BT module en versterker

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo allemaal.

Heeft er wel eens 1 van jullie een Bluetooth module en een versterker goed werkend gekregen uit 1 voedingspanning?

Ik heb alles al geprobeerd maar het is niet te doen volgens mij.

Arco

Special Member

Natuurlijk kan dat wel, BT hoofdtelefoons hebben toch ook niet 2 verschillende batterijen?
Kwestie van de boel goed ontwerpen en de voedingen van elkaar ontkoppelen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok duidelijk.

Ik heb het niet over ontwerpen, maar simpel een BT module een versterker print en DC voeding zo verbinden dat het werkt zonder storing die het oplevert zoals ik het nu allemaal heb geprobeerd.

Arco

Special Member

Je moet beide voedingen met spoeltjes en condensatortjes van elkaar ontkoppelen, anders krijg je geheid en hoop ellende...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, ik heb meerdere spoeltjes/spoelen en Cs gebruikt in alle mogelijke voedinglijnen.

Ik krijg het niet voor elkaar.

Zodra je de audio verbind is het weer terug bij af.

Ik heb de voeding 12VDC ook in 1 lijn laten lopen op 2 manieren zonder aardlus. Eerst 12VDC via de BT module naar de versterker en daarna via de versterker naar de BT module. Hierbij het audio signaal los van de massa aangesloten zodat er geen lus is, nergens.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op 28 juli 2020 23:08:31 (43%)

Arco

Special Member

Je moet ze niet doorlussen, maar een ster gebruiken (alle gebruikers gaan direct naar de voeding.)
Een BLM18H tussen de voeding met een 33pF / 1nF naar Gnd helpt vaak wel goed.

[Bericht gewijzigd door Arco op 28 juli 2020 23:18:23 (29%)

Ok, de voeding is helemaal HF ontkoppelt. Ster aarde was de eerste methode maar dat werkt niet.

Wie heeft er ERVARIG met een bluetooth module aangesloten op een versterker board op een enkele voeding.

Arco

Special Member

Je kunt ook nog testen met kortgesloten versterker audio ingangen, dan weet je of het via de voeding of via het audio-pad binnenkomt...

Ik heb dus 12VDC aangesloten op beide PCBs.
Zonder audio connectie is het muis stil.

Sluit ik daarna ALLEEN de L-R audio aan dan begint het piepfeest weer.
Dus ALLEEN audio, GEEN massa verbinding om een groundloop te voorkomen.
Ground gaat dus alleen via de voeding aansluiting.

Maar hoe ik de voeding ook laat lopen (heb alle mogelijke aansluit mogelijkheden al getest) het blijft piepen zodra ik de audio verbind.

Bijvoorbeeld, ik verbind de voeding eerst met BT module en vanuit daar ga ik de versterker voeden. Zodat je vanaf het punt waar de audio vandaan moet komen een enkel pad hebt. Helaas geen enkel verschil.

Ik heb ook de versterker gevoed via de massa van het signaal om zo maar weer 1 lijn te krijgen, ondanks dat dat natuurlijk niet bedoeld is voor hoge voeding stromen blijft het probleem precies hetzelfde.

Ik denk dat er een lus wordt gemaakt met het aansluiten van de audio ondanks de koppel condensators.

@TS, wat voor voeding heb je dan? Gewoon een trafo, gelijkrichter en elco, of iets meer dan dat?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 juli 2020 20:28:54 schreef flipflop:
@TS, wat voor voeding heb je dan? Gewoon een trafo, gelijkrichter en elco, of iets meer dan dat?

Eerst op de labvoeding, daarna in de behuizing met trafo/gelijkrichter/4700uF. Het maakt niks uit.

KGE

Golden Member

Op 29 juli 2020 20:22:37 schreef nijhuisr:
Ik denk dat er een lus wordt gemaakt met het aansluiten van de audio ondanks de koppel condensators.

Wordt je Bluetooth chip ook heet wanneer je de 'gnd' van de uitgang verbind met de GND van je versterker ? Dit heb ik namelijk gehad met van die Chinese BT printjes. Bleek dat de 'gnd' van de audio uitgang ergens aan de chip vastzit en beslist geen GND is...

Ik vermoed dat het komt omdat de uitgang van de chip een hoofdtelefoon/headset aan kan sturen en dus redelijk (...) vermogen kan leveren en ze dus een exotische uitgang gemaakt hebben. De 3.5mm aansluiting zit ook met 5 contacten aan de print (geen van alle zit rechtstreeks aan de GND van de voeding)
Mijn BT adapter wordt overigens door de telefoon steevast als 'auto' herkend,

Maar hoe dan ook blijft het lastig om voedings GND en signaal GND aan elkaar te knopen. Ik heb het ook opgelost met een 1W DC/DC converter tussen de BT print en de rest. Schoon en simpel.

De chip op het boardje is overigens onleesbaar gemaakt:

Op 29 juli 2020 20:36:16 schreef nijhuisr:
..daarna in de behuizing met trafo/gelijkrichter/4700uF. Het maakt niks uit.

Afgezien van je oscillatie, deze voeding lijkt me voor de BT module niet goed. Daarvoor moet ie wel gestabiliseerd zijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
KGE

Golden Member

Op 29 juli 2020 21:04:01 schreef flipflop:
[...]

Afgezien van je oscillatie, deze voeding lijkt me voor de BT module niet goed. Daarvoor moet ie wel gestabiliseerd zijn.

Volgens mij zit er bij TS een stabilisator op de print.

Op 29 juli 2020 21:04:01 schreef flipflop:
[...]

Het is geen oscillatie, het is de bekende (voor mij) BT ruis.
Het is simpel op te lossen met een DC-DC galvanische scheiding.

Maar dat was niet mijn vraag.

Mijn vraag was of je kan voeden uit 1 gezamenlijke voeding.

De chip die KGE laat zijn is denk ik dezelfde als die van mij.
Maar ik heb het met alle BT modules, dus daarom vroeg ik eens hier.

Ex-fietser gaf het al aan dat het soms niet te doen is zonder galvanische scheiding, dan heb ik mijn antwoord.

Het komt niet vaak voor dat je geen ruis hebt als je het op 1 voeding aansluit. Ik volg zelf een topic waar mensen zelf een kist radio maken en hier wordt ook oplossing voor de groundloops gegeven.

Voor meer informatie kun je de volgende link raadplegen en dan moet je zoeken bij FAQ.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1708103/0#faq0

Arco

Special Member

Weet je nu al of de 'herrie' via de voeding, of via de audiokanalen binnenkomt?
(m.a.w. gebeurt het nog steeds met kortgesloten audio ingang)

Op 29 juli 2020 21:38:49 schreef #jeffrey#:
Het komt niet vaak voor dat je geen ruis hebt als je het op 1 voeding aansluit. Ik volg zelf een topic waar mensen zelf een kist radio maken en hier wordt ook oplossing voor de groundloops gegeven.

Voor meer informatie kun je de volgende link raadplegen en dan moet je zoeken bij FAQ.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1708103/0#faq0

DC-DC isolatie lees ik is het devies ook weer.

Op 29 juli 2020 21:38:51 schreef Arco:
Weet je nu al of de 'herrie' via de voeding, of via de audiokanalen binnenkomt?
(m.a.w. gebeurt het nog steeds met kortgesloten audio ingang)

Het zit niet in de voeding met al zijn ontkoppeling.
De radio en SD/USB audio werkt prima.

Ik vermoed dat het komt omdat de uitgang van de chip een hoofdtelefoon/headset aan kan sturen en dus redelijk (...) vermogen kan leveren en ze dus een exotische uitgang gemaakt hebben. De 3.5mm aansluiting zit ook met 5 contacten aan de print (geen van alle zit rechtstreeks aan de GND van de voeding)

Ik denk dat KGE hier de oorzaak van de problemen heeft. De min aansluiting van de luidsprekers en die van de voeding zijn niet hetzelfde. Om vermogen te kunnen leveren aan een grote impedantie (koptelefoons zijn vaak iets van dertig ohm ofzo) heeft een versterker een hogere voedingsspanning nodig dan de vaak maar lage aanwezige voedingsspanning. Om dat voor elkaar te krijgen passen ze een truuk toe die de nul volt omlaag brengt naar een negatieve waarde. De versterker die op 5 volt zou moeten werken werkt dan ineens op 10 volt. Voordeel is dat je dan twee keer zoveel vermogen kunt maken in een koptelefoon. Nadeel is dat de min van de speaker niet meer hetzelfde is als de min van de voeding maar zelfs negatief wordt t.o.v. de min van de voeding. Sluit je die twee minnen dan op elkaar aan, en dat is wat je doet met een extra eindversterker op dezelfde voeding, maak je kortsluiting. De onderste helft van de eindversterker sluit je gewoon kort. En hoor je goed en dat kun je vaak ook voelen aan warm wordende eindversterker. En galvanische scheiding in de vorm van een trafo of condensatoren is hiervoor een mogelijke oplossing. Je kunt een proberen om elk kanaal te voorzien van twee dikke elcos. Dus een elco in de min van elk luidspreker kanaal en een in in de plus van elk kaneel, Totaal vier stuks. En neem bipolaire exemplaren. En neem een grote waarde. Iets van 1000µF ofzo. Andere krijg je frequentie afhankelijke vervorming.

Op 30 juli 2020 06:22:15 schreef Peter112:
[...]

dat schreef ik al 10 postjes geleden.
Gepost woensdag 29 juli 2020 06:44:57

Ik weet ook wel deze oplossing maar ik wilde het vraagstuk weer eens opwerpen. Het is dus onmogelijk om het uit 1 voeding te doen waar ik al bang voor was.

Arco

Special Member

Het is dus onmogelijk om het uit 1 voeding te doen waar ik al bang voor was.

Nee, want zoals gezegd gebruik ik dat regelmatig (laatste was een TPA3116 met Wifi combo, totaal geen problemen.
Zoals dus eerder gezegd is je ontkoppeling dan niet in orde. Als er iets niet klopt wordt dat meteen afgestraft...

Op 30 juli 2020 22:28:22 schreef Arco:
[...]
???

Wat is dat voor onzin? Bluetooth niet dan? (Bluetooth is een uitgeklede WiFi versie)

Ah ok, ik zat in mijn hoofd met een WiFi zender. Er zijn ook Wifi ontvangers natuurlijk ;-)

Mijn oplossing voor de BT ontvanger is nu nog steeds MET een galvanische scheiding in de voeding. Ik zou daar graag iets voor zien dat werkt, en dat is er dus niet helaas.

Op 31 juli 2020 12:36:49 schreef flipflop:
Ik volg dit topic een beetje zijdelings. Het gaat nogal warrig heen en weer is mijn indruk :-)
@TS waarom post je niet even een schetsje van de manier hoe je eea hebt aangesloten? En een foto ook. Als ik goed begrijp wat je wilt doen, moet dat zonder meer kunnen, als je het goed doet. Gewoon een bos draad bij elkaar binden is dus niet goed.

Zo zit het nu

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/nBaXz8.jpg

15VAC in, gelijkrichter en 4700uF. Regelaar voor 12VDC (dit was met de test een labvoeding)

12VDC gaat naar versterker boardje en 12VDC gaar via een B1205S naar de BT module.

Potmetertje tussen de BT output en versterker en klaar is klara. Dit werkt prachtig.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op 31 juli 2020 19:18:51 (19%)

Op 30 juli 2020 21:47:02 schreef nijhuisr:
Het is dus onmogelijk om het uit 1 voeding te doen waar ik al bang voor was.

En als je de voeding gezamenlijk neemt en de audio door een trafootje gooit? Je hebt vast nog wel zo'n "ground loop isolator" liggen. In dit geval gebruik je die dan niet om een groundloop op te lossen, maar om een potentiaalverschil weg te werken.

Ben nog wel benieuwd naar een opname van het stoorgeluid. Ik zie de termen piep en ruis, dewelke voor mij totaal verschillende dingen beschrijven.

If you want to succeed, double your failure rate.