gewisseld hebt?

Op 27 juli 2020 13:45:02 schreef SystemII:
[...]

Over de UGT is mij door diverse (op een Facebook groep) gezegd dat ze vrezen daarvoor. Die zullen er dan ook wel geen verstand van hebben denk ik. Ik had op hulp gehoopt hier en niet op een min of meer belediging dat ik geen verstand van elektronica heb...ontzettend jammer dit.

Ik ga ermee naar iemand toe als ik de bedrading opnieuw gedaan heb en het nog niet verbeterd zou zijn.

Je wil gewoon niet weten wat ervoor baarlijke nonsens op fora geplaatst worden. Op dit forum is dat niet anders.....
Helaas kan ik daar niets aan veranderen. Ik kan er wel wat van zeggen, met alle risico's van dien.
Verder ben ik nog steeds van mening, dat je weinig kaas hebt gegeten van elektronica (met buizen).
Je kunt nu de bedrading wel weer opnieuw leggen, maar als je niet weet wat niet en wel elektronisch toelaatbaar is, kun je het misschien nog wel een keer losmaken en vernieuwen. Ik hoop dat meneer iemand wel weet hoe het zit.

Eigenlijk begrijp ik niet waarom je een beetje boos bent op mij. Je verbouwt een toestel, dat daarna niet goed werkt. Je vraagt wat er aan de hand kan zijn.
Het blijkt dat je een actie hebt uitgevoerd, die door veel "deskundigen" als verplicht wordt beschouwd, ook al functioneert het toestel prima.
Omdat ik en anderen niet allemaal een glazen bol hebben, kunnen we hoogstens bedenken wat er allemaal fout kan of is gegaan. Je begint stukjes schakeling los te maken, buizen te trekken en laat je adviseren de uitgangstrafo te vervangen (alweer door "deskundigen"maar dan op facebook.)
Waarschijnlijk ben je van mening als je veel of alles vervangt dat een apparaat gerepareerd is en weer goed werkt. Voor de zoveelste maal blijkt weer dat dat meestal niet waar is. Daaruit trek ik dan voorzichtig de conclusie dat je van elektronica weinig verstand heb. Dat pak je niet op, maar dan wordt je boos. Een beetje zelfvertrouwen is best goed, maar je kunt het ook overschatten. Wellicht is het een leer voor de volgende keer om wat theorie op te doen uit elektronicaboeken in plaats van facebook. Met kennis van zaken moet het mogelijk zijn om van deze redelijk eenvoudige versterker weer wat goeds te maken.
Studie kost tijd, maar uiteindelijk levert het wel een beter resultaat op.

maartenbakker

Golden Member

Er is altijd een punt in de kennis dat je denkt "ik kom er wel". Als je dan een klein beetje bijleert zie je opeens hoeveel je nog niet weet.

Het is de kunst om zonder te grote brokken te maken (of juist als gevolg van het maken van brokken) voorbij dat omslagpunt te komen. Als je dat kunt of het gaat bij gebrek aan inwendige weerstand gewoon vanzelf, dan krijg je iets onder de knie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 juli 2020 20:50:40 schreef buzzy:
[...][knip]Je wil gewoon niet weten wat ervoor baarlijke nonsens op fora geplaatst worden. Op dit forum is dat niet anders.....
Helaas kan ik daar niets aan veranderen. Ik kan er wel wat van zeggen, met alle risico's van dien.
Verder ben ik nog steeds van mening, dat je weinig kaas hebt gegeten van elektronica (met buizen).
Je kunt nu de bedrading wel weer opnieuw leggen, maar als je niet weet wat niet en wel elektronisch toelaatbaar is, kun je het misschien nog wel een keer losmaken en vernieuwen. [/knip]

Ik heb toch ondanks dat ik er geen verstand van heb vandaag alle bedrading vernieuwd, dus alles eruit gehaald en opnieuw bekabeld. En wat denk je alles weer goed aan de praat gekregen en hij werkt weer als vanouds.

Ik ben niet zozeer boos op je maar die houding van "je klooit maar een eind weg/je bent een amateur die maar wat doet" hou ik niet zo van. Ik zit m'n leven lang (ben nu 63 jaar) al in de techniek van versterkers tot aan zenders (legaal) tot aan dit dus.

Nu wil je toch graag weten wat er mis was....ik had hiervoor de bedrading zo kort als mogelijk gemaakt zodat e.e.a. overzichtelijker werd, compleet met tyraps...daardoor lag eigenlijk alles door elkaar wat bekabeling betreft en daardoor ging de boel oscilleren...nu alles ruimer gemaakt en zo gegroepeerd dat hoogspanning bij hoogspanning ligt enz. In de transistorwereld komt dit eigenlijk niet echt voor vandaar dat ik het niet wist, anders had ik het nooit gedaan en niemand maar dan ook niemand heeft mij verteld dat dit ook niet kan, of geen enkel forum. Ik gaf al toe dat ik van buizenversterkers minder sappie heb dan van de rest.
Maar dit gaat me nooit meer gebeuren en heb ik dus weer wat bijgeleerd...

Oh ja, de UGT's zijn niet vervangen hoor...voordat ik dat zou doen moet ik 100% zeker weten dat ze stuk zouden zijn....

Op 27 juli 2020 21:44:50 schreef maartenbakker:
Er is altijd een punt in de kennis dat je denkt "ik kom er wel". Als je dan een klein beetje bijleert zie je opeens hoeveel je nog niet weet.

Het is de kunst om zonder te grote brokken te maken (of juist als gevolg van het maken van brokken) voorbij dat omslagpunt te komen. Als je dat kunt of het gaat bij gebrek aan inwendige weerstand gewoon vanzelf, dan krijg je iets onder de knie.

Dat is het Maarten, ik sta 100% open om nog steeds te leren maar als ik voor amateur uitgemaakt wordt, ben ik niet zo blij. Het is gewoon een feit dat velen maar wat roepen en dat is zo verdraaide tegenstrijdig dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En daar leer je helemaal niks van.

Op 27 juli 2020 20:46:25 schreef Sine:
Nu zijn buizen bakjes ook niet echt zwarte magie, maar een paar gedragingen moet je wel (her)kennen.

Een balans trap met maar een enkel buisje er in gaat het om verschillende redenen niet worden.
Je hebt twee gelijke eindtrappen, daar moet je het een en ander over en weer kunnen meten.

Ik zou zelf beginnen met alles voor de volume pot er uit te trekken (de buizen) en me concentreren op wat daar achter gebeurt. Dan heb je maar 1 versterker trapje en een fase-draaier om je zorgen over te maken.
Vergelijk de spanningen over de kathode weerstanden en doe een dubbel check dat je vervangen onderdelen van juiste waarde en polariteit zijn.
De trafo's kun je ohms meten, als je van anode naar anode van de eindbuizen meet dan zou je ongeveer de zelfde waarde moeten vinden, grote verschillen zijn daar eng.

Alles wat een beetje op elco lijkt in die dingen begint zo langzaam wel tegen onbetrouwbaar aan te gaan, als ik het apparaat toch open had bleef er geen originele electrolyt zitten.

Buizen zelf zijn redelijk robuust, maar het kan er toch dat er eentje lucht getrokken heeft en inwendige overslag veroorzaakt. Ik neem aan dat je de buizen tussen links en rechts al eens gewisseld hebt?

@Systemll
1. Plaats foto's.
2. probeer wat Sine heel terecht heeft gezegt en ik hierboven nogmaals gequote heb.
3. Reageer niet boos op mensen die je kritiek geven, negeer ze desnoods. Reageer vooral op mensen die constructief meedenken. Er zijn meerdere constructieve reacties geweest, maar je hebt er nog niet veel mee gedaan.
4. Welk gereedschap heb je tot je beschikking? Multimeter? Of ook een oscilloscoop?

Ik heb een vermoeden dat het oscillaties zouden kunnen zijn, maar misschien zit er ook gewoon een draadje niet goed. Als er op of na de fasedraaier iets niet goed vast zit krijg je dit soort problemen. Vooral wat Sine zegt over het loshalen van alles tot aan de fasedraaier is een belangrijke tip!

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@Sine: Je hebt gelijk, ik moet me niet gek laten maken. Maar voordat ik hulp vraag ben ik zelf al tijden aan het meten geweest, heb ik al 50 keer gechecked of ik alles goed heb, heb ik alles nagelopen wat ik veranderd/aangepast heb.
Het bleek inderdaad oscilleren te zijn wat er gebeurde. Hij werkt weer als een trein en het klinkt weer zoals ik wil. Perfect dus.

bprosman

Golden Member

maar als ik voor amateur uitgemaakt wordt, ben ik niet zo blij.

Ach, het is maar wat welke associatie je hebt bij het woord "Amateur", voor mij is het "niet je boterham er mee verdienen" en dat zijn er velen hier.

Ben er ook ooit eens aan begonnen, dan wel de NS-12, volgens mij is dat bijna het zelfde bakkie.
Die was destijds ook kapot gerepareerd (zaten zelfs verkeerde buizen in)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/58039#highlight=bocama

Doet me er aan herinneren dat ding weer eens echt af te maken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 28 juli 2020 17:30:21 schreef SystemII:
Het bleek inderdaad oscilleren te zijn wat er gebeurde. Hij werkt weer als een trein en het klinkt weer zoals ik wil. Perfect dus.

Kijk, Mooi dat het weer werkt.

Wat was er mis? eindtrafo anodes verwisseld of iets in die richting?

Op 28 juli 2020 17:30:26 schreef bprosman:
[...]

Ben er ook ooit eens aan begonnen, dan wel de NS-12, volgens mij is dat bijna het zelfde bakkie.

Dat is wel een heel ander ding, dat is een SE doosje met een veel simpeler voortrapje.

Shiptronic

Overleden

Volgens mij is het bedraden van een buizen amp ook VooDoo, iets met twisten en zo :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

DC voor de gloeispanning gebruiken,dan hoeft dat niet.

Op 28 juli 2020 18:35:57 schreef Sine:
[...]

Kijk, Mooi dat het weer werkt.

Wat was er mis? eindtrafo anodes verwisseld of iets in die richting?

[...]
Dat is wel een heel ander ding, dat is een SE doosje met een veel simpeler voortrapje.

Ben ik ok wel benieuwd naar. Ik heb gevraagd of de tegenkoppeling weer correct was aangesloten.
Kwestie van wachten op het antwoord van TS

Op 28 juli 2020 18:48:11 schreef Shiptronic:
Volgens mij is het bedraden van een buizen amp ook VooDoo, iets met twisten en zo :)

Rond een enkele draad ontstaat een magneetveld. Door de draden te twisten wordt dat opgeheven.
Dat is ook een van de reden, dat in een elektriciteitsinstallatie de heengaande en retourdraad van een verbruiker in dezelfde buis moeten zitten. In de tijd van de metalen installatiebuizen kon dat gaan brommen (rammelen). Bovendien is het overzichtelijker.

Op 28 juli 2020 19:17:21 schreef Hubie:
DC voor de gloeispanning gebruiken,dan hoeft dat niet.

Zeker bij buizen in een stuurversterker is dat vaak gunstiger met betrekking tot brom. Het vergt wel een speciale gloeidraadwinding op de trafo.