Heb ik nu een 1 of 3 fasen aansluiting? Mag je per fase een groepenkast hebben?

Als je een zwaardere aansluiting wilt, dan moet je kontakt opnemen met je netbeheerder (bij jou Liander?)
Zij bepalen wat er gaat gebeuren.
Ik vermoed dat je een 3 fase aansluiting krijgt, 3x25Amp.
Dat is voor hun het handigste. De 3 fase is al in de huisaansluitkast (onderste kast) aanwezig, er hoeft niet veel aangepast te worden.
Maar..... Liander bepaald.

Je woont in gestapelde bouw, je hebt bovenburen, dus heb je ee; veiligheidsaarding.
Voor de aarrnpassing naar koken moet je eerst afwachten wat Liander aanpast.
Bij verzwaring naar 1x 35 A moet je een kookgroep maken,
Bij aanpassing naar 3x 25A moet je een 3 Fase + N 16 A automaat bijplaatsen.

Een hoofdschakelaar heb je al, dat hoeft dus niet extra.
Je hebt ook wat bedrading nodig om je verdeelkast aan te passen.

Naar je fornuis moet in elk geval 5 aderig! maar hoe is ook weer afhankelijk van je aansluiting.
Bij 1 fase moet je 2x Bruin, 2x Blauw en 1x Groen/geel leggen
Bij 3 fase moet je 3x Bruin, 1x Blauw en 1x Groen/geel leggen
En dan een perilex bij je fornuis.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De aanduiding 2 fasen van die keukenboeren is enigszins misleidend.
Een kookplaat is meestal in twee delen verdeeld, b.v. een deel de linker kookzones en het andere deel de rechter kookzones.

Als je een 1-fasige aansluiting hebt dan krijgt elk deel een eigen groep, en die groepen zitten op dezelfde fase. Die 2 groepsautomaten zijn mechanisch met elkaar verbonden zodat als de ene uitschakelt de andere meegaat. Dat geheel wordt meestal aangeduid met kookgroep.

Als je een 3-fasige aansluiting hebt, dat wordt voor de kookplaat meestal een 3-fasige groepsautomaat toegepast. De kookplaat wordt dan gevoed uit 2 verschillende fasen, de derde fase blijft voor de kookplaat ongebruikt.

Over die 7400 watt van de kookplaat moet je je niet te veel zorgen maken. Dat vraagt die alleen maar als alle kookzones tegelijk volle bak aanstaan en dat gebeurt eigenlijk nooit. In de praktijk kom je niet hoger dan de helft.

Ik heb ook een inductieplaat, een elektrische oven en een vaatwasser. Dat draait nu al een jaar op een 35A aansluiting zonder problemen. Je moet het alleen niet allemaal tegelijk vol aanzetten.

Op 27 juli 2020 17:04:23 schreef KlaasZ:
De aanduiding 2 fasen van die keukenboeren is enigszins misleidend.
Een kookplaat is meestal in twee delen verdeeld, b.v. een deel de linker kookzones en het andere deel de rechter kookzones.

Als je een 1-fasige aansluiting hebt dan krijgt elk deel een eigen groep, en die groepen zitten op dezelfde fase. Die 2 groepsautomaten zijn mechanisch met elkaar verbonden zodat als de ene uitschakelt de andere meegaat. Dat geheel wordt meestal aangeduid met kookgroep.

Als je een 3-fasige aansluiting hebt, dat wordt voor de kookplaat meestal een 3-fasige groepsautomaat toegepast. De kookplaat wordt dan gevoed uit 2 verschillende fasen, de derde fase blijft voor de kookplaat ongebruikt.

Over die 7400 watt van de kookplaat moet je je niet te veel zorgen maken. Dat vraagt die alleen maar als alle kookzones tegelijk volle bak aanstaan en dat gebeurt eigenlijk nooit. In de praktijk kom je niet hoger dan de helft.

Ik heb ook een inductieplaat, een elektrische oven en een vaatwasser. Dat draait nu al een jaar op een 35A aansluiting zonder problemen. Je moet het alleen niet allemaal tegelijk vol aanzetten.

Maar, op de hele 1 fase die ik nu heb, en even uitgaande van een "upgrade" van 25A naar 35A, heb ik max. - niet alleen voor de keukenapparatuur, maar voor het hele huis - 8.050W, toch? 35A x 230V = 8.050W... Dat lijkt best krap.

En een GROEP is volgens mij dan weer max. 16A, dus zo'n dubbele groep (kookgroep), is dan max. 32A = 7.360W.

Op 27 juli 2020 17:36:27 schreef gdb:
[...]Maar, op de hele 1 fase die ik nu heb, en even uitgaande van een "upgrade" van 25A naar 35A, heb ik max. - niet alleen voor de keukenapparatuur, maar voor het hele huis - 8.050W, toch? 35A x 230V = 8.050W... Dat lijkt best krap.

En een GROEP is volgens mij dan weer max. iets van 16A, dus zo'n dubbele groep (kookgroep), is dan max. 32A = 7.360W.

En, even theoretisch, maar ik probeer er ook iets van te leren: als iedere groep nu op mijn enkelfasige aansluiting stel 16A is en ik heb 6 groepen en die belast ik tegelijkertijd met ieder "slechts" 10A... dan vinden die groepen dat prima..., maar knalt de hoofdzekering eruit (stel even dat die 35A is, ik vraag nu nl. aan vermogen, in dit voorbeeld, 6 x 10A = 60A totaal)?

niet alleen voor de keukenapparatuur, maar voor het hele huis - 8.050W, toch? 35A x 230V = 8.050W... Dat lijkt best krap.

Dat lijkt het ook maar toch doet bijna elk huishouden het zo.

Als ik alle vermogens van alle apparatuur in mijn huis optel kom ik aan 50kW. Je kan niet alles tegelijk aanzetten. Meestal gebruik je maar 1 of 2 kookplaten tegelijk en zelfs als je ze alle 4 gebruikt heb je er maar 1 op vol vermogen en de rest wat lager.
Voor de mensen die echt meer vermogen nodig hebben kan je dan naar 3x 25A en dan heb je 17,250kW. Het vereist wel aanpassingen je groepenkast en anders indelen van bestaande lichtgroepen. Dat laatste is niet strikt noodzakelijk maar wel handig als de stroom bv maar op 1 fase uitvalt wat ook gebeurt.
En als dat niet genoeg is kan je nog verder laten verzwaren maar dan betaal je alleen aan vastrecht al 100,-/maand extra. Het gekke is dan weer wel dat hoe meer energie je verbruikt hoe goedkoper het is. Mijn baas betaald echt veel minder per kwh dan ik scheelt zomaar meer dan 60%. Maar toch is wat ze per maand betalen ruim meer dan mijn bruto salaris dus om voor zoveel korting in aanmerking te komen zal je ook veel moeten verbruiken.

en ik heb 6 groepen en die belast ik tegelijkertijd met ieder "slechts" 10A.... dan vinden die groepen dat prima..., maar knalt de hoofdzekering eruit (stel even dat die 35A is, ik vraag nu nl. aan vermogen, in dit voorbeeld, 6 x 10A = 60A totaal)?

Ja dat klopt en daarom ben ik zelf helemaal geen voorstander van veel groepen het heft geen enkel nut of doel. Ik heb zelf nu 6 groepen en dat is meer dan ik normaal zou doen maar omdat ik binnenkort over wil naar 3 fase heb ik voor 6 groepen gekozen zodat ik de fasen al mooi verdeelt heb.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 27 juli 2020 17:56:19 (19%)]

Op 27 juli 2020 17:52:03 schreef benleentje:
[...]Dat lijkt het ook maar toch doet bijna elk huishouden het zo.

Als ik alle vermogens van alle apparatuur in mijn huis optel kom ik aan 50kW. Je kan niet alles tegelijk aanzetten. Meestal gebruik je maar 1 of 2 kookplaten tegelijk en zelfs als je ze alle 4 gebruikt heb je er maar 1 op vol vermogen en de rest wat lager.
Voor de mensen die echt meer vermogen nodig hebben kan je dan naar 3x 25A en dan heb je 17,250kW. Het vereist wel aanpassingen je groepenkast en anders indelen van bestaande lichtgroepen. Dat laatste is niet strikt noodzakelijk maar wel handig als de stroom bv maar op 1 fase uitvalt wat ook gebeurt.
En als dat niet genoeg is kan je nog verder laten verzwaren maar dan betaal je alleen aan vastrecht al 100,-/maand extra. Het gekke is dan weer wel dat hoe meer energie je verbruikt hoe goedkoper het is. Mijn baas betaald echt veel minder per kwh dan ik scheelt zomaar meer dan 60%. Maar toch is wat ze per maand betalen ruim meer dan mijn bruto salaris dus om voor zoveel korting in aanmerking te komen zal je ook veel moeten verbruiken.

[...]Ja dat klopt en daarom ben ik zelf helemaal geen voorstander van veel groepen het heft geen enkel nut of doel. Ik heb zelf nu 6 groepen en dat is meer dan ik normaal zou doen maar omdat ik binnenkort over wil naar 3 fase heb ik voor 6 groepen gekozen zodat ik de fasen al mooi verdeelt heb.

OK, goed te horen dat wat ik denk klopt ;-) Ik geloof het meteen als je het zegt, ik heb er gewoon nooit eerder over nagedacht. Als bij 35A ik dus 8.050W beschikbaar heb en ik heb de oven aan (3.000W) en de inductiekookplaat gebruik ik voor slechts de helft van het maximale vermogen (3.700W), dan zit ik al op ca. 6.700W. Naast wat lampen en de koelkast zal de waterkoker dan nog wel lukken, maar een wasje op 60 graden moet ik even niet gaan draaien? (of een vaatwasser). Of is die ca. 3.000W van een combi-oven dan bijv. alleen als echt alles "tegen" zit, de micro draait en de grill tegelijkertijd of zo?

Vertel eens wat je nu werkelijk allemaal in huis hebt staan.
Zet je nu weleens tegelijk de vaatwasser, de wasmachine op kookwas, de elektrische waterkoker, de magnetron, de wasdroger en een elektrisch kacheltje tegelijkertijd aan?

Bedenk ook dat die 16A groepszekering niks te maken heeft met de apparatuur die op die groep zit. De zekering dient om de bedrading te beveiligen. Die is normaal gesproken uitgevoerd met 2,5mm2 en daar mag maximaal 16A door lopen.
Als je gaat inventariseren wat je per groep aan apparaten hebt dan zal je zien dat je voor de meeste groepen die 16A bij lange na niet haalt als je alles tegelijk aanzet.

Op 27 juli 2020 18:21:33 schreef mvdk:
Vertel eens wat je nu werkelijk allemaal in huis hebt staan.
Zet je nu weleens tegelijk de vaatwasser, de wasmachine op kookwas, de elektrische waterkoker, de magnetron, de wasdroger en een elektrisch kacheltje tegelijkertijd aan?

Nou, dat misschien niet, maar het zou goed kunnen dat de inductiekookplaat vol staat te loeien (7400W), de oven (3000W), de waterkoker kookt (1200W?) en de wasmachine (??W) net draait, terwijl er TV wordt gekeken en er her en der wat licht brandt. Doel is niet voor de lol geld uitgeven en belachelijk overdimensioneren, maar steeds moeten denken "ik mag de oven nog even niet aan doen, want de wasmachine draait nog", bijvoorbeeld, voelt niet heel praktisch...

Op 27 juli 2020 21:34:14 schreef KlaasZ:
Bedenk ook dat die 16A groepszekering niks te maken heeft met de apparatuur die op die groep zit. De zekering dient om de bedrading te beveiligen. Die is normaal gesproken uitgevoerd met 2,5mm2 en daar mag maximaal 16A door lopen.

Aha, dat is interessant om te weten, zit slim in elkaar zo'n installatie.

Als je gaat inventariseren wat je per groep aan apparaten hebt dan zal je zien dat je voor de meeste groepen die 16A bij lange na niet haalt als je alles tegelijk aanzet.

Voor de meeste ws. niet, maar een ketting is toch zo sterk als de zwakste schakel? ;-)

ts lijkt een kastje uit medio 80's te hebben, de hoofdzekering lijkt 35A maar dat kan maar zo lijken, dopje moet geel zijn als het 25A is. de hoofdschakelaar en aardlek zijn al 4 polig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 juli 2020 09:14:48 schreef testman:
ts lijkt een kastje uit medio 80's te hebben, de hoofdzekering lijkt 35A maar dat kan maar zo lijken, dopje moet geel zijn als het 25A is. de hoofdschakelaar en aardlek zijn al 4 polig.

Dat is goed om te weten. Dat klopt wel, zal idd. uit ca. 1986 zijn, toen de vorige eigenaar het pand helemaal heeft gestript en weer opgebouwd.

Op 28 juli 2020 07:20:14 schreef gdb:
Nou, dat misschien niet, maar het zou goed kunnen dat de inductiekookplaat vol staat te loeien (7400W), de oven (3000W), de waterkoker kookt (1200W?) en de wasmachine (??W) net draait, terwijl er TV wordt gekeken en er her en der wat licht brandt.

Om te beginnen met die inductieplaat: beschrijf eens een situatie waarin het volgens jou kan voorkomen dat alles volle bak aanstaat. En tegelijk ook de oven aan, dat lijkt me onpraktisch, je loopt elkaar in de weg.

Ik herhaal maar even wat mvdk al zei, er zijn in Nederland duizenden huishoudens met een inductieplaat en een voeding van 1x35A. Als het allemaal zo bar zou zijn als je beschrijft dan zou het klachten regenen.

Maar goed, als je er nog steeds bezorgd over bent, vraag een 3x25A aansluiting en je kunt je helemaal uitleven.

Op 27 juli 2020 13:17:10 schreef KlaasZ:
Als je geen al te bijzondere apparaten in huis hebt zou ik alleen de 25A hoofdzekering laten vervangen door 35A.
Ik heb zelf ook een 1-fase aansluiting met 35A en kook ruim een jaar op inductie. Geen enkele noodzaak om naar 3 fasen te gaan.

Is die zekering trouwens wel 25A? Dat zou je door de doorzichtige kap kunnen zien.

Hier is nog steeds geen antwoord op gekomen.
Ik heb er ook terloops naar gevraagd.
En bij deze kast kan je dat zo mooi zien.

Wat Liander voor antwoord geeft doet niet terzake. Als er ooit door een storingsmonteur een 35 is ingedraaid, en de goede man heeft dat niet op z'n formulier vermeld, staat er in de administratie al die tijd nog steeds die andere waarde.

Op 28 juli 2020 11:09:51 schreef mvdk:
[...]
Hier is nog steeds geen antwoord op gekomen.
Ik heb er ook terloops naar gevraagd.
En bij deze kast kan je dat zo mooi zien.

Wat Liander voor antwoord geeft doet niet terzake. Als er ooit door een storingsmonteur een 35 is ingedraaid, en de goede man heeft dat niet op z'n formulier vermeld, staat er in de administratie al die tijd nog steeds die andere waarde.

Ik ben morgenochtend pas weer thuis en zal laten weten of er nu 25 of 35A in zit als ik dat kan zien. Las al ergens iets over "geel" als het 35A is...

Op 28 juli 2020 11:05:04 schreef KlaasZ:
[...]Om te beginnen met die inductieplaat: beschrijf eens een situatie waarin het volgens jou kan voorkomen dat alles volle bak aanstaat. En tegelijk ook de oven aan, dat lijkt me onpraktisch, je loopt elkaar in de weg.

Ik herhaal maar even wat mvdk al zei, er zijn in Nederland duizenden huishoudens met een inductieplaat en een voeding van 1x35A. Als het allemaal zo bar zou zijn als je beschrijft dan zou het klachten regenen.

Maar goed, als je er nog steeds bezorgd over bent, vraag een 3x25A aansluiting en je kunt je helemaal uitleven.

Nou, de "kok" heeft vaak aan de huidige 4 pitten al niet voldoende en er kan bijv. een lamsbout in de oven bij liggen die er best een tijd in moet. Groentes, aardappelen, sausje, iets au-bain-Marie, iets voor het voorgerecht wordt gemaakt, zaken voor het hoofdgerecht worden al gekookt, etc. Soms staat er een taart in de oven en pruttelt er van alles op het fornuis. Laat ik het zo zeggen: hier (daar) wordt lekker gegeten ;-)

Ik heb bij het koken ook wel eens 4 zones tegelijk in gebruik. Maar nooit tegelijk op de hoogste stand. De meeste dingen hebben verschillende kooktijden, dus als nummer 3 op de plaat komt dan staan nummer 1 en 2 al op een laag pitje.
Op een slimme meter kun je het actuele vermogen zien. Tijdens het koken kijk ik daar wel eens naar en ik kom zelden boven 3kW. Dan zit ik nog niet op de helft van wat ik er uit kan halen.
En dan nog wat, die hoofdzekering van 35A gaat er echt niet uit bij 35,1. Die houdt 40A ook nog wel een half uurtje vol.

Op 28 juli 2020 12:53:42 schreef gdb:
(...) Las al ergens iets over "geel" als het 35A is...

Nee, geel voor 25, zwart 35

Sangre

Golden Member

Een kookpit gaat steeds aan en uit, dus die 4 pitten staan bijna nooit tegelijk te verhitten.
Je wasmachine verbruikt alleen volle mep als hij het water aan het verwarmen is, de motor verbruikt niet zo veel
Je oven gaat ook steeds aan en uit
Waterkoker blijft wel aan, maar is met een paar minuten klaar.

En die hoofdzekering kan je aardig misbruiken, zijn behoorlijk traag.

En 1x 35A is qua vastrecht net zo duur als 1x 25A dus zie zou ik sowieso upgraden, mocht je 25 hebben

Op 28 juli 2020 13:05:38 schreef KlaasZ:
Ik heb bij het koken ook wel eens 4 zones tegelijk in gebruik. Maar nooit tegelijk op de hoogste stand. De meeste dingen hebben verschillende kooktijden, dus als nummer 3 op de plaat komt dan staan nummer 1 en 2 al op een laag pitje.
Op een slimme meter kun je het actuele vermogen zien. Tijdens het koken kijk ik daar wel eens naar en ik kom zelden boven 3kW. Dan zit ik nog niet op de helft van wat ik er uit kan halen.
En dan nog wat, die hoofdzekering van 35A gaat er echt niet uit bij 35,1. Die houdt 40A ook nog wel een half uurtje vol.

Aha, ok, en de bedrading smelt dan dus ook niet ;-) Dat op de slimme meter kijken is een goeie. Schrok laatst van de huidige microwave (1200W).

Op 28 juli 2020 13:06:28 schreef mvdk:
[...]
Nee, geel voor 25, zwart 35

Ik ga het onthouden. Ezelsbruggetje: een geeltje was vroeger HFL 25,= ;-)

Op 28 juli 2020 13:09:51 schreef Sangre:
Een kookpit gaat steeds aan en uit, dus die 4 pitten staan bijna nooit tegelijk te verhitten.
Je wasmachine verbruikt alleen volle mep als hij het water aan het verwarmen is, de motor verbruikt niet zo veel
Je oven gaat ook steeds aan en uit
Waterkoker blijft wel aan, maar is met een paar minuten klaar.

En die hoofdzekering kan je aardig misbruiken, zijn behoorlijk traag.

En 1x 35A is qua vastrecht net zo duur als 1x 25A dus zie zou ik sowieso upgraden, mocht je 25 hebben

OK, dat is ook een helder verhaal, met de andere reageerders is mijn angst voor hoge kosten redelijk ontzenuwd. Ik ga kijken naar zo'n kookgroep van 2 geschakelde schakelaars.

Op 27 juli 2020 13:34:43 schreef gdb:
Ik heb altijd een hoofdschakelaar voor alle fasen tegelijk nodig, ik kan niet per fase een hoofdschakelaar hebben met daarachter de groepen (als dat idd. niet kan, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen,

Het is niet KAN maar "MAG". De brandweer heeft hun voorstel er doorheen gekregen dat met 1 handeling ALLES uit gezet moet kunnen worden. Dus drie fase-schakelaars mag niet, 1 hoofdschakelaar wel.

En als jij daarachter nog drie fase-scahkelaars wil hebben, niemand die je tegenhoudt, maar die hoofdschakelaar die moet zodra er werkzaamheden aan de kast plaatsvinden.

Op 28 juli 2020 13:09:51 schreef Sangre:
Een kookpit gaat steeds aan en uit, dus die 4 pitten staan bijna nooit tegelijk te verhitten.

Mijn kookplaten maken onder standje 5 steeds een click-click geluid alsof ze aan en uitgaan. En kokend water gaat harder/zachter op dat rithme. Maar boven standje 5 blijft ie constant aan, maar kan kennelijk subtieler het vermogen naar de plaat regelen.

[Bericht gewijzigd door rew op 28 juli 2020 14:15:57 (25%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
hobby-ist

Honourable Member

Een extra aardlekschakelaar bijplaatsen MOET.
(maximaal 4 groepen per aardlekschakelaar).
De kookgroep wordt gezien als "1 groep". Maakt niet uit of het 3 fasen is, of een kookgroep met 2 maal 230V.

Let even op:
Dat type hoofdschakelaar dat u heeft is volgens mij maar geschikt voor 25 Ampere.
Soms zijn die in een uitvoering met 2 polen (enkelfase), soms met 4 polen ( 3 fasen met NUL).

Zou handig zijn als u dit even na (laat?) kijken. Kap eraf, DENK AAN UW VEILIGHEID. niets aanraken uiteraard.

Zelf zou ik een fase-verzwaring aanvragen van 25A naar 35A.
Er past nog wel een "kookgroep" in de bestaande kast.

Dus kort:
1]
Het type hoofdschakelaar is een belangrijk punt.
2]
Een aardlekschakelaar bijplaatsen moet.

If you want to keep peace, prepare for war

Op 28 juli 2020 14:06:16 schreef hobby-ist:
Zelf zou ik een fase-verzwaring aanvragen van 25A naar 35A.
Er past nog wel een "kookgroep" in de bestaande kast.

Omdat het vastrecht voor 3*25, 1*35 en 1*25 allemaal hetzelfde is, en omdat per switch je een vast bedrag moet betalen ongeacht welke switch, zou ik ALS je gaat switchen gewoon naar de grootste gaan.

Zeker als je nu op 1*25 zit, dan kan dat na de switch gewoon allemaal blijven zitten op 1 fase. Niet netjes, zoals je het zou aanleggen als het nieuw was, maar wel acceptabel als goedkoop upgrade traject. Een nieuwe kookgroep zet je dan op de andere twee fasen.

Als je nu 1*35 blijkt te hebben, dan kan het verstandig zijn om iets met de groepen te gaan schuiven zodat je niet met de bestaande spullen de 25A van 1 fase d'r uit tikt terwijl de 35A bleef zitten...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/