Heb ik nu een 1 of 3 fasen aansluiting? Mag je per fase een groepenkast hebben?

ik mag de oven nog even niet aan doen, want de wasmachine draait nog", bijvoorbeeld, voelt niet heel praktisch...

Voelt misschien onpraktisch maar het is gewoon de realiteit. Maar het is hetzelfde als elke denkbare auto in Nederland allemaal tegelijk de weg opgaan dan zouden niet alleen alle snelwegen volstaan maar ook alle N-wegen lokale wegen en de staten in dorp en stad. Het energie net heeft ook maar een beperkte capaciteit en als alle Nederlander tegelijk vol vermogen gaan dan schakelen de energie centrales vanzelf uit op ovderbelasting. Dat is de achterliggende gedachte dat een huishouden maar 1x35A heeft om zo het piekverbruik nog een beetje te beperken dat je er over na moet denken dat niet alles tegelijk aan kan.

Maar goed wat ik al eerde zei je hebt nog de kans om je aansluiting qua vermogen te verdubbelen door naar 3x 25A te gaan an heb 17,25kW, dat zou in jouw situatie voldoende moeten zijn dan kan de kookplaat en de oven aan en heb je nog ca 6000W over. En zoals eerder gezegd kunnen de zekeringen enige overbelasting aan. Met een overbelasting van 1,2x houd de zekering het nog heel erg lang vol. 4000W op een 16A groep gaat dus een tijd lang goed, lang genoeg om water te koken.

de waterkoker kookt (1200W?) en de wasmachine (??W)

Waterkoker 2000W
Wasmachine die van mij is 3600W maar dat is enkel tijden het verwarmen van het water de motor zelf zal tijden het wassen iets van 100W - 200W zijn gok ik en tijdens centrifugeren een heel stuk meer

Op 28 juli 2020 15:07:08 schreef benleentje:
Wasmachine die van mij is 3600W maar dat is enkel tijden het verwarmen van het water de motor zelf zal tijden het wassen iets van 100W - 200W zijn gok ik en tijdens centrifugeren een heel stuk meer

Ik dacht dat de meeste wasmachines tegenwoordig rond de 2kW zaten. Dat is dan het verwarmingselement. En in software regelt dat ding dat alle andere grootverbruikers dan uitstaan zodat de aansluitwaarde vrijwel uitsluitend door het verwarmingselement bepaald wordt.
(ik zocht even op aansluitwaarde wasmachine en vond twee verschillende winkels waar ik op een random 400 euro en 800 euro wasmachine heb geclickt. Beide geven 2.4kW op.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 juli 2020 16:13:13 schreef rew:
[...]Ik dacht dat de meeste wasmachines tegenwoordig rond de 2kW zaten. Dat is dan het verwarmingselement. En in software regelt dat ding dat alle andere grootverbruikers dan uitstaan zodat de aansluitwaarde vrijwel uitsluitend door het verwarmingselement bepaald wordt.
(ik zocht even op aansluitwaarde wasmachine en vond twee verschillende winkels waar ik op een random 400 euro en 800 euro wasmachine heb geclickt. Beide geven 2.4kW op.).

Mijn begin dit jaar aangeschafte Bosch Serie 4: 2000 Watt

Kan dus zonder problemen en trukendozen samen met mijn 30 jaar oude Blue Air Compact droger (1680 Watt) op één 16A groep. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ik dacht dat de meeste wasmachines tegenwoordig rond de 2kW zaten.

Mijn wasmachine is pas 25+ jaar oud, wou je zeggen dat die al oud is ;).

Nog een vraag over de inhoud van het kastje met doorzichtig deksel: Er is ruimte voor 3 grote zekeringen (die we vroeger "stoppen" noemden, volgens mij keramiek met zand erin), maar wat zijn die 2 metalen dingen tussen hoofdzekering 1 en 2 en tussen 2 en 3? Het lijken nog het meest zekeringhouders zoals voor een apparaat (glaszekering), maar dan het grote formaat...

[Bericht gewijzigd door gdb op 28 juli 2020 17:23:33 (18%)]

Sangre

Golden Member

Bij mij waren die vroeger voor een grote elektrische boiler, ik heb nog steeds de kabels naar zolder lopen. Maar de zekeringen zijn verwijderd

Als het nachttarief aangebroken was, ging je boiler aan

[Bericht gewijzigd door Sangre op 28 juli 2020 17:36:24 (17%)]

maar wat zijn die 2 metalen dingen tussen hoofdzekering 1 en 2 en tussen 2 en 3? Het lijken nog het meest zekeringhouders zoals voor een apparaat (glaszekering), maar dan het grote formaat...

Ik dacht eerst dat die draden op nulblokjes zitten aangesloten, maar het zijn dus glaspatroonhouders.
Die draden zijn hulpdraden in de straatkabel. Elke (vroegere) netbeheerder had daar destijds een eigen systematiek in.
Hier in Delft werd elke draad op een eigen nulblokje gezet, en één draad via zo'n tariefglaasje aangesloten op de tariefspoel van de meter. In Delft was dat de rode draad, in de andere gemeenten rondom de blauwe.
Voor monteurs is het verwarrend, als ze op verschillende lokaties, soms maar enkele honderden meters van elkaar, aansluitingen maken, daar kunnen verschillen in zitten. Moet je later een storing meten, is het wel handig te weten hoe het zit.

Edit: wat betreft boilerschakeling, die zat vroeger in mijn gebied samen met tarief. Daar zijn ze eind jaren 80 vanaf gestapt, boilers kregen een eigen draad, en bij de opschakelpunten een eigen TF commando. Eigenlijk meerdere, om daarmee de inschakelpiek wat af te vlakken.

Wat betreft die verschillende manieren van aansluiten: In Delft en Zoetermeer werden alle tariefdraden afgetakt van de hoofdkabel. In andere gemeenten ging het iets anders: twee draden aftakken, een draad in de aftakmof door laten lopen, en een draad in de aftakmof doorknippen en doorverbinden naar en in de kast. Je had dan dus één doorlopende tariefdraad, handig om aan te meten bij een storing, dus wel zo fijn als ieder zich aan de lokale werkvoorschriften houd...

Mijn ouders hebben al meer dan 20 jaar 1x25A. Daarop draait een kookplaat, wasmachine, droger, vaatwasser en alle overige standaard apparaten. Er wordt nooit nagedacht over verbruik, behalve dat de droger niet op hoge temperatuurstand staat zodat deze tegelijk met de wasmachine op dezelfde groep kan (samen dan precies 16A).

Het geheim? Je zet nooit alles tegelijk aan. En zelfs al doe je dat, kan je een zekering voor enige tijd ook deels overbelasten voor hij springt.

Ik denk dat 1x35A meer dan genoeg gaat zijn. Deze upgrade is volgens mij bij Liander nog gratis ook en het vastrecht is hetzelfde. Het enige wat liander doet is de stop wisselen.

Wel kan ik je gezien de vragen aanraden contact op te nemen met een installateur met verstand van zaken. Modificaties aanbrengen aan de meterkast kan op meerdere manieren behoorlijk mis gaan als je niet (helemaal) weet wat je doet. Er zijn een hoop dingen waar je rekening mee moet houden. Brandgevaar en elektrotcutiegevaar liggen op de loer.

Spanning staat en stroom gaat!

Zelfs een automaat c-curve is nog traag.

Een automaat van 20A C daar kan je een uur 27A doorjassen voor ie afschakelt.

Mijn woning draait al een paar maanden op 1x20A hoofdautomaat. Met inductie, wasmachine, waterkoker, oven,... En zonder overleg of planning.

Geen idee welke stoppen Liander gebruikt maar die doen misschien wel een uurtje het dubbele van hun nominale waarde?

Maar als die dan smelt heb je wel een probleem :)

Op 28 juli 2020 21:07:00 schreef evelo:Maar als die dan smelt heb je wel een probleem :)

Nou als het een 1x25A is komt de stoppendraaier van Liander gratis langs om hem te vervangen (Zelf op zondag!). Wellicht draait hij er dan meteen een 35A in aangezien die upgrade ook voor niks is.

Wel een handige manier als je je hoofdschakelaar zelf wilt vervangen zonder zegel te breken. Alles aanzetten totdat de 1x25A springt, dan komen ze gratis langs >:)

[Bericht gewijzigd door meander op 29 juli 2020 02:05:42 (20%)]

Spanning staat en stroom gaat!

Weet je zeker dat Liander gratis een hoofdzekering vervangt? Meestal rekenen netwerkbedrijven daar een uur voor, zal zo'n 50 euro zijn.

Nou, ik heb de tarieven door zitten kijken, dat schijnen ze voor die tariefgroep gratis te doen. Bedoel, tot 25A draaien ze gratis, zonder voorrijkosten een nieuwe erin. Een 35A erin komen draaien kost daarentegen geld.
Dan ga ik daar over na zitten denken, he. Moeten die monteurs dan een sluitende administratie gaan voeren van hun grijpvoorraad?

Edit1: nee, sorry, wacht: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/uw-situatie/w...ren/kosten

Had verkeerd gelezen.

Edit2: nog een ander document: https://www.liander.nl/sites/default/files/Tarieven_voor_ver...8_V1.2.pdf

Nou word het interessant. Stel je hebt een 1x25A. Zekering piept door, nu kun je vragen aan de stoppendraaier er een 35A in te draaien. Dat zal hij/zij gratis doen. Een volgende keer kost 't dan wel geld.
Keuze's, keuze's...

[Bericht gewijzigd door mvdk op 29 juli 2020 10:49:57 (28%)]

Op 29 juli 2020 10:13:12 schreef mvdk:
Nou, ik heb de tarieven door zitten kijken, dat schijnen ze voor die tariefgroep gratis te doen. Bedoel, tot 25A draaien ze gratis, zonder voorrijkosten een nieuwe erin. Een 35A erin komen draaien kost daarentegen geld.
Dan ga ik daar over na zitten denken, he. Moeten die monteurs dan een sluitende administratie gaan voeren van hun grijpvoorraad?

Edit1: nee, sorry, wacht: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/uw-situatie/w...ren/kosten

Had verkeerd gelezen.

Edit2: nog een ander document: https://www.liander.nl/sites/default/files/Tarieven_voor_ver...8_V1.2.pdf

Nou word het interessant. Stel je hebt een 1x25A. Zekering piept door, nu kun je vragen aan de stoppendraaier er een 35A in te draaien. Dat zal hij/zij gratis doen. Een volgende keer kost 't dan wel geld.
Keuze's, keuze's...

Goed nieuws idd, "1-fase: u heeft 1x20A/1x25A - u wilt 1x35A" = gratis. Maar wat doet Liander nog meer, als ze de 2 afgemonteerde fases voorzien van een hoofdzekering, en misschien nog de die 2 extra fasen in de slimme meter aansluiten? Dat is dan bijna EUR 350,=...

Op 29 juli 2020 10:59:03 schreef gdb:
[...]Goed nieuws idd, "1-fase: u heeft 1x20A/1x25A - u wilt 1x35A" = gratis. Maar wat doet Liander nog meer, als ze de 2 afgemonteerde fases voorzien van een hoofdzekering, en misschien nog de die 2 extra fasen in de slimme meter aansluiten? Dat is dan bijna EUR 350,=...

De slimme meters zijn er in een éénfase en een driefase uitvoering. Er worden voor zover ik weet bij een enkelfase aansluiting alleen enkelfase meters geplaatst. Althans bij Stedin...

Ik heb al eens geprobeerd ze te verleiden om bij het plaatsen van een slimme meter maar meteen een driefase meter te plaatsen en die twee extra draadjes ook maar even door te trekken. De monteur is er dan toch. Maar nee, dat deden ze niet. Ik vind €350 voor opwaarderen van 1x35 naar 3x25 belachelijk duur. Als ik me niet vergis was het een paar jaar geleden nog maar de helft...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ik heb daarnet nog eens goed gekeken:

Er komt binnen in een dikke grijze kabel:

2 x blauw
2 x rood
2 x geel
2 x zwart/geel
(steeds in een relatief dikke draad en een iets dunnere draad van dezelfde kleur)

Dik rood, dik geel en dik blauw lijken de 3 fasen te zijn, ze voeren allemaal naar een van de 3 hoofdzekeringen.

Dik geel gaat naar de ene kant van de hoofdzekering, dat wordt aan de andere kant bruin ("fase"). Vandaar naar de slimme meter, de hoofdschakelaar, de aardlek (voor de 5 groene groepen van de 6) en uiteindelijk de 6 groepen (de zwarte groep is niet via de aardlek, geen idee waarom niet, is speciaal voor de wasmachine).

De dikke geel/zwarte (kennelijk de nulleider) loopt via een metalen plaatje onder een zekeringhouder door, de andere kant is blauw. Met de bruine is dit de hoofdleiding.

De dunne rode + dunne blauwe komen SAMEN aan 1 kant van een flink formaat glaszekeringhouder, geen draad aan de andere kant van de zekering houder (en geen zekering).

Idem voor de dunne zwart/gele draad en de dunne gele draad.

De hoofdschakelaar heeft diverse aansluitingen, bij 1 lijkt het wel of er ooit een ongelukje is geweest (zwartig). Type is S23a/4 (32A/500V)

Op 29 juli 2020 11:07:34 schreef Roetzen:"Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V"

Dat klinkt inderdaad niet heel handig (gevaarlijk!)

Op 29 juli 2020 11:16:32 schreef gdb:
Ik heb daarnet nog eens goed gekeken:

Er komt binnen in een dikke grijze kabel:

2 x blauw
2 x rood
2 x geel
2 x zwart/geel
(steeds in een relatief dikke draad en een iets dunnere draad van dezelfde kleur)

Dik rood, dik geel en dik blauw lijken de 3 fasen te zijn, ze
voeren allemaal naar een van de 3 hoofdzekeringen.

Rood geel en blauw zijn inderdaad de kleuren voor de drie fasen in gebruik bij grondkabels voor van de straat naar de woning.

De dikke geel/zwarte (kennelijk de nulleider) loopt via een metalen plaatje onder een zekeringhouder door, de andere kant is blauw.

Inderdaad de nul

De dunne rode + dunne blauwe komen SAMEN aan 1 kant van een flink formaat glaszekeringhouder, geen draad aan de andere kant van de zekering houder (en geen zekering).

Idem voor de dunne zwart/gele draad en de dunne gele draad.

Dat zijn die signaaldraden waar eerder in dit topic naar verwezen wordt. Je hebt geen boiler en de eventuele omschakeling van dag- naar nachttarief doet de slimme meter nu zelf zonder het signaal van die schakeldraad. Dus geen zekeringen meer want de signalen worden niet meer gebruikt.

De hoofdschakelaar heeft diverse aansluitingen, bij 1 lijkt het wel of er ooit een ongelukje is geweest (zwartig). Type is S23a/4 (32A/500V)

Eigenlijk net te krap voor 35A, maar daar zou ik niet wakker van liggen. Erger is dat er inderdaad iets uitgefikt is met het meest linkse contact. In elk geval dus niet meer geschikt voor 3 fasen. Dus als je naar 3 fasen gaat zeker vervangen en anders ook bij gelegenheid want wie weet wat er van binnen nog meer mis gegaan is met dat uitfikken van het linkse contact...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 29 juli 2020 11:46:47 schreef Roetzen:[...]eventuele omschakeling van dag- naar nachttarief doet de slimme meter nu zelf zonder het signaal van die schakeldraad

Altijd gedacht dat dat omschakelen van dag/nacht net als de kostenpuls van de telefoon destijds werkte: een of ander puls via de stroomvoerende draden die wordt opgemerkt door de niet slimme meter. En hoe weet de slimme meter het nu, of kijkt die gewoon op de klok?

Interessant allemaal, en toch ook wel belangrijk als huisbezitter om te weten wat er allemaal "onder de motorkap" zit.

Die signaal draden (rood + blauw) en (zwart/geel + geel) worden op de zekeringhouder dan standaard aan elkaar geknoopt om iets terug te vertellen aan de elektriciteitsleverancier?

Op 29 juli 2020 11:46:47 schreef Roetzen:[...]Eigenlijk net te krap voor 35A, maar daar zou ik niet wakker van liggen.

Je bedoelt dat die 32A op de schakelaar? Maar die is toch bij max. 500V, dus bij 230V bijna het dubbele, of werkt dat zo niet en is het óf max. 500V óf max. 32A?

Op 29 juli 2020 12:07:15 schreef gdb:
[...]Altijd gedacht dat dat omschakelen van dag/nacht net als de kostenpuls van de telefoon destijds werkte: een of ander puls via de stroomvoerende draden die wordt opgemerkt door de niet slimme meter. En hoe weet de slimme meter het nu, of kijkt die gewoon op de klok?

De slimme meter "kijkt op de klok". In sommige electriciteitsnetten is er geen aparte signaaldraad, maar wordt een toonsignaal gebruikt. De kostenpuls van de telefoon was een 50 Hz puls, gemeenschappelijk op de a en b draad tov aarde.

Interessant allemaal, en toch ook wel belangrijk als huisbezitter om te weten wat er allemaal "onder de motorkap" zit.

Een paar jaar meelezen hier, dan leer he een boel. :)

Die signaal draden (rood + blauw) en (zwart/geel + geel) worden op de zekeringhouder dan standaard aan elkaar geknoopt om iets terug te vertellen aan de elektriciteitsleverancier?

Nee, dat is de doorrijgconstuctie van de signaaldraden zoals door mvdk beschreven in zijn post van 28 juli 18:53. Verder niet van belang.

[...]Je bedoelt dat die 32A op de schakelaar? Maar die is toch bij max. 500V, dus bij 230V bijna het dubbele, of werkt dat zo niet en is het óf max. 500V óf max. 32A?

Nee, die 500 Volt is de maximale spanning die de schakelaar mag schakelen. De 32A de maximale stroom. Onafhankelijk van elkaar. Dus <= 500 Volt én <= 32A.

Maar 35A is nog geen 10% overbelasting, daar zou ik op zich niet wakker van liggen. Je ziet datzelfde type schakelaar ook met opdruk 40A. Het zou me niet verbazen als ze inwendig hetzelfde zijn.. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Mogen de 2N + 2P (4 draden) van de kookgroep in de meterkast naar de Perilex WCD door 1 plastic leiding, of moeten dat gescheiden leidingen zijn? Zijn er nog eisen aan de dikte van de leiding (mag het ook de flexibele elektrapijp zijn) en de mm2 van de draden?

Een kookgroep heeft 5 draden, je vergeet de aarddraad.
Die draden zijn 2,5mm2 en gaan samen door 1 buis. En dat moet een buis van 19mm zijn. Een kabel mag ook.

Op 29 juli 2020 13:16:43 schreef KlaasZ:
Een kookgroep heeft 5 draden, je vergeet de aarddraad.
Die draden zijn 2,5mm2 en gaan samen door 1 buis. En dat moet een buis van 19mm zijn. Een kabel mag ook.

Oeps, ja, aarde!
De kabel is dan waarschijnlijk de goedkopere optie en makkelijker en sneller te verwerken ook. Die moet met zadels altijd ergens op vastgezet worden, neem ik aan.

Ik ga het denk ik, misschien toch een beetje link, niet zelf doen, maar dan weet ik ook een beetje of het verhaal van een installateur klopt.

En mocht ik dat deel wel zelf doen, dan moet ik nog even goed kijken wat de juiste wijze van aansluiten in de Perilex steker moet zijn. Niet dat het voor mij prima werkt, maar een volgende bewoner meteen zijn kookplaat opblaast vanwege mijn foutieve aansluitingen ;-)

Op 29 juli 2020 12:28:22 schreef gdb:
[...]Je bedoelt dat die 32A op de schakelaar? Maar die is toch bij max. 500V, dus bij 230V bijna het dubbele, of werkt dat zo niet en is het óf max. 500V óf max. 32A?

In theorie mag je op een lagere spanning meer stroom door de schakelaar als je enkel kijkt naar de energie van de vlamboog. Echter in de praktijk mag dat niet en ga je puur uit van de gegevens op de schakelaar, en 32A is dan ook echt max 32A. Dat is gewoon een kwestie van duidelijke en heldere afspraken en niet van ik vind 33,5A ook moeten kunnen ja volgens de theorie wel maar dat had de fabrikant dat er wel opgezet.

Op 29 juli 2020 12:37:52 schreef Roetzen:
Een paar jaar meelezen hier, dan leer he een boel. :)

Nou, zeker! Echt superfijn al die informatie, tot 2 dagen geleden wist ik amper wat er in de meterkast zat. Tot ik (eventueel) naar inductie over wilde stappen ;-)