Heb ik nu een 1 of 3 fasen aansluiting? Mag je per fase een groepenkast hebben?


Op 2 augustus 2020 19:32:28 schreef help:
Het eerste automaat is zowel met fase als nul direct aangesloten voor de aardlek, werd toentertijd volgens mij wel vaker gedaan.
Waarschijnlijk, maar op de foto's niet helemaal goed te zien is dat de wasmachine.

is een zwarte automaat, dat betekent dat deze niet achter de 30mA aardlek zit. doorgaans zaten die groepen achter een 500mA aardlek, maar hier dus niet..

aarding is wel een dingetje, ik zie geen 6mm hoofdaarde naar de kast gaan, dat doosje rechts is het niet, want er zitten 6 uitbedrade groepen en maar 5 buizen afgaand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik bedoel is, als in het onderste kastje de hoofdschakelaar bevat, dan blijft daar ruimte over.

Als je toch kasten wil gaan combineren mag de hoofdschakelaar ook in de grotere kast. Een hoofdschakelaar hoeft niet perse apart. Hoofdschakelaar is ook allen nodig bij 6 groepen of meer en de enige functie ervan is dat je snel en in 1 keer je hele huis spanningsloos kan maken. Dat zou bv een noodgeval kunnen zijn dat er bv iemand aan de stroom hangt dan wil je niet eerst 20 schakelaars om moeten zetten.

Zie bijv. https://www.elektramat.nl/catalogsearch/result/index/?aantal...s+oplop…

Ik vraag me af of dat wel echte hoofdschakelaars zijn zoals bedoelt in de NEN1010. Was laats ook een topic over mee weet niet meer wat dat was, maar niet elke automaat mag je als hoofdschakelaar gebruiken.

Op 2 augustus 2020 18:17:20 schreef Shiptronic:
Je hebt dus maar 1 fase, en de nul van de eerst automaat loopt niet door de aardlek ?? En die door verbindingen van de fase onderin is ook niet fraai, van af de hoofdschakelaar normaal direct naar de aardlek(s).

Het is zoals volgens de kleurcodes van de installatieautomaten: de zwarte hangt rechtstreeks, via een verdeelpunt, aan de hoofdschakelaar, de 5 groene zijn met brugjes onderling verbonden en op alle drie de fasen van de aardlekschakelaar aangesloten. Die ene fase van de (4-polige) hoofdschakelaar, is met drie draden op de aardlek aangesloten. De drie uitgangen van de aardlekschakelaar, lopen naar de 5 doorverbonden groene installatieautomaten.

Ik denk dat de achtergrond is dat het een 3-fasen installatie is geweest, zou je de 3 fasen weer terugzetten, dan kan je de installatieautomaten weer verdelen over de fasen. Rommelig en onduidelijk ziet het er wel uit.

Op 2 augustus 2020 20:25:23 schreef testman:
[...]Aarding is wel een dingetje, ik zie geen 6mm hoofdaarde naar de kast gaan, dat doosje rechts is het niet, want er zitten 6 uit bedrade groepen en maar 5 buizen afgaand..

Er is een zwarte installatieautomaat, die hangt rechtstreeks aan het verdeelpunt achter de hoofdschakelaar. De 5 groene installatieautomaten hangen achter de aardlek en de 3 fasen aardlek is met 3 fasedraden verbonden met verdeelpunten achter de hoofdschakelaar. De 5 groene installatieautomaten zijn met bruggen doorverbonden en de 3 fasen uit de aardlekschakelaar zijn met 3 draden met die groene installatieautomaten verbonden.

Van de max. 7 uitgangen, gaan er maar 5 naar buiten: 1 x wasmachine, 4 x groene groepen. De 5e groen groep is alleen de interne beltrafo.

Ik denk dat het een 3 fasen aansluiting is geweest. Als je de bruggen deels van de 5 installatieautomaten verwijderd en de hoofdschakelaar heeft 3 inkomende fasen, dan is alles eigenlijk al goed bedraad. Wel rommelig en onoverzichtelijk zo.

Er komt rechts een aarddraad binnen, die gaat naar het verdeelpunt waar ook alle aarddraden van de verschillende groepen samenkomen. Die aarddraad gaat via een lasdoos naar boven, vermoedelijk voor bad/douchebak, en naar beneden voor waterleiding en aansluiting op de aarddraad, dit loopt allemaal via elektrapijp en lasdozen. Ben geen kenner, maar lijkt me ok...

Op 2 augustus 2020 21:47:48 schreef benleentje:
Hoofdschakelaar is ook allen nodig bij 6 groepen of meer en de enige functie ervan is dat je snel en in 1 keer je hele huis spanningsloos kan maken. Dat zou bv een noodgeval kunnen zijn dat er bv iemand aan de stroom hangt dan wil je niet eerst 20 schakelaars om moeten zetten.

Hoofdschakelaar moet tegenwoordig altijd. Dus ook als je een oude situatie gaat renoveren dan moet je een hoofdschakelaar plaatsen.
En dat is niet om snel af te kunnen schakelen als er iemand aan hangt, het is een brandweereis. Die willen graag alles uit hebben voordat ze met water gaan spuiten.

Op 2 augustus 2020 21:47:48 schreef benleentje:
Ik vraag me af of dat wel echte hoofdschakelaars zijn zoals bedoelt in de NEN1010. Was laats ook een topic over mee weet niet meer wat dat was, maar niet elke automaat mag je als hoofdschakelaar gebruiken.

Geen idee, het lijken echt hoofdschakelaars te zijn, dus niet met een automatische zekering erin, al hoewel je er dan als het bijv. 40A zou zijn, toch ook zou zijn?

Overigens voor die hoofdschakelaar: 40A, 63A en 80A zijn even duur. Waarom zou ik niet 80A nemen, of zou er dan toch een zekering inzitten en is het eigenlijk een (bij 3 fasen 4-voudig uitgevoerde) installatieautomaat??? Dat begin ik nu wel te vermoeden. Dan zou het weer niet slim zijn om 80A te nemen, alhoewel, daarvoor is de 35A hoofdzekering al ergens gesmolten...

Op 3 augustus 2020 09:54:52 schreef KlaasZ:
[...]Hoofdschakelaar moet tegenwoordig altijd. Dus ook als je een oude situatie gaat renoveren dan moet je een hoofdschakelaar plaatsen.
En dat is niet om snel af te kunnen schakelen als er iemand aan hangt, het is een brandweereis. Die willen graag alles uit hebben voordat ze met water gaan spuiten.

Hier geleerd in het forum:

  • Altijd een hoofdschakelaar;
  • Max. 4 groepen achter een aardlek (viel me op bij zo'n groepenkast configurator als bij Elektramat: een kookgroep (2N + 2P) telt daar als 1, want pas als ik meer dan 3 installatieautomaten toevoeg, piept ie dat er dan ook een extra aardlek nodig is... ;
  • Als je nu iets gaat aanpassen aan een groepenkast, moet deze ook meteen gemoderniseerd worden naar de laatste eisen.

Op 2 augustus 2020 19:32:28 schreef help:
Het eerste automaat is zowel met fase als nul direct aangesloten voor de aardlek, werd toentertijd volgens mij wel vaker gedaan.
Waarschijnlijk, maar op de foto's niet helemaal goed te zien is dat de wasmachine.

Klopt.

Op 2 augustus 2020 18:17:20 schreef Shiptronic:
Je hebt dus maar 1 fase, en de nul van de eerst automaat loopt niet door de aardlek ?? En die door verbindingen van de fase onderin is ook niet fraai, van af de hoofdschakelaar normaal direkt naar de aardlek(s).

Dat is ws. de concessie die ze moesten doen, ik denk dat het vroeger 3 fasen is geweest, waren 3 miniwinkels en een miniwoonhuis (ieder ca. 14m2)

Wat ik me overigens met die aardlekschakelaar afvraag: er gaan fasen in en gaat nul in en dat komt er ook weer uit (of het nu 1 fase of 3 fasen is), maar dat ding reageert toch bij > 30mA tussen aarde en nul (toch?). Maar waar is dan de verbinding tussen de aarde en de aardlekschakelaar, of is dat via de DIN-rail en is die op zijn beurt dan weer met de aarde verbonden???

Die bovenste DIN-rail lijkt trouwens ingekort, da's vervelend.

Op 3 augustus 2020 10:03:04 schreef gdb:

Wat ik me overigens met die aardlekschakelaar afvraag: er gaan fasen in en gaat nul in en dat komt er ook weer uit (of het nu 1 fase of 3 fasen is), maar dat ding reageert toch bij > 30mA tussen aarde en nul (toch?).

Nee, hij reageert op een eventueel verschil in stroom in de fase en de nul.

Dat verschil ontstaat doordat er ergens een lekstroom is naar aarde. Waar dat is maakt niet uit als het maar achter de ALS is.

Maar waar is dan de verbinding tussen de aarde en de aardlekschakelaar, of is dat via de DIN-rail en is die op zijn beurt dan weer met de aarde verbonden???

Er is geen verbinding tussen tussen aarde en ALS. Vergelijk het maar met een heetwaterboiler. Er gaat water in door een leiding (de koudtwaterleiding) en er gaat water uit door een leiding (de heetwaterleiding). Je zou in de ingaande en de uitgaande leidingen een meter kunnen zetten die het verschil meet tussen wat er in gaat en wat er uit gaat. Als er verschil is, er gaat meer in dat er uit gaat, is er ergens een lek. Dat weglekkende water komt uiteindelijk in de aarde terecht. Maar daarvoor hoeft die verschilmeter zelf geen verbinding met aarde te hebben.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 3 augustus 2020 10:34:30 schreef Roetzen:
[...]
Nee, hij reageert op een eventueel verschil in stroom in de fase en de nul.

Dat verschil ontstaat doordat er ergens een lekstroom is naar aarde. Waar dat is maakt niet uit als het maar achter de ALS is.
[...]
Er is geen verbinding tussen tussen aarde en ALS. Vergelijk het maar met een heetwaterboiler. Er gaat water in door een leiding (de koudtwaterleiding) en er gaat water uit door een leiding (de heetwaterleiding). Je zou in de ingaande en de uitgaande leidingen een meter kunnen zetten die het verschil meet tussen wat er in gaat en wat er uit gaat. Als er verschil is, er gaat meer in dat er uit gaat, is er ergens een lek. Dat weglekkende water komt uiteindelijk in de aarde terecht. Maar daarvoor hoeft die verschilmeter zelf geen verbinding met aarde te hebben.

Mooie analogie, helemaal duidelijk. Het gaat dus om het ingaande verschil tussen fase en nul en het uitgaande verschil tussen fase en nul. Indien dat verschil groter is dan 30mA, klapt de aardlekschakelaar om. En het heet een aardlekschakelaar omdat die "ontbrekende" 30mA alleen maar naar de aarde kan zijn gevloeid.

Maar dan nog.... Het hoeft niet naar aarde te stromen. De naam is daarom een beetje fout. Het is meestal aarde, maar hoeft niet.

Stel ik heb een drie-fase aansluiting, maar ik heb een aantal 1-fase groepen op een aantal 1-fase aardlekautomaten....

Stel ik ben "raar" bezig en raak als persoon tegelijkertijd de fasedraden van twee groepen op verschillende fases aan... Er is nu geen lek naar aarde, maar wel twee aardlekautomaten die ingrijpen omdat er iets mis aan het gaan is. Gelukkig maar!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 augustus 2020 11:26:16 schreef rew:
Maar dan nog.... Het hoeft niet naar aarde te stromen. De naam is daarom een beetje fout. Het is meestal aarde, maar hoeft niet.

Klopt. Maar ik wilde het niet meteen te ingewikkeld maken en dus hield ik de analogie eenvoudig. Later bedacht ik mij dat dat gelekte water ook niet direct in de aarde terecht hoeft te komen, het kan ook verdampen. Maar dan komt het uiteindelijk toch weer als regen op aarde. :)

De naam "aardlekschakelaar" is inderdaad niet correct. Het is historisch gegroeid. Ooit waren en onderbrekers waarvan de spoel in de aardleiding zat. Die onderbrak de spanning als er te veel stroom door de aardleiding liep. Maar die reageerde dus juist weer niet als er een lekstroom was die niet door de aardleiding ging. De naam is blijven hangen, terwijl het apparaat wat nu gebruikt wordt eigenlijk heel iets anders is dan de oorspronkelijke aardlekschakelaar. De juiste naam is "differentiaalschakelaar" of "verschilstroomschakelaar".

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Toch hé, die beschrijving met als voorbeeld een boiler, een heetwatervat, komt overeen met de werking van een trafo-differentiaalbeveiliging.
Op youtube circuleren wat filmpjes waarin je kan zien dat die niet altijd goed werken. Ook een lijndifferentiaal, of langsdiff werkt zo.
In die gevallen is er geen sprake van weglekken naar aarde, maar de energie word omgezet in vuurverschijnselen.
De huis, tuin en keuken diff zou ik een dwarsdifferentiaal willen noemen, maar het schijnt dat die term in de hoogspanningtechniek al gebruikt word.

Op 3 augustus 2020 11:47:23 schreef Roetzen:
[...]
Klopt. Maar ik wilde het niet meteen te ingewikkeld maken en dus hield ik de analogie eenvoudig. Later bedacht ik mij dat dat gelekte water ook niet direct in de aarde terecht hoeft te komen, het kan ook verdampen. Maar dan komt het uiteindelijk toch weer als regen op aarde. :)

Dat maakt de analogie eigenlijk gewoon goed. Meestal lekt de boel direct op de grond (aarde), maar soms niet. Toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik kan je zeggen dat dit nooit een 3 fasen installatie is geweest. de brugjes boven de hoofdschakelaar zijn origineel vanuit de kast, en de schroeven van L3 op de hoofdschakelaar zijn nooit open geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 augustus 2020 16:37:42 schreef testman:
ik kan je zeggen dat dit nooit een 3 fasen installatie is geweest. de brugjes boven de hoofdschakelaar zijn origineel vanuit de kast, en de schroeven van L3 op de hoofdschakelaar zijn nooit open geweest.

Dat is knap speurwerk! Puur uit nieuwsgierigheid, hoe zie je dan dat zo'n schroefje op de hoofdschakelaar nooit open is geweest?

Op 27 juli 2020 13:54:26 schreef gdb:
[...]Dat is precies wat ik bedoel... Als ik meer vermogen beschikbaar wil hebben, immers de inductiekookplaat vraagt al 7400W, dan zal ik volgens mij extra fasen moeten inschakelen.

De inductiekookplaat vraagt alleen 7400W als alles VOL aanstaat , dit
zal in de praktijk praktisch nooit gebeuren .

Beste is om gewoon voor 3x 25A gaan ( 3 fasen ) en daar achter dan 2 extra aardlekschakelaars ( 1 per fase ) en dan voor nu 3 groepen per aardlekschakelaar.
Maar aangezien er max 4 groepen achter een aardlekschakelaar mogen ,
kan je in de toekomst zelfs uitbreiden naar 12 groepen ( voor als je vaatwasser komt )

Mijn $0.02

Ik woon nu 15 jaar in een huis waar geen gasaansluiting is (hele wijk op stadsverwarming), dus iedereen kookt elektrisch en het huis is daar ook op ingericht.

Ik heb net als TS een doorzichtige plastic box waar drie fasen het huis binnenkomen en er is daarvan maar één aangesloten. Ik vermoed dat het doel ervan niet zozeer is dat je drie fasen kunt afnemen, maar meer dat de belasting van de fasen over de huizen in de straat goed ingesteld kan worden en dat daarvoor dan een standaardwerkwijze gebruikt kan worden.

Het huis had oorspronkelijk een gewone elektrische kookplaat en een paar jaar geleden hebben we die vervangen door een inductieve kookplaat.

Voor de aansluiting op de elektra maakt dat, om te beginnen helemaal niks uit. Beide zijn grootverbruikers.

Voor beide platen geldt dat je ze op zowel drie-fasen als twee-groepen (met één fase) kunt aansluiten. Je moet daarvoor de voeding aan bepaalde klemmen monteren (goed opletten!) De kookplaat ziet daar vervolgens zelf aan hoe het aangesloten is. In mijn geval, met een één-fase-twee-groepen-aansluiting betekent dat dat links en rechts maar één van de twee pitten in P)ower mode kan, de andere wordt automatisch lager gezet.

Als je aansluit met drie fasen, kan alles tegelijk in P. Maar ik heb daar nog nooit behoefte aan gehad. Ik zou die drie fasen dus lekker laten liggen en twee koekgroepen maken op één fase.

Er staat me bij dat je het geheel zelfs op één groep kunt aansluiten en dat je dan maar één pit op P kunt hebben.

En overigens, die waterkoker kun je wegdoen als je een inductiekookplaat hebt. Dat gaat met een ketel op de plaat gewoon sneller dan in een waterkoker.

Overigens twee: mijn hoofdzekering is 35 A, dus wat dat betreft wel voorzien op elektrisch koken. Ik denk dat 25 A wel wat mager zal zijn. Ik heb er een automaat vóór gezet van 32 A, hopelijk gaat die sneller af dan de hoofdzekering, scheelt me weer Liander laten komen. En is daarmee dan ook meteen hoofdschakelaar.

Ik vermoed dat het doel ervan niet zozeer is dat je drie fasen kunt afnemen, maar meer dat de belasting van de fasen over de huizen in de straat goed ingesteld kan worden en dat daarvoor dan een standaardwerkwijze gebruikt kan worden.

Beide is waar. Bij nieuwbouw word het alles goed uitgerekend en de nieuwe wijk zal dan op al fasen evenredig belast worden ook word er al rekening gehouden met x% vezwaring zodat er bij verzwaring geen problemen ontstaan maar er wel de kosten in rekening worden gebracht terwijl er maar weinig hoeft te gebeuren.

Ik heb 25 jaar geleden stage gelopen bij de PTT en ook daar werd er met de telefoonkabel heel veel reserve gehouden. De kosten van de kabel is laag in verhouding met een hele straat die open moet. Ook gezien hoe ze 2 kabels met elk 2000 aderparen aan verbinden waren, als je weet hoe het werkt en je per laag alles goed afplakt of met een ty-rap is het eigenlijk werk erg simpel. Kabels waren toen nog van lood en werden dan ook met een loden mof en een brander water dicht gemaakt.

een 32A automaat na de 35A zekering zetten heeft geen/weinig nut, automaten zijn immers niet selectief. heb zelf ook 35A voor dik 16 jaar en dat is nog de 1e zekering, ondanks dat daar al vaker 50A over is gegaan. als die pieken maar niet te lang duren kan dat prima.

het scheelt nogal of je oplet wat er tegelijk aanstaat of dat je met meer volk in 1 huis woont, de gelijktijdigheidsfactor is dan een stuk hoger. ook is het tegenwoordig normaal om op 3x25A een jacuzzi, sauna, keuken met alles erin en erop, autolader te hebben. upgraden naar 35 doet men nooit, want te duur, intussen kun je er wel 3x per jaar een nieuwe hoofdzekering indraaien, verdelen valt er niks meer, stroomrelais toepassen is het enige wat nog gaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 augustus 2020 20:14:53 schreef Erik Slagter:
Ik vermoed dat het doel ervan niet zozeer is dat je drie fasen kunt afnemen, maar meer dat de belasting van de fasen over de huizen in de straat goed ingesteld kan worden en dat daarvoor dan een standaardwerkwijze gebruikt kan worden.

Het doel er van is dat als een verbruiker besluit om naar 3 fasen te gaan er niet opnieuw hoeft te worden gegraven. Bij de meeste netwerkbedrijven brengen ze standaard de 3 fasen binnen maar er wordt er maar 1 via de hoofdzekering doorverbonden.

Ik weet niet hoe ze het in andere gebieden doen, maar in Zeeland werkt de gelijkmatige verdeling op basis van huisnummer. Nummer 1 krijgt fase 1, nummer 2 krijgt fase 2, 3 op fase 3, 4 op fase 1, enz.....

Meestal is er wel al voorzien voor uitbreiding naar 3 fasen. Daarom is vastrecht ook duurder als je hoger gaat dan 3x25. Er moet dan meer rekening met je gehouden worden omdat je meer capaciteit van de wijktrafo en kabels 'reserveert'.

Spanning staat en stroom gaat!