nand chips vervangen ipad temperatuur

Wie weet bij welke temperatuur je het beste een nand chip kunt verwijderen/plaatsen zonder hem te beschadigen met een hetelucht soldeergun.

Arco

Special Member

Hangt van de behuizing af. Vaak staat er een soldeergrafiek in de datasheet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hij moet liefst onder de 125 graden blijven, maar zeker onder de 170. Daar staat tegenover dat de soldeer niet smelt tot 220 graden.

Volgens de fabrikant mag ie 1x in z'n leven tot 260 (o.i.d.) opgewarmd worden om gereflowed te worden. Dat 2 of 3 keer doen zal ook nog wel goedgaan... maar of de data behoudenblijft ik weet het niet.

Complicerende factor is dat je de heatgun dan op 260 zou willen zetten om hem niet heter dan die waarde te maken... Maar als je dat doet, dan duurt het zodanig lang dat ie het niet overleefd. Zet je hem hoger dan gaat het gelukkig sneller, maar de kans dat je hm oververhit en dat ie z'n data kwijtraakt is dan groot.

Ik gebruik 450 om dingen los te solderen. Maar ik beschouw de chips dan als afval.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bedankt voor je reactie ik zal 260 proberen.
gr

ik heb ergens 340 gelezen voor 40 seconden.
loshalen is het probleem niet maar de nieuwe welke erop moet wel.

Ronald45

Golden Member

Op Youtube zijn er filmpjes over te vinden, eentje ook met de temperatuur erbij. Gaat over Iphone, maar dat is uiteraard vergelijkbaar. Heb nu geen tijd maar kan hem vanavond wel even opzoeken als jij hem niet zelf kan vinden.

bedankt die had ik al gezien daar komt mijn 40 seconden ook vandaan.
De meeste zijn zonder temperatuuraangave..
ik heb inmiddels tin besteld met een smeltpunt van 135 graden.

maartenbakker

Golden Member

Waarom zou je dat doen? Je kunt het eventueel gebruiken om het lossolderen makkelijker te maken, maar de nieuwe chip erin zou ik met gewone loodhoudende tin doen, werkt ook al op een iets lagere temperatuur en is duurzamer dan die desoldeertin.

Ik zou als ik jou was ook even kijken of er op het youtubekanaal van ipad rehab wat informatie te vinden is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 29 juli 2020 20:47:47 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."