condensator ( leeg )

dus als ik het goed heb is eigenlijk een gewone condensator een een bedrijfs het zelfde

Nee, er zijn constructieve verschillen. Net zoiets als het verschil tussen een startaccu en huishoudaccu.

Ze kunnen beide in principe hetzelfde. De capaciteit is bij beide gewoon de capaciteit. Net als de maximale spanning. Het zijn ook de getallen die meestal bij elke condensator gegeven worden. Maar hoe gedraagt een condensator zich bij piekstromen of juist hele grote continu stromen? En het lijkt me nu ook niet echt een handig ding om te gebruiken in de local oscillator van een kortegolfradio.

Alles is te vinden in de datasheets uiteraard. Helaas zijn die niet voor iedereen leesbaar en daarom geven ze die dingen een duidelijke naam zoals bijvoorbeeld startcondensator of plaatcondensator en ratelcondensator is ook een leuke naam.

P.S. Wegsmijten die oude bende. En wel naar het chemisch afval. Die vloeistof is eigenlijk heel erg giftig. Zorg dat je het absoluut niet op je huid (of erger) krijgt. Als het in het milieu terecht komt is dat werkelijk een drama. Dit soort zooi is niet voor niets al jaren verboden. Waarschijnlijk ligt helaas de hele volgermeerpolder er nog vol mee.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 27 juli 2020 21:37:46 (17%)

Er wordt hier verondersteld dat het om PCB olie gaat. Dat zou goed kunnen, maar waar zie je dat dan aan?

maartenbakker

Golden Member

PCB's waren duurder dan minerale olie, dus dat maakt dat de kans zeker geen 100% is. Als ik ga zoeken, kom ik het jaar 1977 tegen als moment dat het gebruik grotendeels is afgeschaft. Als de condensator nieuwer is, kun je redelijk veilig gokken dat er geen PCB's inzitten.

De condensatoren uit de startpost zijn gezien de opdruk ouder dan ongeveer 1965 (oude stijl codenummer van Philips). Dat maakt de kans op PCB's groter.

Een andere vraag in geval van Philips, is of ze zelf ooit PCB's gemaakt hebben. Als ze ze moesten inkopen deden ze dat liever alleen in de gevallen dat het echt nodig was.

De grote Bosch is van 1980 en kennelijk ook heel rijk gevuld met olie (zou een dure grap zijn in geval an PCB's). De oliehoeveelheid en het jaar 1980, maakt de kans op PCB's in mijn ogen klein.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 28 juli 2020 00:49:46 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 juli 2020 00:48:18 schreef maartenbakker:

De grote Bosch is van 1980 en kennelijk ook heel rijk gevuld met olie (zou een dure grap zijn in geval an PCB's). De oliehoeveelheid en het jaar 1980, maakt de kans op PCB's in mijn ogen klein

wat voor olie zit er dan in de grote van Bosch ?
zie hier het potje met de olie uit een kapotte wat ik bewaard heb
er zat meer in dan het potje maar dat is tijdens het overgieten mis gegaan
als ik een gok doe zou de totaal inhout ongeveer minsten 5/600ml zijn

Op 28 juli 2020 00:48:18 schreef maartenbakker:

Een andere vraag in geval van Philips, is of ze zelf ooit PCB's gemaakt hebben. Als ze ze moesten inkopen deden ze dat liever alleen in de gevallen dat het echt nodig was.

Philips was niet heiliger dan de anderen :-) en heeft dus PCB's en afgeleiden gebruikt. er is Ooit een ersntig ongeluk gebeurd in een Philips fabriek met PCB's (eind jaren 50). Daarna bleef de fabriek 20 jaar leeg. Dan volgde afbraak, maar de afbraakploeg wist niet wat er ooit gebeurd was. enkele jaren later waren die mannen allemaal het hoekje om..

pa3gws

Golden Member

Is het ongeacht wat voor olie het is niet verstandiger om het verantwoord af te voeren?
In ieder geval kan het veiliger zijn voor @TS.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Het is natuurlijk altijd het veiligst om het af te voeren alsof er PCB's inzitten, en als er geen PCB's inzitten misschien wel andere schadelijke stoffen.

Puur wat de PCB's betretf: die waren al 3 jaar schaars, hoewel er opzich oude voorraden gebruikt kunnen zijn of extra geld uitgegeven. De beste manier zal wel zijn met een labtest en dat zal wel duur zijn... Ik durf het bijna niet te zeggen maar er zullen vast ook wel amateurlabmethodes zijn die ergens op het internet te vinden zijn.

Ik zou me opzich meer zorgen maken om het leksel van de oude Philips als je moet kiezen.

@kris: natuurlijk is Philips niet heiliger dan anderen, maar je weet toch hoe ze de getrokken gloeidraad hebben uitgevonden ooit? Twee financial controllers trokken aan een stuiver en geen van beiden liet los. Als ze zelf PCB's maakten is de kans wel groter dat ze die ook gebruikten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een eenvoudig testje op dichtheid kan je zo doen.

Gewone olie drijft op water. PCB is volgens wikipedia altijd zwaarder dan water: The density varies from 1.182 to 1.566 g/cm3. Water (1g/cm3) zal dus op PCB blijven drijven.

Neem een theelepel die je weg kan gooien. Gooi een theelepel water in het bakje olie, en probeer het er doorheen te roeren.

Blijft het water op de 'olie' liggen, en komt het weer bovendrijven als je het er doorheen probeert te roeren, dan is het in ieder geval géén gewone olie.
Het dichtheidsverschil is niet zó groot. Niet agressief roeren, en de boel even een uur laten staan voordat je oordeelt. Geef de waterdruppeltjes de tijd om te stijgen/zakken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Intussen weergevonden.. niet in de jaren 50, maar 60; het was de Philips-Duphar fabriek waar in 1963 een reactor uit elkaar knalde met alle gevolgen vandien. Blijkbaar was in 2005 het slib in het Noorzeekanaal er nog steeds door vervuild. Miischien intussen al "opgekuist"

https://www.researchgate.net/publication/40119398_Inventarisatie_en_ev…

maartenbakker

Golden Member

@ledlover: is het niet handiger om een theelepel olie in een bakje water te mikken en te kijken wat er gebeurt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 juli 2020 13:26:06 schreef maartenbakker:
@ledlover: is het niet handiger om een theelepel olie in een bakje water te mikken en te kijken wat er gebeurt?

zo heb ik het ook maar gedaan er zit een geur aan de olie wat ik niet met iets kan vergelijken

maar de olie drijft en is niet naar de bodem te krijgen
glas water met een beetje olie

benleentje

Golden Member

Normaal drijft olie ook op water. Een olie water afscheider van onze compressor werkt ook op dat principe. Het schone water zakt naar de bodem gaat dan door een filter en verdwijnt dan in het riool.
De olie gaat via een overloop kanaal naar een jerrycan en als die vol is gaat de olie naar chemisch verwerking depot.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja dat weet ik maar er is eerder gemeld dat PCB zwaarder is dan water en dus naar de boden zakt dus de olie die ik heb kan dan zover ik weet geen PCB zijn

maar wat dan wel?

Sine

Moderator

Op 28 juli 2020 13:26:06 schreef maartenbakker:
@ledlover: is het niet handiger om een theelepel olie in een bakje water te mikken en te kijken wat er gebeurt?

Is het niet handiger de hele handel als chemisch afval in te leveren?

Op 28 juli 2020 15:27:54 schreef Sine:
[...]
Is het niet handiger de hele handel als chemisch afval in te leveren?

niet als ik niet weet wat het is blijkbaar is het geen PCB straks gooi ik het weg en blijkt het een ander ( onschuldige ) olie te zijn wat niet meer te koop is maar wel mogelijk nog bruikbaar is

Sine

Moderator

Mogelijk bruikbare maar onbekende en wellicht niet meer leverbare olie.

Hoe ga je er dan achter komen wat het WEL voor een olie is? Want dat zul je dan toch minimaal moeten weten als het ergens voor wilt gebruiken.

En waarvoor zou je het willen toepassen?

Lambiek

Special Member

Op 28 juli 2020 15:59:29 schreef modeltreiner:
.....straks gooi ik het weg en blijkt het een ander ( onschuldige ) olie te zijn wat niet meer te koop is maar wel mogelijk nog bruikbaar is

Gewoon weggooien die troep zeker. Beter dat dan over een paar jaar zeggen, had ik maar geluisterd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 juli 2020 15:59:29 schreef modeltreiner:
niet als ik niet weet wat het is blijkbaar is het geen PCB straks gooi ik het weg en blijkt het een ander ( onschuldige ) olie te zijn wat niet meer te koop is maar wel mogelijk nog bruikbaar is

Ja, maar goed, stel dat die olie nog bruikbaar is. Hoe wil je die dan weer goed in je condensator krijgen? Er is al (herhaaldelijk) gemeld dat er al vocht in de papierlagen is gekomen: das einde condensator en krijg je alleen met heel veel moeite weer goed.

Punt 2: het zou mij niets verbazen als dergelijke condensatoren onder vacüum gevuld worden, zodat er geen luchtbellen tussen de lagen ingesloten raken. Hoe wil je dat gaan doen?

En dan punt 3: je condensator weer betrouwbaar verzegelen. Had je al bedacht hoe je dat wil gaan doen?

Kap er gewoon mee, voer die olie af zoals het hoort en de condensators idem.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

straks gooi ik het weg en blijkt het een ander ( onschuldige ) olie te zijn

Volgens mij is er geen onschuldige olie. Zelfs olijfolie niet.

maartenbakker

Golden Member

Klopt. Je kunt in theorie olijfolie als een noodoplossing gebruiken in plaats van zurige contactspray (Kontakt 60 en consorten). In beide zit het werkzame bestanddeel oliezuur.

Toch gebruik ik olijfolie wel om in te bakken maar contactspray niet. En gangwisselbakolie gebruik ik dan weer om te smeren, niet om gangwissels in te bakken. Big Clive bevestigde laatst echter dat babyolie wel uit verse baby's geperst wordt ;)

Op 28 juli 2020 15:27:54 schreef Sine:
[...]
Is het niet handiger de hele handel als chemisch afval in te leveren?

Ik geloof dat ik ook schreef dat je daar voor de zekerheid sowieso van uit moet gaan. Het is eigenlijk meerom te weten of je zelf veilig bent geweest.

@Modeltreiner: olie bewaren omdat het zeldzaam kan zijn lijkt me vrij onnuttig. Er trekt vocht in en het kan aan de lucht beginnen te oxideren. De kwaliteit is na een tijd staan toch nooit meer als nieuw. Je zult na een paar jaar staan mogelijk zien dat de fles deels vacuum is getrokken. De zuurstof en het vocht uit de lucht in de fles, zit dan in de olie.

En om te weten wat je bewaart en waarom, zou je alsnog en chemische analyse moeten laten doen. Dat kost meer dan een vers blikje olie, voor zover leverbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

volgens mij snap niet iedereen het ik weet inmidels wel dat je ze niet kan vullen. en ik weet ook dat het een zeer grote kans is dat het geen pcb is.

maar zoals eerder gevraagd wat is het dan wel?? zoveel olie soorten zullen er toch niet zijn in elco,s en condensators

ik ga niks doen waar ik niet zeker van ben maar ben bijna zeker dat je er meer mee kan zie weet is het ik noem maar wat wel een koelolie wat in transformators zit wat ook word gebruikt bij kleine hv trafo,s en printplaten als een soort van isolatie olie

Sine

Moderator

Hoeveel olie gekoelde transformatoren heb je thuis staan?

En welke olie gaat daar dan in?

En welke olie heb je precies in dat potje?

Ik ben zelf op het randje van hoarder, maar sommige dingen hoef ik niet heel lang over na te denken.