Heb ik nu een 1 of 3 fasen aansluiting? Mag je per fase een groepenkast hebben?

Ik wil kijken wat de kosten zijn om naar koken o.b.v. inductie over te stappen.

Vooraan in de keten, kom ik bij Liander uit. Zie bijgaande

Ik zie diverse draden uit de grijze kabel komen (zelfs niet 2 of 4, maar nog meer, niet helemaal goed te zien) en zie ruimte voor 3 hoofdzekeringen, dus ik zou denken dat ik een 3 fasen aansluiting heb, maar Liander geeft aan dat ik 1 x 25A heb...

Misschien moet er dan wat in de straat gebeuren of zo om de draden die in mijn meterkast uitkomen aan te sluiten, maar ik zou denken: hoofdzekering erin, draden er uit, naar de slimme meter en dan de rest. Als dit al in orde is, scheelt me dat EUR 347,51. Het vastrecht zijn dezelfde kosten als bij 1 fase.

Kan ik vervolgens de huidige groepenkast gewoon in tact laten en er een 2e groepenkast voor die 2e fase naast zetten, of moet ik een speciale groepenkast voor 3 fasen kopen en de boel van de huidige groepenkast overzetten?

Ik weet hier vrij weinig van, dus ik hoop dat bovenstaande duidelijk is...

Die slimme meter moet vervangen worden door een 3 fasen variant. Verder is het idd 2 hoofdzekeringen erbij plaatsen en de verdeling van de groepen over de fasen aanpassen, dat laatste doet Liander niet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mvdk

Golden Member

En even uitzoeken of die hoofdschakelaar een 4 polige is.
Sommige monteurs willen de nieuwe draden wel aansluiten op de hoofdschakelaar, (als dat dan al een vierpolige is) maar de meesten doen dat niet. Verstandigste is om de extra draden, met juiste kwadratuur, alvast zelf, of door een installateur aan te (laten) sluiten.

Edit:
Wat ook nog te overwegen is, de patroon die er nu zit, te laten vervangen door een 35Amp, en een enkelfase kookgroep te plaatsen. Je hebt dan ongeveer 8kW beschikbaar.
Is de beoogde kookplaat geschikt voor aansluiting op een nederlandse eenfase kookgroep?

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 27 juli 2020 12:52:51 (29%)

3 fases komen binnen (zoals in elke Nederlandse woning),echter..maar een hoofd zekering,dus maar een fase.

3 fases is leuk,enkel als je daar het werk voor hebt.
zo niet,niet over nadenken.

[Bericht gewijzigd door Akino op maandag 27 juli 2020 12:57:43 (49%)

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Als je geen al te bijzondere apparaten in huis hebt zou ik alleen de 25A hoofdzekering laten vervangen door 35A.
Ik heb zelf ook een 1-fase aansluiting met 35A en kook ruim een jaar op inductie. Geen enkele noodzaak om naar 3 fasen te gaan.

Is die zekering trouwens wel 25A? Dat zou je door de doorzichtige kap kunnen zien.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op maandag 27 juli 2020 13:18:32 (15%)

Ik denk dat die slimme meter al een 3 fasen variant is, want hij geeft ergens iets aan van "Aanwezige fase: L1". Slimme meter is een Landis+Gyr E360 SMR 5.0.

Maar met de zekeringen erin, heb ik dus toch 3 fasen ondanks dat Liander iets anders zegt? En je hebt geen 3 fasen groepenkast nodig, je kan gewoon op die 2e fase een (bijv. 2e hands) hoofdschakelaar en vervolgens groepenkast zetten (lijkt mij de goedkoopste oplossing v.w.b. materiaal en arbeidsloon)?

Op 27 juli 2020 12:47:58 schreef mvdk:
En even uitzoeken of die hoofdschakelaar een 4 polige is.
Sommige monteurs willen de nieuwe draden wel aansluiten op de hoofdschakelaar, (als dat dan al een vierpolige is) maar de meesten doen dat niet. Verstandigste is om de extra draden, met juiste kwadratuur, alvast zelf, of door een installateur aan te (laten) sluiten.

Edit:
Wat ook nog te overwegen is, de patroon die er nu zit, te laten vervangen door een 35Amp, en een enkelfase kookgroep te plaatsen. Je hebt dan ongeveer 8kW beschikbaar.
Is de beoogde kookplaat geschikt voor aansluiting op een nederlandse eenfase kookgroep?

Ik heb nog geen keuze gemaakt voor een inductiekookplaat, maar het merendeel lijkt 2 fasen en ca. 7,4kWh te zijn. Ik zou me ook niet willen beperken in mijn keuze door voor een speciale oplossing te gaan.

Ik heb altijd een hoofdschakelaar voor alle fasen tegelijk nodig, ik kan niet per fase een hoofdschakelaar hebben met daarachter de groepen (als dat idd. niet kan, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen, dan heb je het feitelijk ook niet meer over een HOOFDschakelaar, maar een faseschakelaar of zoiets...).

mvdk

Golden Member

Een wilde schatting: ongeveer 80 percent van de elektrisch kokers doen dat met een éénfase aansluiting met een éénfase kookgroep. Daar is niks speciaals aan.
Gewoon even aankijken. Je zou wel alvast een krachtautomaat kunnen plaatsen i.p.v. de éénfase kookgroep, hoef je later geen extra geld uit te geven daaraan mocht je toch naar driefase willen.

mel

Golden Member

Als je perse 3 fasen wil hebben, schroef dan de deksel van de hoofdschakelaar er eens af.
Dan kun je zien of het een 2-dan wel 4 polige schakelaar is.
Als het een 4 polige is, dan moeten er 2 draden bijkomen. die dan onder de (nieuwe) meter worden aangesloten.
Het vastrecht voor 1 maal 35 of 3 maal 25 blijft hetzelfde.
En die "hoop"draden die in de kabelaansluitkast zitten, dat is meestal tarief omschakelen, of zo, daar hoef je je niet druk om te maken.
De hoofdschakelaar en de bedrading intern in de groepenkast dient wel goed (aangepast) gemaakt te worden.Waaronder de ALS , als hij niet geschikt is voor 3 fasen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 juli 2020 13:17:10 schreef KlaasZ:
Als je geen al te bijzondere apparaten in huis hebt zou ik alleen de 25A hoofdzekering laten vervangen door 35A.
Ik heb zelf ook een 1-fase aansluiting met 35A en kook ruim een jaar op inductie. Geen enkele noodzaak om naar 3 fasen te gaan.

Is die zekering trouwens wel 25A? Dat zou je door de doorzichtige kap kunnen zien.

Ik begrijp dat met merendeel van de inductiekookplaten 2 fasen vraagt, aan te sluiten via een Perilex steker. Nu is de keuken niet op een aparte groep aangesloten, het is allemaal vrij oud. Maar er moet ook een combi-oven komen en ik wil alvast voorbereiden op een vaatwasser. Nu geen geld voor over. Zowel die oven als die vaatwasser hebben idealiter hun eigen groep. Ik heb nu nog 1 groep over op de huidige fase.

Misschien maak ik een denkfout, maar los van een 1 of 2 fasen kookplaat, heb ik niet altijd die 2e fase à 25A of 35A nodig? Immers, als alleen vaatwasser, alle pitten en de combi-oven aanstaan, heb je het over zo'n 13,5kW, dan kom ik op 58A en brandt er nergens een lampje, laat staan een draaiende wasmachine. Dus wat ik wil zeggen is, ik denk zelfs dat of de vaatwasser of de oven op die groep die bij de 2e fase hoort aangesloten moeten worden?

mel

Golden Member

2 fasen bestaan niet, het is Of 1 fase, Of 3 fasen.Ik denk dat je in de war bent met groepen.Als je 1 fase hebt, dan krijg je gewoon de verdeling over de groepen
Met 3 fasen, kan je overwegen om ieder gebruiker op een andere fase te zetten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 juli 2020 13:40:00 schreef mvdk:
Een wilde schatting: ongeveer 80 percent van de elektrisch kokers doen dat met een éénfase aansluiting met een éénfase kookgroep. Daar is niks speciaals aan.
Gewoon even aankijken. Je zou wel alvast een krachtautomaat kunnen plaatsen i.p.v. de éénfase kookgroep, hoef je later geen extra geld uit te geven daaraan mocht je toch naar driefase willen.

Ik snap dit niet helemaal... Als die kookplaat, als dat 1 fase zou zijn, 7400W verbruikt, en ik heb nu 1 fase met 25A, dan knalt die hoofdzekering er toch meteen uit, want 7400/230 = ruim 32A. Met een 35A hoofdzekering zou het misschien wel passen, maar kan ik nog een verbruiker van max. ca. 650W aanschakelen. Kan zijn dat ik een denkfout maak...

Op 27 juli 2020 13:44:46 schreef mel:
2 fasen bestaan niet, het is Of 1 fase, Of 3 fasen.Ik denk dat je in de war bent met groepen.Als je 1 fase hebt, dan krijg je gewoon de verdeling over de groepen
Met 3 fasen, kan je overwegen om ieder gebruiker op een andere fase te zetten.

Tja, dat leer ik in de verschillende keukenzaken... Ik dacht ook altijd dat je het had over 1 fase of 3 fasen, maar anderzijds kan ik me voorstellen dat je # fasen ook kan zien als # x 1 fase (à 25 of 35A). Maar dat werkt dus niet zo?

Op 27 juli 2020 13:17:10 schreef KlaasZ:
Als je geen al te bijzondere apparaten in huis hebt zou ik alleen de 25A hoofdzekering laten vervangen door 35A.
Ik heb zelf ook een 1-fase aansluiting met 35A en kook ruim een jaar op inductie. Geen enkele noodzaak om naar 3 fasen te gaan.

Is die zekering trouwens wel 25A? Dat zou je door de doorzichtige kap kunnen zien.

Ik zal vanavond thuis eens kijken. Omdat de nachtstand van de meter met dubbel telwerk kapot was, heeft Liander deze vervangen door een slimme meter. Demonteur had het er over dat omdat ik nu een slimme meter heb, die hoofdzekering vervangen zou kunnen worden van 25A naar 35A (wat me dus het gevoel geeft dat ik nu 25A heb)...

mel

Golden Member

Nee.Iedere fase kan tot 25 a belast worden.Als je 3 fasen hebt, kan je er meer uit halen dan op 1 fase.En keukenboeren weten meestal niet waar ze het over hebben.. ;)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 27 juli 2020 13:53:55 (23%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 juli 2020 13:40:00 schreef mvdk:
Een wilde schatting: ongeveer 80 percent van de elektrisch kokers doen dat met een éénfase aansluiting met een éénfase kookgroep. Daar is niks speciaals aan.
Gewoon even aankijken. Je zou wel alvast een krachtautomaat kunnen plaatsen i.p.v. de éénfase kookgroep, hoef je later geen extra geld uit te geven daaraan mocht je toch naar driefase willen.

Wat is een krachtautomaat?

Op 27 juli 2020 13:52:28 schreef mel:
Nee.Iedere fase kan tot 25 a belast worden.Als je 3 fasen hebt, kan je er meer uit halen dan op 1 fase.

Dat is precies wat ik bedoel... Als ik meer vermogen beschikbaar wil hebben, immers de inductiekookplaat vraagt al 7400W, dan zal ik volgens mij extra fasen moeten inschakelen.

mel

Golden Member

Een automaat die geschikt is voor 3 fasen, dus 4 polig

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 juli 2020 13:49:26 schreef gdb:
[...]Tja, dat leer ik in de verschillende keukenzaken... Ik dacht ook altijd dat je het had over 1 fase of 3 fasen, maar anderzijds kan ik me voorstellen dat je # fasen ook kan zien als # x 1 fase (à 25 of 35A). Maar dat werkt dus niet zo?

Aanvullend, dat lees ik ook in bijv. een catalogus van Bosch: enkele inductiekookplaten ondersteunen 1 fase, maar kunnen dan per "pit" maar tot 80% van het maximale vermogen.

Op 27 juli 2020 13:54:37 schreef mel:
Een automaat die geschikt is voor 3 fasen, dus 4 polig

Maar wat is deze "automaat", ik heb geen flauw idee... Of wordt een hoofdschakelaar bedoeld?

Op 27 juli 2020 13:44:46 schreef mel:
2 fasen bestaan niet, het is Of 1 fase, Of 3 fasen.Ik denk dat je in de war bent met groepen.Als je 1 fase hebt, dan krijg je gewoon de verdeling over de groepen
Met 3 fasen, kan je overwegen om ieder gebruiker op een andere fase te zetten.

Wordt hier

dan wellicht iets anders bedoeld als het om 1, 2 of 3 fasen gaat (dit komt van de Coolblue website)?

mvdk

Golden Member

Nou, ik had dat nog nooit gezien die CoolBlue . Maar dat is hartstikke duidelijk.
Nogmaals, probeer het met die 3fase automaat, dat is ook een 4polige. In m'n vorige post noemde ik dat een krachtautomaat. Je kan dan altijd nog naar een driefase aansluiting gaan, er moet dan wel een 3fase aardlek bijgeplaatst worden. Dat zou eigenlijk nu al moeten gebeuren.

Edit: een kleine aanvulling op de uitleg van de CoolBlue. Zij hebben het bij het middelste plaatje over een tweefasen aansluiting. Dat is een beetje onjuist. Bedoeld word een 1 faseaansluiting, met een 1fasekookgroep, die bestaat uit 2 gekoppelde automaatjes. Is een typisch nederlandse oplossing.
En als je een zwarte stop in die onderste kast hebt zitten, en daar lijkt het wel op, dan heb je 35Amp. Daar moet het mee kunnen.
Mocht het toch een gele zijn, dan heb je 25A.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 27 juli 2020 14:37:19 (40%)

Op 27 juli 2020 14:32:15 schreef mvdk:
Nou, ik had dat nog nooit gezien die CoolBlue . Maar dat is hartstikke duidelijk.
Nogmaals, probeer het met die 3fase automaat, dat is ook een 4polige. In m'n vorige post noemde ik dat een krachtautomaat. Je kan dan altijd nog naar een driefase aansluiting gaan, er moet dan wel een 3fase aardlek bijgeplaatst worden. Dat zou eigenlijk nu al moeten gebeuren.

Edit: een kleine aanvulling op de uitleg van de CoolBlue. Zij hebben het bij het middelste plaatje over een tweefasen aansluiting. Dat is een beetje onjuist. Bedoeld word een 1 faseaansluiting, met een 1fasekookgroep, die bestaat uit 2 gekoppelde automaatjes. Is een typisch nederlandse oplossing.
En als je een zwarte stop in die onderste kast hebt zitten, en daar lijkt het wel op, dan heb je 35Amp. Daar moet het mee kunnen.
Mocht het toch een gele zijn, dan heb je 25A.

OK, en so'n 3 fasen automaat is dus een groep/schakelaar, maar dan voor 3 fasen, als ik zo op Internet kijk...

mvdk

Golden Member

Yup.

Het is jammer dat de anderen zo stil blijven. Forumlid mel heeft dan wel wat aanvullingen gedaan, maar er moet nog zo het één en ander gebeuren.
Ik had verwacht dat er opmerkingen zouden worden gemaakt over het bijplaatsen van aardleks.
Nog even afwachten.

Edit: oh sorry, ik doe de anderen tekort, die ook iets geplaatst hebben..

benleentje

Golden Member

Ik heb altijd een hoofdschakelaar voor alle fasen tegelijk nodig, ik kan niet per fase een hoofdschakelaar hebben met daarachter de groepen

De hoofdschakelaar moet in 1 keer de hele groepenkast spanningsloos maken en daarom moeten daar dus alle fasen op worden aangesloten.

Ik heb altijd een hoofdschakelaar voor alle fasen tegelijk nodig, ik kan niet per fase een hoofdschakelaar hebben met daarachter de groepen

Ik begrijp dat met merendeel van de inductiekookplaten 2 fasen vraagt, aan te sluiten via een Perilex steker.

Inwendig bestaat een kookplaat uit 4x een 230V apparaat. Die 4 apparaten kunnen op de aansluitingen met doorverbindingen steeds anders worden gecombineerd zodat je een 2x 230V, 2 fasen of 3 fasen aansluiting krijgt.

Om het even simpel te houden is hier een 2 fase aansluiting ook gewoon 2x 230V maar dan elke van een andere draadje in de kabel. Voor je kookplaat maakt het dus niets uit of je nu een enkelfase of 3 fase aansluiting hebt. Behalve als je kookplaat groter is dan 8000W dan moet je echt naar 3 fasen gaan.

Maar met de zekeringen erin, heb ik dus toch 3 fasen ondanks dat Liander iets anders zegt?

Je hebt maar 1 zekering dus wat liander zegt klopt je huidige aansluiting is gewoon een 1 fase aansluiting.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.